De kanske ville hålla nere priset. Eller... inte. Ingen aning. Oavsett så spelar det ingen roll för min del om dragkroken är elektrisk, manuell, eller fast installerad. Bara den har dragkrok.Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19753
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Jo självklart kan den väga mer men knappast så jäkla mycket att det är otänkbar lösning för den bilen, det rör sig väl om några kilon extra och knappast typ flera hundra kilo.dd88 skrev:Skulle inte förvåna mig om det beror på vikten, men tycker snarare att dom borde ha löst det på något annat sätt då det är en dålig anledning.Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Bättre med löstagbar än ingen alls, men på en bil för miljonen...
Dom vill spara in på pengar för marginalernas skull precis som alla andra som bygger elbilar just nu (även Tesla hittills), och "onödiga" utvecklingskostnader på en modell som kanske
inte kommer att tillverkas i stora serier kanske känns lite tungt just nu för Audi.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Den dragkroksmekanism som sitter i fossilbilarna kanske är - wait for it! - fossildriven? ...och de har inte lyckats ta fram en eldriven!
Re: Audi e-tron
Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Vikten? Är inte e-tron en klump på 2,4 ton? Vad spelar några tiotal kg extra för roll då?
Re: Audi e-tron
Det är nåt med elbilar och dragkrok alltså. Hittills har det alltid hetat att elbilar (som t.ex. e-Golfen) kan inte få drag eftersom räckvidden skulle minska för mycket. Som om det spelar någon som helst roll för alla oss som vill ha drag för att kunna köra skräp till tippen eller hämta brädor på byggmax. Jag skiter i om räckvidden minskar med 50% när jag vill köra max 3 mil med släp.
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19753
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Exakt!Verdi skrev:Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Vikten? Är inte e-tron en klump på 2,4 ton? Vad spelar några tiotal kg extra för roll då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Det finns bara ett svar på den frågan och det är att de verkligen inte vill att elbilarna ska ta över för snabbt.mati skrev:Det är nåt med elbilar och dragkrok alltså. Hittills har det alltid hetat att elbilar (som t.ex. e-Golfen) kan inte få drag eftersom räckvidden skulle minska för mycket. Som om det spelar någon som helst roll för alla oss som vill ha drag för att kunna köra skräp till tippen eller hämta brädor på byggmax. Jag skiter i om räckvidden minskar med 50% när jag vill köra max 3 mil med släp.
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?
Re: Audi e-tron
Ja de släpper ut oljeläckaget den vägen så den inte ska kärvaJerker skrev:Den dragkroksmekanism som sitter i fossilbilarna kanske är - wait for it! - fossildriven? ...och de har inte lyckats ta fram en eldriven! :D
ms 76132 "Eleamore"
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Re: Audi e-tron
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Audi e-tron
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.Verdi skrev:Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Audi e-tron
ellerstrom skrev:Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.Verdi skrev:Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil.
Re: Audi e-tron
Och det "ofiffiga" är att man då under mååååånga mil kör runt med 9kwh som aldrig används. Bättre att använda dem fram till de ändå är degraderade...Verdi skrev:ellerstrom skrev:Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.Verdi skrev:Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: Audi e-tron
P_EL skrev:Och det "ofiffiga" är att man då under mååååånga mil kör runt med 9kwh som aldrig används. Bättre att använda dem fram till de ändå är degraderade...Verdi skrev:ellerstrom skrev:Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.Verdi skrev:Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil.
Varför tror du jag använde citationstecken?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Jag gick förbi Audi forum nyss och tittade på e-tron en stund, här är lite spridda iakttagelser:
Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite "hopklämt". Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga "uthäng" tar ju i princip allt benutrymme där.
Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men "källaren" är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.
Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt "lyxiga" invändigt, det här kändes billigt.
Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade "mojänger" som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.
De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera "döda vinkeln" skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar...
Se även bifogade bilder, ös på med frågor om ni har några.
/fth
Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite "hopklämt". Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga "uthäng" tar ju i princip allt benutrymme där.
Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men "källaren" är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.
Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt "lyxiga" invändigt, det här kändes billigt.
Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade "mojänger" som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.
De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera "döda vinkeln" skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar...
Se även bifogade bilder, ös på med frågor om ni har några.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
bakluckan (jag glömde fota "källaren" tyvärr)
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
Har du några bilder på baksätet och speciellt mittenplatsen och den dåliga mittkonsollen som alla pratar så illa om?
Audi S6 4.0TFSI
Porsche 997.2
Förhandsbokat VW ID3
Porsche 997.2
Förhandsbokat VW ID3
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Nej tyvärr, jag tog inga bilder där, jag hittade dock en på nätet som visar lite av problemet.frank skrev:Har du några bilder på baksätet och speciellt mittenplatsen och den dåliga mittkonsollen som alla pratar så illa om?
På bilden ser det ut som konsolen tar typ 1/3 av benutrymmet, det kändes dock som typ 1/2 i verkligheten. Mittsätet är dessutom smalare, lite högre, och hårdare än de två på sidorna, så sammantaget känns det knappt användbart.
Jag skulle kalla bilen för 4.5-sitsig...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Här syns det bättre, Audi hade verkligen möjligheten att få till en bra mittenplats, men de har tagit väldigt mycket av benutrymmet för mittkonsolen.
I bilar med taklucka har innerbelysningen ovan baksätet flyttats bakåt och inuti en takkonsol, det gör takhöjden väldigt begränsad i mittenplatsen.
Utan taklucka blir det lite bättre takhöjd kan jag tänka mig.
https://www.motorauthority.com/news/111 ... =100657066
I bilar med taklucka har innerbelysningen ovan baksätet flyttats bakåt och inuti en takkonsol, det gör takhöjden väldigt begränsad i mittenplatsen.
Utan taklucka blir det lite bättre takhöjd kan jag tänka mig.
https://www.motorauthority.com/news/111 ... =100657066
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Ja, bilen jag klämde på hade taklucka.Off Grid Byggaren skrev:Utan taklucka blir det lite bättre takhöjd kan jag tänka mig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6524
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
Q7?12man skrev:Finns det någon Audi efter som har anständig mittsits??
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Audi e-tron
Kiabjørn har gjort en first impressions-video:
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
fth skrev:Jag gick förbi Audi forum nyss och tittade på e-tron en stund, här är lite spridda iakttagelser:
Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite "hopklämt". Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga "uthäng" tar ju i princip allt benutrymme där.
Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men "källaren" är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.
Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt "lyxiga" invändigt, det här kändes billigt.
Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade "mojänger" som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.
De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera "döda vinkeln" skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar...
Se även bifogade bilder, ös på med frågor om ni har några.
/fth
Det jag inte kopplar är varför de envisas med en ”kardantunnel” framtill. När man sedan tittar på motorutrymme så är det väldigt traditionell placering vilket gör hela karossen instabil. Det gör att man kompenserar i hjulupphängningar och annan elektronik för att den skall dansa bra på vägarna misstänker jag?
Har inte satt mig så mycket in i hur de gör det men det kan i sig ge högre ägarkostnader över tid.
Vad vi förstått kommer AUDI heller inte att leverera så många enheter med påföljd att det kan vara besvärligt få tag i vissa delar?
Min enkla uppfattning nu i varje fall.
Re: Audi e-tron
Hur menar du där? Och vad grundar du ditt påstående på? Som alla moderna elbilar har e-tron sitt batteri i bottenplattan, det utgör till och med en del av chassiet, vilket ger mycket hög stabilitet. Viktfördelningen borde ligga ganska nära 50:50. Tesla gör ju likadant. De komponenter som sitter under huven är viktmässigt en skvätt i havet jämförelsevis. Jag kan hålla med om att en större frunk hade varit trevlig, men kom ihåg att det har minskat även på Teslas bilar. De första hade en stoooor frunk med fantastiskt mycket plats för allt möjligt. Numera är det bara ett litet förvaringsfack som inte duger till mycket mer än några laddkablar och Chademo-adaptern.TeslaTissel skrev:.. När man sedan tittar på motorutrymme så är det väldigt traditionell placering vilket gör hela karossen instabil. Det gör att man kompenserar i hjulupphängningar och annan elektronik för att den skall dansa bra på vägarna misstänker jag?...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14