AP1 eller AP2
Moderator: Redaktion
- Datordoktorn
- Teslaägare
AP1 eller AP2
Ok, innan en del av Er går bananas och börjar dela länkar om tidigare trådar i ämnet eller börjar gå till angrepp om hur mycket bättre den ena eller andra är, något färgat av version ni själva har....
Ta ett djupt andetag och fundera innan ni skriver.
Hur är statusen mellan AP1 och AP2 i dagsläget? Kan 2:an allt som 1:an kan nu? Justeras hastigheten automatiskt på bägge efter skyltning både uppåt och nedåt?
Att AP1 förmodligen närmat sig gränsen för sin utveckling fattar jag ju förstås och att 2:an har större potential men hur kör dem egentligen numera?
Mest intressant är förstås att höra åsikter ifrån dem oerhört få av er som har en bil av varje sort med senaste programvaran.
Ta ett djupt andetag och fundera innan ni skriver.
Hur är statusen mellan AP1 och AP2 i dagsläget? Kan 2:an allt som 1:an kan nu? Justeras hastigheten automatiskt på bägge efter skyltning både uppåt och nedåt?
Att AP1 förmodligen närmat sig gränsen för sin utveckling fattar jag ju förstås och att 2:an har större potential men hur kör dem egentligen numera?
Mest intressant är förstås att höra åsikter ifrån dem oerhört få av er som har en bil av varje sort med senaste programvaran.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: AP1 eller AP2
Jag har haft många loaners senaste tiden och AP2 är bättre än AP1 på det mesta. Dock läser AP2 inte skyltar ännu. Det betyder att den tack vare uselt uppdaterade kartor kör i fel hastighet ganska ofta, iaf här i Stockholm. Min AP2 är dock en historia för sig, se annan tråd 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag har en S med AP1 och en X med AP2(.5). Efter sommarens semester med 700+ mil i Xen så tycker jag den är mycket bättre på många fler vägar och under svårare förhållanden. På fin motorväg är de ganska likvärdiga.
AP2 läser ju inte skyltar än, men det lär väl komma inom rimlig framtid.
Skulle jag köpa en ny (begagnad) bil hade det garanterat blivit en AP2.
Detta är baserat på mina två bilar och de lånebilar jag tidigare haft.
AP2 läser ju inte skyltar än, men det lär väl komma inom rimlig framtid.
Skulle jag köpa en ny (begagnad) bil hade det garanterat blivit en AP2.
Detta är baserat på mina två bilar och de lånebilar jag tidigare haft.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
När du kikar efter ny bil så kan jag rekommendera att titta på en med nya MCUn. Den är ruskigt mycket snabbare än den gamla som känns som sirap när man jämför. Det är inte bara gränssnittet som är rappare utan allt, t.ex. Spotify, webbrowser, navigeringen. Även omstart går mycket snabbare (nog så viktigt
).

- Gustafsson
- Teslaägare
Beror på om man räknar in auto helljus och autowipers i samma paket. De är avgjort sämre fortfarande i nya bilen. Filhållningen är bättre vid backkrön tex. Tycker att AP 1 adaptiva farthållare var mjukare när det behöver bromsas för framförvarande som man kommer ifatt...AP 2 tvärnitar dessutom ibland plötsligt, har hänt tre gånger, utan att jag förstår varför. Det är pulshöjande !
Dock inte fullt så intressant att jämföra nu innan v9 kommer.
Dock inte fullt så intressant att jämföra nu innan v9 kommer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hur vet jag om jag har en AP1 el AP2, dum fråga kanske, har en S90D från 2016. Uppdateras 1:an till 2:an??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
2:an har väl kameror på sidostolpar och bakom blinkers på sidorna.
Kör själv AP1 och den är helt ok men AP2 är den som utvecklas vidare så skulle jag satsa på en begagnad och jag inte tänkte för mycket på priset är AP2 ett bättre val enligt mig.
Kör själv AP1 och den är helt ok men AP2 är den som utvecklas vidare så skulle jag satsa på en begagnad och jag inte tänkte för mycket på priset är AP2 ett bättre val enligt mig.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Hårdvaran för AP1 uppgraderas inte till AP2. AP2 kom i bilar tillverkade i slutet av 2016. Tydligast tycker jag man ser det på sidokamerorna eller att det är tre kameror istället för en i främre kamerahuset.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är faktiskt fyra kameror framåt på AP2.Svenssons skrev:Hårdvaran för AP1 uppgraderas inte till AP2. AP2 kom i bilar tillverkade i slutet av 2016. Tydligast tycker jag man ser det på sidokamerorna eller att det är tre kameror istället för en i främre kamerahuset.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Har en av varje. Ansåg länge att AP1 var bättre men efter den stora uppdateringen i början av året och därefter är AP2 väldigt mycket bättre på autopilot-biten, dvs att framföra bilen stabilt och säkert på de flesta olika vägar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det många missar är skillnaden i förståelsen som AP har och jämför hur den styr. Att den ska styra bra, bromsa mjukt och accelerera snabbt är sådant men upplever väldigt tydligt, och har i mångas ögon varit det viktiga i jämförelser. (mjuk inbromsning, skyltavkänning, regnsensor osv) Det är dock den förhållandevis enkla biten. Det AP2 har som AP1 saknar är en oerhört mycket högre förståelse för trafiksituationen runt omkring. I bakgrunden är AP2 oerhört mer avancerad i sitt processande och beslutsfattande. Det krävs dock lite mer än körning av bilen för att förstå skillnaderna.
Vidare kommer AP2 att kunna uppdateras med FSD baserad på Teslas egen hårdvara för AP. Det kan innebära en riktigt stor skillnad för autopiloten, men hittills verkar Tesla leverera, även om det tar lite längre tid än Elon lovar.
Vidare kommer AP2 att kunna uppdateras med FSD baserad på Teslas egen hårdvara för AP. Det kan innebära en riktigt stor skillnad för autopiloten, men hittills verkar Tesla leverera, även om det tar lite längre tid än Elon lovar.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Det är väl 3 kameror och en radar framåt? Det är iaf 3 kameror högst upp i vindrutan med olika fokus; en nära, en medel och en för längre avstånd.oscfor skrev:Det är faktiskt fyra kameror framåt på AP2.Svenssons skrev:Hårdvaran för AP1 uppgraderas inte till AP2. AP2 kom i bilar tillverkade i slutet av 2016. Tydligast tycker jag man ser det på sidokamerorna eller att det är tre kameror istället för en i främre kamerahuset.
Ja, tre framåt, en bakåt och två på varje sida.Jerker skrev:Det är väl 3 kameror och en radar framåt? Det är iaf 3 kameror högst upp i vindrutan med olika fokus; en nära, en medel och en för längre avstånd.oscfor skrev:Det är faktiskt fyra kameror framåt på AP2.Svenssons skrev:Hårdvaran för AP1 uppgraderas inte till AP2. AP2 kom i bilar tillverkade i slutet av 2016. Tydligast tycker jag man ser det på sidokamerorna eller att det är tre kameror istället för en i främre kamerahuset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ah, jag trodde det var två framåt i spegeln och en på varje sida som såg framåt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Ah du tänker så. De som sitter i b-stolpen tittar såklart också framåt, fast snett utåt. Då är det fem stycken kameror som ser framåt.oscfor skrev:Ah, jag trodde det var två framåt i spegeln och en på varje sida som såg framåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så blir det ju. Att jag tänkte så var för att Tesla började använda dem för att se linjerna åt sidan i våras. Faktiskt riktigt användbart när trafiken är tät!mati skrev:Ah du tänker så. De som sitter i b-stolpen tittar såklart också framåt, fast snett utåt. Då är det fem stycken kameror som ser framåt.oscfor skrev:Ah, jag trodde det var två framåt i spegeln och en på varje sida som såg framåt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- kanylbullen
- Teslaägare
Jag bytte precis efter 15400 mil i en AP1 till en AP2.5. Jag måste säga att jag inte är det minsta imponerad. Filhållningen på mina kurviga vägar på landet där jag bor är lika dålig. På motorväg är den lite bättre men jag upplever att den kräver att man drar lite hårdare i ratten då och då vilket är tröttsamt. Att den inte kan läsa av skyltar eller identifiera skillnaden på bilar, motorcyklar och andra mottrafikanter är pinsamt.
Man får verkligen hoppas på att den skärper sig med kommande uppdateringar.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Lite konstigt att du inte tycker den är bättre på mindre vägar. Jag tycker det är en klar förbättring med AP2. Men det är såklart mycket som spelar in.kanylbullen skrev:Jag bytte precis efter 15400 mil i en AP1 till en AP2.5. Jag måste säga att jag inte är det minsta imponerad. Filhållningen på mina kurviga vägar på landet där jag bor är lika dålig. På motorväg är den lite bättre men jag upplever att den kräver att man drar lite hårdare i ratten då och då vilket är tröttsamt. Att den inte kan läsa av skyltar eller identifiera skillnaden på bilar, motorcyklar och andra mottrafikanter är pinsamt.
När det gäller känsligheten om man håller ratten har du en poäng. Det upplever jag också som lite sämre på AP2 bilar.
- kanylbullen
- Teslaägare
Har visserligen inte kört 100 mil än, men har behövt ingripa fler gånger då bilen varit på väg över i mötande fil i kurvor.
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D