Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Artikel i media

Inlägg av Stefan T »

https://www.nyteknik.se/fordon/elbilar- ... eu-6929494

usch vad hemskt elbilar kommer ta jobben från bilarbetarna
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Stefan T skrev:
usch vad hemskt elbilar kommer ta jobben från bilarbetarna
Det kan iofs bli ett reellt problem, jag har sett siffror på mellan 600-900k anställda i Tyskland inom bara fossil-drivlinan (tillverkning, service, underhåll etc). Vid en omställning till eldrift blir i princip samtliga dessa individers kompetenser överflödiga.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det är väl typ vad ”vi” har sagt i över 5 år. Elbils omställningen kommer att slå ut de som ännu inte fattat att de måste ställa om.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Artikel i media

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Störst blir väl problemet inom EU om man inte tillverkar några elbilar och batterier alls och måste importera allt. Det blir konsekvensen om man försöker leva kvar i det gamla för länge.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Jerka
Inlägg: 949
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Älskar att de har en Mirai som bild till artikeln. Ja, jäklar vad biltillverkarna blir skakis om det lanseras fler såna bilar. Försäljningen av de vanliga bilarna kommer gå ner med flera dussin om året!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Jerka skrev:
Älskar att de har en Mirai som bild till artikeln. Ja, jäklar vad biltillverkarna blir skakis om det lanseras fler såna bilar. Försäljningen av de vanliga bilarna kommer gå ner med flera dussin om året!
Fast en jäkla massa får ju jobba med bilbyggande. Den bilen är ju i princip helt byggd för hand, alla 5000 bilar som byggts...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Jerka skrev:
Älskar att de har en Mirai som bild till artikeln. Ja, jäklar vad biltillverkarna blir skakis om det lanseras fler såna bilar. Försäljningen av de vanliga bilarna kommer gå ner med flera dussin om året!
Mirai, med bränsleceller löser dom ju problemet. Massor med service som lär behövas då allt rostar sönder..!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst...
Jobba dygnet runt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

bonath skrev:
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst... Bild
Jobba dygnet runt.
Vet inte hur ofta det händer. Har någon här blivit stående med tomt batteri?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
bonath skrev:
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst... Bild
Jobba dygnet runt.
Vet inte hur ofta det händer. Har någon här blivit stående med tomt batteri?
Att få helt slut på krämen i batteripacken är nog mer ovanligt än soppatorsk. Att vara osäker på att man kommer fram och tvingas snigelladda någonstans är troligen betydligt vanligare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

bonath skrev:
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst... Bild
Jobba dygnet runt.
Har sett den lösningen några gånger, men det är ju ganska meningslös. Dels så kommer det vara riktigt ovanligt att elbilar får batteritorsk, de ”småbilar” som kommer nu verkar få 500km i räckvidd, mer än vad de flesta åker under en dag. Men framför allt varför stå med en bärgare i en halvtimme och ladda elbilen istället för att bara lyfta upp den på flaket och köra den till en snabbladdare?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
bonath skrev:
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst... Bild
Jobba dygnet runt.
Har sett den lösningen några gånger, men det är ju ganska meningslös. Dels så kommer det vara riktigt ovanligt att elbilar får batteritorsk, de ”småbilar” som kommer nu verkar få 500km i räckvidd, mer än vad de flesta åker under en dag. Men framför allt varför stå med en bärgare i en halvtimme och ladda elbilen istället för att bara lyfta upp den på flaket och köra den till en snabbladdare?
Finns ju inget som hindrar att bilen har snabbladdare 50 kW. På 5 minuter så får du ett par mils räckvidd vilket borde räcka för de flesta tillfällen, det borde gå snabbare än att ta upp bilen på flaket pch åka till närmaste snabbladdare. Kräver dock att bilen kan snabbladdas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Vilka kan inte det som säljs idag?

För övrigt var det riktigt nära med batteritorsk en gång då jag körde 15 mil med vår gamla Leaf (24 kWh) i början på april (var kallt då) i år. Hade sköldpadda i displayen och bilen startade om sig självt (aldrig sett det förut) under färd en gång under de sista 400 metrarna innan (samtliga i nedförsbacke sån tur var!) jag rullade in på gården hemma.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

Like a baws Teslaspolen!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Varit illa ute en gång med Leaf då en laddare inte fungerade. Men med 50 mils räckvidd och lika tätt med laddare som utmed E4 så kommer jag köra tills jag behöver äta/ta paus och då passar jag på att ladda. Kommer på den pausen få så mycket laddning att jag i princip alltid kommer fram till målet.

Hur vanligt är det att bärgare har med sig en bensindunk idag?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

bonath skrev:
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst... Bild
Jobba dygnet runt.
Svårt med ironi, många fattade inte smajlin du hade med ;)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Varit illa ute en gång med Leaf då en laddare inte fungerade. Men med 50 mils räckvidd och lika tätt med laddare som utmed E4 så kommer jag köra tills jag behöver äta/ta paus och då passar jag på att ladda. Kommer på den pausen få så mycket laddning att jag i princip alltid kommer fram till målet.

Hur vanligt är det att bärgare har med sig en bensindunk idag?
Jag pratade med en bärgare om de där med soppatorsk en gång. Han sa att de aldrig har bensin med och de åker inte heller och hämtar utan de lyfter upp bilen istället och tar den till en mack. Lär ju bli samma sak för elbilar.
Sen är väl nackdelen att man kan inte ringa en vän som kommer med en dunk utan de är bärga som gäller samtidigt har jag själv aldrig fått varken soppatorsk eller slut på el.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Ny bärgningsfirma.
Långa sladden
Förlängssladden
Mobilladdare

Många roliga namn kan den som vill starta en sådan firma få av mig ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Jag är ganska säker på att det redan finns i Kalifornien, vet dock inte vad jag ska söka efter för att hitta den.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
Varit illa ute en gång med Leaf då en laddare inte fungerade. Men med 50 mils räckvidd och lika tätt med laddare som utmed E4 så kommer jag köra tills jag behöver äta/ta paus och då passar jag på att ladda. Kommer på den pausen få så mycket laddning att jag i princip alltid kommer fram till målet.

Hur vanligt är det att bärgare har med sig en bensindunk idag?
Jag pratade med en bärgare om de där med soppatorsk en gång. Han sa att de aldrig har bensin med och de åker inte heller och hämtar utan de lyfter upp bilen istället och tar den till en mack. Lär ju bli samma sak för elbilar.
Sen är väl nackdelen att man kan inte ringa en vän som kommer med en dunk utan de är bärga som gäller samtidigt har jag själv aldrig fått varken soppatorsk eller slut på el.
Bra då är det utrett, får du eltorsk så kommer det även i framtiden hanteras som dagens bensintorsk. Du kommer bärgas till närmaste laddastation.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Det vi kan förvänta oss på lite sikt är väl att man kan
ladda en elbil från en annan elbil, och då såklart med
typ snabbladdning beroende på vilken kapacitet bilarna har osv...
Då får vi typ miljoner "bärgare" för eltorsk iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Artikel i media

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Sono sion ska ha Typ2 uttag, dock bara 7,6 kW så man får nog ta med kaffe också vid bärgning.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Artikel i media

Inlägg av Hammar »

Kraftverksdoktorn skrev:
Sono sion ska ha Typ2 uttag, dock bara 7,6 kW så man får nog ta med kaffe också vid bärgning.
7,6Kkw är ju ungefär 4 mil/timme. Så 30-60 minuters kaffe/laddning borde förhoppningsvis räcka för att ta sig till ett snabbare uttag.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

vigge50 skrev:
Jag är ganska säker på att det redan finns i Kalifornien, vet dock inte vad jag ska söka efter för att hitta den.
Chargery Berlin Tyskland cykel
chargery-bicycle-trailer-electric-vehicle-charging-2.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Kraftverksdoktorn skrev:
Sono sion ska ha Typ2 uttag, dock bara 7,6 kW så man får nog ta med kaffe också vid bärgning.
Nädå, minst 11 kW och de strävar efter 22 kW. Det är en kostnadsfråga, om de får in det i budgeten.
LaddaSion.PNG
Skriv svar