Har väldigt svårt att svälja helheten när det kommer till Tesla. Det Tesla är överlägset bäst på är drivlinan, men ärligt talat så är det väl det som är bra (köper ändå att folk gillar infotainment-systemet, det är klassledande om man gillar touch. Jag föredrar dock fysisk input).fth skrev:Vad är fördelen med EQS eller nackdelen med Tesla som får dig att tycka så? Jag förstår uppriktigt inte vad som lockar med EQS efter vad jag sett hittills?dd88 skrev:[...]om jag skulle välja mellan en valfri Tesla och Mercedes EQ (med det vi vet idag) så hade jag utan att tveka valt det senare alternativet.
/fth
I övrigt så är bilen väldigt amerikansk, på gott och ont. Det den är bra på gör den så bra den bara kan, men sen så är det så mycket annat som känns mediokert. Hade samma drivlina suttit i A5/A7, 4GC/6GC, Panamera eller CLS så hade alla varit bättre bilar.
Så om konkurrenterna (BMW, Audi, Mercedes och Porsche är väl ligan som Tesla vill fightas mot) nu kommer med bilar som har något sämre drivlina, men i övrigt känns rätt i sin helhet, så är det tillräckligt bra för mig. Att det tar lite längre tid att ladda eller att man inte får ut samma antal mil är andra sidan av "jag kan inte köra elbil för att jag inte kommer 60 mil på en laddning"-myntet. Jag ser det som med alla andra bilar, man jämför förbrukning, tankstorlek (haft bilar med på tok för liten tank), effekt osv och det är sällan som det finns en bil som är bäst på allt, så man lär sig leva med eventuella brister gentemot konkurrenterna då man ändå är nöjd med helheten.
Sen kan man ju gå in på utrustning som jag ser som viktig som saknas hos Tesla, bristen på ett vettigt återförsäljar/service-nätverk och bilmodeller som inte riktigt passar mig (hade helst haft något som liknar en eldriven A4/3-Serie/C-klass)