Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Jag är en av de som röstat på 100%
Men naturligt med tanke på vilka bilar vi har.
Men naturligt med tanke på vilka bilar vi har.
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Exakt så för mig med.bjelkeman skrev:70% på sommaren, 80% på vintern. Laddar fullt, eller nästan fullt precis innan jag åker långt, vilket inte är så ofta.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Då jag inte har laddning hemma, laddar jag alltid så mycket det går upp till 90% när jag får tillfälle. Har nu hittat en underbar 3-fas i garaget på jobbet och klarar mig för det mesta med en laddning per vecka.
Model S Standard Range Raven
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Laddar också när det behövs eller tillfälle ges och då till 90% eller så nära det går på tiden jag har eftersom vi inte har laddning i vårt garage utan behöver ställa oss i ett garage ungefär lika nära men som kostar extra. Inga större problem men inget vi gör dagligen utan snarare 1 gång i veckan. Åker vi iväg någonstans där det finns laddare på bra plats pluggar vi in där och laddar till 90% också. Lär slita rätt lite på batteriet oavsett med tanke på att vi inte laddar dagligen.
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Jag laddar fortfarande till 90% men det är bara 1-2 ggr i veckan. Brukar försöka ladda när den kommit ner mot 30-40%.
Verkar som om den vägrar ladda med UMC:n med schuko-kontakten numera dock. Har på 9A och det har fungerat hur bra som helst både på jobbet och hos kunden på respektive motorvärmarstolpar. Men nu senaste veckorna har det stått "Charging stopped". Har dock lyst grönt när jag stoppat i kontakten. Vad har hänt? Den fungerar med 3-fas fortfarande.
Hade brytt mig mer om jag inte skulle byta bort den nästa vecka.
Verkar som om den vägrar ladda med UMC:n med schuko-kontakten numera dock. Har på 9A och det har fungerat hur bra som helst både på jobbet och hos kunden på respektive motorvärmarstolpar. Men nu senaste veckorna har det stått "Charging stopped". Har dock lyst grönt när jag stoppat i kontakten. Vad har hänt? Den fungerar med 3-fas fortfarande.
Hade brytt mig mer om jag inte skulle byta bort den nästa vecka.
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Som sagt. Den lyser grönt.evilirish skrev:Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.Verdi skrev:Som sagt. Den lyser grönt.evilirish skrev:Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Brukar köra på 80% hemma. När projekt kräver att tjejen tar bilen till Arlanda brukar vi öka till 90% över dagen så den kommer hem med strax under 80% igen.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Kör på 90% - S60D så det motsvarar väl ca 72-75% procent någonstans. Är sugen på att låsa upp men inte behövt än så länge.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Svenssons skrev:Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.Verdi skrev:Som sagt. Den lyser grönt.evilirish skrev:Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Den säger "No Wall Power" nästan omedelbart. Dock lätt att bli lurad att allting fungerar för när man stoppar i kabeln börjar det blinka grönt som det ska. Första gången det hände blev det lite av en överraskning när jag kom tillbaka till bilen.
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Låter lite som det är spänningsfall på den fasen och då är det inte kopplat till bilen eller laddboxen. Lär bli samma sak med ny bil och ny laddbox. Märkligt dock om det bara är en fas och att det har ändrats mot tidigare.Verdi skrev:Svenssons skrev:Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.Verdi skrev:Som sagt. Den lyser grönt.evilirish skrev:Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Den säger "No Wall Power" nästan omedelbart. Dock lätt att bli lurad att allting fungerar för när man stoppar i kabeln börjar det blinka grönt som det ska. Första gången det hände blev det lite av en överraskning när jag kom tillbaka till bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Det händer alltså på två vitt skilda ställen och på olika stolpar på varje ställe så jag tycker det känns konstigt. På ena stället uppmuntras laddning av elbilar och på andra stället ska de försöka blockera möjligheten.Svenssons skrev:Låter lite som det är spänningsfall på den fasen och då är det inte kopplat till bilen eller laddboxen. Lär bli samma sak med ny bil och ny laddbox. Märkligt dock om det bara är en fas och att det har ändrats mot tidigare.Verdi skrev:Svenssons skrev:Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.Verdi skrev:Som sagt. Den lyser grönt.evilirish skrev:Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Den säger "No Wall Power" nästan omedelbart. Dock lätt att bli lurad att allting fungerar för när man stoppar i kabeln börjar det blinka grönt som det ska. Första gången det hände blev det lite av en överraskning när jag kom tillbaka till bilen.
Dock fungerar UMC med trefashandsken. Iofs tar det en stund för den att hoppa upp från 10A upp till 16A. Men det är kanske normalt?
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Normalt 75%. Inför långresa ofta uppåt 90-95%.
Full laddning en gång - vid leverans.
Full laddning en gång - vid leverans.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?
Tesla 70%
E-Golf 90%
Eventuellt 90-100% i Teslan inför en längre resa. Har mycket sällan kommit upp i 100% även om det var inställt.
E-Golf 90%
Eventuellt 90-100% i Teslan inför en längre resa. Har mycket sällan kommit upp i 100% även om det var inställt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14