Laddar hur mycket?
Moderator: Redaktion
Laddar hur mycket?
Kan inget om laddning mm men har en fråga :
Har precis flyttat och i garaget finns det 12 laddningsplatser där jag laddar min Tesla S. Jag får ca 18-19 km i timmen.
Enligt sakkunnig är dessa laddare 1-fas men med 16A och 3,7 kW i varje uttag. Varje laddare har två uttag.
Min fråga är om detta är ok kräm när jag laddar? Tycker jag får väldigt lite km per timme. I sommarhuset har jag 3-fas, 16A och får drygt 60 km i timmen
när jag laddar. ”Vanliga” vägguttag är enfas 10A med 2,3 kW men det ger ändå 14-16 km i timmen när jag varit tvungen någon gång att nödladda.
Toppen om någon sakkunnig kan förklara för en novis. Tack på förhand.
Har precis flyttat och i garaget finns det 12 laddningsplatser där jag laddar min Tesla S. Jag får ca 18-19 km i timmen.
Enligt sakkunnig är dessa laddare 1-fas men med 16A och 3,7 kW i varje uttag. Varje laddare har två uttag.
Min fråga är om detta är ok kräm när jag laddar? Tycker jag får väldigt lite km per timme. I sommarhuset har jag 3-fas, 16A och får drygt 60 km i timmen
när jag laddar. ”Vanliga” vägguttag är enfas 10A med 2,3 kW men det ger ändå 14-16 km i timmen när jag varit tvungen någon gång att nödladda.
Toppen om någon sakkunnig kan förklara för en novis. Tack på förhand.
Re: Laddar hur mycket?
Beroende på typ av uttag så kanske du inte kan/bör ta ut 16A från 1-faskontakten. Är det vanlig schuko bör du inte dra 16A och med Teslas mobila laddbox så kan du inte ta mer än 13A.
Även ifall du bara skulle kunna dra 13A enfas så räcker detta antagligen för den dagliga laddningen. Kan vara så att du någon dag kört lite längre utan att ha kunnat ladda innan du kommer hem så att du kommer hem nära noll procent. Då kommer du kanske inte kunna ladda färdigt men troligen ändå få tillräckligt för att klara av dagen och därefter kan du troligen ladda färdigt.
Kan du ladda 18-19 km per timme så laddar du ju ändå 14-15 mil på 8 timmar. Det är enbart om du normalt kör mer än detta per dag som laddningen inte kommer att räcka.
Även ifall du bara skulle kunna dra 13A enfas så räcker detta antagligen för den dagliga laddningen. Kan vara så att du någon dag kört lite längre utan att ha kunnat ladda innan du kommer hem så att du kommer hem nära noll procent. Då kommer du kanske inte kunna ladda färdigt men troligen ändå få tillräckligt för att klara av dagen och därefter kan du troligen ladda färdigt.
Kan du ladda 18-19 km per timme så laddar du ju ändå 14-15 mil på 8 timmar. Det är enbart om du normalt kör mer än detta per dag som laddningen inte kommer att räcka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddar hur mycket?
En tumregel är att man får runt en km per ampere per fas per timme, så det får ju sägas vara ok med 18 km/h på 16 A enfas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Laddar hur mycket?
Med tanke på de räckviddssiffror du anger så antar jag att du har bilen inställd att visa ”rated range” istället för mer verklighetsbaserade ”typical range”.ulfboss skrev:Kan inget om laddning mm men har en fråga :
Har precis flyttat och i garaget finns det 12 laddningsplatser där jag laddar min Tesla S. Jag får ca 18-19 km i timmen.
Enligt sakkunnig är dessa laddare 1-fas men med 16A och 3,7 kW i varje uttag. Varje laddare har två uttag.
Min fråga är om detta är ok kräm när jag laddar? Tycker jag får väldigt lite km per timme. I sommarhuset har jag 3-fas, 16A och får drygt 60 km i timmen
när jag laddar. ”Vanliga” vägguttag är enfas 10A med 2,3 kW men det ger ändå 14-16 km i timmen när jag varit tvungen någon gång att nödladda.
Toppen om någon sakkunnig kan förklara för en novis. Tack på förhand.
De siffror du anger är helt rimliga och stämmer exakt med vad man kan förvänta sig, med undantag för ”vanliga” vägguttag. Dessa ger 13A om du inte manuellt går in och begränsar bilens laddare till lägre effektuttag. Så 14-16 km i timmen är vad man kan förvänta sig vid 13A.
Får du 18-19 km i timmen ur ladduttaget i garaget så måste du vara nöjd. För att få mer krävs 3-fas.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Laddar hur mycket?
3-fas 16A (orginal UMC) ger ju 3ggr så mycket el jämfört med 1-fas 16A så det känns helt rimligt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Laddar hur mycket?
18km/h ger ju 21mil över en natt. Kör man mer än 21mil om dagen eller inte ställer bilen 12h på kväll/natt (i snitt) så kommer det inte fungera. Mindre än 21mil per dag och 12h nattvila ger ju ett fungerande scenario. Finns ingen anledning att ladda snabbare än man måste. Där emot kan ju tex förvärmning av kupé eller värme av batteri dra mer juice än 3.6kW kanske?! Men fortfarande marginellt problem vill jag påstå.ulfboss skrev:Tack för svar. Nu vet jag betydligt mer.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Laddar hur mycket?
3.5kW med range mode på så + - 0Henrik Torphammar skrev:18km/h ger ju 21mil över en natt. Kör man mer än 21mil om dagen eller inte ställer bilen 12h på kväll/natt (i snitt) så kommer det inte fungera. Mindre än 21mil per dag och 12h nattvila ger ju ett fungerande scenario. Finns ingen anledning att ladda snabbare än man måste. Där emot kan ju tex förvärmning av kupé eller värme av batteri dra mer juice än 3.6kW kanske?! Men fortfarande marginellt problem vill jag påstå.ulfboss skrev:Tack för svar. Nu vet jag betydligt mer.
Re: Laddar hur mycket?
Fast den drar ju inte det under någon längre tid men visst minskas effekten på vintern om man kör med förvärmning.MDurante skrev:3.5kW med range mode på så + - 0Henrik Torphammar skrev:18km/h ger ju 21mil över en natt. Kör man mer än 21mil om dagen eller inte ställer bilen 12h på kväll/natt (i snitt) så kommer det inte fungera. Mindre än 21mil per dag och 12h nattvila ger ju ett fungerande scenario. Finns ingen anledning att ladda snabbare än man måste. Där emot kan ju tex förvärmning av kupé eller värme av batteri dra mer juice än 3.6kW kanske?! Men fortfarande marginellt problem vill jag påstå.ulfboss skrev:Tack för svar. Nu vet jag betydligt mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddar hur mycket?
När det är riktigt kallt så har jag laddat ner till 0km/h via schuko eftersom all ström gick till att hålla batteriet i skick. -30ish var det vid tillfället... En hel natt gav i princip 10km eller så...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland