Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Ja fast just utsläpp och ekonomi är ju två ganska viktiga parametrar för många 

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Eller så gör man som man brukar göra i marknadsekonomier, dvs, låter marknaden bestämma. Marknaden vill ha rena elbilar så jag ser ingen anledning att vara orolig.mati skrev:Angående laddhybrider så tycker jag i princip att de borde avskaffas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nja, i princip håller jag med. Men just elbilar verkar vara en av få produkter där tillgången inte styrs av efterfrågan. Det är snarare tillverkarna som styr tillgången. Och hittills har det ju funkat. Folk köper fossilbilar, trots att de egentligen hellre skulle vilja köpa en elbil.Laban skrev:Eller så gör man som man brukar göra i marknadsekonomier, dvs, låter marknaden bestämma. Marknaden vill ha rena elbilar så jag ser ingen anledning att vara orolig.mati skrev:Angående laddhybrider så tycker jag i princip att de borde avskaffas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-utsläpp (för många alltså). Man kan ju låtsas och säga att man har valt en elbil för miljöns skull. Men många människor är själviska och ser det mer ur ett ekonomiskt perspektiv. Det finns naturligtvis människor som väljer en elbil för miljöns skull, men det är inte "många". Själv tycker jag det är en trevlig bieffekt, men framförallt är det ekonomin som styr. Min nästa bil blir en elbil. Kör en XC60 D3 2011 just nu, som har rullat 21000 mil. 0,65 i snitt. Räknar med att en elbil för ca 500-600kkr inte blir dyrare i totalkostnad. En MS för miljonen blir tyvärr dyrare. Men nu börjar det dyka upp realistiska alternativ.Leo skrev:Ja fast just utsläpp och ekonomi är ju två ganska viktiga parametrar för många
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag känner inte många som prioriterar det speciellt högt, inte så pass att de är beredda att få en sämre produkt för det.Leo skrev:Ja fast just utsläpp och ekonomi är ju två ganska viktiga parametrar för många
Jag glömde att tillägga att detta är något som jag tycker skulle vara bra under en övergångsperiod medan det fortfarande råder stor batteribrist och brist på vettiga BEV öht. Sen är det naturligtvis bara elbilar som gäller.Jerker skrev:Egentligen är det synd att BMW lägger sin REX. En laddhybrid med 20-25 kWh batteri skulle lösa de flesta problem för folk med lite varierande behov. Man kan köra 95-98% av alla sina resor på el och använda fossilmotorn endast vid extraordinära situationer. Dessutom, om man som man hittills gjort, konverterar en fossilbil så skulle den få dragkrok.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.
De är bra för folk som inte vågar släppa sargen, vill doppa i tårna innan de hoppar i.
Efter ett tag vill de bara att bilen ska gå längre och längre på el och blir besvikna varje gång bensinmotorn hostar igång. Sedan kan de enklare skaffa elbil nästa gång.
De är bra för folk som inte vågar släppa sargen, vill doppa i tårna innan de hoppar i.
Efter ett tag vill de bara att bilen ska gå längre och längre på el och blir besvikna varje gång bensinmotorn hostar igång. Sedan kan de enklare skaffa elbil nästa gång.
Än så länge är det svårt för de allra flesta att räkna hem en elbil. I fallet med en Tesla är det dessutom så att många "byter upp" sig, dvs de har haft betydligt billigare bilar innan, och då blir ekonomin lite svårare att få ihop. Då är det annat som räknas, t.ex. miljön, tekniken, ball-faktorn, osv. Att köpa en Tesla privat är inte bra för ekonomin, den saken är klar. Har man den däremot som leasingbil på företaget blir det enklare att få självbedrägeriet att fungera. Det har ju Danni visat många gånger med sina fina kalkyler.Jeppe_E skrev:-utsläpp (för många alltså). Man kan ju låtsas och säga att man har valt en elbil för miljöns skull. Men många människor är själviska och ser det mer ur ett ekonomiskt perspektiv. Det finns naturligtvis människor som väljer en elbil för miljöns skull, men det är inte "många". Själv tycker jag det är en trevlig bieffekt, men framförallt är det ekonomin som styr. Min nästa bil blir en elbil. Kör en XC60 D3 2011 just nu, som har rullat 21000 mil. 0,65 i snitt. Räknar med att en elbil för ca 500-600kkr inte blir dyrare i totalkostnad. En MS för miljonen blir tyvärr dyrare. Men nu börjar det dyka upp realistiska alternativ.Leo skrev:Ja fast just utsläpp och ekonomi är ju två ganska viktiga parametrar för många

När vi skaffade e-Golfen var ekonomin däremot en ganska viktig faktor. Vi hade en ganska ny privatägd bensinbil innan, och i och med att vi ersatte den med en företagsleasad e-Golf kan vi spara någon tusenlapp i månaden. Men alla har ju inte den möjligheten.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Som James May sa i Top Gear: Hybrids are just for cowards.TiborBlomhall skrev:Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Nicke Nyfiken skrev:Som James May sa i Top Gear: Hybrids are just for cowards.TiborBlomhall skrev:Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.
Jag håller med er men samtidigt skall vi inte förlöjliga hybridbils-ägare. Det kan slå tillbaka.
Tycker mig redan se viss fientlighet i flera elbils-forum på nätet där vissa märkes-entusiaster har gått med och försöker lägga en hel del påståenden att elfordonens batterier skulle vara miljöfarliga på ett eller annat sätt.
De får givetvis utskällning från elbils-förespråkarna men det är nog inte bästa sättet? - Som jag just konstaterade.
Det är oftast genom media och dagspress det verkar komma felaktig information och det är just i den här tråden vi har möjlighet att analysera dem. Det bör vi fortsätta med!
Mina spontana tankar just nu i varje fall.

Om du menar betala mer för en sämre produkt så förstår jag inte vad du menar.OfarligTesla skrev:Jag känner inte många som prioriterar det speciellt högt, inte så pass att de är beredda att få en sämre produkt för det.Leo skrev:Ja fast just utsläpp och ekonomi är ju två ganska viktiga parametrar för många
Forilare är billigare, sämre och tråkiga.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Tvärtom, jag brukar råda folk som är osäkra på det här med elbilar att skaffa en laddhybrid.TeslaTissel skrev:Jag håller med er men samtidigt skall vi inte förlöjliga hybridbils-ägare. Det kan slå tillbaka.
Som becknaren som bjuder på första silen

- OfarligTesla
- Teslaägare
De flesta laddhybriderna är helt enkelt sämre än både rena elbilar och rena fossilbilar (bortsett från bilar som Porsche 918, Koenigsegg Regera eller liknande sportigare bilar). De består ofta av en liten fossilmotor med en liten elmotor som i kombination ger en okej prestanda men var för sig är rätt meningslösa. När du kör med el får du kånka runt på bränsletank och fossilmotorn och tvärtom när man kör fossilt. Du får heller inte tillgång till fördelarna med elbilen som att uppvärmning/kyla sker direkt på el (riktigt stor sak faktiskt), att du slipper besöka bensinstationer, du har ingen motor du måste tänka på oljetemperatur eller underhåll på osv.Toja skrev:Om du menar betala mer för en sämre produkt så förstår jag inte vad du menar.OfarligTesla skrev:Jag känner inte många som prioriterar det speciellt högt, inte så pass att de är beredda att få en sämre produkt för det.Leo skrev:Ja fast just utsläpp och ekonomi är ju två ganska viktiga parametrar för många
Forilare är billigare, sämre och tråkiga.
Det du får är att du sparar pengar på bränslet och lägre förmånsvärde om du skall leasa på företaget, samt att du släpper ut mindre i vardagen men det är en kompromiss mellan två fungerande världar som inte har så många andra fördelar.
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Först bytte vi Passat TDI till Outlander PHEV (Är inne på andra nu.) Sen byttes andrabilen, Golf TDI, till en e-up.TiborBlomhall skrev:Tvärtom, jag brukar råda folk som är osäkra på det här med elbilar att skaffa en laddhybrid.TeslaTissel skrev:Jag håller med er men samtidigt skall vi inte förlöjliga hybridbils-ägare. Det kan slå tillbaka.
Som becknaren som bjuder på första silen
Nu när Model 3 och e-tron kommer så jobbar jag på att övertyga familjen om att även Outlandern skall bli BEV.
Tesla Model Y
Ja, de allra flesta ser bara till plånboken. Antalet människor med verklig "klimatångest" är nog lätt räknade. Visst, folk har vegetarisk lunchlåda en dag i veckan och sånt där men det är ju bara trams och något de gör för att _verka_ duktiga. Sen när det väl kniper så sitter de på ett plan till USA lik förbannat.OfarligTesla skrev:Jag känner inte många som prioriterar det speciellt högt, inte så pass att de är beredda att få en sämre produkt för det.Leo skrev:Ja fast just utsläpp och ekonomi är ju två ganska viktiga parametrar för många
Vi har vänner som bor i Australien och som senaste halvåret rest (flugit) runt Sydamerika och halva jorden. Det finns inte på kartan att någon ens tänker på utsläpp i den kontexten. Det är bara "wow, vilken resa. Måste varit härligt. Vilket ställe var bäst?" osv osv.
När jag tittar på Facebook så skryter folk fortfarande om att de flugit till solen och "vilket väder är det hemma då?" och såna där trötta kommentarer. Finns absolut inga som helst tecken på att det har blivit fult att flyga som en del vill hävda. Även om något pretentiösa DN, som vi prenumererar på, alltid har en faktaruta om hur man tar sig till ett resmål med tåg numera. (iaf om det är i Europa.

Nä, ska vi vänta på att människor ska ta ändra på sig frivilligt så får vi fan vänta är jag rädd. Det är bara ekonomi som styr och jag som cyniker hävdar att om vi verkligen vill ändra folks beteende så måste det svida ordentligt i plånboken att göra fel. Varför inte göra det lika dyrt, relativt lönerna, som på 60-70-talet att flyga till Medelhavet? (Och göra det typ orimligt dyrt att flyga till Thailand mm.) Då kommer ju semesterresorna att minska nåt otroligt. Nu är det skitbilligt att flyga av nån anledning. Varför?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag håller med dig. Jag förfäras över hur billigt allt har blivit, saker kostar helt enkelt ingenting längre, lägg därtill en tid där pengar inte kostar något alls (låg ränta) så kan vi människor överkonsumera i mängder.Verdi skrev:Ja, de allra flesta ser bara till plånboken. Antalet människor med verklig "klimatångest" är nog lätt räknade. Visst, folk har vegetarisk lunchlåda en dag i veckan och sånt där men det är ju bara trams och något de gör för att _verka_ duktiga. Sen när det väl kniper så sitter de på ett plan till USA lik förbannat.OfarligTesla skrev:Jag känner inte många som prioriterar det speciellt högt, inte så pass att de är beredda att få en sämre produkt för det.Leo skrev:Ja fast just utsläpp och ekonomi är ju två ganska viktiga parametrar för många
Vi har vänner som bor i Australien och som senaste halvåret rest (flugit) runt Sydamerika och halva jorden. Det finns inte på kartan att någon ens tänker på utsläpp i den kontexten. Det är bara "wow, vilken resa. Måste varit härligt. Vilket ställe var bäst?" osv osv.
När jag tittar på Facebook så skryter folk fortfarande om att de flugit till solen och "vilket väder är det hemma då?" och såna där trötta kommentarer. Finns absolut inga som helst tecken på att det har blivit fult att flyga som en del vill hävda. Även om något pretentiösa DN, som vi prenumererar på, alltid har en faktaruta om hur man tar sig till ett resmål med tåg numera. (iaf om det är i Europa.)
Nä, ska vi vänta på att människor ska ta ändra på sig frivilligt så får vi fan vänta är jag rädd. Det är bara ekonomi som styr och jag som cyniker hävdar att om vi verkligen vill ändra folks beteende så måste det svida ordentligt i plånboken att göra fel. Varför inte göra det lika dyrt, relativt lönerna, som på 60-70-talet att flyga till Medelhavet? (Och göra det typ orimligt dyrt att flyga till Thailand mm.) Då kommer ju semesterresorna att minska nåt otroligt. Nu är det skitbilligt att flyga av nån anledning. Varför?
Detta gäller ju det mesta också så det är inte bara resor, datorer, TVs, resor, kött, mobiler, plattor, kläder allt är billigt nu.
Jag tycker verkligen att flyget borde kosta det gjorde förr, dels för att då kunde flygbolagen leverera lite kvalité (även på 90-talet) för priset men också för att det skulle tvinga oss till mindre resande. Jag har t.ex. väldigt många vänner i UK och Nederländerna som jag träffar ofta. Håller man sig borta från storhelger och lov kan man enkelt flyga för 1200 kr t/r vilket är helt galet egentligen då taxi till och från arlanda kostar lika mycket som flyget.
Jag håller med er och jag har samma erfarenhet som Verdi. Att flyga anses vara häftigt, att komma med miljöargument är som att banka huvudet i väggen. Tvärtom så tror jag faktiskt att folk inbillar sig att jag är avundsjuk när jag påpekar att man ska minska flygandet. I själva verket hade jag faktiskt inte ens gjort flyresor om jag hade fått betalt för det eller om det hade varit bra för miljön. Jag är inte intresserad av att resa, men det är jag tydligen helt ensam om. Och så får väl folk fortsätta att flyga världen runt bäst de vill. Jag har slutat tjata. Det är meningslöst.
- gellerstam
- Teslaägare
Det där är ren okunskap. Det finns PHEV som har elektrisk uppvärmning och kyla. T.ex. Outlander PHEV.OfarligTesla skrev:Du får heller inte tillgång till fördelarna med elbilen som att uppvärmning/kyla sker direkt på el (riktigt stor sak faktiskt), att du slipper besöka bensinstationer, du har ingen motor du måste tänka på oljetemperatur eller underhåll på osv.

Och på den tiden då du körde ICE hur ofta tänkte du då på oljetemperaturen till vardags? Det finns gott om argument för varför BEV är bättre än PHEV så använd dem i stället för att hitta på osanna eller ickeargument.
Visst hade Model X kunnat vara ett alternativ för mig. Men den kostar 2-3ggr mer än Outlandern. Så för oss mindre välbeställda (eller vi som prioriterar "fel". ) kan en PHEV ett gott alternativ. Jag kör t.ex. all min vardagskörning på EL. Det tycker jag är superbra efter som alternativet för mig hade varit 100% fosilt!
Som vi konstaterat tidigare i div. trådar så finns det en målgrupp för PHEV. Det finns de som använder dem på rätt sätt och där gör de skillnad. När det finns gott om BEV i alla prisklasser och versioner så är detta en ickefråga.
Idag finns det helt enkelt inte en BEV som får dra minst 1500kg på kroken, har AWD, har möjlighet att köra skidbox, kan lasta en veckas skidsemester för fyra i skuffen och som kostar < 500 kkr. Outlandern PHEV klarar detta och ger mig möjlighet att köra 100% på el till vardags. För MIG är detta en bra kompromiss, jag påstår absolut inte att den passar för alla eller är det bästa valet för andra. (Jag räknar som en galning för att se om e-tron kan gå in i budgeten.)
Tesla Model Y
Ja, det är ju stor skillnad mot förr. Nu lönar det sig nästan aldrig att laga nåt. T ex en TV. Om den ens är byggd så att ska gå att laga och byta ut komponenter. Det beror ju på att varor är billiga och tjänster dyra. Det går ju knappat att förstå hur det kan vara möjligt att köpa en 55" TV för några tusenlappar. Bara frakten från Asien borde ju gå på en stor del av den summan tycker man.OfarligTesla skrev:Jag håller med dig. Jag förfäras över hur billigt allt har blivit, saker kostar helt enkelt ingenting längre, lägg därtill en tid där pengar inte kostar något alls (låg ränta) så kan vi människor överkonsumera i mängder.Verdi skrev:Ja, de allra flesta ser bara till plånboken. Antalet människor med verklig "klimatångest" är nog lätt räknade. Visst, folk har vegetarisk lunchlåda en dag i veckan och sånt där men det är ju bara trams och något de gör för att _verka_ duktiga. Sen när det väl kniper så sitter de på ett plan till USA lik förbannat.OfarligTesla skrev:Jag känner inte många som prioriterar det speciellt högt, inte så pass att de är beredda att få en sämre produkt för det.Leo skrev:Ja fast just utsläpp och ekonomi är ju två ganska viktiga parametrar för många
När jag tittar på Facebook så skryter folk fortfarande om att de flugit till solen och "vilket väder är det hemma då?" och såna där trötta kommentarer. Finns absolut inga som helst tecken på att det har blivit fult att flyga som en del vill hävda. Även om något pretentiösa DN, som vi prenumererar på, alltid har en faktaruta om hur man tar sig till ett resmål med tåg numera. (iaf om det är i Europa.)
Detta gäller ju det mesta också så det är inte bara resor, datorer, TVs, resor, kött, mobiler, plattor, kläder allt är billigt nu.
Jag tycker verkligen att flyget borde kosta det gjorde förr, dels för att då kunde flygbolagen leverera lite kvalité (även på 90-talet) för priset men också för att det skulle tvinga oss till mindre resande. Jag har t.ex. väldigt många vänner i UK och Nederländerna som jag träffar ofta. Håller man sig borta från storhelger och lov kan man enkelt flyga för 1200 kr t/r vilket är helt galet egentligen då taxi till och från arlanda kostar lika mycket som flyget.
En gammal kollega, pensionerad vid det här laget, sadlade faktiskt om från tv-reparatör till programmerare nån gång tidigt 90-tal. Ekonomin försvann. Folk köpte nytt istället för att laga. Jag kommer ihåg från när jag var liten hur mamma och pappa kunde prata i flera år om att köpa ny TV. Nu är det nåt man gör på impuls nästan.
Samma sak med datorer. 1995 köpte jag en stationär dator för 20 tusen när jag skulle börja på högskolan. Plockade ihop de mest prisvärda delarna och ansträngde mig verkligen. Nu får man en helt ok laptop för kanske 5 tusen.
Jag har ingen aning om vad man ska göra år det dock... Jag har ingen lust att frivilligt begränsa mig och det har nästan ingen annan heller.
mati skrev:Jag håller med er och jag har samma erfarenhet som Verdi. Att flyga anses vara häftigt, att komma med miljöargument är som att banka huvudet i väggen. Tvärtom så tror jag faktiskt att folk inbillar sig att jag är avundsjuk när jag påpekar att man ska minska flygandet. I själva verket hade jag faktiskt inte ens gjort flyresor om jag hade fått betalt för det eller om det hade varit bra för miljön. Jag är inte intresserad av att resa, men det är jag tydligen helt ensam om. Och så får väl folk fortsätta att flyga världen runt bäst de vill. Jag har slutat tjata. Det är meningslöst.
Jag gillar inte att flyga men jag gör det ändå ibland (blir typ en flygresa inom Europa per år i snitt). Tycker inte om att _resa_ heller. Däremot så finns det ju saker på andra geografiska platser som man vill åt. Snörika berg att åka skidor i, varma hav att bada i osv... Då får man ställa 4 timmars flygresa mot 4 dagar i bil. Eftersom jag har begränsat med semesterdagar och flyget är så pass billigt så blir det enkelt att välja tyvärr.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja det är ju najs att den klarar det, första jag sett faktiskt och visste inte att de hade den lösningen. Även om den gör det genom att driva en generator med bensinmotorn. Hur fungerar den om du säg kör 4 mil på el och sen sitter i bilen ett tag mitt i sommaren, går motorn igång efter ett tag och driver generatorn eller är det vanlig remdrift av AC-kompressorn då?gellerstam skrev:Det där är ren okunskap. Det finns PHEV som har elektrisk uppvärmning och kyla. T.ex. Outlander PHEV.OfarligTesla skrev:Du får heller inte tillgång till fördelarna med elbilen som att uppvärmning/kyla sker direkt på el (riktigt stor sak faktiskt), att du slipper besöka bensinstationer, du har ingen motor du måste tänka på oljetemperatur eller underhåll på osv.T.o.m. appstyrd sådan. (Nu FUD'ar du PHEV'arna! Straffet blir att du inte får kommentera nästa gång ngn FUD'ar BEV.
)
Och på den tiden då du körde ICE hur ofta tänkte du då på oljetemperaturen till vardags? Det finns gott om argument för varför BEV är bättre än PHEV så använd dem i stället för att hitta på osanna eller ickeargument.
Visst hade Model X kunnat vara ett alternativ för mig. Men den kostar 2-3ggr mer än Outlandern. Så för oss mindre välbeställda (eller vi som prioriterar "fel". ) kan en PHEV ett gott alternativ. Jag kör t.ex. all min vardagskörning på EL. Det tycker jag är superbra efter som alternativet för mig hade varit 100% fosilt!
Som vi konstaterat tidigare i div. trådar så finns det en målgrupp för PHEV. Det finns de som använder dem på rätt sätt och där gör de skillnad. När det finns gott om BEV i alla prisklasser och versioner så är detta en ickefråga.
Idag finns det helt enkelt inte en BEV som får dra minst 1500kg på kroken, har AWD, har möjlighet att köra skidbox, kan lasta en veckas skidsemester för fyra i skuffen och som kostar < 500 kkr. Outlandern PHEV klarar detta och ger mig möjlighet att köra 100% på el till vardags. För MIG är detta en bra kompromiss, jag påstår absolut inte att den passar för alla eller är det bästa valet för andra. (Jag räknar som en galning för att se om e-tron kan gå in i budgeten.)
Kan säga att vid minus 20-28 i fjällen tänker man ganska mycket på oljetemperatur i en roligare bil. Även vid -10 vill man inte starta bilen och brassa på direkt då oljan är klart mer trögflytande vid de temperaturerna.
Min fråga till dig blir helt enkelt, vad är bättre i din PHEV än en bra motsvarande fossilbil förutom just utsläpp och ekonomin i bränsleförbrukningen/förmånsvärde (vilket ju var de två punkterna jag sa var de som faktiskt blev bättre)? Nackdelar finns ju med vad är själva fördelen förutom de punkterna för att välja PHEV)? Du har ju iaf en punkt ovan med tillgång till värme och kyla trots att motorn är av (iaf ett tag).
Jag säger inte att det inte finns en målgrupp utan helt enkelt att det är ekonomi och eventuellt miljösynpunkt som driver folk till dem. Elbilar har helt enkelt många unika selling points som väger upp de nackdelar som finns, om man kan motivera priset för sig själv.
När vi får se självkörande bilar på riktigt (så man kan lägga sig i baksätet) kommer i fall jag inte flyga inom europa speciellt mycket. Flyga tycker jag egentligen är hemskt så att lämna hemmet vid midnatt, sova i bilen, jobba några timmar och sen anlända till Nederländerna efter lunch vore underbart. Då har jag även full frihet i när jag åker och kan ändra planerna både enklare och billigare. Tyvärr känns detta rätt långt bort men man kan hoppas (är ju runt 30 idag så hoppas hinna få se det innan jag är allt för gammal).Verdi skrev:Jag gillar inte att flyga men jag gör det ändå ibland (blir typ en flygresa inom Europa per år i snitt). Tycker inte om att _resa_ heller. Däremot så finns det ju saker på andra geografiska platser som man vill åt. Snörika berg att åka skidor i, varma hav att bada i osv... Då får man ställa 4 timmars flygresa mot 4 dagar i bil. Eftersom jag har begränsat med semesterdagar och flyget är så pass billigt så blir det enkelt att välja tyvärr.
- gellerstam
- Teslaägare
När elen är slut så jobbar bensinmotorn mot en generator som laddar "stora" batteriet. Ac/Värmare hämtar energi från stora batteriet.OfarligTesla skrev:Ja det är ju najs att den klarar det, första jag sett faktiskt och visste inte att de hade den lösningen. Även om den gör det genom att driva en generator med bensinmotorn. Hur fungerar den om du säg kör 4 mil på el och sen sitter i bilen ett tag mitt i sommaren, går motorn igång efter ett tag och driver generatorn eller är det vanlig remdrift av AC-kompressorn då?
Outlandern är ingen rolig bil. Den är praktisk. Nyår 2016? var det ca -34 i Ramundberget och det var dags att åka hem efter som inga liftar längre gick. Då var "alla" Volvo djupfrysta och fick bärgas till varmgarage. Jag förvärmde Outi, som var ansluten till vägguttag, ca en timme och sen gick allt fin fint. Efter som det var så pass kallt så startade motorn utan att låta illa på ngt sätt, detta för att hjälpa till med uppvärmingen av kupén.OfarligTesla skrev:Kan säga att vid minus 20-28 i fjällen tänker man ganska mycket på oljetemperatur i en roligare bil. Även vid -10 vill man inte starta bilen och brassa på direkt då oljan är klart mer trögflytande vid de temperaturerna.
Motsvarande bil bör vara en diesel Outlander då alltså.OfarligTesla skrev:Min fråga till dig blir helt enkelt, vad är bättre i din PHEV än en bra motsvarande fossilbil förutom just utsläpp och ekonomin i bränsleförbrukningen/förmånsvärde (vilket ju var de två punkterna jag sa var de som faktiskt blev bättre)?
Nackdelar finns ju med vad är själva fördelen förutom de punkterna för att välja PHEV)? Du har ju iaf en punkt ovan med tillgång till värme och kyla trots att motorn är av (iaf ett tag).
(Att inte få nämna miljö, bränsle eller ekonomi i listan gjorde det mer utmanande då det var mina huvudargument för min egen del. )
Alla fördelar som kommer med eldriften!
Direkt vridmoment vid acceleration. Mkt bra vid körning i snö/grus m.m.
Högt vridmoment vid långsam körning. (Ta upp båten.)
Förmågan att åka knäpptyst. (Jag är jägare. Bra när man åker fram mot pass.)
Man slipper tomgångskörning. När man står i kö och väntar på...
Man kan ha AC/Värme på när man står på färjan och väntar på ens tur att köra av.
Inga avgaser när man kör i garage m.m.
Outlandern har en funktion som gör att jag kan välja om jag vill åka på batteri direkt eller om jag vill spara batteriet till senare under min resa. Det är superbra när jag vet att jag kommer behöva elfördelarna vid ett senare tillfälle. (Eller så kan jag manuellt aktivera motorn/generatorn så att den laddar upp batteriet. Men det har jag aldrig använt det känns bara fel på alla sätt.)
Många skriver att en PHEV är det sämsta av två världar. Men som du ser så får man även det bästa av två värdar också. Beroende på hur man utnyttjar systemen och beroende på vad man har för behov.
Tesla Model Y
Jag tänkte precis det. E-tron uppfyller alla dina krav, kvarstår bara den lilla detaljen att den kostar dubbelt så mycket. Jag har lite samma problem tror jag. Hade den varit några 100-tusen billigare hade det varit en no-brainer. Men den verkar tyvärr komma att kosta exakt lika mycket som en Tesla. Och jag har inte tänkt att fortsätta köra bilar som ligger totalt utanför min mentala budget.gellerstam skrev:(Jag räknar som en galning för att se om e-tron kan gå in i budgeten.)
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Diesel sind die Beste
Nio bilar, hybrid och elbilar vandaliserade i Bayern!?
Upp till 300.000 kronor i skador.
En person kladdade ned flera fordon i Augsburg med orden ”Hybrid” - ”Diesel ä bäst”
och resten framgår av den lite knöligt översatta Google-texten i bilden
Nio bilar, hybrid och elbilar vandaliserade i Bayern!?
Upp till 300.000 kronor i skador.
En person kladdade ned flera fordon i Augsburg med orden ”Hybrid” - ”Diesel ä bäst”
och resten framgår av den lite knöligt översatta Google-texten i bilden
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178