Vibrationer/drivaxelproblemet
Moderator: Redaktion
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
En annan tanke är kanske, om vi har tur:
Att inte X:en fick lika mycket 'uncork' som S fick, kanske beror på att de inte törs ge mer effekt på framhjulen innan de löst problem med vibrationer eller trasiga framaxlar..
Kanske vi får en halvsekund kapat på 0-100 som plåster på såren då de har permanent fix
isf står jag ut med mina vibrationer några månader till...
Att inte X:en fick lika mycket 'uncork' som S fick, kanske beror på att de inte törs ge mer effekt på framhjulen innan de löst problem med vibrationer eller trasiga framaxlar..
Kanske vi får en halvsekund kapat på 0-100 som plåster på såren då de har permanent fix
isf står jag ut med mina vibrationer några månader till...
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Balanserat om dem två ggr men det har inte hjälpt. Tesla ska kika på det. Teknikern trodde att det kunde vara någon annan defekt på hjulen som inte hjälps av balanseringen, typ om hjulet är ngt lite ovalt eller så.ovelundkvist skrev:Låter mer som obalanserade hjul.
Så antagligen inte drivaxlarna då.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Det låter verkligen som läge att kolla hjulvinklarna, min betedde sig exakt så... Och blev i det närmaste symptomfri efter justeringen.olarsson skrev:Balanserat om dem två ggr men det har inte hjälpt. Tesla ska kika på det. Teknikern trodde att det kunde vara någon annan defekt på hjulen som inte hjälps av balanseringen, typ om hjulet är ngt lite ovalt eller så.ovelundkvist skrev:Låter mer som obalanserade hjul.
Så antagligen inte drivaxlarna då.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Har kört rakt genom Europa två gånger i sommar. Har problemet med drivaxlarna. Över 125 börjar vibrationerna komma, i plus 140 är det sjukt och i ännu högre hastigheter är det alltifrån njutningsbart och dessutom blir det lite ljud av det. Balanserade alla däck innan vi åkte. Hade tid på SC Stockholm och där testade dom samt kollade hjulinställning men sade att man inte hade en permanent lösning så det är bara att vänta. Hoppas att det blir löst snart för det är sjukt irriterande.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Challe76a skrev:Har kört rakt genom Europa två gånger i sommar. Har problemet med drivaxlarna. Över 125 börjar vibrationerna komma, i plus 140 är det sjukt och i ännu högre hastigheter är det alltifrån njutningsbart och dessutom blir det lite ljud av det. Balanserade alla däck innan vi åkte. Hade tid på SC Stockholm och där testade dom samt kollade hjulinställning men sade att man inte hade en permanent lösning så det är bara att vänta. Hoppas att det blir löst snart för det är sjukt irriterande.
Jag har ju en S men det låter EXAKT som mina problem. Fått samma svar som dig men jag ska in med bilen nu igen i slutet av månaden för att kolla hjulvinklarna om inte annat. Vet inte om vibrationerna i fart kommer av drivaxlarna men om det gör det så vore det ju kanon. I juni när den var inne så upptäckte de vibrationer vid bromsning också så de bytte bromsskivor som jag fick betala 8 tkr för. Ingår inte i garantin... Surt nog är bromsvibrationerna tillbaka redan nu. Efter mindre än 2 månader. Känner nästan för att kräva pengarna tillbaka för deras "bromsfix" som uppenbarligen inte hjälpte.
Jag kommer även försöka bråka lite för att få nya drivaxlar. Jag tycker det är helt orimligt att behöva åka runt i "always low", vilket är deras rekommendation. Däcken snedslits och måste bytas betydligt oftare och jag tycker att bilen vill dra mer åt höger i läge low.
Vi får väl se hur det går men jag är lite trött på att det känns som att bilens chassi är gjort av papier mache.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
rasky skrev:Jag kan ju tycka att svaret "vi byter inte förrän vi har en permanent lösning" känns avsevärt mycket bättre än "det är en egenskap hos bilen" och "det är du själv som kört sönder bilen". Blir så väldigt irriterad på rökridåer och retoriktävling.
Alltså, skulle de komma och säga något av det sistnämnda till mig skulle bilen ligga ute på blocket dagen efter. Det är väl han chefen i Malmö som har en rutten attityd va?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Är det verkligen samma problem? Problemet med drivaxlarna uppstår vad jag vet bara vid acceleration.Challe76a skrev:Har kört rakt genom Europa två gånger i sommar. Har problemet med drivaxlarna. Över 125 börjar vibrationerna komma, i plus 140 är det sjukt och i ännu högre hastigheter är det alltifrån njutningsbart och dessutom blir det lite ljud av det. Balanserade alla däck innan vi åkte. Hade tid på SC Stockholm och där testade dom samt kollade hjulinställning men sade att man inte hade en permanent lösning så det är bara att vänta. Hoppas att det blir löst snart för det är sjukt irriterande.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Ja, så har jag också förstått det. Att vibrationer uppstår i vissa hastigheter låter mer som obalanserade hjul och/eller hjuliställningar.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Pröva att accelerera upp till straxt över hastigheten för vibrationerna. Därefter lägg i neutral på växelväljaren och frirulla genom vibrationshadtigheterna. Om det fortsätter och vibrera borde det handla om hjulproblem snarare än drivknutarna. Välj gärna en vägsträcka som lutar utför eller är plan.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.
När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.
När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Får ni vibrationer mer vid batterisparfunktionen på så att frontmotorn går in och jobbar mer?
Senaste drivaxelbytet jag fick gjort fram så justerades även motorfäste. Mig veterligen är dessa bussningar inte excentriska men möjligt det ändå går att lätta bultarna och spänna om när fjädringen är belastad.
Det var förstås i Göteborg
Senaste drivaxelbytet jag fick gjort fram så justerades även motorfäste. Mig veterligen är dessa bussningar inte excentriska men möjligt det ändå går att lätta bultarna och spänna om när fjädringen är belastad.
Det var förstås i Göteborg
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
kontakten2 skrev:Får ni vibrationer mer vid batterisparfunktionen på så att frontmotorn går in och jobbar mer?
Senaste drivaxelbytet jag fick gjort fram så justerades även motorfäste. Mig veterligen är dessa bussningar inte excentriska men möjligt det ändå går att lätta bultarna och spänna om när fjädringen är belastad.
Det var förstås i Göteborg
Ja det verkar som att jag får kontakta Göteborg... Bilen är dessutom såld ny där så.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Oh ja, ovala ljul kan ge upphov till riktig ”skönsång” i bilen iform av vibrationer och missljud.Verdi skrev:För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.
När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.
Hade det i en Saab 9-3 en gång, det var hemskt.
Kan tänka mig att det blir värre med en elbil och med 21”.
Troligen blir det knäpptyst med vinterhjulen.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Får hoppas på det. Hade lite vibrationer i vintras men det berodde nog på is och snö i fälgarna. Är tyvärr grymt känslig för sånt där nuförtiden. Faktiskt så började jag känna problemen efter jag satte på sommarhjulen. Men det kan ju bero på att man sällan kör 140+ på vintern också. Hoppas verkligen jag får ordning på detta för nu tänker jag att jag måste sälja bilen så fort jag kört lite motorväg.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
You bet!kontakten2 skrev:Är det en viss Magnus ni pratar om på sc Malmö?
Då har jag en väldigt lång lista....
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Verdi skrev:För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.
När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.
Så är det däck eller fälg som är ovalt? Gissar på fälgen. Går det att laga isf?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Om man misstänker att fälgen är oval eller att den kastar i sidled då kan man ta ett original nav från en Tesla i en svarv, centrera den med klocka och montera fälgen på den.Sedan snurrar man fälgen och mäter kastet. Tar inte mer än 15 min att testaNx gen skrev:Verdi skrev:För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.
När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.
Så är det däck eller fälg som är ovalt? Gissar på fälgen. Går det att laga isf?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Hej,
Model S P85D 2015 ägare sen 2 månader.
Grymt härlig bil, men shit vad problem jag fått jämfört med min 2014 års BMW som haft nada med problem.
-Vindbrus från trekantsfönstret, läst att det är ganska vanligt. (kan man fixa själv?)
-Bromsbelägg som släppt från metallytan, fastrostade styrpinnar som fick borras ur och totalt sönderrostade skivor som bromsverkstan ändå fick ordning på till slut (men de var inte imponerade fast elbilsägare bromsar ju för lite)
-AC som inte fungerar tillfredställande men som efter en mjukvaru ändring fungerade !!
-Och nu padampampapaaa... vibrationer från drivaxeln. Visste såklart inte om att man måste fullgasacca endast vid low läget. Varför kommer det inte upp någon varning då. Hur svårt ska det va när det kommer mjukvaruuppdateringar hela tiden.
Konstigt nog är vibrationerna olika hela tiden, först bara i std läget men sedan även i low-läget (var finns very low??).
Garantin är förbi (11000mil) och driv-garantin gäller inte axlar och knutar (viss förstålese för det)
Men det är ju inte bra att man inte hittat en lösning på flera år eller?
Är det verkligen så mycket effekt/vrid på framhjulen? Trodde det mesta var bak?
Man kan ju bara hoppas att det blir goodwill när en permanentlösning finns men det är ju inte att tänka på när ekonomin inte är Teslas starkaste gren.
Är dock lite förvånad när jag läste på Facebook mm för några månader sen hur Teslas service anläggningar t.o.m slängde med extradäck för att de tyckte synd om kunderna??
Jag har inte varit direkt imponerad av de samtal man haft. Känns som man kan mer om bilen än vad personalen kan...
Och de parkeringsbromsbelägg jag beställde för 1,5månad sen verkar man ha glömt bort!
Jaja, en grym bil är det iaf!
Model S P85D 2015 ägare sen 2 månader.
Grymt härlig bil, men shit vad problem jag fått jämfört med min 2014 års BMW som haft nada med problem.
-Vindbrus från trekantsfönstret, läst att det är ganska vanligt. (kan man fixa själv?)
-Bromsbelägg som släppt från metallytan, fastrostade styrpinnar som fick borras ur och totalt sönderrostade skivor som bromsverkstan ändå fick ordning på till slut (men de var inte imponerade fast elbilsägare bromsar ju för lite)
-AC som inte fungerar tillfredställande men som efter en mjukvaru ändring fungerade !!
-Och nu padampampapaaa... vibrationer från drivaxeln. Visste såklart inte om att man måste fullgasacca endast vid low läget. Varför kommer det inte upp någon varning då. Hur svårt ska det va när det kommer mjukvaruuppdateringar hela tiden.
Konstigt nog är vibrationerna olika hela tiden, först bara i std läget men sedan även i low-läget (var finns very low??).
Garantin är förbi (11000mil) och driv-garantin gäller inte axlar och knutar (viss förstålese för det)
Men det är ju inte bra att man inte hittat en lösning på flera år eller?
Är det verkligen så mycket effekt/vrid på framhjulen? Trodde det mesta var bak?
Man kan ju bara hoppas att det blir goodwill när en permanentlösning finns men det är ju inte att tänka på när ekonomin inte är Teslas starkaste gren.
Är dock lite förvånad när jag läste på Facebook mm för några månader sen hur Teslas service anläggningar t.o.m slängde med extradäck för att de tyckte synd om kunderna??
Jag har inte varit direkt imponerad av de samtal man haft. Känns som man kan mer om bilen än vad personalen kan...
Och de parkeringsbromsbelägg jag beställde för 1,5månad sen verkar man ha glömt bort!
Jaja, en grym bil är det iaf!
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Det där var ju inte så upplyftande läsning direkt...jonne71 skrev:Hej,
Model S P85D 2015 ägare sen 2 månader.
Grymt härlig bil, men shit vad problem jag fått jämfört med min 2014 års BMW som haft nada med problem.
-Vindbrus från trekantsfönstret, läst att det är ganska vanligt. (kan man fixa själv?)
-Bromsbelägg som släppt från metallytan, fastrostade styrpinnar som fick borras ur och totalt sönderrostade skivor som bromsverkstan ändå fick ordning på till slut (men de var inte imponerade fast elbilsägare bromsar ju för lite)
-AC som inte fungerar tillfredställande men som efter en mjukvaru ändring fungerade !!
-Och nu padampampapaaa... vibrationer från drivaxeln. Visste såklart inte om att man måste fullgasacca endast vid low läget. Varför kommer det inte upp någon varning då. Hur svårt ska det va när det kommer mjukvaruuppdateringar hela tiden.
Konstigt nog är vibrationerna olika hela tiden, först bara i std läget men sedan även i low-läget (var finns very low??).
Garantin är förbi (11000mil) och driv-garantin gäller inte axlar och knutar (viss förstålese för det)
Men det är ju inte bra att man inte hittat en lösning på flera år eller?
Är det verkligen så mycket effekt/vrid på framhjulen? Trodde det mesta var bak?
Man kan ju bara hoppas att det blir goodwill när en permanentlösning finns men det är ju inte att tänka på när ekonomin inte är Teslas starkaste gren.
Är dock lite förvånad när jag läste på Facebook mm för några månader sen hur Teslas service anläggningar t.o.m slängde med extradäck för att de tyckte synd om kunderna??
Jag har inte varit direkt imponerad av de samtal man haft. Känns som man kan mer om bilen än vad personalen kan...
Och de parkeringsbromsbelägg jag beställde för 1,5månad sen verkar man ha glömt bort!
Jaja, en grym bil är det iaf!
Först: P-bromsbelägg finns att köpa annorstädes till en bråkdel av kostnaden hos Tesla. Dstr har en omgång över om han inte har sålt dem...
Sen: Drivaxelproblemen bör absolut höra till drivlinegarantin. Problemet är ju inbyggt i bilen och inget som man själv orsakar. Visst, fullgasaccelerationer påfrestar konstruktionen men det är ju en av detaljerna som de säljer bilen med. Alla produktspecialisterna vill ju att du ska testa accet vid demonstrationen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Tack för info. Jag har redan fått kontakt med en kille via FB som hade belägg över så det är säkert samma kille.
Jag har redan frågat Tesla varför det inte går på garantin. De ville dock ha betalt för 2 till 3h för undersökning. Mao 4000:- för ett problem man redan känner till!!
Som jag har läst så har många bytt framdrivaxeln både en och 2 ggr.
Jag har redan frågat Tesla varför det inte går på garantin. De ville dock ha betalt för 2 till 3h för undersökning. Mao 4000:- för ett problem man redan känner till!!
Som jag har läst så har många bytt framdrivaxeln både en och 2 ggr.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7238
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Tyvärr verkar det som att attityden från SC Malmö verkar ha smittat av sig på SC Upplands Väsby. Jag har min X inne för att fixa diverse saker, bl.a. tvättbrädan som har återkommit för andra gången.
Jag fick igår följande SMS:
Det hör också till saken att teknikern som åkte med mig när jag visade felet vid återkomsten sa till sin kollega typ: "ja, det var ju väldigt tydliga vibrationer, ingen tveksamhet"...
Vi får se vad dom säger vid utlämningen, men jag svarade iaf att jag inte nöjer mig med det beskedet. Som andra har skrivit, jag kan på något sätt respektera att man inte byter drivaxklarna "i onödan" innan en permanent fix är tillgänglig, men att påstå att det är en "egenskap hos bilen" är ju magstarkt.
/fth
Jag fick igår följande SMS:
Vibrationerna från framvagnen är tyvärr inget som vi kan åtgärda, det är en egenskap vid acceleration i högre fjädringslägen. Det är ingen driftsäkerhetsfråga och bilen fungerar som vi förväntar oss
Det hör också till saken att teknikern som åkte med mig när jag visade felet vid återkomsten sa till sin kollega typ: "ja, det var ju väldigt tydliga vibrationer, ingen tveksamhet"...
Vi får se vad dom säger vid utlämningen, men jag svarade iaf att jag inte nöjer mig med det beskedet. Som andra har skrivit, jag kan på något sätt respektera att man inte byter drivaxklarna "i onödan" innan en permanent fix är tillgänglig, men att påstå att det är en "egenskap hos bilen" är ju magstarkt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
fth skrev:Tyvärr verkar det som att attityden från SC Malmö verkar ha smittat av sig på SC Upplands Väsby. Jag har min X inne för att fixa diverse saker, bl.a. tvättbrädan som har återkommit för andra gången.
Jag fick igår följande SMS:
Vibrationerna från framvagnen är tyvärr inget som vi kan åtgärda, det är en egenskap vid acceleration i högre fjädringslägen. Det är ingen driftsäkerhetsfråga och bilen fungerar som vi förväntar oss
Det hör också till saken att teknikern som åkte med mig när jag visade felet vid återkomsten sa till sin kollega typ: "ja, det var ju väldigt tydliga vibrationer, ingen tveksamhet"...
Vi får se vad dom säger vid utlämningen, men jag svarade iaf att jag inte nöjer mig med det beskedet. Som andra har skrivit, jag kan på något sätt respektera att man inte byter drivaxklarna "i onödan" innan en permanent fix är tillgänglig, men att påstå att det är en "egenskap hos bilen" är ju magstarkt.
/fth
Så var det för mig också i juni. Teknikern var väldigt tydlig på att drivaxlarna var kassa och att de borde bytas. Sen hämtade jag ut bilen och fick en liten chock när jag körde upp på motorvägen. Fick då i efterhand klart för mig att de inte hade bytt...
Nu var jag inne för lite annat i förra veckan och den teknikerna sa att "de jobbar på det". I vilket fall så störs jag faktiskt inte av det nämnvärt i läge low så nu tvingas jag köra i "always low". Men men. Tänker att det kunde vara värre.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7238
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Det svaret skulle jag också kunna acceptera, jag vill bara inte att dom "löser" problemet genom att kalla det en "egenskap hos bilen".Verdi skrev:Nu var jag inne för lite annat i förra veckan och den teknikerna sa att "de jobbar på det"
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
fth skrev:Det svaret skulle jag också kunna acceptera, jag vill bara inte att dom "löser" problemet genom att kalla det en "egenskap hos bilen".Verdi skrev:Nu var jag inne för lite annat i förra veckan och den teknikerna sa att "de jobbar på det"
/fth
Det är en ren konstruktionsmiss och antalet som anmäler felet har säkert mångdubblats på kort tid. Tror de skulle begravas i dyra gratis-byten om de fortsatte med tidigare policy. Frågan är om de kommer byta gratis på alla när de väl hittat en fix? Vill de ens hitta en fix med tanke på hur dyrt det kommer bli?
Min garanti kommer gå ut nu i höst nån gång och frågan är hur det blir då med det här för mig? Felet har ju upptäckts innan garantin gick ut så jag vet ju hur jag ser på det. Frågan är hur de ser på det...
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Min X har gått 3700 mil och problemet är nu så stort att trots att jag kör i always low så kan jag inte använda mer än 50% pådrag utan att bilen skakar i bitar. Det är ett uppenbart konstruktionsfel men återkopplingen från SC har efter flera påpekanden alltid varit att de inte gör någon åtgärd förrän det finns en permanent lösning. Och någon sådan finns inte i sikte. Jag inser vilket dilemma detta är för Tesla men jag har trots allt betalat 1,5 mkr för en premiumbil och börjar bli ganska upprörd. Om någon orkar driva grupptalan så kommer jag att ställa mig bakom den.