Politisk satir

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Politisk satir

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
vigge50 skrev:
Swede1 skrev:

(Jo ccs nätet har 10 ggr fler laddplatser än teslas supercharger nät i Sverige)
Eftersom du har skrivit det i nog minst 10 inlägg så vet vi det, varför måste du ta upp det även i denna tråden?
Speciellt som det ju faktiskt inte är sant:
  • - SuC: 282 laddplatser på 31 geografiska platser
    - CCS: 348 laddplatser på 348 geografiska platser (jag har inte hittat någon CCS-laddare med fler än en sladd, rätta mig om jag har fel)
dvs 23% fler CCS än supercharger om man räknar antalet sladdar, förvisso med större spridning, men en laddare per plats är förstås inte alls tillräckligt, jag skulle iaf inte vilja förlita mig på det vid långresor. Den geografiska täckningen verkar vara ungefär likvärdig, dvs det är ungefär samma områden som har/saknar CCS/SuC.

/fth

källor ccs-map.eu, supercharger.info
Det finns väl några få platser med dubbla CCS. Tänkte först på Lidl i Växjö men det verkar som de har tagit den ena laddaren ur drift där, i alla fall tillfälligt. Flera CCS-platser ligger inte mer än ett stenkast ifrån varandra. Då kan man se det som dubbla laddare med begränsning att du kan bara välja att ställa dig i kö till en av dem. Det gör också att yttäckningen blir mindre. Exempel på detta är Värnamo med tre CCS-laddare med ett par hundra meter mellan varandra. Siffran för geografiska platser ser då bättre ut än vad den egentligen är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Politisk satir

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
vigge50 skrev:
Swede1 skrev:

(Jo ccs nätet har 10 ggr fler laddplatser än teslas supercharger nät i Sverige)
Eftersom du har skrivit det i nog minst 10 inlägg så vet vi det, varför måste du ta upp det även i denna tråden?
Speciellt som det ju faktiskt inte är sant:
  • - SuC: 282 laddplatser på 31 geografiska platser
    - CCS: 348 laddplatser på 348 geografiska platser (jag har inte hittat någon CCS-laddare med fler än en sladd, rätta mig om jag har fel)
dvs 23% fler CCS än supercharger om man räknar antalet sladdar, förvisso med större spridning, men en laddare per plats är förstås inte alls tillräckligt, jag skulle iaf inte vilja förlita mig på det vid långresor. Den geografiska täckningen verkar vara ungefär likvärdig, dvs det är ungefär samma områden som har/saknar CCS/SuC.

/fth

källor ccs-map.eu, supercharger.info
Han menar att du endast ska räkna antalet platser det finns på och där finns supercharger endast på 31 platser. Att CCS är mer utspritt på fler platser gör det enligt Swede1 betydligt bättre. Du ska ha större möjlighet att köra och stanna vart du vill och inte behöva välja mellan några få specifika platser.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Politisk satir

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
Han menar att du endast ska räkna antalet platser det finns på och där finns supercharger endast på 31 platser. Att CCS är mer utspritt på fler platser gör det enligt Swede1 betydligt bättre. Du ska ha större möjlighet att köra och stanna vart du vill och inte behöva välja mellan några få specifika platser.
Jo, jag har förstått det, och jag kan hålla med i viss utsträckning. I praktiken så är det förstås mycket viktigare att faktiskt få ladda när man kommer fram till platsen, och då är det ju antal sladdar och tillförlitlighet som är avgörande.

Se t.ex. CCS vs SuC på sträckan Stockholm-Gävle:
geo.png
Litet exempel förvisso, men jag ser inga fördelar med att jaga runt bland CCS-platser några km från varandra, den faktiska geografiska täckningen är ju likvärdig, och på SuC finns det alltid plats och de fungerar alltid (undantaget taxi-ockuperade Upplands Väsby då ;) ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politisk satir

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
så vad är din poäng? att vi ska göra om detta forum till en politisk arena med möjligen rasistiska videor/memes? Jag tycker vi håller oss borta från sådant eftersom det enbart kan leda till missförstånd och dålig stämning. Eller finns det något positivt med att ha sådana inslag på detta forum? Jag är idel öra vad dessa i så fall är :?:
Det finns en viktig poäng med den här händelsen, jag (och andra) fick se skiten och fick chansen att motargumentera. Dessa vanarter har inte dykt upp i mitt flöde på Facebook eller Twitter då jag blocka/avföljt alla som delat rasistiska inlägg.

Detta är inget nytt utan även Nazi-Tyskland använde humor för att bygga opinion mot judar.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Politisk satir

Inlägg av Limbster »

Tråkigt nog beskriver filmen ganska bra Sverige som det varit under några år, såklart blir det lite dålig stämning när man betänker hur illa allt sköts.

Jag slår till med ett till satir politiskt program som mer riktar sig till oss, kan såklart vara svårt att ta in för oss som lever i det välmående Sverige.

Vid 14 minuter börjar den välmående medelklassen grillas

https://www.svtplay.se/video/17478478/s ... o&tab=2018
nöjd med min Ampera tillsvidare
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Politisk satir

Inlägg av Swede1 »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
så vad är din poäng? att vi ska göra om detta forum till en politisk arena med möjligen rasistiska videor/memes? Jag tycker vi håller oss borta från sådant eftersom det enbart kan leda till missförstånd och dålig stämning. Eller finns det något positivt med att ha sådana inslag på detta forum? Jag är idel öra vad dessa i så fall är :?:
Det finns en viktig poäng med den här händelsen, jag (och andra) fick se skiten och fick chansen att motargumentera. Dessa vanarter har inte dykt upp i mitt flöde på Facebook eller Twitter då jag blocka/avföljt alla som delat rasistiska inlägg.

/ Hm, verkar som nån är i en filter bubbla./

Apropå humor så retar det mig att en av världens roligaste män, John Cleese, inte vågar skämta om alla religioner, som han gjorde i filmen "Life of brian" (om jesus). Ja ni vet vilka som inte pallar att man driver med dem....

// För att som vanligt hamna offtopic, så..

Lidl Kungsängen har tre ccs laddare. I Norge är det rätt vanligt med dubbla ccs laddare (föregångslandet). Delta laddarna på 100 kw kan ladda tre bilar samtidigt som jag förstår det.

Högt i tak och goda argument känns bra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politisk satir

Inlägg av LarsL »

Ja, det är ett stort problem att fler lever i en filter bubbla för då försvinner chansen att debattera med rasister. Men å andra sidan vägs det upp av känslan att slippa se skiten upp det, för mig personligen. För samhället är det naturligtvis ett problem.

Trump vann ju valet på att någon, ryssarna(?), skickade ut propaganda riktat till känsliga personer och inte brett. Eftersom det inte gick ut till alla så var det ingen vettig människa som kom med motargument och de känsliga gick på propagandan.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Politisk satir

Inlägg av Limbster »

Det är kanske till och med från denna bubbla rasismen gror, det svenska hyckleriet från de välmående är helt fenomenal.

Härryda verkar oxå ha stora problem med att nå sin flyktingkvot som de flesta andra välmående kommuner. https://www.harrydaposten.se/2016/11/sv ... ingkvoten/
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politisk satir

Inlägg av LarsL »

Jag tycker öppna rasister ska uteslutas från forumet... tills vidare blockerar jag deras inlägg.
Verdi

Re: Politisk satir

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Jag tycker öppna rasister ska uteslutas från forumet... tills vidare blockerar jag deras inlägg.
Öppna rasister? Moralpanik much?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Politisk satir

Inlägg av Limbster »

Finns det ens människor som är öppet rasister i Sverige? Jag vill minnas att Soran Ismail fick åka till Åland för att hitta en. Från program serien absolut svensk.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politisk satir

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Jag tycker öppna rasister ska uteslutas från forumet... tills vidare blockerar jag deras inlägg.
Öppna rasister? Moralpanik much?
Med tanke på vad de skriver så drar jag den slutsatsen. Hör du också dit eller tar du avstånd?

Jag tycker inte att vi i Sverige kan ha öppna gränser precis som en majoritet i riksdagen. Men det gör inte att jag är tillgänlig för SD rasisterna, som de verkar ha fått för sig.
Verdi

Re: Politisk satir

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Jag tycker öppna rasister ska uteslutas från forumet... tills vidare blockerar jag deras inlägg.
Öppna rasister? Moralpanik much?
Med tanke på vad de skriver så drar jag den slutsatsen. Hör du också dit eller tar du avstånd?

Jag tycker inte att vi i Sverige kan ha öppna gränser precis som en majoritet i riksdagen. Men det gör inte att jag är tillgänlig för SD rasisterna, som de verkar ha fått för sig.
Jag ser inte allt i svart eller vitt som du verkar göra. Och jag svarar definitivt inte inför dig.

Mina åsikter ligger väldigt nära Ulf Kristerssons som han presenterade dem i utfrågningen ikväll. Om det är rasism eller inte beror ju på vem du frågar. För tre år sen var det definitivt "rasism". Nu? Vet ej. Jag har tyckt lika sen nån gång kring förra valet. Så jag var väl "rasist" ett par år där åtminstone... ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politisk satir

Inlägg av LarsL »

Att vilja skydda svensk välfärd och ordning är inte rasistiskt. Vi måste kunna kontrollera invandringen över våra gränser. Det som visades i filmen var dock rasistiskt.

Alla gör sina egna bedömningar och där svarar alla inför alla. Det är jag som avgör vad jag tycker om andra, ni får sätta era egna gränser. Men eftersom det finns hot emot demokratin och Sveriges säkerhet så ska alla vara vaksamma. Vi vill ju inte ha en upprepning av det som hände i USA.
Verdi

Re: Politisk satir

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Att vilja skydda svensk välfärd och ordning är inte rasistiskt. Vi måste kunna kontrollera invandringen över våra gränser. Det som visades i filmen var dock rasistiskt.

Alla gör sina egna bedömningar och där svarar alla inför alla. Det är jag som avgör vad jag tycker om andra, ni får sätta era egna gränser. Men eftersom det finns hot emot demokratin och Sveriges säkerhet så ska alla vara vaksamma. Vi vill ju inte ha en upprepning av det som hände i USA.
Precis. Det var mitt omdöme om filmen också.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Politisk satir

Inlägg av themax »

Det intressanta med den här filmen är inte innehållet, utan att väldigt få hade sett den om inte Youtube censurerat den från första början.

Att Youtube/Google censurerar innehåll är i sig ett större problem än vad som tas upp i filmen (som jag inte sett hela, då jag tycker den var infantil). Men filmen måste få finnas i en sann demokrati.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Politisk satir

Inlägg av Mickep »

Man måste vara medveten att det pågår en psykologisk krigföring och propaganda av utländska makter för att påverka valet och göra. Sverige mer splittrat och därmed försvagat.
Ibland verkar det som om folk vill avfärda rasistiska saker som skämt, och grova saker kan vara roligt. Men det beror på avsändaren, vet eller misstänker man att den är rasist får det en obekväm eftersmak. Det är som en antisemit skulle dra jude-skämt. Då blir det inte lika oskyldigt och kan inte ses som skämt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politisk satir

Inlägg av LarsL »

Huvudet på spiken Mickep! Det pågår ett psykologiskt krig där ett land försöker försvaga västvärlden och EU för att kunna skaffa sig mer inflytande och makt. Trump, Brexit och SD är exempel på detta arbete. Om inte vettigt funtat folk förstått det tidigare så borde det blivit uppenbart när SD presenterar Swexit.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Politisk satir

Inlägg av PoloPrinsen »

Men om man nu anser (rätt eller inte, det skiter vi i detta exemplet) att sjuklöven (V,C,L,S,KD,M,OCH MP har misskött landet såpass på senaste tiden så att de ej kan anförtros en röst i detta valet, vilket parti som är eller kommer vara iaf nästan etablerat skall man då rösta på om man INTE får välja SD?

Fi går bort då de inte ens stödjer de kvinnor som de borde vurma för när någon just våldfört sig mot dom.

Så, vilka eller vilket är ev kvarvarande alternativ? Om man nu alltså skall rösta någorlunda pk, men inte på ovan nämnda sjuklöver?

Mbh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10470
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Politisk satir

Inlägg av Legato »

PoloPrinsen skrev:
Men om man nu anser (rätt eller inte, det skiter vi i detta exemplet) att sjuklöven (V,C,L,S,KD,M,OCH MP har misskött landet såpass på senaste tiden så att de ej kan anförtros en röst i detta valet, vilket parti som är eller kommer vara iaf nästan etablerat skall man då rösta på om man INTE får välja SD?

Fi går bort då de inte ens stödjer de kvinnor som de borde vurma för när någon just våldfört sig mot dom.

Så, vilka eller vilket är ev kvarvarande alternativ? Om man nu alltså skall rösta någorlunda pk, men inte på ovan nämnda sjuklöver?

Mbh PP
Om man nu känner så så är det ju självklart bättre att blankrösta än att hjälpa ett fascistiskt parti till makten.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Politisk satir

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

Om man nu känner så så är det ju självklart bättre att blankrösta än att hjälpa ett fascistiskt parti till makten.
Japp, enda som jag inte gillar med blankröst är att dessa röster räknas som ogiltiga röster. Känns inte helt OK, då kan jag lika gärna rösta på detta parti som Danni tipsade om...
Satan.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Politisk satir

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja då kanske det är det enda kvarvarande alternativet. Typ.

Men är SD verkligen ett faschistiskt (stavfning?) parti? Tror eller "vet" alla sjuklöverröstare det?

Kommer vi få uppleva motsvarande händelser som i Tyskland på 30-talet, tex kristallnatten, sönderslagna fönster på pizzerior och tvångsdeportering till nyuppförda ghetton i diverse städer?

Att vi inte rustar upp KRIGSMAKTEN torde förde flesta vara uppenbart då det inte ens heter så längre om våra "krigargubbar". Försvarets omfattning (storlek o styrka mm) som tillomed sossarna godkänt och beslutat om är ju av sossarna själva i själva verket underfinansierat så vår krigsförmåga, dvs förmågan att försvara oss på vårt eget territorium minskar numera o i framtiden komner den minska än mera vartefter försvarsmakten tvingas prioritera bort saker.

Sååå... med den klena försvarsmakt vi har i dag och framöver, hur skall SD då kunna öka vårt så kallade Lebensraum? Ja om vi nu inte nöjjer oss med att vara lite faschistiska på vår egen kant i norra europa.

Något säger mig att herr Åkesson inte vill invadera varken det ena eller det andra grannlandet för att ge mer plats åt svennar. Men SD kan vara faschistiskt iallafall väl?

Nåja oavsett vad just jag lägger min röst på så verkar iaf var fjärde person som röstar komma att rösta på det enda nu etablerade partiet som står för att det skall bli en förändring framöver.
Till det bättre eller till det sämre vet vi inte förräns efter det vi förändrat oss, om vi nu gör det.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Politisk satir

Inlägg av Simon »

Om jag tar fasta på ett axplock tankar från denna tråd – ett parti som nämnts vid namn och att forumet kretsar kring elbilar i första hand – så tänker jag att följande länkar kan vara intressanta:
https://sd.se/var-politik/miljopolitik – Den här gången är det inte Google som har censurerat.
https://www.naturskyddsforeningen.se/va ... for-miljon – Naturskyddsföreningens valgranskning. Riksdagsvalet alltså. Inte inventering av antalet valar i havet.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Politisk satir

Inlägg av Limbster »

https://bilarmedsladd.se/ hade oxå en genomgång på det i avsnittet från 9 aug
nöjd med min Ampera tillsvidare
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Politisk satir

Inlägg av Jerka »

Om man tycker de nuvarande riksdagspartierna har misskött landet så får man väl rösta på ett parti som man tror skulle göra ett bättre jobb.

Tror man på Sd:s politik och tycker de verkar vara ett reko parti med vettiga företrädare så är det absolut rimligt att rösta på dem. Vill man enbart proteströsta så tycker jag däremot man ska fundera både en och två gånger. Är detta verkligen ett parti jag vill ska styra landet?

Blankröster räknas mycket riktigt som ogiltiga men särredovisas som sådana sedan 2006, dvs det syns numera tydligt att man röstat blankt.
Skriv svar