Ja, det är inte utan att man blir lite sugen... Men den där kommer inte att bli billig om man ser på specen och betänker att den säkert inte kommer att tillverkas i särskilt stora serier:
Såg info någonstans, tror det var på deras Facebook-sida att den skulle kosta som en bra utrustad motsvarande ATV/SUV, så kanske inte superdyrt i alla fall.
Tycker också att den är riktigt cool. Lade också en reservation, fast det verkade mer vara en prenumeration på deras email
Jag misstänker att de blandar ihop beställning och reservation/intresseanmälan.
De säger väl "preorders" i videon?
Absolut!
Men via hemsidan kan man bara göra "RESERVE YOUR SPOT FOR THE B1" så jag menar att han glider lite på orden och säger preorder när han egentligen menar reserverad. Men det är bara min killgissnig. (Använde jag killgissning rätt nu? )
Jag misstänker att de blandar ihop beställning och reservation/intresseanmälan.
De säger väl "preorders" i videon?
Absolut!
Men via hemsidan kan man bara göra "RESERVE YOUR SPOT FOR THE B1" så jag menar att han glider lite på orden och säger preorder när han egentligen menar reserverad. Men det är bara min killgissnig. (Använde jag killgissning rätt nu? )
Jovisst! Men det är hur om helst en bra siffra! De berättar ju också att arkitekturen gör det möjligt att tillverka högerstyrda bilar från start eftersom de inte har några styrstag att ta hänsyn till. Elektronisk styrning, alltså. Både för- och nackdelar med det.
I en annan video förklarar de skruvarna på instrumentbrädan med att de vill att det ska vara enkelt att montera extra mätare/knappar eller annan extrautrustning. Det låter förträffligt för mig som har många extraljus.
Äntligen någon som nappar på den utsträckta handen. Hoppas bara inte Tesla nekar dem.
Tror att det kan leda till att fler elbilstillverkare gör samma sak, om det går vägen. Fast det blir kanske bara de företagen som tidigare inte tillverkat fossilbilar.
Och nu frågar de Elon via twitter om de skulle kunna få använda SuperCharger.
Gäller det Europa eller bara USA?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag misstänker att de blandar ihop beställning och reservation/intresseanmälan.
De säger väl "preorders" i videon?
Absolut!
Men via hemsidan kan man bara göra "RESERVE YOUR SPOT FOR THE B1" så jag menar att han glider lite på orden och säger preorder när han egentligen menar reserverad. Men det är bara min killgissnig. (Använde jag killgissning rätt nu? )
Du måste var mer bestämd i din gissning för att det ska bli en killgissning... killgissar jag.
Nu har Bollinger uppdaterat sitt batteriprogram. Det lilla blir 60 och det stora blir 120 kWh. Det ska ge en verklig räckvidd på 19 resp. 32 mil.
Borde inte ett dubbelt så stort batteri ge dubbla räckvidden?
Men bara om det stora inte väger mer än det lilla.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nu har Bollinger uppdaterat sitt batteriprogram. Det lilla blir 60 och det stora blir 120 kWh. Det ska ge en verklig räckvidd på 19 resp. 32 mil.
Borde inte ett dubbelt så stort batteri ge dubbla räckvidden?
Men bara om det stora inte väger mer än det lilla.
Precis. Varje gång man bromsar in förlorar man rörelseenergi till värme, desto tyngre fordonet är desto mer energi förloras. Självklart minskas denna förlust och skillnaden mellan drivlinorna tack vare att man får tillbaka en hel del med regenerativ inbromsning jämfört med en fossilbil med enbart mekaniska bromsar, men förlust finns fortfarande. Om verkningsgraden är densamma för båda drivlinorna så blir ju en procentuell energiförlust en mycket större faktisk förlust i en bil som väger mycket mer. Men hur mycket det bör skilja kan man ju inte veta när man inte vet fordonens tjänstevikt och skillnaden mellan dom.
Slutsatsen blir väl att skillnaden i energiförbrukning mellan en lätt bil och en tung bil blir mycket mindre i en elbil/hybrid än i en lätt/tung fossilbil med mekaniska bromsar om man utgår från att alla har samma luftmotstånd. Det betyder väl också att en lastbil med lågt luftmotstånd och hög verkningsgrad på regenerering får en sjukt låg energiförbrukning?