Boka din nya Mercedes elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
dd88 skrev:
[...]om jag skulle välja mellan en valfri Tesla och Mercedes EQ (med det vi vet idag) så hade jag utan att tveka valt det senare alternativet.
Vad är fördelen med EQS eller nackdelen med Tesla som får dig att tycka så? Jag förstår uppriktigt inte vad som lockar med EQS efter vad jag sett hittills?
/fth
Har väldigt svårt att svälja helheten när det kommer till Tesla. Det Tesla är överlägset bäst på är drivlinan, men ärligt talat så är det väl det som är bra (köper ändå att folk gillar infotainment-systemet, det är klassledande om man gillar touch. Jag föredrar dock fysisk input).

I övrigt så är bilen väldigt amerikansk, på gott och ont. Det den är bra på gör den så bra den bara kan, men sen så är det så mycket annat som känns mediokert. Hade samma drivlina suttit i A5/A7, 4GC/6GC, Panamera eller CLS så hade alla varit bättre bilar.

Så om konkurrenterna (BMW, Audi, Mercedes och Porsche är väl ligan som Tesla vill fightas mot) nu kommer med bilar som har något sämre drivlina, men i övrigt känns rätt i sin helhet, så är det tillräckligt bra för mig. Att det tar lite längre tid att ladda eller att man inte får ut samma antal mil är andra sidan av "jag kan inte köra elbil för att jag inte kommer 60 mil på en laddning"-myntet. Jag ser det som med alla andra bilar, man jämför förbrukning, tankstorlek (haft bilar med på tok för liten tank), effekt osv och det är sällan som det finns en bil som är bäst på allt, så man lär sig leva med eventuella brister gentemot konkurrenterna då man ändå är nöjd med helheten.

Sen kan man ju gå in på utrustning som jag ser som viktig som saknas hos Tesla, bristen på ett vettigt återförsäljar/service-nätverk och bilmodeller som inte riktigt passar mig (hade helst haft något som liknar en eldriven A4/3-Serie/C-klass)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Leo »

Frågan är ju snarare vad en Model X har i energiförbrukning enligt WLTP om vi ska jämföra?

MB liksom alla andra bilar i Europa måste ju numera använda WLTP. Verkar konstigt om de nu 4 september skulle välja att redovisa en NEDC siffra.

Så skulle tro att förbrukningen är ”i paritet med” (=inte allt för långt ifrån) en Model X trots allt.

Däremot är nog Teslas laddnätverk svårslaget för flera år framåt innan IONITY är ikapp. MB svammlar dessutom också om RFID, koder, appar osv vilket känns helt fel väg att gå med tanke på användarvänligheten.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av MangeT »

dd88 skrev:
Sen kan man ju gå in på utrustning som jag ser som viktig som saknas hos Tesla, bristen på ett vettigt återförsäljar/service-nätverk och bilmodeller som inte riktigt passar mig (hade helst haft något som liknar en eldriven A4/3-Serie/C-klass)
Då borde Tesla Model 3 passa dig förutom avsaknaden av knappar men storleksmässigt tänkte jag på.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
Frågan är ju snarare vad en Model X har i energiförbrukning enligt WLTP om vi ska jämföra?

MB liksom alla andra bilar i Europa måste ju numera använda WLTP. Verkar konstigt om de nu 4 september skulle välja att redovisa en NEDC siffra.

Så skulle tro att förbrukningen är ”i paritet med” (=inte allt för långt ifrån) en Model X trots allt.

Däremot är nog Teslas laddnätverk svårslaget för flera år framåt innan IONITY är ikapp. MB svammlar dessutom också om RFID, koder, appar osv vilket känns helt fel väg att gå med tanke på användarvänligheten.
Och när ska Tesla börja redovisa WLTP siffror för sina modeller?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
strejf skrev:
Det jag retade mig på var när de sa "as safe as any other Mercedes". Först tänkte jag att det var ju konstigt, men sen insåg jag att de kan ju förstås inte säga att den har bättre säkerhet än deras fossilbilar.. hur skulle det se ut?

Dessutom ingen frunk. Jag är besviken på bilen :(
Ja precis. Han babblar nånting om att de har stoppat in en massa stålrör i frunken för att kunna uppnå samma säkerhetsnivå som med en fossilbil. Jag fattar verkligen inte. Menar de verkligen att en kompakt och flera hundra kilo tung metallklump framför föraren ska bidra till ökad säkerhet? Det hela bevisar att de inte är intresserade av elbilar. De har fortfarande inte fattat. Man bygger en halvdan grej som inte sticker ut nånstans, varken tekniskt, säkerhetsmässigt eller prestandamässigt. Jag är uppriktigt talat jäkligt besviken eftersom jag hade förväntat mig att Mercedes kan mycket bättre än så. Tydligen inte.
Jag reagerade direkt när han pratade om krocksäkerhet och det där med "lika bra som en fossilbil", det är mest en massa skitsnack så att deras fossilklumpar där fram inte ska framstå som farliga, vilket
en stor motor där fram verkligen är. Det krävs alltså en jäkla massa skrot i fronten för att elbilen ska bli lika säker som fossilare, typ superkomplicerat alltså, och dom lyckades bara för att dom är så
oerhört överlägset tekniskt kunniga osv osv... Jösses...

Dom är uppenbarligen oerhört rädda för att framhäva fördelar som elbilen har jämfört med sina fossila motsvarigheter så länge dom fortfarande tillverkar fossilare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bjelke skrev:

Jag reagerade direkt när han pratade om krocksäkerhet och det där med "lika bra som en fossilbil", det är mest en massa skitsnack så att deras fossilklumpar där fram inte ska framstå som farliga, vilket
en stor motor där fram verkligen är. Det krävs alltså en jäkla massa skrot i fronten för att elbilen ska bli lika säker som fossilare, typ superkomplicerat alltså, och dom lyckades bara för att dom är så
oerhört överlägset tekniskt kunniga osv osv... Jösses...

Dom är uppenbarligen oerhört rädda för att framhäva fördelar som elbilen har jämfört med sina fossila motsvarigheter så länge dom fortfarande tillverkar fossilare.
Jag kan ingenting om krocksäkerhet men är benägen att hålla med dig. Om du själv kan välja vad som sitter i nosen så blir resultatet bättre än om där sitter massa måsten som inte går att flytta på. Där emot det jag vet är att få (typ bara Tesla) utnyttjar möjligheten att gömma undan motorklumpen. Nissan, Renault, Kia, Hyundai mfl har ju kvar en klump i nosen som absolut är i dignitet med motsvarande bensinmotor. För mig är det fortfarande i paritet med Tesla Roadster gen 1, alltså en konverterad ICE och inte en elbil från grunden.

Det ser ju inte direkt ut som att Mercedes heller har gjort det. Enda vettiga plattformen utöver Tesla är Volkswagens prototypbilder som ser riktigt bra ut. Låt oss hoppas dom inte krånglar till det inför produktionsvarianten av I.D

Bild

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
Enda vettiga plattformen utöver Tesla är Volkswagens prototypbilder som ser riktigt bra ut. Låt oss hoppas dom inte krånglar till det inför produktionsvarianten av I.D
För mig ser det ut som att VW/Audi har dragit nytta av Elons uttalande "all our patent are belong to you". Det ser ju ändå väldigt mycket ut som en Tesla utan kaross, vilket jag anser är bra. Mercedes däremot verkar ha hittat på nåt eget jox som kanske inte är lika optimalt.
Var det inte Tesla som hjälpte Mercedes med att elektifiera Smart eftersom de själva inte fick till det? Visst var det så. Och det var Tesla som byggde drivlinan till B-klass. Det kan ju ändå vara så att Mercedes inte har lärt sig läxan ännu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Så om konkurrenterna (BMW, Audi, Mercedes och Porsche är väl ligan som Tesla vill fightas mot) nu kommer med bilar som har något sämre drivlina, men i övrigt känns rätt i sin helhet, så är det tillräckligt bra för mig.
Det är BMW, Audi, Mercedes och delvis Porsche som Tesla jämför sina bilar mot när det kommer till prestanda och försäljningssiffror idag men det är snarare mot Toyota, Honda, Nissan och GM som de konkurrerar mot när det kommer till Model 3 och kommande Model Y. Det är också från Toyota, Honda och Nissan som många Model 3-köpare kommer från.

Mercedes och de andra premiumbilarna får fokusera än mer på lyx-segmentet. Då funkar det inte att ha en låtsas-kardantunnel som går genom hela bilen och tar upp mycket utrymme för baksätespassagerare. Denna bil kommer tyvärr bli en flopp tror jag. Den sticker inte ut på något annat sätt än att det är en Mercedes, det är väl ända säljargumentet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10493
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Faktum är att Jaguar och Mercedes BEV-försök har fått mig att inse hur duktiga Tesla egentligen är på att bygga elbilar. Det bästa som två av världens mest respekterade prestige-märken kan leverera 2019 är alltså något som "nästan är jämförbart på flera punkter" med det som Tesla har levererat sedan 2012 respektive 2015?

Audi verkar komma att kunna konkurera på ljudkomfort, Porsche säkert på prestanda, men I-Pace och EQC kan väl bara vara intressanta för de som är märkestrogna men vill ha en elbil? Eller är jag helt dum i huvudet, och "Tesla-blind"? :roll:

Jag fattar helt enkelt inte vem som skulle vilja ha en I-Pace eller en EQC när det finns Tesla som slår dom på alla punkter?

/fth
Varför göra bilen bättre än man behöver? Att Teslorna objektivt sett är överlägsna känns helt uppenbart för mig. Konstigt vore det väl å andra sidan annars när detta är de första stapplande stegen med elbilar från de gamla fossilerna? Jag tycker det är helt uppenbart att samtliga tyska tillverkare fortfarande fokuserar på sina fossilbilar. Så länge man tjänar mer pengar på dem och inte kan producera elbilar i volym så tror jag det kommer se ut så här. Dyra bilar med relativt dålig prestanda.

Köpare för de små upplagorna tror jag dock inte kommer vara svårt att hitta:
* Teknikälskare som hatar Tesla.
* Teknikälskare som inte hatar Tesla men som tror på den mediala svartmålningen av bolaget.
* Märkeslojalister som länge längtat efter en elbil från respektive "premium"-tillverkare.

Ytterligare en el-suv som ser ut att hamna i Model Ys storlek med för nära nog dubbla priset...

Det känns som det dröjer ytterligare nästan 5 år till vi har riktiga Tesla-konkurrenter på marknaden, dvs bilar som tillverkarna faktiskt vill sälja i volym.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
I övrigt så är bilen väldigt amerikansk, på gott och ont. Det den är bra på gör den så bra den bara kan, men sen så är det så mycket annat som känns mediokert. Hade samma drivlina suttit i A5/A7, 4GC/6GC, Panamera eller CLS så hade alla varit bättre bilar.
Helt enig. Jag har sagt det tidigare, om en Tesla hade haft en fossil drivlina hade ingen människa helat ha den. Bilen i sig är inte särskilt bra, framförallt med tanke på priset, det är eldriften man vill ha. Jag insåg detta när vi skaffade e-Golfen. En bil som är bra redan i grunden blir fantastiskt bra med en elektrisk drivlina. Teslas bilar är eftertraktade just och enbart pga den elektriska drivlinan.
I fallet med EQC är jag säker på att det är en fantastisk bil på alla sätt. Men. Om den ska sopa banan för Mercedes när det kommer till elbilar så duger det inte med en bil som är sämre än konkurrensen i just elbilsbiten. Det är nästan kontraproduktivt när Mercedes på det här sättet visar att de inte hänger med i utvecklingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10493
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Det är BMW, Audi, Mercedes och delvis Porsche som Tesla jämför sina bilar mot när det kommer till prestanda och försäljningssiffror idag men det är snarare mot Toyota, Honda, Nissan och GM som de konkurrerar mot när det kommer till Model 3 och kommande Model Y. Det är också från Toyota, Honda och Nissan som många Model 3-köpare kommer från.
Håller inte med. Det är ju BMW 3-serie som tappar överlägset störst andel av sina ägare till Model 3. Det stämmer att det byts in ungefär lika många Prius och Accord men glöm inte att det säljs ca 700% fler Accord än BMW 3-serie per år (samt mer än dubbelt så många Prius).

Gällande prestanda så är det ju ännu solklarare att det är BMW, Audi, Mercedes och Lexus som Model 3 konkurrerar med. Storsäljarna från Toyota, Honda, Nissan och GM kommer ju inte ens nära Model 3s prestanda.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Så om konkurrenterna (BMW, Audi, Mercedes och Porsche är väl ligan som Tesla vill fightas mot) nu kommer med bilar som har något sämre drivlina, men i övrigt känns rätt i sin helhet, så är det tillräckligt bra för mig.
Det är BMW, Audi, Mercedes och delvis Porsche som Tesla jämför sina bilar mot när det kommer till prestanda och försäljningssiffror idag men det är snarare mot Toyota, Honda, Nissan och GM som de konkurrerar mot när det kommer till Model 3 och kommande Model Y. Det är också från Toyota, Honda och Nissan som många Model 3-köpare kommer från.

Mercedes och de andra premiumbilarna får fokusera än mer på lyx-segmentet. Då funkar det inte att ha en låtsas-kardantunnel som går genom hela bilen och tar upp mycket utrymme för baksätespassagerare. Denna bil kommer tyvärr bli en flopp tror jag. Den sticker inte ut på något annat sätt än att det är en Mercedes, det är väl ända säljargumentet.
Allt tyder på att bilen delar plattform med fossildrivlinor, troligtvis för att minska investering, risk och logistik. Finns för och nackdelar med detta och frågan är om det är rätt väg att gå, givetvis så hade jag hellre sett en renodlad elbil men på bekostnad av vad? Lägre produktionstakt? Högre kostnader till slutkund?

Jag håller min förväntan på Audi, även Porsche har möjlighet att lyckas men kommer högst troligt ligga utanför min budget.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av zyax »

mati skrev:
dd88 skrev:
I övrigt så är bilen väldigt amerikansk, på gott och ont. Det den är bra på gör den så bra den bara kan, men sen så är det så mycket annat som känns mediokert. Hade samma drivlina suttit i A5/A7, 4GC/6GC, Panamera eller CLS så hade alla varit bättre bilar.
Helt enig. Jag har sagt det tidigare, om en Tesla hade haft en fossil drivlina hade ingen människa helat ha den. Bilen i sig är inte särskilt bra, framförallt med tanke på priset, det är eldriften man vill ha. Jag insåg detta när vi skaffade e-Golfen. En bil som är bra redan i grunden blir fantastiskt bra med en elektrisk drivlina. Teslas bilar är eftertraktade just och enbart pga den elektriska drivlinan.
I fallet med EQC är jag säker på att det är en fantastisk bil på alla sätt. Men. Om den ska sopa banan för Mercedes när det kommer till elbilar så duger det inte med en bil som är sämre än konkurrensen i just elbilsbiten. Det är nästan kontraproduktivt när Mercedes på det här sättet visar att de inte hänger med i utvecklingen.
Vi är nog många som tycker precis så där redan på forumet, i klar minoritet här, men vad gäller övriga samhället så är många duktigt oimponerade av Teslas interiör och ljudnivå och annat som de fastnat för i sin svenska eller tyska kvalitetsbil. Därför kommer Tesla aldrig få ett totalt genomslag så som Apple fick med iPhone heller, det är helt enkelt uppenbart så att långt ifrån allt som Tesla valt för oss är bäst i klassen. Jag kommer mycket troligt köpa Model 3 när min tur kommer, för att den i detta läget är det enda riktiga alternativet, men gemene man väntar istället på något som funkar på alla sätt för dem istället!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av fth »

Leo skrev:
MB liksom alla andra bilar i Europa måste ju numera använda WLTP. Verkar konstigt om de nu 4 september skulle välja att redovisa en NEDC siffra.
Det är konstigare än så, dom har testat bilen enligt WLTP, men sedan räknat om till NEDC, och redovisar inte ens WLTP-siffran :shock:
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av TiborBlomhall »

NEDC siffrorna var ju så mycket bättre...
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Swede1 »

En lagom elbil.

https://www.nyteknik.se/fordon/mercedes ... il-6928928

När folk provkör den och recensioner kommer tror jag den blir populär, för de som kan köpa bilar i + 500`kr klassen.

Särskilt de som gillar Mercedes och ska byta bil om nåt år.

Värmepump helt rätt på vintern i Sverige. (22 kW av laddare tillval)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
NEDC siffrorna var ju så mycket bättre...
:D :D
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Surfaren »

Oh, där fanns några guldkorn:
BMW, Audi, Volvo med flera står i kulisserna – men först ut att visa upp en ”Tesla-utmanare” blev Mercedes, med el-suven EQC.
Jaguar?
Mercedes chefsdesigner, Gorden Wagener beskriver designen som ”the next big thing”.

– EQC är en pionjär för en avantgardistisk elektriskt utseende med banbrytande designdetaljer och färgklickar.
Banbrytande! Jomenvisstserru. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av 12man »

De ÄR först med blåekersfälgar och bronsfärgade luftutsläpp, så de så!
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Mojje »

Hummersåsen flödade rikligt på Artipelag igår...
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Verdi

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Leo skrev:
Frågan är ju snarare vad en Model X har i energiförbrukning enligt WLTP om vi ska jämföra?

MB liksom alla andra bilar i Europa måste ju numera använda WLTP. Verkar konstigt om de nu 4 september skulle välja att redovisa en NEDC siffra.

Så skulle tro att förbrukningen är ”i paritet med” (=inte allt för långt ifrån) en Model X trots allt.

Däremot är nog Teslas laddnätverk svårslaget för flera år framåt innan IONITY är ikapp. MB svammlar dessutom också om RFID, koder, appar osv vilket känns helt fel väg att gå med tanke på användarvänligheten.
Och när ska Tesla börja redovisa WLTP siffror för sina modeller?

Det kommer de såklart göra men redan idag så redovisar de EPA-räckvidden för den amerikanska marknaden och den standarden är väl ännu tuffare än WLTP?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Surfaren »

12man skrev:
De ÄR först med blåekersfälgar
Inte ens det. Porsche hann före:
http://gtspirit.com/2018/03/06/official ... s-turismo/
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av fth »

Leo skrev:
Däremot är nog Teslas laddnätverk svårslaget för flera år framåt innan IONITY är ikapp
Inte enligt Mercedes själva:
EQC-förare får dessutom exklusiv åtkomst till High-Power-Charging-nätverket IONITY, som erbjuder snabbladdstationer längs alla viktiga trafikleder i Europa och gör att du slipper stressen under längre körningar.
Det här måste väl ändå räknas som falsk marknadsföring? Det finns ju de facto nio Ionity-stationer i drift utspridda i Europa :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
fth skrev:
dd88 skrev:
[...]om jag skulle välja mellan en valfri Tesla och Mercedes EQ (med det vi vet idag) så hade jag utan att tveka valt det senare alternativet.
Vad är fördelen med EQS eller nackdelen med Tesla som får dig att tycka så? Jag förstår uppriktigt inte vad som lockar med EQS efter vad jag sett hittills?
/fth
Har väldigt svårt att svälja helheten när det kommer till Tesla. Det Tesla är överlägset bäst på är drivlinan, men ärligt talat så är det väl det som är bra (köper ändå att folk gillar infotainment-systemet, det är klassledande om man gillar touch. Jag föredrar dock fysisk input).

I övrigt så är bilen väldigt amerikansk, på gott och ont. Det den är bra på gör den så bra den bara kan, men sen så är det så mycket annat som känns mediokert. Hade samma drivlina suttit i A5/A7, 4GC/6GC, Panamera eller CLS så hade alla varit bättre bilar.

Så om konkurrenterna (BMW, Audi, Mercedes och Porsche är väl ligan som Tesla vill fightas mot) nu kommer med bilar som har något sämre drivlina, men i övrigt känns rätt i sin helhet, så är det tillräckligt bra för mig. Att det tar lite längre tid att ladda eller att man inte får ut samma antal mil är andra sidan av "jag kan inte köra elbil för att jag inte kommer 60 mil på en laddning"-myntet. Jag ser det som med alla andra bilar, man jämför förbrukning, tankstorlek (haft bilar med på tok för liten tank), effekt osv och det är sällan som det finns en bil som är bäst på allt, så man lär sig leva med eventuella brister gentemot konkurrenterna då man ändå är nöjd med helheten.

Sen kan man ju gå in på utrustning som jag ser som viktig som saknas hos Tesla, bristen på ett vettigt återförsäljar/service-nätverk och bilmodeller som inte riktigt passar mig (hade helst haft något som liknar en eldriven A4/3-Serie/C-klass)

Vet inte vad du menar med amerikansk i detta fallet? Kan ju bara säga att efter ha provkört en BMW 535d -16 så känns en Model S som en gokart att köra. Den kränger mindre, svarar på gas otroligt mycket snabbare osv. Det enda BMW:n var bättre på vad gäller själva körningen var högfartsegenskaperna och bromsarna. Möjligen styrningen men det vet det fan. Sen har BMW:n en massa andra fördelar som HUD, bättre strålkastare, bättre ljudsystem, smartare förvaring, mindre vägljud... Men inget av detta detta spelar någon roll eftersom Teslan är så sjukt mycket roligare att köra. Det är inte ens nära. Men som sagt, när det kommer en 5-serie med el-drivlina så hänger jag på låset. Nån SUV är jag inte överdrivet intresserad av.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Surfaren »

fth skrev:
EQC-förare får dessutom exklusiv åtkomst till High-Power-Charging-nätverket IONITY, som erbjuder snabbladdstationer längs alla viktiga trafikleder i Europa och gör att du slipper stressen under längre körningar.
Det här måste väl ändå räknas som falsk marknadsföring? Det finns ju de facto nio Ionity-stationer i drift utspridda i Europa :shock:
Daimler kanske tänkt sig att Ionity hinner bygga ut innan Mercedes hinner få fram bilarna.

Jag tycker "exklusiv åtkomst" är intressant också. Hur ska man tolka det?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar