Model X 75D eller Audi e-tron

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Crion
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 jan 2018 01:36

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Crion »

Vi har en X75D 2018/03 med nya MCU2 konsollen. Vi bilade ned till Champagne i somras och bunkrade upp med hund, barn och stor barnvagn och även tält och sovsäckar då vi mixade mellan stadshotell, camping och b&b för att plocka lite russin ur kakan på vägen ned. Vi breddde ut picknickfilten vid SuC och släppte ut 1-åringen och vid längre laddningar eller åt/fikade på något närliggande. Mellan 10-50min beroende på vilken väg vi valde. Skulle vi kört chademo eller fått något ännu långsammare publikt hade vi inte haft lika lätt på resan diskuterade vi. Vi visste ju redan innan vi kom fram till superchargern om den var ledig och det stämmer ju. :)

Seamless och effortless är vår erfarenhet av SuC jämfört med publika laddställen. På resan använde vi EN publik 22kw AC laddare. Strulade då vi inte hade laddkort direkt i det nätverket men köpte ett förladdat kort och kundtjänst var snälla på Clever och släppte på laddningen innan kortet var inköpt.

Audin E-tron är första elbilsgenerationen från Audi. Det är den generationen mycket lovas men inget har bevisats ännu.
Det är första elbilen Audi kommer serva. Jag anser att detta är en utbildningsfas för ALLA landets serviceverkstäder. De har ju knappt sett en elbil innan. Några måste vara pionjärer bland de traditionella serviceverkstäderna.

Model X är Teslas 3:e elbil och det märks. E-tron är Audis första elbil och det märks också. Teslas X har en helt annan rymdskepps känsla när man stänger falconvingarna, klar för avfärd! Helt annan vy ut med ett glamoröst frontfönster.

Vi har debatterat 75 vs 100 mycket. Fast vi kom fram till samma sak varje gång. För oss räcker 75. Vi saknar räckviddsångest och utnyttjar varje promille av vårt 75 batteri. Personligen tror jag att Tesla kommer sätta in model 3 teknik på batterierna nån gång. Sker inte detta år, kanske inte heller nästa men på sikt, ja. 200k kan användas till nästa bilköp eller utbyte av batteriet längre fram. Så resonerar vi. 32 mil kan för vissa kännas lite, men man lär sig lite spartrix ganska snabbt efter lite Youtube:ande. Very low suspension knappen ger en 5% på motorväg sägs det och det ger skillnad.

Vi valde 7-sitsig då vi ville ha bäst lastutrymme, stolarna fälls helt platt i 5 och 7-sitsig. 6-sitsig ger dig inget naturligt stopp mellan sätena på lastade prylar när du fällt 3:e raden samt 2:a raden kan ej fällas helt platt.

Vi har kul med vår blå ”Zeke” och skulle inte kunna tänka oss en annan bil faktiskt. Good luck!

http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Laddar man till 100%. Här är mina siffror.

Motorvägsfart (lagligt) sommartid X100D 20” däck 35-38mil ungefär.

Lulla på i 90km/h på landsväg uppemot 45mil.

Vintertid motorväg och hyfsad kyla neremot 30-34mil.

Mitt årsgenomsnitt blir ca 34mil räckvidd.

Med X100D kan du ibland hoppa över första laddmöjligheten. Med X75 blir det svårt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mjwahl »

DvD skrev:
Igen, tack för alla fantastiska svar! Börjar känna mig säkrare och säkrare på X:en nu. :)
Nu börjar tankarna istället gå till om man ska satsa på en 100D istället för en 75D och då en 6-sitsig konfiguration (oavsett 75 eller 100). Ni som kör leasing genom Tesla, hur exakt känner ni att den prisbild per/månad är som de ger? Behöver väl iaf lägga på 12,5% på priset då enbart halva momsen är avdragsgill om jag förstår det rätt.

Eftersom förmånsvärdet inte skiljer sig mellan 75 och 100D så spelar ju inte det någon roll utan då blir det mer månadskostnaden som jag kikar på samt att den initiala insatsen ökar några tusenlappar. Ni som har en 75D alternativt 100D, vad skulle ni uppskatta att den faktiska räckvidden är vid t.ex. motorvägskörning och att man håller sig till tillåtna hastigheter. Förstår att den drar avsevärt mer om man blir lite tung på foten. :)

Vid en längre resa, skulle man irritera sig på att behöva stanna vid varje supercharger med 75:an och ångra sig att man inte tog en 100D eller är 75:an "good enough" och de extra ca 200 000 kr inte värda den extra investeringen?
Om du ändå ska köpa en Model X så skulle jag vilja att du fäster uppmärksamheten på problemen med drivknutar på Model X som orsakar vibrationer vid acceleration. Dessa problem är såvitt jag förstått hänförliga till att brukarna genomfört fullgasaccelerationer med luftfjädring i normal-läge eller high. Tydligen pallar inte drivknutarna de påfrestningar som uppstår när vinkeln är för hög mellan elmotor och hjulfäste. I dagsläget har inte Tesla någon lösning på detta problem och kan därför inte åtgärda bristen. Risken är ganska stor att du får en bil som känns som en tvättbräda varje du gasar ordentligt. Det kommer reta dig till döds, believe me.

Som jag ser det är lösningen att köpa fabriksny Model X som inte har blivit felaktigt buskörd av massa demoförare eller lånebilsförare. Vill du köra fullgasaccelerationer behöver du bara ställa in bilen på lägsta fjädringsläget.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av stefan007 »

Crion skrev:

Audin E-tron är första elbilsgenerationen från Audi. Det är den generationen mycket lovas men inget har bevisats ännu.
Det är första elbilen Audi kommer serva. Jag anser att detta är en utbildningsfas för ALLA landets serviceverkstäder. De har ju knappt sett en elbil innan. Några måste vara pionjärer bland de traditionella serviceverkstäderna.

Model X är Teslas 3:e elbil och det märks. E-tron är Audis första elbil och det märks också. Teslas X har en helt annan rymdskepps känsla när man stänger falconvingarna, klar för avfärd! Helt annan vy ut med ett glamoröst frontfönster.

http://---
Tror service är kärnan. Trots att Audi har långt fler serviceställen vs Tesla är det långt ifrån alla som kommer att ha kompetens/få lov att serva elbilarna.
Tesla svarar dygnet runt och jag har aldrig haft problem att få hjälp. Visst har de inte alltid åtgärdat allt rätt direkt men det delar dom tyvärr med många kollegor i branschen....
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av AKarlsson »

Jag har snittat 250w/km i snitt på min xp100 sedan i juli. 22 tums eftermarknadshjul. Ligger ofta 10+ på skyltar
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10502
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jag hade från början en X60, det var ibland tight på vintrarna men funkade fint det också. X75 tycker jag räcker bra särskilt som det löpande öppnas fler SUCs.

Men som Danni var inne på, det beror ju mycket på hur du tänkt äga den...

Ska du ha den på bolag skulle jag generellt valt X100D för kostnadsskillnaden är så pass liten.

Ska du ha den privat skulle jag ta X75D alla dagar i veckan.

För mig som är lite mitt emellan (eget bolag men utan beskattad vinst) så skulle jag velat lite mellan de två i dagens läge :)

Obs! Något som väldigt sällan tas upp är att X100/S100 väger avsevärt mer än X75/S75. Personligen tycker jag det (iaf på S, ej testat X100 men antar samma sak där) gör ganska stor skillnad på körglädjen att 75an är avsevärt lättare.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Vägde min X100D häromdagen. Plockade ur varenda laddkabel, varningstriangel osv. Slutade på exakt 2500kg. Min tidigare P85 vägde 2090kg på samma sätt.

Med full semesterpackning vägde vi 2960kg i somras (2 tonåringar och 2 vuxna).
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Smutt »

Det större batteriet kostar 1111kr månad privat känns som det vettigaste av all utrustning eftersom man får 30Kwh mer alltså 12 mil vilket faktiskt är ganska mycket framför allt dom där vinter dagarna då allt är fel och bilen drar det dubbla mot vad den brukar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Schelin »

Får Audi ha kameror istället för backspeglar? Var ju inte lagligt när tesla skulle ha det.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Schelin skrev:
Får Audi ha kameror istället för backspeglar? Var ju inte lagligt när tesla skulle ha det.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Är inte lagligt nu heller. Men Audi hoppas väl på att politikerna viker ner sig som de brukar, när de stora drakarna harklar sig.
Får se hur det går denna gång....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Schelin skrev:
Får Audi ha kameror istället för backspeglar? Var ju inte lagligt när tesla skulle ha det.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Är inte lagligt nu heller. Men Audi hoppas väl på att politikerna viker ner sig som de brukar, när de stora drakarna harklar sig.
Får se hur det går denna gång....
Ja, europeiska - främst tyska - biltillverkare brukar få som de vill. Det är nog inte svårt. Lilla amerikanska Tesla, som dessutom utgör ett stort hot för inhemska bilindustrin, har ingen chans i det sammanhanget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Walker skrev:
Schelin skrev:
Får Audi ha kameror istället för backspeglar? Var ju inte lagligt när tesla skulle ha det.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Är inte lagligt nu heller. Men Audi hoppas väl på att politikerna viker ner sig som de brukar, när de stora drakarna harklar sig.
Får se hur det går denna gång....
Ni kan ju ta av er foliehatten, kamerabaserade system har varit lagliga i EU ett tag, dock inte i USA.

”The amendments to ECE Regulation No. 46 that were developed by the Informal Group were published as Supplement 2 to the 04 series of amendments to ECE Regulation No. 46 on 11th July, 2016 with an entry into force date 18th June, 2016. This means that, with immediate effect, camera vision system manufacturers can obtain component type approval for their camera based systems, and vehicle manufacturers can obtain type approval for vehicles fitted with camera based vision systems.”

https://www.interregs.com/articles/spot ... ems-000173
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Walker »

dd88 skrev:
Walker skrev:
Schelin skrev:
Får Audi ha kameror istället för backspeglar? Var ju inte lagligt när tesla skulle ha det.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Är inte lagligt nu heller. Men Audi hoppas väl på att politikerna viker ner sig som de brukar, när de stora drakarna harklar sig.
Får se hur det går denna gång....
Ni kan ju ta av er foliehatten, kamerabaserade system har varit lagliga i EU ett tag, dock inte i USA.

”The amendments to ECE Regulation No. 46 that were developed by the Informal Group were published as Supplement 2 to the 04 series of amendments to ECE Regulation No. 46 on 11th July, 2016 with an entry into force date 18th June, 2016. This means that, with immediate effect, camera vision system manufacturers can obtain component type approval for their camera based systems, and vehicle manufacturers can obtain type approval for vehicles fitted with camera based vision systems.”

https://www.interregs.com/articles/spot ... ems-000173
Ser man på. Jag har iaf inte hört/läst något annat tidigare om att det ska ha blivit tillåtet.
Men då har ju drakarna gjort en bra dag på jobbet i det här fallet oxo.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Franz »

Nu är det ju X 75D som jämförs mot Audin men jag skulle ändå vilja flika in att 75:an inte direkt är någon storsäljare i Sverige. Tittar vi på Model X 2018 ser fördelningen ut enligt följande:
75D: 33 st
100D: 173 st
P100D: 24 st

Det kanske låter naturligt att jämföra 75D mot Audin på grund av priset men jag misstänker att det inte riktigt fanns den priskänsligheten hos köparna. Jag skulle väl själv anta att Model X-köparna tyckt det varit värt lite extra pengar för att få "användbar" räckvidd medan de som köpt 75D antingen slagit i taket budgetmässigt eller inte haft samma långfärdsbehov med just den bilen.
Nu är jag väldigt nöjd med min Model S och tycker den är stor så det räcker och nästan blir över men avsaknad av riktigt snabbladdningsnätverk gör ändå Audin otänkbar för egen del tills vidare. Jag tror dock att det är helt okej för Audi med lite försiktig försäljning av E-tron. VAG har ju trots allt nästan ingen erfarenhet av elbilar annat än av pendlingskaraktär. D.v.s. man vill ju egentligen inte sälja en halv miljon bilar på kort tid för att inse att man tänkt fel och behöva byta ut massor av batteripack.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nu tror jaf iofs inte att e-tron är feldesignad och att batterierna inte håller eller så. För det första verkar det som att Audi har ganska generöst plockat en massa lösningar från Tesla. De hade lika bra kunnat kopiera precis allting rakt av, men det har de uppenbarligen inte gjort. Nu är jag visserligen möjligen patriotiskt förbelastad men jag tror inte att Audis ingenjörer är några idioter direkt. Om de väljer att avvika från Teslas design i en del punkter så gör de det för att de tror att de har kommit på nåt som är bättre på det ena eller andra sättet. De har ju ändå hållit på med den här bilen i många år och testat den i alla möjliga tänkbara förhållanden. Att bilen har några större brister som visas först lite senare, tror jag egentligen inte. Däremot så kommer det ta tid innan alla verkstäder har lärt sig bilen, och det kan ju vara ett problem i sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Franz »

mati skrev:
Nu tror jaf iofs inte att e-tron är feldesignad och att batterierna inte håller eller så. För det första verkar det som att Audi har ganska generöst plockat en massa lösningar från Tesla. De hade lika bra kunnat kopiera precis allting rakt av, men det har de uppenbarligen inte gjort. Nu är jag visserligen möjligen patriotiskt förbelastad men jag tror inte att Audis ingenjörer är några idioter direkt. Om de väljer att avvika från Teslas design i en del punkter så gör de det för att de tror att de har kommit på nåt som är bättre på det ena eller andra sättet. De har ju ändå hållit på med den här bilen i många år och testat den i alla möjliga tänkbara förhållanden. Att bilen har några större brister som visas först lite senare, tror jag egentligen inte. Däremot så kommer det ta tid innan alla verkstäder har lärt sig bilen, och det kan ju vara ett problem i sig.
Fast läser man dina övriga inlägg känns det som att kopiera Tesla kan vara en fara i sig ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

Franz skrev:
mati skrev:
Nu tror jaf iofs inte att e-tron är feldesignad och att batterierna inte håller eller så. För det första verkar det som att Audi har ganska generöst plockat en massa lösningar från Tesla. De hade lika bra kunnat kopiera precis allting rakt av, men det har de uppenbarligen inte gjort. Nu är jag visserligen möjligen patriotiskt förbelastad men jag tror inte att Audis ingenjörer är några idioter direkt. Om de väljer att avvika från Teslas design i en del punkter så gör de det för att de tror att de har kommit på nåt som är bättre på det ena eller andra sättet. De har ju ändå hållit på med den här bilen i många år och testat den i alla möjliga tänkbara förhållanden. Att bilen har några större brister som visas först lite senare, tror jag egentligen inte. Däremot så kommer det ta tid innan alla verkstäder har lärt sig bilen, och det kan ju vara ett problem i sig.
Fast läser man dina övriga inlägg känns det som att kopiera Tesla kan vara en fara i sig ;).
Vadå? Tesla är världsledande på elektriska drivlinor och batterier. Det har jag aldrig ifrågasatt. Allt annat vore ju helt befängt. Att de inte klarar av att bygga en felfri bil har ju ingenting med eldriften att att göra.
I min personliga lilla drömvärld skulle Tesla sluta bygga bilar och istället bara leverera färdiga drivlinor och batterier till alla andra tillverkare. Då skulle alla kunna fokusera på det de är bäst på.
Men jag inser att ingen annan människa i världen delar denna uppfattning med mig. Iofs är jag van vid det. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av bylund »

Toyotas elektriska RAV4 EV är ju just det. Men det samarbetet har upphört.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Om jag minns rätt var det HTC som var en av de allra första Smartphones som kom. Dvs de visade vägen med den nya tekniken utan knappar osv. Där det för Nokia och Ericsson var ny teknik, ny kompetenser, nya processer osv. Ihop med att man ”satt fast” i det gamla. Där även om man förstod/ville inte lyckades klara av att göra en omställning.

Ganska snart därefter tog Apple och så småningom Samsung mfl stafettpinnen och är de som kunde utveckla och ”kapitalisera” och bli det nya som verkligen slog igenom.

Tesla kan ju faktiskt även anses som HTC där många dock vill se Tesla som apple.

Elon själv har ju som mål att vara ”katalysatorn” som ställer om. Dvs mer likt HTC’s roll i så fall.

Sen visar Tesla hela tiden på nya områden där man vill göra saker annorlunda. Försäljning, service, leverans, integration med underleverantörer/göra själv (Jag tycks minnas något om hur de köpte vindrutefabriken för att utveckla Model X framruta, bilbyggarrobot företaget de gått in i osv)

Integrationen mellan solcellsfabrik/teknik, batterifabrik och elbilstillverkning osv.

Men man kan fortfarande se det som ett HTC. Dvs de visar på nya sätt att göra något. Däremot inte sagt att de står där som ”vinnare” i slutändan. Att ta de första stegen innebär ju alltid en risk. Då man samtidigt delvis ”låser sig till” en viss teknologi/teknik. Där andra kan lära sig och utveckla grundide’n och sen ta den ett steg längre.

Tror att det är sådant här många väger in i Teslas aktiekurs som delvis förklarar att man kan ha så olika syn på Teslas framtidsmöjligheter.

Sen har Tesla ett grymt försprång i många stycken, jämfört med de traditionella biltillverkarna. Samtidigt som de fortfarande ligger långt efter i vissa stycken också.

Optimala kanske om Tesla fokuserade på utveckling och ”Think tank”. =Konstruerar nya saker/tekniker/koncept? Som man sen bygger med de traditionella biltillverkarnas fabriker och byggkunskap. På samma sätt som jag förstått att Apple gör med sina telefoner och delvis IKEA också gör med sina underleverantörer.

Så utifrån ovanstående resonemang finns det risker med att ”rakt av” bara kopiera Tesla utan att utveckla och anpassa. Risken är att man OM Tesla är ett HTC följer man kanske inte det optimala spåret så att säga. Sen är ju dessutom Tesla ett ”rörligt mål” så då kommer man hela tiden att kopiera en ”gamal” Tesla så att säga. Dessutom tar utveckling tid och så står man där vid lanseringen med något som hade kunnat konkurrerar med var Tesla var för 3-5år sedan.

Så här gäller det nog för konkurrensen att våga höja blicken förbi Tesla på sätt och vis.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Toyotas elektriska RAV4 EV är ju just det. Men det samarbetet har upphört.
Och Mercedes b-klass.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10502
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Det kan ju dock diskuteras om HTC lyckats eller misslyckats.

Skulle Tesla ha samma position/marknadsandel av elbilar i framtiden som HTC har på mobilmarknaden idag så skulle de ju sett till sålda bilar trots allt få en explosiv tillväxt (med tanke på hur mycket elbilsmarknaden växer). Ur ett lönsamhetsperspektiv hoppas man ju dock att Tesla klarar sig bättre...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Så här gäller det nog för konkurrensen att våga höja blicken förbi Tesla på sätt och vis.
Bra skrivet. Jag är kanske.ändå inte helt ensam. ;) Jag tror också att det kan vara klokt att som du skriver höja blicken. De traditionella biltillverkarna har egentligen ett mycket bra utgångsläge. De kan plocka russinen iom Teslas öppna patent. De behöver alltså inte trixa med att försöka kringgå patenten när de utvecklar sina bilar, samtidigt som de kan utveckla egna grejer där de anser att de har kommit på nåt som är bättre. Och jag tror att det är precis det Audi har gjort.
Olika tillverkare har ju olika fokus. Teslas fokus är att bygga bilar med massvis med prestanda. Det är ju det som är deras DNA. Det går så långt att bilarna egentligen inte klarar av belastningen vilket resulterar i vibrerande framvagnar. Bara som ett exempel då. Audi har aktivt valt att minska motoreffekten mot vad som visades i prototypbilarna. En killgissning är ju att de kanske har dragit lärdom av Teslas drivaxelproblem. Man väljer då bort en del av prestandan och prioriterar att bilarna håller ihop bättre.
Om det är som jag förmodar så är ju detta precis det som kommer driva utvecklingen framåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DvD
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 sep 2018 17:13

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av DvD »

Hmm det blev en X 75D men ångrar lite nu direkt att jag ändå inte gick upp på 100D, bilen går på företaget så det känns ändå bättre att ta det större batteriet. Beställningen låstes dock i natt och jag kontaktade Tesla nu imorse gällande möjligheten att ändra men de var inte säkra men skulle kolla imorgon. Har ni koll på det, läst något om en avgift på 5000 kr för att byta?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Väljer du en dyrare modell så brukar dom väl kunna lösa det när det gått så kort tid... Håller tummarna ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av evilirish »

Då det är samma förmånsvärde på 75/100 valde jag 100. I normalfallet spelar det nog mindre roll om man håller sig till SuC-stråken men för en månad sen var jag ytterst glad att jag valde en 100. Behövde ta mig utanför räckvidden för en 75 mellan två SuC inne i de värmländska skogarna. Det hade nog precis gått att köra upp till 100% och snålkört, men hade lite bråttom ner för att få en akut operation på SUS så tiden var en stor faktor.
Som jag ser det så är det en förhållandevis "billig" försäkring med en X100 att alltid klara ta sig fram utan bekymmer.
Skriv svar