The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Ric »

Om ni vill ha upp antalet beställda fälgar så ta en tur till Norge.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1429
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Niclas »

Jag önskar Uppsala nästa vecka
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av TeslaTissel »

AGCF skrev:
TeslaTissel skrev:
AGCF skrev:
Listpriset kommer att ligga på 45 000 kr för 4 fälgar. Det finns ett litet utrymme för rabatt, framförallt vid förbeställning. Men inga stora procentsatser.

Innan ni säger att det är dyrt, så vill jag poängtera att det är smidda fälgar. Normalt pris för smidda fälgar som är TÜV godkända är från ca 80 000 kr. Exempelvis min lokala däckverkstad har en smidd fälgmodell från AEZ som kostar 24 000 kr per st, alltså 96 000 kr för 4.

Man kan också jämföra med Teslas Turbinfälg spm är gjuten och ligger på runt 70 000 kr men då inklusive däck och tpms samt montering. Så den är bara något dyrare. Men eftersom den är gjuten är den egentligen inte helt jämförbar.
Det vore intressant om ni förklarade då vad som menas med ”smidda” fälgar?
De är ju långt ifrån handgjorda!?
Tekniken att tillverka fälgar är ju heller inte särskilt svår idag?
Är det materialkostnader i råvaran som spökar, eller är det svårt få metallen att fylla ut alla ekrar, monteras centrumdelar separat eller görs allt av en robot i ett stycke?

För mig som inte förstår hur tredje-parts-tillverkare kan ta ut såda här höga priser, även om ni säger er ligga långt under andra, så behöver jag se hela bilden.

Är själv företagare och förstår också att ni har haft och har väldigt höga utvecklingskostnader.
Ni har vad jag förstår satsat hårt på de rätta expertis-kanalerna.

Men att fälg-branschen tar ut så mycket marginaler på konsument kan jag ändå inte riktigt stå ut med.
Kommer gärna och tittar, om jag får veta mer som förklarar prisbilden.
En smidd fälg utgår från en aluminiumpuck, som pressas i en gigantisk hydraulpress flera gånger till en grov form av ett hjul. Ser nästan ut som ett hjul till ett tåg. Sedan fräser man bort större delen av allt material så att bara fälgen är kvar. Verktyg med olika diameter används för de sista finputsningarna.

En gjuten fälg görs av aluminiumtackor som smälts ner och rinner in i en form, eller pumpas in.

Fälgbranschen fungerar traditionellt så att de finns generalagenter i varje land och däckverkstäder som ska lägga på sina marginaler. Vi köper direkt från fabrik och säljer direkt till kund. Därför har vi lägre pris.
Tack AGCF.
Är inte helt nöjd ändå med prisnivån, men det är nog allmänt sett vi kunder som inte vågar ifrågasätta prisnivåerna?
Det är uppenbarligen inget vi kan göra åt.

Nåja, ett förslag, kom gärna till DINNERS Enköping, mycket centralt i Mälardalen, dessutom ger det bättre utrymme då det är för stökigt vid köpcentrumen.
Gör gärna ett litet scoop om fälgarna i vår blog för energiföreningen VUEF.se filmklipp etc.

Hepp!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av bonath »

Bilder skulle vara kul.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av TeslaTissel »

bonath skrev:
Bilder skulle vara kul.
Men om du hade sett tidigare inlägg så ser du att de inte har några officiella just nu.
Vill minnas det finns ändå i forumet någonstans?

Men då det är tungrott leta orkar jag inte just nu.

Hepp!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Jag kan maila bilder efter påskriven och scannad NDA. Sekretessavtal

alexander.florman (at) gmail.com
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AKarlsson »

Vattenstämpla med mottagarens namn över bilden så riskerar du inte de kommer på vilovägar :)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

AKarlsson skrev:
Vattenstämpla med mottagarens namn över bilden så riskerar du inte de kommer på vilovägar :)
Hur gör man på ett enkelt sätt? OSX
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av TeslaTissel »

AGCF skrev:
AKarlsson skrev:
Vattenstämpla med mottagarens namn över bilden så riskerar du inte de kommer på vilovägar :)
Hur gör man på ett enkelt sätt? OSX
Bildbehandlingsprogram.

Finns ett helt tjog gratis-program man kan använda.

Eller skicka ett mail/Personligt meddelande till mig så hjälper jag dig gärna. Vet ju vad tystnadsplikt är för övrigt och jobbar dagligen med bilder. :D
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av PoloPrinsen »

Nu kommer det krövas att många "om" verkligen går in för att det sjall bli av med ett köp frå min sida, je å,andra sidan bängar jag inte på en tipptoppgrej om jag gar behovet och resursen...

En uppsättning fälgar till en Somomotors Sion är jag intresserad av om de fälgar som ingår vid leveransen inte är ordentligt energisnåla.
Nu vet jag inte varken dimension på orginalfälgarns, bromsok mm så detta är ett långskott.

Om jag blir med en Sion och den inte har fälgar med bra nog rullmotstånd så är jag intresserad av en uppsättning fälgar med maximal energiförbrukningsminskning. Och med ekonomisk däckskostnad också, så ingen lågprofilsvariant. Bilen skabrulla maximalt långt alltså. Hur fälgarna ser ut utseendemässigt är underordnat.

Tyvärr antar jag att det blir nån billig standardfälg som rulloptimeras mha en plastkåpa. Borde kunna bli lättare,starkare och bättre rulloprimering med specialdesignade, smidda fälgar.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Jag tror Sonomotors kommer att ha mycket mindre hjul. Vi har nischat oss mot Tesla
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av PoloPrinsen »

Stämmer förmodligen, är säkert svårt att få in nått ens nästan dyrt i deras (sonomotors) budget. Får hoppas på en bra designad plastkåpa antar jag. Kanske lite i stil med model 3s fälg med sin aerodynamiska plastkåpa. Hmm ja det är nog liiite storleksskillnad med såklart. Bmw i3s 22 tummare är väl näst intill mc-smala bara för att få ner rullmotståndet. Lite skillnad där också med stor budget mao.

Mbh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Nu är de här. Funderar på att börja med Linköping i morgon. Någon som har tid för lunch
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Tack till Tomla, Gustavsson och Yxel för att ni tog er tid att komma till IKEA. Hoppas ni tyckte att det var värt en liten utflykt.

På lördag morgon finns jag vid: Teslas n' Coffee, Uppsala.

Troligen har jag med min kompanjon ingenjören.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

77E0FA5E-42A0-402B-A013-89BAB58621F4.jpeg
25 km motorväg 110 km/h inkl ”kallstart”, 24 km 70/80 väg, 1 km 50 väg. Från 45 meter över havet till 10 meter över havet. Sidvind 3 m/s. Bil S85D. Temp 22 grader. Däck Pirelli P-zero 245. Fälgar The New Aero prover 21x9”.

Produktionsversionen blir 21x8,5 och väger nästan 3 kg mindre per hjul än dessa.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Finns det något intresse i Västervik för övrigt? Eller Kalmar.. Jag funderar på att titta förbi Inzile i Västervik som gör en modulärt el-arbetsfordon..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Henrik Torphammar »

AGCF skrev:
Finns det något intresse i Västervik för övrigt? Eller Kalmar.. Jag funderar på att titta förbi Inzile i Västervik som gör en modulärt el-arbetsfordon..
Sväng förbi Ljungby och visa dom, om det nu är enklare än att bara lägga upp en bild :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Bjelke »

AGCF skrev:
77E0FA5E-42A0-402B-A013-89BAB58621F4.jpeg
25 km motorväg 110 km/h inkl ”kallstart”, 24 km 70/80 väg, 1 km 50 väg. Från 45 meter över havet till 10 meter över havet. Sidvind 3 m/s. Bil S85D. Temp 22 grader. Däck Pirelli P-zero 245. Fälgar The New Aero prover 21x9”.

Produktionsversionen blir 21x8,5 och väger nästan 3 kg mindre per hjul än dessa.
Det där ser ju riktigt bra ut för 21"-are :)
Tom bra för 19" ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Henrik Torphammar skrev:
AGCF skrev:
Finns det något intresse i Västervik för övrigt? Eller Kalmar.. Jag funderar på att titta förbi Inzile i Västervik som gör en modulärt el-arbetsfordon..
Sväng förbi Ljungby och visa dom, om det nu är enklare än att bara lägga upp en bild :lol:
Om jag får prova en Ljungby maskin l30..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Machris »

AGCF skrev:
Finns det något intresse i Västervik för övrigt? Eller Kalmar.. Jag funderar på att titta förbi Inzile i Västervik som gör en modulärt el-arbetsfordon..
Passerar du Kalmar är jag intresserad
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11881
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av HelectriC »

jag är väldigt spänd på att se designen. Hoppas du snart kan lägga ut bilder här.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av themax »

AGCF skrev:
77E0FA5E-42A0-402B-A013-89BAB58621F4.jpeg
25 km motorväg 110 km/h inkl ”kallstart”, 24 km 70/80 väg, 1 km 50 väg. Från 45 meter över havet till 10 meter över havet. Sidvind 3 m/s. Bil S85D. Temp 22 grader. Däck Pirelli P-zero 245. Fälgar The New Aero prover 21x9”.

Produktionsversionen blir 21x8,5 och väger nästan 3 kg mindre per hjul än dessa.
Om det där är resultatet med era fälgar ställer jag mig direkt på listan för intresse när Model 3 kommit.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
AGCF skrev:
77E0FA5E-42A0-402B-A013-89BAB58621F4.jpeg
25 km motorväg 110 km/h inkl ”kallstart”, 24 km 70/80 väg, 1 km 50 väg. Från 45 meter över havet till 10 meter över havet. Sidvind 3 m/s. Bil S85D. Temp 22 grader. Däck Pirelli P-zero 245. Fälgar The New Aero prover 21x9”.

Produktionsversionen blir 21x8,5 och väger nästan 3 kg mindre per hjul än dessa.
Det där ser ju riktigt bra ut för 21"-are :)
Tom bra för 19" ju :)
Det var precis det jag tänkte. Hur i h*e är det möjligt att få så låg förbrukning med en Model S i 110?! Min brukar ligga runt 200Wh/km då. Med 19".
Imponerande!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

mati skrev:
Bjelke skrev:
AGCF skrev:
77E0FA5E-42A0-402B-A013-89BAB58621F4.jpeg
25 km motorväg 110 km/h inkl ”kallstart”, 24 km 70/80 väg, 1 km 50 väg. Från 45 meter över havet till 10 meter över havet. Sidvind 3 m/s. Bil S85D. Temp 22 grader. Däck Pirelli P-zero 245. Fälgar The New Aero prover 21x9”.

Produktionsversionen blir 21x8,5 och väger nästan 3 kg mindre per hjul än dessa.
Det där ser ju riktigt bra ut för 21"-are :)
Tom bra för 19" ju :)
Det var precis det jag tänkte. Hur i h*e är det möjligt att få så låg förbrukning med en Model S i 110?! Min brukar ligga runt 200Wh/km då. Med 19".
Imponerande!
Det var halva sträckan som var i 110 km/h. Vill bara klargöra det. Andra halvan var i stort sett 70 och 80 väg men sista biten 50 väg.

I lördags mellan Södertälje och Nyköping hade jag 209 i snitt över 50 km i 120 km/h. För att balansera bilden.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

35F70B10-9DAA-4781-B02E-2A61ED225EA5.jpeg
Södertälje - Nyköping i 120 km/h
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar