Jeg har som dansker skrevet nedenstående indlæg jeg bruger i debatter om elbiler og som svar på diverse fora, når folk overvejer en elbil.
Kanske I också kan bruke det i Sverige.
———-
Er elbil (specielt Tesla) noget for dig?
Hvis du ikke gider nogen form for planlægning, men bare vil kører 500 km, tisse i en flaske (for kvinder må det så være 60 sek. i grøftekanten
og så kører 500 km mere, behøver du ikke læse videre, for så er elbil ikke noget for dig
.
Men kan du leve med mere planlægning, de gange du er på langfart, bør du seriøst overveje elbil.
Har du mulighed for hjemmeladning er det begrænset, hvor meget du lader ude. Bilen har jo 250-400 kms kørsel hver morgen.
250 om vinteren i snevejr og 140 på motorvej. 400 om sommeren på landevej for 85, 90 og nyere 75 modeller.
Tesla 100D kan kører 50-130 km. mere. Det vil sige den worst case kan kører 300 km. og 530 om sommeren på landevej.
Teslaer kommer med otte års 100 procent garanti uden km. begrænsning på drivlinjen (motor, gearkasse og batterier) fra da bilen var ny. 4 år eller 80.000 km. på resten. Ingen krav om service.
Fordele ved Tesla.
Hør er: Whats not to like. Kvikkere fra 0 km/t end de hurtigste Ferrari og Lamborghinier, mere lydløs i byen end den dyreste Mercedes og billigere i drivmiddel end den billigste Skoda.
100D er målt til 3,5 sek fra 0-60 mph. 85 og 90d klokket til 3,8. P-modellerne endnu hurtigere.
Kan låses op og startes med mobil, så ingen panik, når nøglerne er væk.
Mere plads til skrammel end i Mercedes´ største stationcar (bagagerum foran i Tesla).
Naviens interface findes efter manges mening ikke bedre i hverken andre biler eller på mobil. Bare slide på skærmen, så navigerer den dig hjem.
Eller sig: Navigate to nearest pizza, så viser den alle pizzarier i nærheden. Endda med telefonnumre.
Kanon hotline 24-7 på telefon.
Du vågner op om morgenen, og så kan bilen lige pludselig noget nyt. Nævner i flæng. Styrer selv, parkerer selv, 100 heste mere (hvornår fik du lige sidst 100 gratis heste i din fossilbil), mulighed for at begrænse acceleration (hvis man kører med pensionister), rattet er varmt, når du sætter dig ud i bilen om vinteren osv. osv.
Fedt multimediasystem (med gratis spotify premium, dansk radio i udlandet og podcasting pga. bilen er online hele tiden).
Feed bas i lydanlægget (opgraderet anlæg).
Autopilot er genialt. Især ved køkørsel på motorvej. Det er så godt, at nogle hævder, bilen er 98 pct. autonom, men det er ikke helt perfekt ved højere hastigheder, hvor det fejler lidt ind imellem, men alt i alt tager det meget af stressen ud ved motorvejskørsel. Det virker ikke over 150 kmt. Her kører man kun med adaptiv fartpilot.
Fordele ved elbil generelt.
Giga billig i drivmiddel.
Træk det beløb fra dit årlige forbrug på diesel/benzin, og du har din besparelse.
Bor du i hus har du egen ladestation hjemme.
Følgende dele kan ikke gå i stykker, da de ikke findes. Kobling, turbo, intercooler, manifold, topstykke, partikelfilter, katalysator, flertrinsgearkasse, udstødning, tandrem, kardan osv. Skift af olie og olifilter slipper man også for.
Helt fladt gulv til alle tre passagerer på bagsædet pga. manglende kardantunnel.
Instant torque. Altså ingen tøven, når man giver gas. Det er stærkt afhængighedsskabende
.
Mange elbilsejere har stadig nybilsfornemmelsen efter flere års ejerskab.
Du er glad, når du skal bremse for gult, for du er hurtigere ud af lyskryds end de fleste fossilbiler.
Hader du også at skrabe is og få baller så kolde som et isbjerg. Køb en elbil. Forvarme med mobil app, så altid afrimet og dejlig varm kabine og sæder om vinteren eller nedkøl inden afgang om sommeren.
Camper mode, gør at klimaanlægget kan kører, mens man er inde og handle, eller man vil sove i bilen (også godt for efterladte babyer eller hunde i bilen
.
Er du mekanikerspasser, er det sjovt som elbilsejer, at du nu kan belære din lokale fossil-mekaniker om elbiler.
Elbiler er generelt meget sikre. Nærmest umulige at bodyrolle pga. batterierne i bunden.
Ingen motor-metalklump ude foran, som gerne vil ind i kabinen ved uheld.
0 vibrationer fra motor gør, at du er meget friskere på langfart. Du tænker ikke over det, før du får elbil, men de små rystelser hele tiden fra fossilbiler, øger faktisk trætheden ved kørsel.
At kører helt lydløst rundt i et PHus er en oplevelse, man aldrig bliver træt af.
Et pedals kørsel er genialt, da man bare bremser ved at hæve speederen og så sendes bremsekraften ind i batterierne igen (Hmmm. Hvornår mon benzinbilen kommer, der pumper gratis benzin ind i tanken, hver gang du bremser).
Elbiler kan kører flere 100.000 km på de samme bremser, da man sjældent bruger dem.
Aldrig mere stå og fedte med og indånde kræftfremkaldende stoffer på tanken.
Fedt community med masser af flinke folk, som gerne deler ud af hjælp og erfaringer, og modsat mange andre bil communities er her også kvinder
.
Glæd dig over, at katte ikke gider ligge og gå på (læs ridse) kølerhjelmen. En elbil har modsat fossilbiler ikke en masse spildvarme, hvorfor kølerhjelmen specielt om vinteren aldrig er varm.
Elbiler er - trods myter om det modsatte - langt bedre for klimaet end fossilbiler. Selv på beskidt polsk kulkraftsstrøm.
Elnettet bliver hele tiden mere og mere fossilfrit. Hermed forbedres elbilers klimapåvirkning. Fossilbiler bliver bare dårligere og dårligere for klimaet, jo mere de slides.
Når jeg læser følgende behøver jeg ikke læse flere forskningsrapporter om beskidte batterier og børnearbejde i koboltminer. De fleste elbiler udnytter omkring eller over 90 pct af den energi, der puttes i dem.
Hver gang du hælder 100 liter brændstof i en fossilbil ryger de 70 liter lige ud i naturen, som spildvarme uden, at blive brugt til fremdrift af bilen. Det betyder, at en mellemklasse fossilbil, der kører 40.000 km om året, laver så meget spildvarme, at det kan varme et parcelhus op i et helt år med dieselolie. Elbilens spildvarme-energi rækker kun til 14 dages opvarmning af et parcelhus.
Man støtter ikke diktaturstater eller terroristers fortjeneste på oliesalg.
Kører du elbil støtter du energi lavet lokalt. En del af pengene bliver direkte til skat og resten går til danske skattebetalende elproducenter, og indirekte går altså selv den del tillbage til statskassen.
Elbilers høje moment gør dem perfekt til kørsel med tungt læs på krogen, så du kan give den fuld gas over Kasselbakkerne.
Ford har spurgt 10.000 elbillister om deres elbil. 92 pct. svarede, at de ikke kunne ikke drømme om at gå tilbage til fossilbil på trods af ulemperne herunder.
Den norske bilbranche har udtalt, at hver gang deres kunder bruger 10.000 kr. i service på en mellemklasse fossil Nissan bruger deres tilsvarende mellemklasse-Nissan-elbilskunder kun 4.000 kr på service.
Ulemper ved Tesla.
Offline navigation fra point to point kunne være bedre.
Ikke mulighed for at lægge viapunkter ind i navien.
Nogen gange skal bilen lige genstarte skærmene som en computer (ca. en gang hver anden måned).
Flere teslaejere finder ikke, at kvaliteten af samlinger, interiør, maling osv. kan sammenlignes med europæiske premiummærker
Teslas Supercharging ladenetværk i Danmark og Europa er genialt. Men opladning i udlandet uden for Teslas ladenetværk kan være lige så udfordrende, som at få adgang til badeværelset om morgenen, hvis du har teenagere i huset.
Nogle, som bor i byen, finder, at Tesla er et stort skrummel. Andre ser det ikke som noget problem. Den har et kæmpe bak-kamera-billede og viser i centimeter afstand til genstande foran og bagved. Men venderadius kan ikke sammenlignes med en Fiat 500.
Du mister med stor sandsynlighed din livslange interesse for italiensk eller tysk fossilfuldblod, da din Tesla har en vanvittig speederrespons og giver det vildeste sug i maven, som en fossilbil aldrig vil kunne opnå.
Ulemper ved elbil generelt.
Du kan ikke begå selvmord i garagen pga. giftige gasser fra bilen.
Kører du i en gammel dieselhakker får du et problem, når dine teenagepiger finder ud af, at husholdningen nu har 10.000 kroner mere om året til læbestift og nye iPhones (elbiler er billigere i ejerafgift).
Det kræver omlægning af ens tankegang, at kører elbil. Der skal planlægges mere, dog mindre og mindre jo større batteriet bliver.
For nuværende er der meget få elbiler med trækkrog, men flere er på vej.
Brugtmarkedet for billige elbiler er stærkt begrænset.
Mange vil ikke have elbil, fordi de elsker lyden af en feed fossilmotor. Inden jeg fik elbil var jeg kæmpefan af motorlyd. Faktisk så meget, at jeg flere gange om ugen kørte til den lokale tunnel og gassede op, bare fordi det lød megafedt. Det gør det sådan set stadig, men som elbilsejer har jeg nu indset, at de 99,9 pct af tiden, hvor jeg ikke fyrrer bilen af, er lyden fra motoren sådan set bare uønsket larm. Nu lever jeg fint med daglige accelerationer, der er vildere en nogen fossilbiler nogensinde vil kunne lave og nyder, jeg ikke skal bekymre mig om kæmpe driftsomkostninger, når jeg fyrrer bilen af.
Bor du i lejlighed skal du være rimeligt entusiastisk for at købe elbil, da opladning kan være noget rod, men tjek ladere tæt på din bopæl på plugshare com
Som elbilsejer vil du opleve en ny form for vejvrede, når du oplever, at din nye benzintank er blokeret (læs: mange fossilbilsejere blokerer bevidst eller ubevist elbilsladepladser).
Der er stor sandsynlighed for, at du bliver klimafanatiker, når du får elbil, og du vil pludselig blive irriteret, hver gang du lugter den ulækre, giftige og kræftfremkaldende røg, som dine medtrafikanter sender lige i hovedet på dig. Er du eksryger kender du fornemmelsen
.
Har du lige købt en Rolls Royce til fem mio. mister du hurtigt kørerkortet. Du er nemlig nødt til at kører over 80 kmt inde i byen, når du skal fremvise din nye bil, for at dine venner ikke skal opdage, at selv den billigste og mest tarvelige elbil under den hastighed kører mere støj- og vibrationsfrit end samtlige fossilluksusbiler, der nogensinde er lavet.
Kører du diesel risikerer du, at dine venner giver dig øgetnavnet dieselosaurus.
Konklusion.
Se på det som en mobiltelefon.
Det var megafedt, at din gamle Nokia 3310 kunne holde strøm i en uge (læs: fossilbiler kan kører 1000 km på en tankfuld).
Men idag har du droppet det gamle bras, fordi din smartphone er så meget federe, selvom den skal oplades oftere
.