Tredjepartsfälgar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av HelectriC »

HelectriC skrev:
18650 skrev:
HelectriC skrev:
Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå argumentet att skärmen är viktigare än bilen!
Vinterkörning blir en dyr historia om bara 21" originalfälgar duger :-)
Förstår inte poängen? Vem har sagt att man måste köra 21" på vintern? Jag har inte 21" varken på sommar eller vinter. Original 19" på vinter och tredjepartsturbin 19" på sommar. Det handlar ju om att skärmen kontra bilen inte visar samma. Sak samma om det är 19, 20, 21 eller 22. Spelar mig absolut ingen roll, men det viktiga för mig är att jag är nöjd med mitt val och andra med sina val av fälgar och inte hur SKÄRMEN ser ut.
Edit: med skärm menas touchen/hastighetsmätaren inne i bilen, inte skärmarna runt hjulen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Segelflygaren »

HelectriC skrev:
Segelflygaren skrev:
En sak som jag tycker är viktig, och som man missar om man sätter på fälgar som inte liknar originalfälgarna är att det blir fel fälgar på skärmen i bilen. Så länge fälgarna ser ut som några av originalfälgarna, så kan man få detta ändrat på servicecentret. Det gör att alla tredjepartsfälgar som inte ser ut ungefär som originalfälgarna helt går bort för mig!
Så det är viktigare ätt skärmen är korrekt än att du har en snygg bil? Det måste jag säga är en märklig prioritering, men ok alla har vi olika sätt att tänka på.
Jag skrev viktig. Det är klart att det är viktigast att fälgarna är snygga, ska jag alltså tolka ditt inlägg som att du inte anser att Teslas fälgar är snygga, eller att en Tesla inte är snygg utan tredjepartsfälgar? Jag har Teslas grå turbinfälgar, som jag anser vara snygga och om jag skulle byta till några andra fälgar som är lika snygga eller till och med något snyggare, så skulle jag störa mig på att skärmen visar fel fälgar. Jag skrev detta eftersom jag tror att det kanske finns fler som tycker som jag men som kanske inte tänkt på detta.[/quote]

Jag har inte skrivit något om att Teslas egna fälgar inte är snygga, vet inte var du fått det ifrån? Jag skrev att om man hellre prioriterar att skärmen är korrekt än att bilen ser snygg ut, dvs om du hittar tredjepartsfälgar som du tycker är snygga men väljer bort de pga att skärmen då inte är korrekt, så tycker jag det är en märklig prioritering. Men som jag också skrev, så är det självklart upp till var och en att prioritera utseende eller skärmvisualisering. jag tycker själv att Teslas 21" turbin är skitsnygga. Ponera att jag hade bytt till dessa om jag hade Teslas 19" och upptäckt att det inte går att maila Tesla och be dom byta fälg på skärmen, så menar du alltså att det är bättre att gå tillbaks till 19" och då ha korrekt skärm än att skruva på 21"? Det är ju inte helt orimligt att det hade kunnat vara "omöjligt" att få Tesla att byta bild (nu går det visserligen, men motsatsen är också ganska sannolik). Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå argumentet att skärmen är viktigare än bilen![/quote]

Varför spekulera kring om och men. Jag håller fast vid att tredjepartsfälgar inte är intressanta för mig om dom inte mer eller mindre ser ut som originalet (21" turbin). Det beror naturligtvis på att original 21" är lika snygga eller nästan lika snygga som de tredjepartsfälgar jag sett. Om dom inte varit det så hade det naturligtvis varit ett annat läge. Jag förstår inte varför du tjatar om att jag tycker att skärmen är viktigare än bilen, det har jag inte skrivit någonstans. Men jag står för att jag tycker att det blir lite b med fel fälgar på skärmen när Tesla lagt så mycket möda på att kulör på bil, taklucka eller inte mm. är rätt på skärmen.
Det jag ville få fram var två saker:
1. Det går att få servicecentret att ändra fälgar på skärmen till någon av de fälgar som Tesla säljer.
2. Tänk på att om man väljer andra fälgar så kommer dom inte stämma med fälgarna på skärmen. För vissa spelar det förmodligen ingen roll, det är upp til var och en att bedöma.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av HelectriC »

Varför spekulera kring om och men. Jag håller fast vid att tredjepartsfälgar inte är intressanta för mig om dom inte mer eller mindre ser ut som originalet (21" turbin). Det beror naturligtvis på att original 21" är lika snygga eller nästan lika snygga som de tredjepartsfälgar jag sett. Om dom inte varit det så hade det naturligtvis varit ett annat läge. Jag förstår inte varför du tjatar om att jag tycker att skärmen är viktigare än bilen, det har jag inte skrivit någonstans. Men jag står för att jag tycker att det blir lite b med fel fälgar på skärmen när Tesla lagt så mycket möda på att kulör på bil, taklucka eller inte mm. är rätt på skärmen.
Det jag ville få fram var två saker:
1. Det går att få servicecentret att ändra fälgar på skärmen till någon av de fälgar som Tesla säljer.
2. Tänk på att om man väljer andra fälgar så kommer dom inte stämma med fälgarna på skärmen. För vissa spelar det förmodligen ingen roll, det är upp til var och en att bedöma.[/


Nej, men seriöst, lyssna nu! Jag har varken pratat om vilka fälgar som är snyggast eller inte, original eller inte, det är upp till var och en. Det ENDA jag säger är att om en individ har en fälg som den gillar, men väntar med att sätta den på bilen med argumentet att skärmen inte klarar att få in just den fälgen på bilen i skärmen, så är detta ett märkligt val!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Segelflygaren »

HelectriC skrev:
Varför spekulera kring om och men. Jag håller fast vid att tredjepartsfälgar inte är intressanta för mig om dom inte mer eller mindre ser ut som originalet (21" turbin). Det beror naturligtvis på att original 21" är lika snygga eller nästan lika snygga som de tredjepartsfälgar jag sett. Om dom inte varit det så hade det naturligtvis varit ett annat läge. Jag förstår inte varför du tjatar om att jag tycker att skärmen är viktigare än bilen, det har jag inte skrivit någonstans. Men jag står för att jag tycker att det blir lite b med fel fälgar på skärmen när Tesla lagt så mycket möda på att kulör på bil, taklucka eller inte mm. är rätt på skärmen.
Det jag ville få fram var två saker:
1. Det går att få servicecentret att ändra fälgar på skärmen till någon av de fälgar som Tesla säljer.
2. Tänk på att om man väljer andra fälgar så kommer dom inte stämma med fälgarna på skärmen. För vissa spelar det förmodligen ingen roll, det är upp til var och en att bedöma.[/


Nej, men seriöst, lyssna nu! Jag har varken pratat om vilka fälgar som är snyggast eller inte, original eller inte, det är upp till var och en. Det ENDA jag säger är att om en individ har en fälg som den gillar, men väntar med att sätta den på bilen med argumentet att skärmen inte klarar att få in just den fälgen på bilen i skärmen, så är detta ett märkligt val!
Ok, då försöker jag sammanfatta.
Du tycker inte att det har någon som helst betydelse vilken fälg som visas på skärmen, medan jag tycker att det har en viss betydelse.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av HelectriC »

Segelflygaren skrev:
HelectriC skrev:
Varför spekulera kring om och men. Jag håller fast vid att tredjepartsfälgar inte är intressanta för mig om dom inte mer eller mindre ser ut som originalet (21" turbin). Det beror naturligtvis på att original 21" är lika snygga eller nästan lika snygga som de tredjepartsfälgar jag sett. Om dom inte varit det så hade det naturligtvis varit ett annat läge. Jag förstår inte varför du tjatar om att jag tycker att skärmen är viktigare än bilen, det har jag inte skrivit någonstans. Men jag står för att jag tycker att det blir lite b med fel fälgar på skärmen när Tesla lagt så mycket möda på att kulör på bil, taklucka eller inte mm. är rätt på skärmen.
Det jag ville få fram var två saker:
1. Det går att få servicecentret att ändra fälgar på skärmen till någon av de fälgar som Tesla säljer.
2. Tänk på att om man väljer andra fälgar så kommer dom inte stämma med fälgarna på skärmen. För vissa spelar det förmodligen ingen roll, det är upp til var och en att bedöma.[/


Nej, men seriöst, lyssna nu! Jag har varken pratat om vilka fälgar som är snyggast eller inte, original eller inte, det är upp till var och en. Det ENDA jag säger är att om en individ har en fälg som den gillar, men väntar med att sätta den på bilen med argumentet att skärmen inte klarar att få in just den fälgen på bilen i skärmen, så är detta ett märkligt val!
Ok, då försöker jag sammanfatta.
Du tycker inte att det har någon som helst betydelse vilken fälg som visas på skärmen, medan jag tycker att det har en viss betydelse.
Nej, det är fortfarande fel! Jag menar att prioriteringen av fälg kontra skärm är till fördel fälg! Självklart tycker jag det är kul om skärmen visar samma, men jag skulle aldrig låta det hindra mig från att välja de fälgar jag vill ha.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Krill »

Mina Vossen VFS/1 21x9 visade sig ha ET30 vilket gjorde att vänster fram skrapade i hjulhuset vid back åt höger. Idag byttes fälgarna mot Breyton Spirit R 21x9 ET35 och dessa passar perfekt och är dessutom ruskigt snygga på bilen.
Grym service från Mölndals Däckservice i Göteborg som löste återköpet av Vossenfälgarna och snabb leverans av Breytonfälgarna!

Utöver krånglet med fälgarna hade jag även skakningar i hela bilen från 120 km/h och uppåt, även detta löste Mölndals Däckservice med en hjulinställning. Hjulen stod helt åt helvete från fabriken, nästan varenda siffra var röd (dvs fel). Kvalitetskontroll eller!?!?!
Spirit_3.jpg
Spirit_2.jpg
Spirit_1.jpg
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Ghia64 »

Snajsigt! Nu vill man se den i verkligheten också. :-)
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Krill »

Ghia64 skrev:
Snajsigt! Nu vill man se den i verkligheten också. :-)
Tackar! Absolut, vi kanske kan luncha i nästa vecka?
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Ghia64 »

Låter bra! Tesla lunch... :-)
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Krill »

Yes! Hörs på Lync...
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
PatrikHjelt
Inlägg: 101
Blev medlem: 04 mar 2014 22:28
Ort: Västansjö, Umeå

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av PatrikHjelt »

Grymt snyggt.

Jaså lunch säger ni. Jag är i Gbg ons-fre nästa vecka. Så vi kanske blir tre isåfall. ;)
Patrik Hjelt
Community Manager
Tesla Club Sweden
Vi finns på Telegram, TeslaClubSweden också.
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Ghia64 »

PatrikHjelt skrev:
Grymt snyggt.

Jaså lunch säger ni. Jag är i Gbg ons-fre nästa vecka. Så vi kanske blir tre isåfall. ;)
Torsdag eller Fredag bör fungera för mig. Kul!
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Elektrokungen »

Ghia64 skrev:
Låter bra! Tesla lunch... :-)
Lunch? När, var, hur? :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Elektrokungen »

Ghia64 skrev:
Låter bra! Tesla lunch... :-)
Lunch? När, var, hur? :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
PatrikHjelt
Inlägg: 101
Blev medlem: 04 mar 2014 22:28
Ort: Västansjö, Umeå

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av PatrikHjelt »

Elektrokungen skrev:
Ghia64 skrev:
Låter bra! Tesla lunch... :-)
Lunch? När, var, hur? :-)
Hmm, vi kanske ska dra ihop ett antal och käka.
Skapar en ny tråd för detta.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =25&t=1674
Patrik Hjelt
Community Manager
Tesla Club Sweden
Vi finns på Telegram, TeslaClubSweden också.
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 12 maj 2015 11:54
Ort: Stockholm/Vaxholm/Resarö

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av VENOM »

Ser riktigt bra ut....är i beslutsångest om jag ska ta Vossen, De som du har eller ett par bättre begagnade Turbin. Vad har du för ET på dem?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 12 maj 2015 11:54
Ort: Stockholm/Vaxholm/Resarö

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av VENOM »

Såg precis att det var ET35


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av jpetters »

Groda skrev:
Tänkte jag kunde dela vad jag införskaffade:
Bild

Jag gillar verkligen original 21" men anser det nästan brottsligt att ta 46500 kr i uppgradering när du samtidigt lämnar en uppsättning 19" i inbyte.

Dessa är replikor, AXIS MS Titanium Gunmetal och köptes från tirerack.com i USA. Jag fick betala 1827 USD inklusive frakt, cirka 15k SEK. Sen tillkommer lite moms och tull på det. Däck blev ContiSilent från dackonline.se, 13526 kr, inte så billigt, men om dom är ens i närheten av sanningsenliga så är dom ju grymma (påstås dämpa vägljud med upp till 9 dB).

Allt som allt med tpms så slutar det väl runt 36-37k.

Får hoppas att det inte är som vissa på internet(tm) säger att man ska behöva byta bakdäck varje 500 mil för dom snedslits.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av jpetters »

Groda skrev:
Tänkte jag kunde dela vad jag införskaffade:
Bild

Jag gillar verkligen original 21" men anser det nästan brottsligt att ta 46500 kr i uppgradering när du samtidigt lämnar en uppsättning 19" i inbyte.

Dessa är replikor, AXIS MS Titanium Gunmetal och köptes från tirerack.com i USA. Jag fick betala 1827 USD inklusive frakt, cirka 15k SEK. Sen tillkommer lite moms och tull på det. Däck blev ContiSilent från dackonline.se, 13526 kr, inte så billigt, men om dom är ens i närheten av sanningsenliga så är dom ju grymma (påstås dämpa vägljud med upp till 9 dB).

Allt som allt med tpms så slutar det väl runt 36-37k.

Får hoppas att det inte är som vissa på internet(tm) säger att man ska behöva byta bakdäck varje 500 mil för dom snedslits.
Har du hunnit testa Axis fälgarna och Continental däcken något?

Mvh Johan


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 30 apr 2015 16:51
Ort: Linköping

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Groda »

jpetters skrev:
Har du hunnit testa Axis fälgarna och Continental däcken något?

Mvh Johan
Hej,
Tänkte jag kan svara här även om jag svarat via pm. Allt funkade klockrent förutom att däcksnubben gnällde lite på att det krävdes mycket vikter att balansera dem. Vi har inte känt något problem med dem än så länge så dom var inte ovala iallafall. TPMS hittades direkt av bilen efter en reset i menyn.

Inbillar mig att vägljudet är bättre än vad det borde vara med vanliga däck.

Ska tillägga att jag från och med nu älskar titangrå, dom ser ju aldrig smutsiga ut!

225 mil på första 10 dagarnas ägande av min 85...

/Stefan
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 30 apr 2015 16:51
Ort: Linköping

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Groda »

Bifogar bild med sakerna på plats oxo.
tesla.JPG
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Krill »

Snyggt!!
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av danni »

Ja, det blev riktigt snyggt. Jag borde köpa mig en sån uppsättning. Frågan är då bara om jag skulle köra dem på vintern, eller på sommaren och ha originalfälgarna på vintern...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av matbl »

Groda skrev:
Bifogar bild med sakerna på plats oxo.
tesla.JPG
Hmm... Tycker mig känna igen uppfarten. Var i Linköping finns du?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 30 apr 2015 16:51
Ort: Linköping

Re: Tredjepartsfälgar

Inlägg av Groda »

matbl skrev:
Hmm... Tycker mig känna igen uppfarten. Var i Linköping finns du?
Östra Lambohov
Skriv svar