SECC 2018

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

Verdi skrev:
Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?
Verkar så! Nu står han still.

Grattis Tibor! 21h är starkt! Ska bli kul o se nästa år med Model 3.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bilmodeller som jag skulle vilja se till nästa år är följande:

Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar IPace med vinterhjul/mindre dimension på fälgarna.
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Mercedes-Benz Generation EQ
Aston Martin RapidE

Detta skulle bli en mycket spännande tävling och jag tror nog det går att hitta dubbla förare till bilarna, särskilt de nyare bilarna som kanske börjar levereras först i slutet av 2019.

Denna tävling visar ju tydligt att storlek på batteriet inte alls är ensamt avgörande hur snabbt det går att köra. Förbrukning, laddhastighet och laddmöjlighet är minst lika avgörande. Tyvärr kommer även mänskliga faktorn in men den minskas ju paradoxalt nog ifall man tillför fler människor till varje bil...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare

Inlägg av Bertilsson »

Verdi skrev:
Verkar som han stannade lite väl tidigt. Kanske söker han sig vidare på arbetsmarknaden?
tibor.png
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:

Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Aston Martin RapidE

Det kör vi på!

Detta skulle bli en mycket spännande tävling och jag tror nog det går att hitta dubbla förare till bilarna, särskilt de nyare bilarna som kanske börjar levereras först i slutet av 2019.

Denna tävling visar ju tydligt att storlek på batteriet inte alls är ensamt avgörande hur snabbt det går att köra. Förbrukning, laddhastighet och laddmöjlighet är minst lika avgörande. Tyvärr kommer även mänskliga faktorn in men den minskas ju paradoxalt nog ifall man tillför fler människor till varje bil...
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

rasssta skrev:
Blir nästan lite irriterad på folk som köper i-PACE eller lovordar den när det är så här den faktiskt fungerar i praktiken. Det är inget nytt att den har problem med laddning, vilket är en väldigt kritisk faktor i en elbil (surprise) som jag *verkligen* inte förstår att de inte löst än.

Teslabjörn hade återkommande problem när han testkörde långt. När jag lånade en i-PACE så hade även jag problem med laddning, den kunde avbrytas bara av att man öppnade dörren och sedan var det omöjligt att koppla in den på samma laddstation igen så man fick ta sitt pick och pack och åka till en annan laddstation istället.

Summa summarum, gillar såna här test som är verklighetsförankrade som visar de verkliga fördelarna och nackdelarna med de olika bilarna.

#färdiggnällt :D
Nya bilmodeller ska inte bara testas i olika väder./ underlag. Testa de mot alla befintliga AC / DC laddare istället. Viktigare.
Biltillverkarna vet hur bygga hjulupphängningar etc.. redan..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Snyggt jobbat Tibor! Välförtjänt rekord!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Grattis Tibor, starkt jobbat!

Det blir intressant att se om/hur detta rapporteras i media, Jaguaren har ju lovordats i de flesta tester, men detta var ju verkligen inget bra resultat. :(
Totalt oanvändbar bil för mig iaf.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Inlägg av Verdi »

rasssta skrev:
Blir nästan lite irriterad på folk som köper i-PACE eller lovordar den när det är så här den faktiskt fungerar i praktiken. Det är inget nytt att den har problem med laddning, vilket är en väldigt kritisk faktor i en elbil (surprise) som jag *verkligen* inte förstår att de inte löst än.

Teslabjörn hade återkommande problem när han testkörde långt. När jag lånade en i-PACE så hade även jag problem med laddning, den kunde avbrytas bara av att man öppnade dörren och sedan var det omöjligt att koppla in den på samma laddstation igen så man fick ta sitt pick och pack och åka till en annan laddstation istället.

Summa summarum, gillar såna här test som är verklighetsförankrade och visar de verkliga fördelarna och nackdelarna med de olika bilarna.

#färdiggnällt :D
Intressant. Hade faktiskt missat att den hade såna problem. Hur långt körde du med den?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Bertilsson skrev:
Verdi skrev:
Verkar som han stannade lite väl tidigt. Kanske söker han sig vidare på arbetsmarknaden?

Nädå, han står på torget nu.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

blincoln skrev:

Absolut!

Avvaktar hans rapport!
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare

Inlägg av Bertilsson »

blincoln skrev:
Kan bara instämma.
Grattis Tibor!!!

(Hade varit sjukt intressant om de haft två 100D, där en följde slaviskt ABRP och en som följde Teslas egna laddrekommendationer.
Har du gjort något sådant test?)
Senast redigerad av Bertilsson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare

Inlägg av Bertilsson »

Verdi skrev:
Bertilsson skrev:
Verdi skrev:

Nädå, han står på torget nu.
Attans! Missade ironi-emojin i mitt inlägg. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Jag skulle vilja påstå att du är delaktig i rekordet! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:

Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Aston Martin RapidE

Fast många av de där kommer inte finnas redan nästa år... ;)

Jag vill som tidigare sagt komplettera med Model X, och även varianter av S och X med 75D-batteriet. Gärna en Model 3 SR också.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Bertilsson skrev:
blincoln skrev:
Kan bara instämma.
Grattis Tibor!!!

(Hade varit sjukt intressant om de haft två 100D, där en följde slaviskt ABR och en som följde Teslas egna laddrekommendationer.
Har du gjort något sådant test?)
ABRP får väl ställa upp själva nästa år :D
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare

Inlägg av Bertilsson »

Snart spräcker Kona smålandsvallen
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Bertilsson skrev:
Och Ipace rullar igen!
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Verdi

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
Och Ipace rullar igen!

Den kanske åker bärgare? :lol:
kallekula

Inlägg av kallekula »

Ännu tydligare efter detta test att enbart Tesla idag fungerar som enda bil i ett hushåll där man vill ha möjlighet att göra långresor. Bilar utan tillgång till Tesla Suc passar enbart som andrabil för småresor, alternativt för entusiaster.

Sedan verkar Jaguar dessutom vara ett extra dåligt val.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Aston Martin RapidE

Jag vill som tidigare sagt komplettera med Model X, och även varianter av S och X med 75D-batteriet. Gärna en Model 3 SR också.
Vilka kommer inte finnas? Är lite osäker på XC40 men tycker att Volvo är rejält slöa om de inte hinner få ut den till slutet av 2019. Mini E ska komma ut på 60 årsdagen för Mini vilket är 2019. Jaguar XJ ska egentligen komma ut i slutet av detta år för att fira 50 årsdag för XJ men beräknas väl komma nästa år först. Aston Martin RapidE ska komma ut Q4 2019, Porsche Mission E och Mercedes-Benz Generation EQ rullar det redan några ex av liksom de andra modellerna.

Visst går det slänga med en Model X. Jag skulle kunna köra med min P90D men det skulle vara lite pinsamt eftersom den har så pass mycket kortare räckvidd än en 100D, både pga mycket mindre batteri och att den slukar mer energi. Model S 75D och Model 3 SR skulle också vara intressat
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Verdi skrev:
Verdi skrev:

Håller med det finns en mängd olika bilar från LR till SR (short range) som klarar sig olika men det skulle vara intressant med en test där de ställs mot varandra. Att det bör vara 2 personer tycker jag är en självklarhet av säkerhetsskäl. (då kan de uppdatera status under färd) misstänker att vissa tagit in på hotell, det skulle förklara en del (ja, detta var en pik). Även om vissa bilar inte vinner är det ändå talande för hur mycket som skiljer. konan och en model x kom väldigt nära när björn gjorde sitt race.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
Och Ipace rullar igen!
Och nu är Ipace i stealth mode igen...
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Verdi

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Ännu tydligare efter detta test att enbart Tesla idag fungerar som enda bil i ett hushåll där man vill ha möjlighet att göra långresor. Bilar utan tillgång till Tesla Suc passar enbart som andrabil för småresor, alternativt för entusiaster.

Sedan verkar Jaguar dessutom vara ett extra dåligt val.

Ja, det är därför Ionity-nätverket är så viktigt. Det kommer fungera på motsvarande sätt som SuC, eller till och med lite snabbare. Dock dröjer det nog ett tag innan täckningen är lika bra.
Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare

Inlägg av rasssta »

Verdi skrev:

Intressant. Hade faktiskt missat att den hade såna problem. Hur långt körde du med den?
~30 mil

Laddning fungerade 2 av 3 gånger. Verkar vara ungefär så livet med en Jagga är om man även ser till hur Teslabjörn hade det på sin road trip i Jaggan med återkommande laddstrul. För mig är det totalt ohållbart i verkligheten/vardagslivet då jag inte tycker det är OK att man ska behöva planera för att ens resa, som i SECC-fallet, ska ta dubbelt så lång tid pga att bilen inte kan laddas.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Aston Martin RapidE

Vilka kommer inte finnas? Är lite osäker på XC40 men tycker att Volvo är rejält slöa om de inte hinner få ut den till slutet av 2019. Mini E ska komma ut på 60 årsdagen för Mini vilket är 2019. Jaguar XJ ska egentligen komma ut i slutet av detta år för att fira 50 årsdag för XJ men beräknas väl komma nästa år först. Aston Martin RapidE ska komma ut Q4 2019, Porsche Mission E och Mercedes-Benz Generation EQ rullar det redan några ex av liksom de andra modellerna.

Visst går det slänga med en Model X. Jag skulle kunna köra med min P90D men det skulle vara lite pinsamt eftersom den har så pass mycket kortare räckvidd än en 100D, både pga mycket mindre batteri och att den slukar mer energi. Model S 75D och Model 3 SR skulle också vara intressat

Porsche Taycan ska komma 2020. Volvo XC40 EV lär inte komma före 2020 heller. Jaguar XJ har jag inte hört nåt om. Är den på väg? Samma med Mini E. Verkar gå otroligt trögt även i BMW-koncernen med vaga löften. EQC lär väl finnas men jag var faktiskt in på Mercedes site igår och det är fortfarande "ställ dig i kö" som gäller. Inga datum, inga priser.

Artikel om Taycan: https://www.theweek.co.uk/electric-cars ... sion-e-suv

Den ska premiärvisas i september nästa år. Inga bilar på svenska vägar förrän våren 2020 skulle jag tro.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar