Tvätt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 mar 2014 09:06

Tvätt

Inlägg av JonPersson »

Har nu haft min Tesla 1 månad och är så sjukt nöjd. Jag kommer aldrig mer köpa en bil med förbränningsmotor.

Idag tänkte jag för första gången tvätta Teslan men har inte lust att göra det för hand. Funderar istället på den borstlösa tvätten på Statoil Roslagstull. Men vill förstås först höra här på forumet om det finns några sköna insikter/åsikter jag bör beakta? Kan kemikalierna i en borstlös tvätt skada lacken eller annat på bilen? Vad tycker batteriet om underspolning? Kommer jag få kondens i lyktorna? Osv...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Tvätt

Inlägg av hybris »

tänk på bredden på bilen bara... den är bredaren än en x5!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tvätt

Inlägg av Kalle »

Du kan ju täjpa baklyktorna med aluteip innan du kör in, sen ta bara dom förhand.
Om du vill va säker på att inte få in vatten där
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Tvätt

Inlägg av z balata »

Tvätta för hand. Jag skulle aldrig överväga något annat.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Tvätt

Inlägg av josve »

Jag har kört bilen flera gånger i tvätten på Statoil och jag har inte stött på några problem...
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Tvätt

Inlägg av Niclas »

Haft bilen nu i 10 dagar och kört 80 mil. Dags för första tvätten. Självklart handtvätt med högtryck. Noggrann avfettning med Prewash, högtryck, schamponering, spola av.
Jag har ingen lackbehandling. Noterar följande:

-Mycket lättvättad, det mesta försvann med avfettningen.
-Bra med vit lack, man ser om det blir rent. Hade silver tidigare, svårare att avgöra om det blir rent.
-Fick kondens i bakljusen.
-Lilla framfönstret på förarsidan läcker lite vatten.

Torkade dessutan av instrumentpanelens ovansida (där det är läderimitation) med en mikrofiberhandduk. JAG GÖR ALDRIG OM DETTA. Det bildas mycket statisk elektricitet och bilen fick spel!! Stolvärmen sattes på, AC/fläkt stängdes av, musiken stängdes av etc. Ingen skada skedd dock. Någon annan som upplevt detta???

Jag har ljus läderklädsel och noterade att mina mörkblåa byxor hade fällt lite färg. Använde Turtle wax leather conditioner och färgen försvann utan problem, som ny!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skriv svar