Ångest!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Ångest!

Inlägg av Rich-hard »

Jag ska beställa en Tesla nu i veckan och jag har sån beslutsångest..

Antingen en P85 med tyg, teknikpaket och backsensorer. Solid färg.
Eller en S85 med skinn, teknikpaket, backsensorer, Panotak och solid färg.... Och ca 85000kr billigare. Förmånsvärdet är ca 1000kr billigare i månaden också.

Jag gillar snabba bilar men egentligen är P85 "lite" utanför min budget. Plus att jag har läst att det inte är sån jäkla stor skillnad prestanda mässigt mellan dom båda.
Jag ska ha den som tjänstebil. Är egen företagare utan anställda.

Idag åker jag BMW 530 xd 2012 och tycker den är halvsnabb och så. Kommer jag att bli missnöjd med en S85?

Är det någon som kört båda modellerna och kan beskriva skillnaden, känns S85 trött?
Jag har bara kört P85 och den gick precis så bra jag vill att en bil ska gå. Jag flinade hela tiden :-)
Tips och råd mottages gärna.
Nichen
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 jun 2014 22:17
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Ångest!

Inlägg av Nichen »

Jag skulle tipsa dig om att läsa på www.teslamotorsclub.com där har du flera trådar där skillnaderna beskrivs mellan S85 och P85. Dom som köper P85 verkar älska dom otroligt mycket. Sen kostar dom ju lite mer också....
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ångest!

Inlägg av hybris »

mellan dem skulle jag faktiskt gå på S85. speciellt med priset och skillnaden i utrustning... min högst personliga åsikt.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ångest!

Inlägg av hybris »

kör du 530xd kommer du inte bli besviken på S85. S85 är klart snabbare...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ångest!

Inlägg av hybris »

P85 är som en amerikansk muskelbil. snabb rakt fram men kränger och inte lika strykjärn som +. men jämfört med en 530xd kommer du gilla den... tänk lite BMW 550/650.

P85+ är för den som vill matcha nya BMW M4/M5/M6, porsche panamera etc... stor skillnad i läge low och aktiv körning. märker man inte skillnaden skall man gå på S85 utan tvekan ;-)

S85 med utrustingen och 1000 spänn billigare vilket ger dig "gratis drivmedel / laddning" skulle var mitt val i den situationen som sagt. tänk dock på att kränga på vettiga sommar och vinterdäck... rent ekonomiskt kör slut på allyear skräpet... :-)

Oavsett vad kommer. du bli nöjd tror jag...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Ångest!

Inlägg av Kalle »

Jag har provkört både en p85+ och en s85 utan luftfjädring. nu har jag inte så intresserad att ha en super snabb bil men jag hade tagit S85 med den extra utrustningen. det va ungefär 8 månader mellan provkörningarna och med den tiden emellan är det svårt att jämföra. jag tyckte att den kändes lika snabb.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Ångest!

Inlägg av josve »

Du kommer inte bli besviken om du väljer S85. Jag var också lite orolig att S85 skulle kännas "slö" vs P85 men S85 är fortfarande en grym bil som kör ifrån det mesta...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ångest!

Inlägg av hybris »

en detalj: det finns ingen P85+ utan luftfjädring. den har alltid luftfjädring som standard. S60, S85 och P85 kan fås med eller utan luftfjädring. så du har knappast kört en P85+ utan. ;-) Provar du plus dra ned den i low på luftfjädringen och testa på en kurvig väg. Nu var inte frågan plus utan S85 eller P85 med lite olika utrustning. Jag röstar på S85 då jag tycker valet är S85 eller P85+ ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ångest!

Inlägg av hybris »

P85/P85+ har ca 430hk. P85+ kör man på 4s till 100 km/h. S85 ligger runt 5s har jag hört. dvs S85 kör du lika snabbt som en 550xd typ. ärligare tider då du inte tappar något på växlingar... notera att under 5s börjar det krävas mycker pulver/grepp för att ta ned tiderna. ca 4s ärligt för en bil som inte driver på alla fyra är otroligt bra. speciellt med tanke på vikten... Så sjukt bra bil oavsett. tror du kommer sakna delar av utrustningen mera... ångrar du dig kan du ju välja en P85+ AWD när din leasingtid går ut ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Ångest!

Inlägg av Daniel »

Oavsett vad du tar, så hade iaf jag lagt till vinterpaketet, givet att du tänkt köra bilen i Sverige då.
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Re: Ångest!

Inlägg av Marten »

Hej,

Jag hade nästa helt samma tankar som dig innan jag skulle beställa... Det blev:

S85
Vit
PanoTak (Härligt ljus + takräcke)
19" (21" er så sjuuukt coola, men 40' var det inte värt, eller kan kompletteras senare)
Luftfjädring
Tech paket
Backsensorer
Tyg (Tycker det är snyggare än skinn)
Dubbelladdare
Kolfiberinredning

Jag har inte fått min leverad ännu, men hoppas och tror jag valt rätt. Det jag ev kommer sakna är Hifi....

//M
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Ångest!

Inlägg av Kalle »

hybris skrev:
en detalj: det finns ingen P85+ utan luftfjädring. den har alltid luftfjädring som standard. S60, S85 och P85 kan fås med eller utan luftfjädring. så du har knappast kört en P85+ utan. ;-)
Ja vet, de va s85an som va utan luftfjädring.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ångest!

Inlägg av lator »

Det verkar finnas lika många åsikter om vilken modell/utrustning man ska välja till sin Tesla som det finns myror i en stack... En del tycker att om man ändå ska lägga upp ca en miljon kronor så är det lika bra att ta det värsta medan andra ser mera till ekonomin och balanserar olika modeller och utrustningsalternativ för att få den optimala bilen till en rimlig peng.

När det gäller bilar som ska leasas så påverkar ju tydligen utrusningen kostnaden väldigt mycket, kanske mer än valet av modell... Det skulle säkert vara av intresse att få se en kalkyl där man kan välja/stryka utrustning till respektive model och direkt kunna avläsa en månadskostnad för leasingen.

Vid kontantköp/alternativt lån så avgör kanske andra saker. Hur länge tänker du behålla bilen? Hur mycket påverkar inköpspriset din ekonomi? Får man tillbaka kostnaden för extrautrusningen vid en försäljning? Hur mycket är det värt att ha "det värsta"? Är man van vid BMW M-modeller och har råd, då är det ju bara att lasta på för fullt. Är man däremot mera ute efter en Telsa för den miljömässiga aspekten och tidigare har åkt i en gasdriven Volvo, ja då kanske man kan skippa utökat läder och "porr"belysning mm.

Jag själv ligger någonstans mittemellan och har försökt att konfigurera "min" Model S men det var inte så lätt. Kommer inte från BMW M utan mera från Alfa Romeo. Uppskattar köregenskaper och komfort men kanske inte absolut behöver de sista kilowatten. Nu kan man tyvärr inte få + menyn till en S60 eller S85 så redan där känner jag mig lite låst. S60 kanske räcker (bortsett från Volvokänslan i beteckningen) då jag inte ofta åker mer än 25 mil på en dag. All extrautrustning tycker jag är löjligt dyr, men det ska ju finansiera gen3-modellen också så vi får väl acceptera det antar jag. Köpa en S60 utan supercharger? Dumt kanske de flesta tycker men betänk att det kostar ca 10.000 mil av normal körning att välja till det... Allt beror ju på dina egna behov och begränsas endast av pengar, eller snarare brist på dessa...

Så, vinterpaket för 6700 kr, är det motiverat? Teknikpaketet för 33500 kr (borde vara standard tycker jag) kan man klara sig utan det? Hur funkar bilen utan "nyckellös åtkomst"? Luftfjädring för 20100 kr. Ett måste eller? Panoramataket för 22300 kr. Ett måste om du vill ha takbox eller skidställ! Det bara fortsätter i en mindre evighet. Och dessutom så ändras priserna på dessa tillbehör ganska ofta, saker blir standard och andra saker går ej längre att beställa...

Jag vill ju bara ha en Tesla Model S. Inte mardrömmar om huruvida jag skulle ha valt panoramatak istället för extra ljudpaket eller kanske bakåtvänt extrasäte...

HJÄLP!!!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: Ångest!

Inlägg av Rich-hard »

Det blev S85, den här gången :)
Och jag la även till vinterpaket.
Fan vad kul det här ska bli :)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ångest!

Inlägg av hybris »

Grattis! Du blir garanterat nöjd!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: Ångest!

Inlägg av Rich-hard »

hybris skrev:
Grattis! Du blir garanterat nöjd!
Tack Hybris! :-)
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: Ångest!

Inlägg av Rich-hard »

Det blev en ändring till.
Har kollat på säkert 100 klipp på youtube på olika Teslor.
Och har kommit fram till att den mörkblåa färgen med ljust skinn och panoramatak är den snyggaste kombon :-) enligt mig alltså.
Så det får bli det.

Hoppas jag hinner få bilen innan nyår så man inte missar supermiljöbilspremien bara.
Verkar som att inget är klart hur det blir med den 2015.
Jag mailade transportstyrelsen om det och fick till svar att dom inte ens själva visste hur det skulle bli.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Ångest!

Inlägg av Daniel »

Rich-hard skrev:
Det blev en ändring till.
Har kollat på säkert 100 klipp på youtube på olika Teslor.
Och har kommit fram till att den mörkblåa färgen med ljust skinn och panoramatak är den snyggaste kombon :-) enligt mig alltså.
Så det får bli det.

Hoppas jag hinner få bilen innan nyår så man inte missar supermiljöbilspremien bara.
Verkar som att inget är klart hur det blir med den 2015.
Jag mailade transportstyrelsen om det och fick till svar att dom inte ens själva visste hur det skulle bli.
DN hade en artikel häromdagen om att premien var på väg att ta slut:

"Så kallade supermiljöbilar har blivit så populära att premierna som delas ut till köparna inte kommer att räcka. Den bedömningen gör Transportstyrelsen."

http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/p ... n-ta-slut/
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: Ångest!

Inlägg av Rich-hard »

Aha.. då är det väl lika bra att ställa in sig på att inte få nån premie då.
Surt
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Ångest!

Inlägg av Bod »

Så här står det i en annan tråd.

"enligt transportstyrelsen avsätts mer medel om det tar slut... dvs så länge supermiljöbilspremien ligger kvar kommer mer medel avsättas om det tar slut sade handläggaren."

Så förhoppningsvis behöver du inte oroa dig. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: Ångest!

Inlägg av Rich-hard »

Ok, ja det låter ju jätte bra isf :)
Skriv svar