För en tid sedan så bokade jag in ett byte av min vindruta hos Carglass på min mX i Luleå...
Jag väntade länge på att de skulle ringa upp mig och säga att de inte klarar av byta rutan på min bil eftersom Ryds bilglas tidigare talat om för mig att de bara kan byta denna ruta i Stockholm....
... samtalet uteblev.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Igår var det då dags och jag skickade min fru 25mil ner till Luleå, fortfarande lite skeptisk.... skulle de klara av att byta rutan???
Vid 12 tiden när det var dags att lämna in bilen så ringer min fru upp mig och säger att jag måste prata med "killen" som skall byta rutan.... FAN, hinner jag tänka... de har glömt att meddela att de inte klarar av att byta ruta på min bil.
Men, det var inte riktigt så illa, men.. det hade tyvärr levererats ett glas som hade en ca 7cm lång repa i det mörka partiet ovanför föraren.
Killen sa dock att, hade det varit en vanlig bil så hade jag inte tvekat att montera detta glas... men på en så här pass fin bil så måste jag höra hur du vill göra.
Tyvärr så hade de packat upp rutan under förmiddagen och först då upptäckt rispan
Jag var alltså tvungen att göra ett val.. Fortsätta köra med sprucken ruta (vilket jag gjort i 6månader). Eller montera en ny ruta med en reva i.....
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Ringer upp igen och frågar om det är en rispa som går att polera bort då den inte är i synfältet, får till svar att närmsta poleringsutrustning är i Övik...
Säger att då får de polera den i efterhand senare men får då till svar att det inte är säkert att det blir bra..
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Väljer i det här läget att ställa frågan om kalibreringen av kamerorna till APn och får till svar att de behöver inte kalibreras , detta sköter bilen själv enligt Tesla.
Jag blir ännu mer skeptisk när jag får höra detta och känner då hoppet om en ny vindruta sakta försvinna
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tillsist tar jag i mitt sinnesförvirrade tillstånd ett beslut att byta rutan oavsett repor och Ap kalibrering.
Bilen lämnas in vid 12 tiden och skall vara klar vid 16... innan den skall vara klar så får min fru ett samtal att det varit mer jobb än vanligt och att de blir klara först vid 19.00.
kl 20.00 hämtas slutligen bilen ut...
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Hur gick det då?
Ja, det gick bra! Rispan hade de polerat bort så pass att den nästan inte syns, APn verkar fungera minst lika bra som innan och rutan verkar sitta rätt och bra.
Jag fick dessutom rabatt på självrisken eftersom det var en rispa i glaset
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Tyvärr så kunde de inte leverera nya torkarblad eftersom mXn har specielle torkare sa de, stämmer detta?? Måste jag beställa blad från Tesla?
Men jag måste säga att det känns jävligt bra att veta att man inte behöver åka ner till Sthlm för att byta en ruta på bilen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
/En nöjd mX ägare med klar sikt.