Uppgradering av bas

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Uppgradering av bas

Inlägg av hybris »

Finns en del skrammel i Teslor. Dyker även upp vid ojämn asfalt... Skall lämna in min för det är helt klart en massa rattle...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Bild
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Här är problemet med mitt skrammel. Styrenheten skramlar internt. Fick sätta dit vibrationsdämpande tejp på lösa delar. Resultatet blev bättre men det finns mer att göra. Hela plastbiten som styrenheten sitter på behöver också dämpas. Vikten av styrenheten gör att jag får resonans kring 70 Hz.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Ingenjörskonst! Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Inlägg av Krill »

jonas skrev:
Här är problemet med mitt skrammel. Styrenheten skramlar internt. Fick sätta dit vibrationsdämpande tejp på lösa delar. Resultatet blev bättre men det finns mer att göra. Hela plastbiten som styrenheten sitter på behöver också dämpas. Vikten av styrenheten gör att jag får resonans kring 70 Hz.
Fick du ordning på detta till slut?
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Ja det blev väldigt mycket bättre. Men det var svårt att få till vid höga volymer. Krävde mycket provande. Utan appen för att generera toner skulle jag inte lyckats. Har dixat bakdörrarna också. Skickar bilder senare på det också. Nu är jag redo för att fixa en baslåda, men gillar inte tanken att gå via högnivåsignaler. Kanske jag som måste vänja mig vid tanken bara.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Har någon här testat denna uppgradering av bas?
http://evannex.com/products/nvx-b-o-o-s ... re-package

Verkar riktigt bra och jag funderar på att försöka hitta en bra installatör..,
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kilowatt skrev:
Har någon här testat denna uppgradering av bas?
http://evannex.com/products/nvx-b-o-o-s ... re-package

Verkar riktigt bra och jag funderar på att försöka hitta en bra installatör..,
Tycker den verkar lite dyr med dagens dollar + frakt moms installation. BRL bygger en låda med bas nytt steg till alla högtalare och installation för 20, känns mer prisvärt. Jag ska prova det i höst.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Har nu bokat tid med Patrik på BRL i Trollhättan i början av September. Blir uppgradering med nytt steg till alla högtalare och en bas i höger bak samt möjlighet att koppla in en kontroll panel. Ska bli väldigt intressant att göra skillnaden. Men vad gör man medan man väntar två dagar på den sidan Svedala?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Pontus skrev:
Har nu bokat tid med Patrik på BRL i Trollhättan i början av September. Blir uppgradering med nytt steg till alla högtalare och en bas i höger bak samt möjlighet att koppla in en kontroll panel. Ska bli väldigt intressant att göra skillnaden. Men vad gör man medan man väntar två dagar på den sidan Svedala?
Grattis! Du kommer bli grymt nöjd.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ghia64 skrev:
Pontus skrev:
Tack, du har gjort mycket förarbete för att jag skulle ta steget just nu. Har du nu mera dubbla basar i din?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Pontus skrev:
Ghia64 skrev:
Pontus skrev:
Tack, du har gjort mycket förarbete för att jag skulle ta steget just nu. Har du nu mera dubbla basar i din?
Japp, kör dubbla basar men det är definitivt inget som behövs.
Ja både BRL och jag har lärt oss en del av vad man skall och inte skall göra. :D
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Pontus och Ghia64 - vore grymt juste om ni skulle kunna dokumentera precis vad ni gjort (val av komponenter etc) och vilket pris ni fått?

Funderar på om man kunde göra en copy-paste men med BRL i Stockholm. Vet inte om de har samma erfarenhet som ni och er kontakt i Trollhättan skaffat er...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Det bör räcka med en 8" eller 10" :idea:
Tycker basen blivit väldigt fyllig og ger bra slag med extra lådan. Kan tänka mig att ghia64 dubbla 10or pumpar något enormt :shock: :)
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Kilowatt skrev:
Pontus och Ghia64 - vore grymt juste om ni skulle kunna dokumentera precis vad ni gjort (val av komponenter etc) och vilket pris ni fått?

Funderar på om man kunde göra en copy-paste men med BRL i Stockholm. Vet inte om de har samma erfarenhet som ni och er kontakt i Trollhättan skaffat er...
+1

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

kontakten2 skrev:
Det bör räcka med en 8" eller 10" :idea:
Tycker basen blivit väldigt fyllig og ger bra slag med extra lådan. Kan tänka mig att ghia64 dubbla 10or pumpar något enormt :shock: :)
Haha! Nja, det är ingen dunka dunka i min bil, däremot riktigt välbalanserat. Jag har en hel pärm med bilder som jag har med mig på tävlingarna, nästa tävling är SM den 25-26:e September på Mantorp. Om Ni har vägarna förbi så ta och titta in en sväng och lyssna lite.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Är på väg hem ifrån BRL i Trollhättan och det är en viss skillnad på ljudet. Kan tyvärr inte prova så mycket nu med en liten unge i bilen men basen behöver ju ändå spelas in 50 timmar så det återstår ändå lite tid innan man vet hur bra det är. Men redan nu låter det ju mycket bättre. 10" Hertz bas och två nya slutsteg med en kontrollpanel till. Får återkomma när jag hunnit leka mer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Uppgraderingen vårt en 10" Hertz bas med ett Misconi slutsteg och ett till Misconi slutsteg för de befintliga högtalarna.
Bas har ju verkligen tillfört en del som saknades och mycket mer tryck. Känns även som de anpassat det andra steg bra till högtalarna.
Det som saknas lite nu är väl något mellan basen och de befintliga mellanregister högtalarna.
Dock ska väl sägas att basen ska spelas in många mer timmar än vad jag gjort och sedan får man börja leka med alla inställningar också.
Otroligt nöjd med jobbet, snyggt gjort.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Har du inga problem med skrammel eller skorr från paneler eller annat? Jag satte in en 10" NVX och det var redan med orginalsystemet problem. Mycket finlir med att inte kontakter i dörrarna skall vibrera eller paneler på bakluckan. Jag har inte fått till det på ett fullgott vis ännu. Jag har bas ner till ca 19Hz och upp till 15kHz där utöver kan inte jag höra, vet inte om det är min hörsel eller högtalarna som är felet.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

jonas skrev:
Har du inga problem med skrammel eller skorr från paneler eller annat? Jag satte in en 10" NVX och det var redan med orginalsystemet problem. Mycket finlir med att inte kontakter i dörrarna skall vibrera eller paneler på bakluckan. Jag har inte fått till det på ett fullgott vis ännu. Jag har bas ner till ca 19Hz och upp till 15kHz där utöver kan inte jag höra, vet inte om det är min hörsel eller högtalarna som är felet.
Har som sagt inte lekt så mycket med den ännu men det är kanske vid vissa frekvenser som det kan vibrera lite tror jag. I vanlig användning Inga problem.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Problemen med dörrarna måste avhjälpas med dämpning. Jag skulle tippa på att i Pontus fall så har de säkert delat midbasarna i dörrarna, dvs lagt ett HP filter för att ta bort de lägre frekvenserna eftersom de nu kommer bakifrån basen istället. Detta reducerar nog vibrationerna i dörrarna något.
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

Gammal tråd, men tänkte det kunde vara av intresse att höra om en välfungerande uppgradering av stanadard stereo i en TMS, som inte kostar skjortan!

I mitt tillfälle var det bara snack om att få lite mer bas, var egentligen ganska nöjd med ljudet annars. Och min lösning skulle visa sig plocka fram ännu lite bättre ljud ur existerande dörrhögtalare!

Om vi börjar med priset: total kostnad för subwooofer, installation + installasjonsmaterial = 7000 SEK.

Efter mycket fram och tillbaka med BRL i Karlstad, med flera tips på för mig dyra lösningar, landade jag på en Focal sub, Focal Bomba
En aktiv sub med 8" element, kopplad via högnivå direkt på högtalare i framdörrar. Alla experter menade att jag borde ha en DSP för ljudförbättring, men droppade detta pga. pris, och kan inte se vilken hörbar skillnad det skulle ha gjort för ljudet.
Ett krav var att det var en liten sub som kunde plasserad under locket i bagagerom bak i bilen (lådan tar upp mindre än halva utrymmet, och den är precis så hög att locket fint ligger i linje med resten av golvet bak).

När det gäller ljudet kan man lugnt säga att jag blev "blown away". Det är en extremt musikalisk sub, som gör ljudbilden ännu mer "levande". Det fina är att man drar ner de två djupaste registren till ett minimum och ändå får avgrundsbas i bilen - något som avlastar dörrhögtalarna betydligt. Plöstligt kommer mellanregister och diskant ännu mer fram, ut ur högtalarna. Akustisk musik låter plötsligt sjukt bra (som t.ex "Hanuman"av Rodrigo Y Gabriela). Och djupbasen i "Look at me now" med Brennan Savage är helt brutal och suben klarar att producera de lägsta registren utan att slå igenom.

Kan rekommendera denna uppgraderingen till de som har standard stereo och önskar bättre bas, kan oxå rekommendera BRL i Karlstad som nu har erfarenhet från montering i Tesla (min bil var den första Teslan de jobbade på, jobbet tog 6 timmar).
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

ALDA skrev:
total kostnad för subwooofer, installation + installasjonsmaterial = 7000 SEK.

Efter mycket fram och tillbaka med BRL i Karlstad, med flera tips på för mig dyra lösningar, landade jag på en Focal sub, Focal Bomba
En aktiv sub med 8" element, kopplad via högnivå direkt på högtalare i framdörrar. Alla experter menade att jag borde ha en DSP för ljudförbättring, men droppade detta pga. pris, och kan inte se vilken hörbar skillnad det skulle ha gjort för ljudet.
Ett krav var att det var en liten sub som kunde plasserad under locket i bagagerom bak i bilen (lådan tar upp mindre än halva utrymmet, och den är precis så hög att locket fint ligger i linje med resten av golvet bak).

När det gäller ljudet kan man lugnt säga att jag blev "blown away". Det är en extremt musikalisk sub, som gör ljudbilden ännu mer "levande". Det fina är att man drar ner de två djupaste registren till ett minimum och ändå får avgrundsbas i bilen - något som avlastar dörrhögtalarna betydligt. Plöstligt kommer mellanregister och diskant ännu mer fram, ut ur högtalarna. Akustisk musik låter plötsligt sjukt bra (som t.ex "Hanuman"av Rodrigo Y Gabriela). Och djupbasen i "Look at me now" med Brennan Savage är helt brutal och suben klarar att producera de lägsta registren utan att slå igenom.
Tack för informationen, mycket intressant. :) Förstår att du lejt bort installationen, men har du mer detaljerad information om vad för komponenter som använts och hur installationen gjordes - för de som kan tänka sig att göra detta själva?

Menar du en Focal Bomba P201 eller BP20?
Antar att det även är någon form av delningsfilter med för att plocka bort bas från framhögtalarna, t.ex?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

juristen skrev:
ALDA skrev:
total kostnad för subwooofer, installation + installasjonsmaterial = 7000 SEK.

Tack för informationen, mycket intressant. :) Förstår att du lejt bort installationen, men har du mer detaljerad information om vad för komponenter som använts och hur installationen gjordes - för de som kan tänka sig att göra detta själva?

Menar du en Focal Bomba P201 eller BP20?
Antar att det även är någon form av delningsfilter med för att plocka bort bas från framhögtalarna, t.ex?
Det är den här: https://www.focal.com/en/car-audio/car- ... bomba-bp20

Jag betalade nog bara för kablar och monteringsgrejer, det behövdes inget delningsfilter (man ställer inn gain, frekvensområde osv. direkt på sub'en, och använder bilens equalizer). Jar har nästan skruvat ner de två djupaste banden helt ned i botten, och har ändå sjuk bas i bilen. Sub'n är som sagt kopplad på högnivå (direkt på högtalare i framdörrar). Allt gjort på BRL Karlstad.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Skriv svar