TiborBlomhall skrev:
Länken funkar inte. Måste nog vara medlem. Skulle du kunna copy-pasta?
Självklart!
———————
Jag skrev en kommentar i ett inlägg tidigare om min upplevelse av att ha provsuttit och provkört en Model 3 Performance i tisdags men tänkte att jag också kan skriva en längre redogörelse som eget inlägg.
Jag är på jobbresa till Milwaukee och hade tisdagen ledig då jag tänkte åka ner till Chicago för att kolla in Teslas butik där de har Model 3 på display. Tyvärr blev det inte möjlighet för det utan det blev en resa till ett köpcenter norr om stan istället. Väl där så är det första jag ser en Tesla Model 3 med ägaren i framsätet som visar en kompis bilen. Oblygt knackar jag på och frågar om jag får kolla in bilen varvid han direkt bjuder in mig och min kollega till baksätet för en åktur.
Väl i baksätet överraskas jag av att utrymmet för mig (190 cm) är bra, både för knän och huvud med åtminstone 5 cm kvar till glastaket. Ägaren var själv 180 och jag hade inga som helst problem att sitta bakom. Visst är sätet lägre än andra bilar, men inte alls så lågt jag sett andra tycka. Jag kommer själv inte sitta ofta i baksätet så det är ett ickeproblem för mig. Jag upplevde helt klart att taket var högre i Model 3 än vad jag gör i Model S (för att inte tala om mittplatsen i Model X).
Efter en kortare tur så återvände vi till köpcentrumet. Väl där pratade vi vidare och när jag bad om tillåtelse att få ta ett foto med mig i förarsätet erbjöd sig ägaren att jag skulle få provköra! Det behövde han inte erbjuda två gånger...
Ut på lokalgatorna för att känna på bilen. Ägaren hade slagit på max regen så jag tryckte inte på bromsen en enda gång under min provkörning. Bilen hade version 9 av systemmjukvaran och jag upplevde den som väldigt snabb och snygg. Den hade en bugg i denna bil som gjorde att blinkersen ibland inte gick tillbaka vid filbyte eller sväng till vänster, men det var bara att göra det manuellt i så fall. Just det felet hade han rapporterat och Tesla lovat åtgärda. Väl ute på highway så kunde jag testa vad Performance betyder, och det är inte lite. Hästspark från start, men ännu viktigare är att det var samma känsla 80-120 (jag kanske körde lite för fort ett tag...). Hela tiden en väldigt tyst kupé. Visst är svensk asfalt extra elak, men vägarna runt Milwaukee är verkligen inga välpolerade autobahn!
Ägaren hade bett att få bilen levererad hem (det är bara 1,5 timmes körning till Tesla i Chicago, men ägaren ville ha den levererad). Vid leveranstillfället backades bilen ner, ägaren fick bägge korten och sen var det hej då. Minimalt med pappersarbete och det var över på några minuter. Ägaren har Model X sedan tidigare och avsade sig en genomgång av bilen. Kanske gick det lite för fort för han har ännu inte kunnat lägga in den i mobilappen.
Hur är då mittkonsollen och avsaknad av instrumenpanel? Som flera skrivit krävs tillvänjning. För mig räckte 30 sekunder. Det går otroligt snabbt att vänja sig. Med autopilioten aktiverad med v9 klarade den av även vägar med riktigt dåliga vägmarkeringar, start, stopp och kurviga gator utan problem. Fortfarande måste du som förare se till att stanna vid stopp, för det gör den inte automatiskt än. Kanske med Full Self Driving som ska börja rullas ut äntligen (nåja, vi får väl se)... Men när autopiloten gör det den ska behöver man inte titta på några instrument.
Jag har solklart kvar min reservation på bilen. Frågan är snarare om man ändå inte ska gå bananas för Performance var extremt kul. Men nånstans måste man väl vara vuxen också, så det valet får jag nog avstå. Men även den enklaste Model 3 med lilla batteriet kommer göra ägaren ordentligt nöjd, det är jag säker på. Den blå färgen med aerofälgarna var grymt snyggt. ”Navkapslarna” skulle ägaren ta bort, men bilen var så ny att han inte hunnit än!
Måste säga att det var tur att jag inte åkte till Chicago i tisdags utan valde shopping istället.