40 mil, snittförbrukning?
Moderator: Redaktion
40 mil, snittförbrukning?
Om jag skall åka prick 40 mil och laddar bilen till 100% (S85) vilken snittförbrukning kan jag då maximalt ha för att ta mig fram till målet? (Förstår att de kan variera något beroende på batteriets livslängd etc)
Någon som kan ge en indikation?
Någon som kan ge en indikation?
Re: 40 mil, snittförbrukning?
Ca 200 Wh /km.
Kanske lite mer, men 200 är lagom att sikta på
Med denna förbrukning beräknar min bil att jag kommer 406 km +eventuellt lite reserv.
Kanske lite mer, men 200 är lagom att sikta på
Med denna förbrukning beräknar min bil att jag kommer 406 km +eventuellt lite reserv.
Re: 40 mil, snittförbrukning?
Detta skulle ju ge en total förbrukning på 80 kWh, vilket borde finnas i batteriet. På långa sträckor har jag ändå hamnat under 200 även om man legat i typ 120 km/h, om jag inte minns helt fel.Martinen skrev:Ca 200 Wh /km.
Kanske lite mer, men 200 är lagom att sikta på
Med denna förbrukning beräknar min bil att jag kommer 406 km +eventuellt lite reserv.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 40 mil, snittförbrukning?
200 Wh/km * 400km = 80 kWh
Tror inte det går. Tillgänglig kapacitet ligger ligger nog tyvärr en bit under 80kWh, om man inte vill chansa och köra under 0%.
Se http://my.teslamotors.com/forum/forums/ ... y-capacity
Dock går det i min erfarenhet, framför allt på sommaren, att ligga i intervallet 160-190 Wh/km om man verkligen fokuserar på att snåla. (på 90-väg)
Tror inte det går. Tillgänglig kapacitet ligger ligger nog tyvärr en bit under 80kWh, om man inte vill chansa och köra under 0%.
Se http://my.teslamotors.com/forum/forums/ ... y-capacity
Dock går det i min erfarenhet, framför allt på sommaren, att ligga i intervallet 160-190 Wh/km om man verkligen fokuserar på att snåla. (på 90-väg)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: 40 mil, snittförbrukning?
Knappa in destinationen i navigatorn och börja i 90km/h samtidigt som du håller koll på grafen som visar hur mycket du har kvar när du kommer fram. Efter 10-20 mil kommer du ha en bra känsla och kunna öka på något.josve skrev:Om jag skall åka prick 40 mil och laddar bilen till 100% (S85) vilken snittförbrukning kan jag då maximalt ha för att ta mig fram till målet? (Förstår att de kan variera något beroende på batteriets livslängd etc)
Någon som kan ge en indikation?
Jag gjorde nyss en liknande övning i en P85D och det gick galant, dock bara drygt 37 mil (exkl en felkörning inne i Poznan)
Re: 40 mil, snittförbrukning?
Ja vill man ha marginal så får man ligga lite under. Jag har kört från helt fullt till ca 3% kvar. Då hade Jag total förbrukning på ca 78nånting kWh. Då stämmer det alltså ganska bra med ca 80 kWh tillgängligt + eventuellt reserv. Obs detta var samma dag som jag hämtade bilen så batteriet var helt nytt. Om man haft bilen ett tag så får man räkna bort några procent.
I vilket fall som helst, så är det inga problem att koma ner under 190 om man kör lugnt.
Häromdagen hände nått skummt. Jag har kört samma sträcka säkert 20 gånger. Och brukar ligga på ca 210-220 Wh per km. Det är motorväg så jag håller bra hastighet. Häromdagen så låg jag på ca 250 Wh per km, och fick inte ner trots att jag körde precis som vanligt. Det var inte ovanligt varmt eller kallt.
I vilket fall som helst, så är det inga problem att koma ner under 190 om man kör lugnt.
Häromdagen hände nått skummt. Jag har kört samma sträcka säkert 20 gånger. Och brukar ligga på ca 210-220 Wh per km. Det är motorväg så jag håller bra hastighet. Häromdagen så låg jag på ca 250 Wh per km, och fick inte ner trots att jag körde precis som vanligt. Det var inte ovanligt varmt eller kallt.
Re: 40 mil, snittförbrukning?
Nej inte ens det. Kollade även lufttryck i däcken.Fredriksv skrev:Det var händelsevis inte blött på vägbanan?
Det var ganska tidigt på morgonen. Kan det vara att bilen va lite trött?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: 40 mil, snittförbrukning?
Låter som du är i Polen? Ska själv ner med Teslan imorgon. Planerar sträckan Gdynia-Lodz i ett sträck. Ca 35 mil så det borde inte vara nått problem om man håller ca 110 km/h. Problemet är att det är motorväg med hastighet 140 km/h där jag brukade köra 160 km/h med bensinbil. Kommer ta emot att hålla 110 km/h med en "sportbil"... Men jaja, hoppas Tesla får tummen ur och börjar få upp lite laddare i Polen snart.dstr skrev:Jag gjorde nyss en liknande övning i en P85D och det gick galant, dock bara drygt 37 mil (exkl en felkörning inne i Poznan)
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: 40 mil, snittförbrukning?
Tyckte inte det var speciellt blåsigt heller, men kan så klart ha varit lite motvind.
Det skumma var dessutom att förbrukningen gick ner till normal efter ca 8-9 mil. Det syntes tydligt på energin.
Det skumma var dessutom att förbrukningen gick ner till normal efter ca 8-9 mil. Det syntes tydligt på energin.
Re: 40 mil, snittförbrukning?
Et 85 kWh batteri gir deg mulighet å bruke 76 kWh. Resten er brikkreserve mm. Da deler du 76000 på antall km du vil kjøre og får så det tallet du leter etter. Hos deg blir det 196 Wh/km. Hvis du beregner litt reserve bør du ikke ligge over 193-194 Wh/km. Og det forbruket får du til hvis du kjører pent i 90-100 km/h. Ikke bruk mye kjøling eller varme, heller lufting via takluka hvis du har panorama-tak. Ikke kjør så mye på cruise-kontroll. Styr heller rekupitasjon selv.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk