Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Hoppas alla har fel och jag har rätt. Det är väl bara det som tror på företaget som har kvar aktierna. Tror ni jag kan få ett bra pris på Elins del?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Det återstår ju att se vem som har rätt men SEC verkar ju ändå ha gått all-in i stämningen. Tippar ändå på, med Tesla i hjärtat får erkännas, att det kommer att svida i Elons plånbok men det att känns något osannolikt att förbjuda honom att vara högre chef i ett noterat bolag baserat på något som ändå inte anses vara bedrägeri och som är utfört i egenskap av ägare snarare än VD. Noterar att stämningen avser "False and misleading information" och inte "fraud" samt är riktad direkt mot Elon Musk och inte bolaget överhuvudtaget.

Min gissning över sannolikt utfall:
Uppgörelse där Elon enbart betalar pengar: 30 %
Fällande dom där Elon enbart betalar pengar: 30%
Fällande dom där Elon betalar pengar och tillfälligt stängs av (2 år): 20%
Fällande dom där Elon betalar pengar och stängs av permanent: 15%
Helt och hållet friande dom: 4%
Åtalet dras tillbaka under mystiska omständigheter: 1%
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Kommer med stor sannolikhet stämningar pga förstört aktievärde, dom brukar vara lite kinkiga på det i USA. :)
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
trayion
Teslaägare

Inlägg av trayion »

Ser ut som 20 miljoner $ i böter, och att Elon inte längre är styrelseledamot.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

trayion skrev:

20+20 tom (både EM och Tesla får 20 var). EM var ju också ordförande inte "bara" ledamot. Skönt om det löses iaf!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
trayion
Teslaägare

Inlägg av trayion »

Legato skrev:
trayion skrev:

20+20 tom (både EM och Tesla får 20 var). EM var ju också ordförande inte "bara" ledamot. Skönt om det löses iaf!
Sorry, yes, var inte helt säker på hur chairman of the board faktisk översätts till svenska begrepp, så tack :)
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

trayion skrev:
Legato skrev:
trayion skrev:

Sorry, yes, var inte helt säker på hur chairman of the board faktisk översätts till svenska begrepp, så tack :)
Och som jag förstår det får han fortfarande vara med i styrelsen, det är just ordförandeposten han mister (under, minst, tre års tid).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Blir nog mer ordning på twitterkontot....
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Undrar hur börserna reagerar på måndag?

Återhämtning? Och en rejäl knäpp på Elons näsa.

Hepp!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Undrar hur börserna reagerar på måndag?

Återhämtning? Och en rejäl knäpp på Elons näsa.

Hepp!
Rimligtvis blir det en rejäl uppgång. Gissar på $280-$290.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Bäst koll har nog Bloomberg,

De hintar om att Elon köper upp en del aktier när handeln släpps loss?

https://www.bloomberg.com/news/articles ... ium-europe
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Han är kvar som ledamot.
Som ledamot / styrelseordförande får man inte läcka info som kan påverka kursen. Står väldigt tydligt i det kontrakt man undertecknar som styrelsemedlem i bolag som är börsnoterat.

Inte konstigt han fick böta. Att Elon inte är ordförande spelar ingen roll. Kan snarare va en fördel om det exempelvis varit väldigt teknikdetaljerande möten tidigare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:

Bloomberg brukar inte ha bästa kollen enligt mig. Blir intressant åt se var Musk ska plocka fram $40 miljoner från. Det är väl inget han har liggande på något bankkonto i likvida medel misstänker jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:

Bloomberg brukar inte ha bästa kollen enligt mig. Blir intressant åt se var Musk ska plocka fram $40 miljoner från. Det är väl inget han har liggande på något bankkonto i likvida medel misstänker jag.
Det är väl kostnaden(/vinsten) av ett landat första steg till Falcon 9 ungefär? Eller säg två då...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:

Elon Musk är världens 31 rikaste man med en förmögenhet på ca 250 miljarder.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

De mesta av dessa 250miljarder är väl bundet kapital? Så frågan är om han har 40mille i likvider
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
De mesta av dessa 250miljarder är väl bundet kapital? Så frågan är om han har 40mille i likvider
Ja precis, man brukar inte bli rik på att placera pengarna på likvida bankkonton, inte de senaste 10 åren i alla fall med nollränta eller negativ ränta på bankkonton.

Visst skulle han kunna låna pengar för att köpa aktier och betala böter. Lån måste dock betalas tillbaka förr eller senare. Det är som sagt var intressant hur han tänker ta fram pengarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:

Det är väl kostnaden(/vinsten) av ett landat första steg till Falcon 9 ungefär? Eller säg två då...
Det är inte Elon Musks privata pengar och det finns lite kostnader kopplade till uppskjutningarna. SpaceX tjänar inte $20-$40 miljoner per uppskjutning....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:

Det är inte Elon Musks privata pengar och det finns lite kostnader kopplade till uppskjutningarna. SpaceX tjänar inte $20-$40 miljoner per uppskjutning....
Jag försökte bara balansera kostnaderna mot vad han gör inom andra grenar och hur hans ekonomi ser ut. Om man återvinner en del som kostar $27 miljoner så är det ju en viss besparing i det. Naturligtvis ger inte det klirr i kassan direkt i och med att de som sedan använder ett återvunnet steg vill ha lite av kakan osv.

Elon har nog fortfarande inga problem med att låna pengarna heller, om nu det skulle behövas. Finns nog många som gärna köper in sig i Elon Musk som person, jag skulle inte ha några som helst problem med att ha samma utveckling på min andel som den Elon kommer ha på sin förmögenhet under kommande år. Den största risken som jag ser det är dåligt kvinnligt sällskap.

Tydligast är ju ändå $20 miljoner som en andel av förmögenheten på $250 miljarder, det är 4 nollor till. Det motsvarar alltså typ 100kr för någon som äger en ny Tesla.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Jag försökte bara balansera kostnaderna mot vad han gör inom andra grenar och hur hans ekonomi ser ut. Om man återvinner en del som kostar $27 miljoner så är det ju en viss besparing i det. Naturligtvis ger inte det klirr i kassan direkt i och med att de som sedan använder ett återvunnet steg vill ha lite av kakan osv.

Elon har nog fortfarande inga problem med att låna pengarna heller, om nu det skulle behövas. Finns nog många som gärna köper in sig i Elon Musk som person, jag skulle inte ha några som helst problem med att ha samma utveckling på min andel som den Elon kommer ha på sin förmögenhet under kommande år. Den största risken som jag ser det är dåligt kvinnligt sällskap.

Tydligast är ju ändå $20 miljoner som en andel av förmögenheten på $250 miljarder, det är 4 nollor till. Det motsvarar alltså typ 100kr för någon som äger en ny Tesla.
SpaceX är inte Elon Musks privata företag och det går inte jämföra kostnaden för att bygga första raketsteget med en vinst på motsvarande summa, än mindre att det skulle ge Elon Musk pengar.

Det intressanta är ju var han kommer ta pengarna. Spelar ingen roll om han har $250 miljarder eller $1000 miljarder i förmögenhet om detta är bundet i aktier, fonder, fastigheter m.m. Han kan säkert låna eller sälja av fonder eller aktier för finansieringen men det är inte särskilt troligt eller ekonomiskt sunt att sitta på $40 miljoner på bankkonto. Det lär bara kosta pengar för honom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
SpaceX är inte Elon Musks privata företag och det går inte jämföra kostnaden för att bygga första raketsteget med en vinst på motsvarande summa, än mindre att det skulle ge Elon Musk pengar.

Det intressanta är ju var han kommer ta pengarna. Spelar ingen roll om han har $250 miljarder eller $1000 miljarder i förmögenhet om detta är bundet i aktier, fonder, fastigheter m.m. Han kan säkert låna eller sälja av fonder eller aktier för finansieringen men det är inte särskilt troligt eller ekonomiskt sunt att sitta på $40 miljoner på bankkonto. Det lär bara kosta pengar för honom.
Klart det kostar men det är på nivån att du och jag skulle betala 100-1000kr liksom.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Om det nu är sant att han planerar att köpa Tesla aktier för $20M på måndag så har han nog bra mycket mer än så tillgängligt i likvida medel.

Det är ju inte 40M som ska fram, 20 är ju bolaget Teslas betalning. Tror faktiskt det är mer ansträngande för Tesla än för Musk likviditetsmässigt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
kallekula

Inlägg av kallekula »

Om man äger aktier för miljarder... Tror ni det är svårt att få fram $20MUSD i likviditet då? Kom igen, vilken jävla diskussion...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:

Klart det kostar men det är på nivån att du och jag skulle betala 100-1000kr liksom.
Tror inte du eller jag ligger med en fördelning av kapital som Elon Musk där i princip hela förmögenheten ligger i två aktier, Tesla och SpaceX. Antagligen överstiger värdet av Elon Musks andel i SpaceX+Tesla hans förmögenhet.

$40 miljoner för Elon Musk är alltså $20 miljoner i böter och $20 miljoner i nya aktier i Tesla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

kallekula skrev:
Om man äger aktier för miljarder... Tror ni det är svårt att få fram $20MUSD i likviditet då? Kom igen, vilken jävla diskussion...
Amen. Det är med finansmarknaderna som det är med att köra bil. Alla tycks vara experter, oavsett hur lite de egentligen kan...

Om inte annat så har ju Musk nära nog obegränsade möjligheter att belåna aktier.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar