Verkar så! Nu står han still.Verdi skrev:Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?
Grattis Tibor! 21h är starkt! Ska bli kul o se nästa år med Model 3.
Moderator: Redaktion
Verkar så! Nu står han still.Verdi skrev:Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?
Verkar som han stannade lite väl tidigt. Kanske söker han sig vidare på arbetsmarknaden?Verdi skrev:Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?
Svenssons skrev:Bilmodeller som jag skulle vilja se till nästa år är följande:
Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar IPace med vinterhjul/mindre dimension på fälgarna.
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Mercedes-Benz Generation EQ
Aston Martin RapidE
Det kör vi på!
Detta skulle bli en mycket spännande tävling och jag tror nog det går att hitta dubbla förare till bilarna, särskilt de nyare bilarna som kanske börjar levereras först i slutet av 2019.
Denna tävling visar ju tydligt att storlek på batteriet inte alls är ensamt avgörande hur snabbt det går att köra. Förbrukning, laddhastighet och laddmöjlighet är minst lika avgörande. Tyvärr kommer även mänskliga faktorn in men den minskas ju paradoxalt nog ifall man tillför fler människor till varje bil...
Nya bilmodeller ska inte bara testas i olika väder./ underlag. Testa de mot alla befintliga AC / DC laddare istället. Viktigare.rasssta skrev:Blir nästan lite irriterad på folk som köper i-PACE eller lovordar den när det är så här den faktiskt fungerar i praktiken. Det är inget nytt att den har problem med laddning, vilket är en väldigt kritisk faktor i en elbil (surprise) som jag *verkligen* inte förstår att de inte löst än.
Teslabjörn hade återkommande problem när han testkörde långt. När jag lånade en i-PACE så hade även jag problem med laddning, den kunde avbrytas bara av att man öppnade dörren och sedan var det omöjligt att koppla in den på samma laddstation igen så man fick ta sitt pick och pack och åka till en annan laddstation istället.
Summa summarum, gillar såna här test som är verklighetsförankrade som visar de verkliga fördelarna och nackdelarna med de olika bilarna.
#färdiggnällt
Intressant. Hade faktiskt missat att den hade såna problem. Hur långt körde du med den?rasssta skrev:Blir nästan lite irriterad på folk som köper i-PACE eller lovordar den när det är så här den faktiskt fungerar i praktiken. Det är inget nytt att den har problem med laddning, vilket är en väldigt kritisk faktor i en elbil (surprise) som jag *verkligen* inte förstår att de inte löst än.
Teslabjörn hade återkommande problem när han testkörde långt. När jag lånade en i-PACE så hade även jag problem med laddning, den kunde avbrytas bara av att man öppnade dörren och sedan var det omöjligt att koppla in den på samma laddstation igen så man fick ta sitt pick och pack och åka till en annan laddstation istället.
Summa summarum, gillar såna här test som är verklighetsförankrade och visar de verkliga fördelarna och nackdelarna med de olika bilarna.
#färdiggnällt
Bertilsson skrev:Verkar som han stannade lite väl tidigt. Kanske söker han sig vidare på arbetsmarknaden?Verdi skrev:Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?
blincoln skrev:Snyggt jobbat Tibor! Välförtjänt rekord!
Kan bara instämma.blincoln skrev:Snyggt jobbat Tibor! Välförtjänt rekord!
Attans! Missade ironi-emojin i mitt inlägg.Verdi skrev:Bertilsson skrev:Verkar som han stannade lite väl tidigt. Kanske söker han sig vidare på arbetsmarknaden?Verdi skrev:Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?
Nädå, han står på torget nu.
Jag skulle vilja påstå att du är delaktig i rekordet!blincoln skrev:Snyggt jobbat Tibor! Välförtjänt rekord!
Svenssons skrev:Bilmodeller som jag skulle vilja se till nästa år är följande:
Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Aston Martin RapidE
Detta skulle bli en mycket spännande tävling och jag tror nog det går att hitta dubbla förare till bilarna, särskilt de nyare bilarna som kanske börjar levereras först i slutet av 2019.
Denna tävling visar ju tydligt att storlek på batteriet inte alls är ensamt avgörande hur snabbt det går att köra. Förbrukning, laddhastighet och laddmöjlighet är minst lika avgörande. Tyvärr kommer även mänskliga faktorn in men den minskas ju paradoxalt nog ifall man tillför fler människor till varje bil...
ABRP får väl ställa upp själva nästa årBertilsson skrev:Kan bara instämma.blincoln skrev:Snyggt jobbat Tibor! Välförtjänt rekord!
Grattis Tibor!!!
(Hade varit sjukt intressant om de haft två 100D, där en följde slaviskt ABR och en som följde Teslas egna laddrekommendationer.
Har du gjort något sådant test?)
Och Ipace rullar igen!Bertilsson skrev:Snart spräcker Kona smålandsvallen
EnTraktor skrev:Och Ipace rullar igen!Bertilsson skrev:Snart spräcker Kona smålandsvallen
Vilka kommer inte finnas? Är lite osäker på XC40 men tycker att Volvo är rejält slöa om de inte hinner få ut den till slutet av 2019. Mini E ska komma ut på 60 årsdagen för Mini vilket är 2019. Jaguar XJ ska egentligen komma ut i slutet av detta år för att fira 50 årsdag för XJ men beräknas väl komma nästa år först. Aston Martin RapidE ska komma ut Q4 2019, Porsche Mission E och Mercedes-Benz Generation EQ rullar det redan några ex av liksom de andra modellerna.Verdi skrev:Fast många av de där kommer inte finnas redan nästa år...Svenssons skrev:Bilmodeller som jag skulle vilja se till nästa år är följande:
Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Aston Martin RapidE
Jag vill som tidigare sagt komplettera med Model X, och även varianter av S och X med 75D-batteriet. Gärna en Model 3 SR också.
Håller med det finns en mängd olika bilar från LR till SR (short range) som klarar sig olika men det skulle vara intressant med en test där de ställs mot varandra. Att det bör vara 2 personer tycker jag är en självklarhet av säkerhetsskäl. (då kan de uppdatera status under färd) misstänker att vissa tagit in på hotell, det skulle förklara en del (ja, detta var en pik). Även om vissa bilar inte vinner är det ändå talande för hur mycket som skiljer. konan och en model x kom väldigt nära när björn gjorde sitt race.Verdi skrev:Verdi skrev:
Jag vill som tidigare sagt komplettera med Model X, och även varianter av S och X med 75D-batteriet. Gärna en Model 3 SR också.
Och nu är Ipace i stealth mode igen...EnTraktor skrev:Och Ipace rullar igen!Bertilsson skrev:Snart spräcker Kona smålandsvallen
kallekula skrev:Ännu tydligare efter detta test att enbart Tesla idag fungerar som enda bil i ett hushåll där man vill ha möjlighet att göra långresor. Bilar utan tillgång till Tesla Suc passar enbart som andrabil för småresor, alternativt för entusiaster.
Sedan verkar Jaguar dessutom vara ett extra dåligt val.
~30 milVerdi skrev:
Intressant. Hade faktiskt missat att den hade såna problem. Hur långt körde du med den?
Svenssons skrev:Vilka kommer inte finnas? Är lite osäker på XC40 men tycker att Volvo är rejält slöa om de inte hinner få ut den till slutet av 2019. Mini E ska komma ut på 60 årsdagen för Mini vilket är 2019. Jaguar XJ ska egentligen komma ut i slutet av detta år för att fira 50 årsdag för XJ men beräknas väl komma nästa år först. Aston Martin RapidE ska komma ut Q4 2019, Porsche Mission E och Mercedes-Benz Generation EQ rullar det redan några ex av liksom de andra modellerna.Verdi skrev:Fast många av de där kommer inte finnas redan nästa år...Svenssons skrev:Bilmodeller som jag skulle vilja se till nästa år är följande:
Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Aston Martin RapidE
Visst går det slänga med en Model X. Jag skulle kunna köra med min P90D men det skulle vara lite pinsamt eftersom den har så pass mycket kortare räckvidd än en 100D, både pga mycket mindre batteri och att den slukar mer energi. Model S 75D och Model 3 SR skulle också vara intressat