Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.Verdi skrev:Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Laban skrev:Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.Verdi skrev:Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Re: Audi e-tron
Jag räknade alltså med Audis modeller, pris i Sverige vs USA. Ta ex Audi A8 55 TFSI, kostar 884 000 i Sverige, $83 800 i USA. Det ger en omräkningsfaktor på 10.54. 74 900 * 10.54 = 790 000 :-Verdi skrev:Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
I så fall betalar vi 100k mer för en bil som på det saknar utrustning för 100k. Eller har jag missat något ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
jag kan inte hitta nån info om panoramatak, men när jag ser denna bild, så verkar det ju som det iaf borde komma. Ser onekligen ut som en färdig öppning i taket.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
En skillnad är ju vilket håll bilen skickas över Atlanten. En bil som produceras i Europa bör vara billigare innan moms här i Europa jämfört med i USA och tvärt om ifall bilen produceras i USA. Varför en Audi är billigare i USA än i Europa innan moms är en bra fråga ifall den produceras här i Europa.Verdi skrev:Laban skrev:Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.Verdi skrev:Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Re: Audi e-tron
vigge50 skrev:En skillnad är ju vilket håll bilen skickas över Atlanten. En bil som produceras i Europa bör vara billigare innan moms här i Europa jämfört med i USA och tvärt om ifall bilen produceras i USA. Varför en Audi är billigare i USA än i Europa innan moms är en bra fråga ifall den produceras här i Europa.Verdi skrev:Laban skrev:Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.Verdi skrev:Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Inte alls. Priset har ingen koppling till kostnader utan till vad de kan få. Konkurrensen är helt enkelt hårdare i USA. Allt är billigare. Kläder, hemelektronik...
Re: Audi e-tron
Laban skrev:Jag räknade alltså med Audis modeller, pris i Sverige vs USA. Ta ex Audi A8 55 TFSI, kostar 884 000 i Sverige, $83 800 i USA. Det ger en omräkningsfaktor på 10.54. 74 900 * 10.54 = 790 000 :-Verdi skrev:Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
I så fall betalar vi 100k mer för en bil som på det saknar utrustning för 100k. Eller har jag missat något ?
Det är billigare i England också. När jag kollade på privatimport av nya bilar där för en 4-5 år sen när kronan var starkare så skiljde det galet mycket på t ex Mercedes C 63 AMG, Audi RS4 osv. Men lite, eller ingenting, på vanliga bilar som BMW 520d och liknande. Ju motorstarkare och exklusivare bil desto billigare var den relativt svenska priser. Samma med extrautrustning. På sånt som t ex panoramatak kunde det skilja 50% i pris. Kostade 10 tkr där och 15 tkr här...
Re: Audi e-tron
Citat från Vi bilägare.
". Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar."
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
". Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar."
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
A8 som jag jämförde med är väl då inte direkt en billig bil utan i samma prisklass som e-tron, lite dyrare i grundpris. Så det här är märkligt tycker jag.Verdi skrev:Det är billigare i England också. När jag kollade på privatimport av nya bilar där för en 4-5 år sen när kronan var starkare så skiljde det galet mycket på t ex Mercedes C 63 AMG, Audi RS4 osv. Men lite, eller ingenting, på vanliga bilar som BMW 520d och liknande. Ju motorstarkare och exklusivare bil desto billigare var den relativt svenska priser. Samma med extrautrustning. På sånt som t ex panoramatak kunde det skilja 50% i pris. Kostade 10 tkr där och 15 tkr här...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
http://teslaclubsweden.se/arktisk-kyla/Zalman3 skrev:Citat från Vi bilägare.
". Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar."
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
Driver sajten Car.info
Re: Audi e-tron
Zalman3 skrev:Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
Re: Audi e-tron
Ja, panoramatak finns som tillval.HelectriC skrev:jag kan inte hitta nån info om panoramatak, men när jag ser denna bild, så verkar det ju som det iaf borde komma. Ser onekligen ut som en färdig öppning i taket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?Jerker skrev:Zalman3 skrev:Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Jag såg en Mirai iförrgår. Den tillhörde Mariestads kommun och stod parkerad utanför leksaksaffären i Götene. Det är väl ungefär där den hör hemma. Fast den är nog för ful för att gå som leksaksbil.Svenssons skrev:Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?Jerker skrev:Zalman3 skrev:Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ja den skrämmer väl bort ungarna från butiken...mati skrev:Jag såg en Mirai iförrgår. Den tillhörde Mariestads kommun och stod parkerad utanför leksaksaffären i Götene. Det är väl ungefär där den hör hemma. Fast den är nog för ful för att gå som leksaksbil.Svenssons skrev:Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?Jerker skrev:Zalman3 skrev:Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Audi e-tron
Var förbi den lokale Audihandlaren.
Han sa att de som förbokat får bygga/beställa sina bilar v42-43 med leverans före årsskiftet. De som ej förbokat bil får beställa sina v47 med leverans i februari. I samma veva som premiären vid skid VM i åre. Bilen kommer vara officiell VM-bil.
I övrigt visste han inget mer om bilen än vad som står på Audi's site ....
Han sa att de som förbokat får bygga/beställa sina bilar v42-43 med leverans före årsskiftet. De som ej förbokat bil får beställa sina v47 med leverans i februari. I samma veva som premiären vid skid VM i åre. Bilen kommer vara officiell VM-bil.
I övrigt visste han inget mer om bilen än vad som står på Audi's site ....
Tesla Model Y
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Audi e-tron
Menar man hur mycket man kan ladda i batteriet? D.v.s. ladda till 85%Zalman3 skrev:
25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!
OR
Menar man med hur många Ampere man kan ladda? D.v.s. ladda med 3x10A
Tesla Model Y
Re: Audi e-tron
Jag undrar hur de löst den steglösa biten. Analoga reglage?gellerstam skrev:Menar man hur mycket man kan ladda i batteriet? D.v.s. ladda till 85%Zalman3 skrev:
25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!
OR
Menar man med hur många Ampere man kan ladda? D.v.s. ladda med 3x10A
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Audi e-tron
Steglöst innebär ju per definition att Audi börjat dela på elektroner för att nå hög precision på laddinställningen.bylund skrev:Jag undrar hur de löst den steglösa biten. Analoga reglage?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Audi e-tron
I hur små steg skall det vara för att vara steglöst? Även med analoga rattar eller skjutreglage så blir det ju i steg om man kollar tillräckligt långt ner i värdesiffrorna. Så rent krasst kommer inställningen inte vara steglös. Steglös för mig är när jag kan göra inställningen noggrannare än jag behöver. Så i detta fallet skulle jag nog kunna anse att det är steglöst om jag kan ange med en decimal, efter som det blir mer noggrant än vad som krävs för mig. Kan man ange laddvärdena med heltal så är det tillräckligt noggrant för mig, men jag skulle inte kalla det steglöst. Vad är steglöst för dig?bylund skrev:Jag undrar hur de löst den steglösa biten. Analoga reglage?gellerstam skrev:Menar man hur mycket man kan ladda i batteriet? D.v.s. ladda till 85%Zalman3 skrev:
25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!
OR
Menar man med hur många Ampere man kan ladda? D.v.s. ladda med 3x10A
Tesla Model Y
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Audi e-tron
Med steglöst brukar menas att man kan ange procenttal. Som i Tesla.
Vissa andra elbilar kan man bara välja 80% eller 100% laddning. Det är inte steglöst.
Och vissa andra elbilar kan man öht inte välja laddnivå, laddar alltid fullt.
Vissa andra elbilar kan man bara välja 80% eller 100% laddning. Det är inte steglöst.
Och vissa andra elbilar kan man öht inte välja laddnivå, laddar alltid fullt.
Re: Audi e-tron
För mig är steglöst när man inte anger värdena i definierade steg, graderade eller ej, så varje variant där man anger en siffra är inte steglös.
Om det är ett skjutreglage som inte snäpper till vissa värden kan jag anse det steglöst, t ex.
Men att noggrannheten är större än jag behöver är ju tillräckligt.
Jag undrar på riktigt vad de menar med steglöst i detta fall.
Om det är ett skjutreglage som inte snäpper till vissa värden kan jag anse det steglöst, t ex.
Men att noggrannheten är större än jag behöver är ju tillräckligt.
Jag undrar på riktigt vad de menar med steglöst i detta fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Audi e-tron
Men synd att det blir lite onödigt omständligt att använda frunken.
Den öppnas på vanligt motorhuvsmaner nere vid vänster fot. Så den vanliga säkerhetsspärren. Sen ett extralock under huven. Blir lite väl krångligt att komma åt t.ex. laddkablarna. En enklare lösning hade varit att föredra.
Den öppnas på vanligt motorhuvsmaner nere vid vänster fot. Så den vanliga säkerhetsspärren. Sen ett extralock under huven. Blir lite väl krångligt att komma åt t.ex. laddkablarna. En enklare lösning hade varit att föredra.
Tesla Model Y
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Audi e-tron
Jag är inte förvånad.. hade jag haft ekonomin för detta hade jag nog själv bokat en bil...HerrNilsson skrev:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19