40 mil, snittförbrukning?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av josve »

Om jag skall åka prick 40 mil och laddar bilen till 100% (S85) vilken snittförbrukning kan jag då maximalt ha för att ta mig fram till målet? (Förstår att de kan variera något beroende på batteriets livslängd etc)

Någon som kan ge en indikation?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av Martinen »

Ca 200 Wh /km.
Kanske lite mer, men 200 är lagom att sikta på
Med denna förbrukning beräknar min bil att jag kommer 406 km +eventuellt lite reserv.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8749
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av Pontus »

Martinen skrev:
Ca 200 Wh /km.
Kanske lite mer, men 200 är lagom att sikta på
Med denna förbrukning beräknar min bil att jag kommer 406 km +eventuellt lite reserv.
Detta skulle ju ge en total förbrukning på 80 kWh, vilket borde finnas i batteriet. På långa sträckor har jag ändå hamnat under 200 även om man legat i typ 120 km/h, om jag inte minns helt fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av pegs »

200 Wh/km * 400km = 80 kWh
Tror inte det går. Tillgänglig kapacitet ligger ligger nog tyvärr en bit under 80kWh, om man inte vill chansa och köra under 0%.
Se http://my.teslamotors.com/forum/forums/ ... y-capacity

Dock går det i min erfarenhet, framför allt på sommaren, att ligga i intervallet 160-190 Wh/km om man verkligen fokuserar på att snåla. (på 90-väg)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av dstr »

josve skrev:
Om jag skall åka prick 40 mil och laddar bilen till 100% (S85) vilken snittförbrukning kan jag då maximalt ha för att ta mig fram till målet? (Förstår att de kan variera något beroende på batteriets livslängd etc)

Någon som kan ge en indikation?
Knappa in destinationen i navigatorn och börja i 90km/h samtidigt som du håller koll på grafen som visar hur mycket du har kvar när du kommer fram. Efter 10-20 mil kommer du ha en bra känsla och kunna öka på något.

Jag gjorde nyss en liknande övning i en P85D och det gick galant, dock bara drygt 37 mil (exkl en felkörning inne i Poznan)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av Martinen »

Ja vill man ha marginal så får man ligga lite under. Jag har kört från helt fullt till ca 3% kvar. Då hade Jag total förbrukning på ca 78nånting kWh. Då stämmer det alltså ganska bra med ca 80 kWh tillgängligt + eventuellt reserv. Obs detta var samma dag som jag hämtade bilen så batteriet var helt nytt. Om man haft bilen ett tag så får man räkna bort några procent.
I vilket fall som helst, så är det inga problem att koma ner under 190 om man kör lugnt.

Häromdagen hände nått skummt. Jag har kört samma sträcka säkert 20 gånger. Och brukar ligga på ca 210-220 Wh per km. Det är motorväg så jag håller bra hastighet. Häromdagen så låg jag på ca 250 Wh per km, och fick inte ner trots att jag körde precis som vanligt. Det var inte ovanligt varmt eller kallt.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av Fredriksv »

Det var händelsevis inte blött på vägbanan?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av Martinen »

Fredriksv skrev:
Det var händelsevis inte blött på vägbanan?
Nej inte ens det. Kollade även lufttryck i däcken.

Det var ganska tidigt på morgonen. Kan det vara att bilen va lite trött? :roll:
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av EnTraktor »

dstr skrev:
Jag gjorde nyss en liknande övning i en P85D och det gick galant, dock bara drygt 37 mil (exkl en felkörning inne i Poznan)
Låter som du är i Polen? Ska själv ner med Teslan imorgon. Planerar sträckan Gdynia-Lodz i ett sträck. Ca 35 mil så det borde inte vara nått problem om man håller ca 110 km/h. Problemet är att det är motorväg med hastighet 140 km/h där jag brukade köra 160 km/h med bensinbil. Kommer ta emot att hålla 110 km/h med en "sportbil"... Men jaja, hoppas Tesla får tummen ur och börjar få upp lite laddare i Polen snart.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av z balata »

Stark motvind påverkar mycket har jag märkt. Även sidvind.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av Martinen »

Tyckte inte det var speciellt blåsigt heller, men kan så klart ha varit lite motvind.
Det skumma var dessutom att förbrukningen gick ner till normal efter ca 8-9 mil. Det syntes tydligt på energin.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: 40 mil, snittförbrukning?

Inlägg av miksch »

Et 85 kWh batteri gir deg mulighet å bruke 76 kWh. Resten er brikkreserve mm. Da deler du 76000 på antall km du vil kjøre og får så det tallet du leter etter. Hos deg blir det 196 Wh/km. Hvis du beregner litt reserve bør du ikke ligge over 193-194 Wh/km. Og det forbruket får du til hvis du kjører pent i 90-100 km/h. Ikke bruk mye kjøling eller varme, heller lufting via takluka hvis du har panorama-tak. Ikke kjør så mye på cruise-kontroll. Styr heller rekupitasjon selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar