Jag hade bytt Kristianstad mot Toftaholm, omväg via Kristianstad är c:a 2mil, är Toftaholm längre? eller är vägen rakt ner i Skåne via Hörby så mycket sämretehjimos skrev:Exakt.Bertilsson skrev:Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.tehjimos skrev:För lång omväg från motorvägen, inte värt.12man skrev:Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
SECC 2018
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2018
ms 76132 "Eleamore"
Nu åker Tibor snart förbi Brösarp och är alltså nere på Österlen. Bara några mil kvar. Konan är kvar i Östergötland, mitt mellan Linköping och Norrköping, och den stackars Jaguaren är kvar i Hudiksvall.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Tänk så här istället. Om förbrukningen är 80% högre så måste man ladda 80% mer tid. Om Kona behöver ladda totalt säg typ 8 timmar, så måste Ipace ladda totalt 14 timmar. Väldigt avrundade tal där det finns många andra parametrar att ta hänsyn till, men som ändå tydlig visar varför det är så stort gap mellan.Jeppe_E skrev:70 kW/300= 233 km för i-paceEnTraktor skrev:För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.Bertilsson skrev:Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
50 kW/180 = 277 km för kona
Ehh.. nej? Men om det är andra externa variabler som t.ex att det är svårt att få igång laddaren så...
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
12man skrev:Jag hade bytt Kristianstad mot Toftaholm, omväg via Kristianstad är c:a 2mil, är Toftaholm längre? eller är vägen rakt ner i Skåne via Hörby så mycket sämretehjimos skrev:Exakt.Bertilsson skrev:Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.tehjimos skrev:För lång omväg från motorvägen, inte värt.12man skrev:Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
Jag tror det är svårt att göra rutter på magkänsla som är bättre än ABRP.

- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Hm.. kanske till nästa gång ha fler bilar, förare och modeller?
Tesla Model 3 förstås!
Tesla Model 3 förstås!
- lator
- Teslaägare
Det hade säkert funnits många aspiranter till att medverka som förare i detta event. Som grundare av "The Super Charger Challenge" känner jag mig som en given resurs... (om inte Tibor minns fadäsen i förra årets SECC..._TonyV skrev:Hade man gått ut och sökt förare till detta innan hade jag kunna tänkt efter om att anmäla mig.tehjimos skrev:Folkbrist.Verdi skrev:Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist._TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Håller med är egentligen bara teslan och ipacen som man kan jämföra med då de är NÄSTAN i samma prisklass. Är ju väldigt svårt att jämföra en som är mycket dyrare (mer än dubbelt så dyr). Borde finnas flera klassar så det blir en rättvist race. Att den (konan) klarar att hänga på är dock imponerande (särskilt om man jämför med den betydligt mer påkostade jaggan). (fast om det skall vara samma förutsättningar borde suc vara offlimits för teslorna)
Med fler teslor blir det också mer stategi var bilarna skall ladda då 50 st bilar snabbt kan ockupera ett ställe. Så hoppas på en stor uppslutning kommande år.
Med fler teslor blir det också mer stategi var bilarna skall ladda då 50 st bilar snabbt kan ockupera ett ställe. Så hoppas på en stor uppslutning kommande år.
Det är väl tänkt att spegla verkligheten med bilarna i viss mån och ingen regelrätt tävling, så jag förstår inte varför man skulle t ex förbjuda SuC eller överbelasta med många bilar. Det händer ju knappast i verkligheten.Mickep skrev:Håller med är egentligen bara teslan och ipacen som man kan jämföra med då de är NÄSTAN i samma prisklass. Är ju väldigt svårt att jämföra en som är mycket dyrare (mer än dubbelt så dyr). Borde finnas flera klassar så det blir en rättvist race. Att den (konan) klarar att hänga på är dock imponerande (särskilt om man jämför med den betydligt mer påkostade jaggan). (fast om det skall vara samma förutsättningar borde suc vara offlimits för teslorna)
Dock vore det väl roligt om e-tron, EQC och Model 3 (både LR och SR) kunde vara med. Och såklart även en Model S 75D samt Model X (både 75D och 100D). Då får man ju bättre överblick. Hur mycket "sämre" är en 75D på långkörning? Hur är en Model X jämfört med e-tron osv?
jepp, men jag tänker på hur man laddar (ej till 100%), att man startar med varm bil, att inte gasa och bromsa hela tiden, var själva laddstolparna sitter etc. Jag har ingen aning om hur detta har blivit gjort på denna resan, men jag antar att tex Tibor är ganska erfaren elbilsförare jämfört med om det tex är en fossilbilssäljare som kör Jaggan.Verdi skrev:Tror nog instruktionen är att hålla skyltad hastighet så långt det är möjligt. Man ska ju inte behöva en massa trixande.HelectriC skrev:
absolut! Men mycket går på att vara van elbilsförare om man vill komma långt. Verkar ju inte som den som kör ipacen i denna tävling är så erfaren på just området eller så är det nåt fel på just den bilen.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Generalbogge
- Teslaägare
En totaltid runt 21 timmar för Tibor, set det ut som. Hur står det sig jämfört med rekordet?
- Bertilsson
- Teslaägare
ca 2 timmar snabbare.Generalbogge skrev:En totaltid runt 21 timmar för Tibor, set det ut som. Hur står det sig jämfört med rekordet?
http://teslaclubsweden.se/ystad-haparanda-2/
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Vad väntar på Tibor där nu? Nåt event?
MYLR-24
Det är väl Tesla lunch där om någon timme. Nu badar han väl i skumpa och sen sover en timme eller så, killgissar jag._TonyV skrev:Vad väntar på Tibor där nu? Nåt event?
Men ECarExpo måste ju vara där.,..kangru skrev:Det är väl Tesla lunch där om någon timme. Nu badar han väl i skumpa och sen sover en timme eller så, killgissar jag._TonyV skrev:Vad väntar på Tibor där nu? Nåt event?
MYLR-24
- EnTraktor
- Teslaägare
Samtidigt är detta en del av testet tycker jag. Den som köper en elbil har oftast ingen erfarenhet och måste lära sig. Detta test innehåller alla komponenter som en elbilsägare ställs inför d.v.s. räckvidd, navigator, kartor, information om laddare och laddhastighet, planering av bästa rutt, körning i kyla, undvika hinder och trasiga laddare, m.m.HelectriC skrev:jepp, men jag tänker på hur man laddar (ej till 100%), att man startar med varm bil, att inte gasa och bromsa hela tiden, var själva laddstolparna sitter etc. Jag har ingen aning om hur detta har blivit gjort på denna resan, men jag antar att tex Tibor är ganska erfaren elbilsförare jämfört med om det tex är en fossilbilssäljare som kör Jaggan.Verdi skrev:Tror nog instruktionen är att hålla skyltad hastighet så långt det är möjligt. Man ska ju inte behöva en massa trixande.HelectriC skrev:
absolut! Men mycket går på att vara van elbilsförare om man vill komma långt. Verkar ju inte som den som kör ipacen i denna tävling är så erfaren på just området eller så är det nåt fel på just den bilen.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Blir nästan lite irriterad på folk som köper i-PACE eller lovordar den när det är så här den faktiskt fungerar i praktiken. Det är inget nytt att den har problem med laddning, vilket är en väldigt kritisk faktor i en elbil (surprise) som jag *verkligen* inte förstår att de inte löst än.
Teslabjörn hade återkommande problem när han testkörde långt. När jag lånade en i-PACE så hade även jag problem med laddning, den kunde avbrytas bara av att man öppnade dörren och sedan var det omöjligt att koppla in den på samma laddstation igen så man fick ta sitt pick och pack och åka till en annan laddstation istället.
Summa summarum, gillar såna här test som är verklighetsförankrade och visar de verkliga fördelarna och nackdelarna med de olika bilarna.
#färdiggnällt
Teslabjörn hade återkommande problem när han testkörde långt. När jag lånade en i-PACE så hade även jag problem med laddning, den kunde avbrytas bara av att man öppnade dörren och sedan var det omöjligt att koppla in den på samma laddstation igen så man fick ta sitt pick och pack och åka till en annan laddstation istället.
Summa summarum, gillar såna här test som är verklighetsförankrade och visar de verkliga fördelarna och nackdelarna med de olika bilarna.
#färdiggnällt

Senast redigerad av rasssta, redigerad totalt 1 gånger.
- EnTraktor
- Teslaägare
Grattis Tibor, väldigt bra kört!
Och ja, S100D är en grym bil!
Och ja, S100D är en grym bil!
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White