Intressant. Hade faktiskt missat att den hade såna problem. Hur långt körde du med den?
~30 mil
Laddning fungerade 2 av 3 gånger. Verkar vara ungefär så livet med en Jagga är om man även ser till hur Teslabjörn hade det på sin road trip i Jaggan med återkommande laddstrul. För mig är det totalt ohållbart i verkligheten/vardagslivet då jag inte tycker det är OK att man ska behöva planera för att ens resa, som i SECC-fallet, ska ta dubbelt så lång tid pga att bilen inte kan laddas.
Nej då måste man ju verkligen planera minutiöst och alltid ha en eller fler backupladdare. Det går ju inte. Hoppas den fungerar klockrent på Inonity-stationerna.
Ännu tydligare efter detta test att enbart Tesla idag fungerar som enda bil i ett hushåll där man vill ha möjlighet att göra långresor. Bilar utan tillgång till Tesla Suc passar enbart som andrabil för småresor, alternativt för entusiaster.
Sedan verkar Jaguar dessutom vara ett extra dåligt val.
Ja, det är därför Ionity-nätverket är så viktigt. Det kommer fungera på motsvarande sätt som SuC, eller till och med lite snabbare. Dock dröjer det nog ett tag innan täckningen är lika bra.
Med bara 6 platser per laddstation så är det mycket bättre än nuvarande för CCS... men väldigt illa mot SuC nätverket. SuC nätverket täcker bara Teslas... och har upp till 40 platser per laddplats. IONITY ska täcka alla elbilar med endast 6st per plats och färre laddare totalt än SuC blir det tufft ändå.
Vad ska IONITY ha? 150kW? Isåfall kommer nog SuC v3 slakta det... och den ska ju börja rulla ut under nästa år också..
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Ännu tydligare efter detta test att enbart Tesla idag fungerar som enda bil i ett hushåll där man vill ha möjlighet att göra långresor. Bilar utan tillgång till Tesla Suc passar enbart som andrabil för småresor, alternativt för entusiaster.
Ja, det är därför Ionity-nätverket är så viktigt. Det kommer fungera på motsvarande sätt som SuC, eller till och med lite snabbare. Dock dröjer det nog ett tag innan täckningen är lika bra.
Exakt. Innan det finns köper jag aldrig en annan elbil än Tesla. Förutom möjligen som andrabil att köra till jobbet med.
absolut! Men mycket går på att vara van elbilsförare om man vill komma långt. Verkar ju inte som den som kör ipacen i denna tävling är så erfaren på just området eller så är det nåt fel på just den bilen.
Tror nog instruktionen är att hålla skyltad hastighet så långt det är möjligt. Man ska ju inte behöva en massa trixande.
jepp, men jag tänker på hur man laddar (ej till 100%), att man startar med varm bil, att inte gasa och bromsa hela tiden, var själva laddstolparna sitter etc. Jag har ingen aning om hur detta har blivit gjort på denna resan, men jag antar att tex Tibor är ganska erfaren elbilsförare jämfört med om det tex är en fossilbilssäljare som kör Jaggan.
Samtidigt är detta en del av testet tycker jag. Den som köper en elbil har oftast ingen erfarenhet och måste lära sig. Detta test innehåller alla komponenter som en elbilsägare ställs inför d.v.s. räckvidd, navigator, kartor, information om laddare och laddhastighet, planering av bästa rutt, körning i kyla, undvika hinder och trasiga laddare, m.m.
absolut, men då borde kanske föraren av Teslan ovh Konan inte vara van vid de heller?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Med bara 6 platser per laddstation så är det mycket bättre än nuvarande för CCS... men väldigt illa mot SuC nätverket. SuC nätverket täcker bara Teslas... och har upp till 40 platser per laddplats. IONITY ska täcka alla elbilar med endast 6st per plats och färre laddare totalt än SuC blir det tufft ändå.
Vad ska IONITY ha? 150kW? Isåfall kommer nog SuC v3 slakta det... och den ska ju börja rulla ut under nästa år också..
Jag förutsätter att de gör som Tesla och anpassar stationernas storlek efter behov. Att de börjar på 6 platser betyder ju inte så mycket.
Vad gäller ökad laddeffekt så är det väl trevligt men bilarna kan ju inte ta emot mer än idag ändå. Är väl bra för kommande modeller dock.
absolut! Men mycket går på att vara van elbilsförare om man vill komma långt. Verkar ju inte som den som kör ipacen i denna tävling är så erfaren på just området eller så är det nåt fel på just den bilen.
Tror nog instruktionen är att hålla skyltad hastighet så långt det är möjligt. Man ska ju inte behöva en massa trixande.
jepp, men jag tänker på hur man laddar (ej till 100%), att man startar med varm bil, att inte gasa och bromsa hela tiden, var själva laddstolparna sitter etc. Jag har ingen aning om hur detta har blivit gjort på denna resan, men jag antar att tex Tibor är ganska erfaren elbilsförare jämfört med om det tex är en fossilbilssäljare som kör Jaggan.
Samtidigt är detta en del av testet tycker jag. Den som köper en elbil har oftast ingen erfarenhet och måste lära sig. Detta test innehåller alla komponenter som en elbilsägare ställs inför d.v.s. räckvidd, navigator, kartor, information om laddare och laddhastighet, planering av bästa rutt, körning i kyla, undvika hinder och trasiga laddare, m.m.
absolut, men då borde kanske föraren av Teslan ovh Konan inte vara van vid de heller?
Det som är så jäkla suveränt med Tesla är att man INTE BEHÖVER vara van. Det är bara att tuta och köra. Och så säger skeptikerna att Tesla inte gjort nåt speciellt...
Porsche Taycan ska komma 2020. Volvo XC40 EV lär inte komma före 2020 heller. Jaguar XJ har jag inte hört nåt om. Är den på väg? Samma med Mini E. Verkar gå otroligt trögt även i BMW-koncernen med vaga löften. EQC lär väl finnas men jag var faktiskt in på Mercedes site igår och det är fortfarande "ställ dig i kö" som gäller. Inga datum, inga priser.
Tänker att nästa års SECC skulle kuknna bli så stort så att andra bilmärken med nya modeller skulle ställa upp med bilar ur marknadsföringssyfte även ifall de inte har börjat levereras i större skala ännu.
Porsche Taycan har vi ju sett flera filmer på när de är ute och testkör mot andra bilar som t.ex. Model S. De borde inte ha några problem att ställa upp med en bil om ett år. Alla artiklar jag läst pekar på att leveranserna ska börja i slutet av 2019.
BMW-koncernen må vara slöa men de är ju bara idiotiska ifall de inte utnyttjar sin historia när de ska ta fram nya modeller. Det är ju en av de få fördelar de verkar ha mot t.ex. Tesla och som Tesla inte kommer kunna komma ikapp på. Mini E har de ju redan testat lite på och de borde ha lärt sig en hel del på BMW i3 som inte är en dålig bil och som sålt bra trotts BMWs försök att göra den så ful så ingen ska köpa den...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tibor äger ingen Tesla... han har god elbilserfarenhet men några av SuC virrade han runt lite på tror inte Tibor har kört speciellt mycket långdistans med Teslor?
Snarare så att det är så pass simpelt med Tesla att det inte blir samma tröskel.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Tibor kör inte Tesla till vardags.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
på vilket sätt förutom tillgången på laddare menar du den är extra dålig? Jag har en iPace och det är en MYCKET trevlig bil, mycket fastare körkänsla än Teslan och högre byggkvalitet, tystare interiör och en del andra fördelar. Men ska vi långt så är det självklart Teslan jag väljer, men det ändrar sig kanske när Ionity och andra har fått bättre täckning. Med det sagt, så finns det fördelar och nackdelar med alla bilar, känns konstigt att totaldissa en bil sådär. Hade det varit en Lada så kanske det hade varit riktigt, men en Jaguar är ju lite annan kaliber.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tibor äger ingen Tesla... han har god elbilserfarenhet men några av SuC virrade han runt lite på tror inte Tibor har kört speciellt mycket långdistans med Teslor?
Snarare så att det är så pass simpelt med Tesla att det inte blir samma tröskel.
tröskeln är kanske lägre för vissa, men inte för andra. Jag känner många som inte vill köpa Tesla för de är "rädda" för all teknik och att behöva använda den stora skärmen till nästan allt. Sånt som vi här inne tycker är bra, tycker en del är dåligt. Jaguaren är ju ett steg in i elbilsvärlden för de som kanske inte har ett så extremt teknikintresse utan bara vill ha en "vanlig bil". Att SuC är outstanding är det inget tvivel om, men man behöver nog se lite mer nyanserat på hela marknaden och olika kundgrupper för att kunna komma med några slutsatser.
Model 3-24/Polestar 3-24
på vilket sätt förutom tillgången på laddare menar du den är extra dålig? Jag har en iPace och det är en MYCKET trevlig bil, mycket fastare körkänsla än Teslan och högre byggkvalitet, tystare interiör och en del andra fördelar. Men ska vi långt så är det självklart Teslan jag väljer, men det ändrar sig kanske när Ionity och andra har fått bättre täckning. Med det sagt, så finns det fördelar och nackdelar med alla bilar, känns konstigt att totaldissa en bil sådär. Hade det varit en Lada så kanske det hade varit riktigt, men en Jaguar är ju lite annan kaliber.
Det är väl framförallt två saker som den har emot sig.
1. Den verkar ha svårt att få igång laddning på laddare som uppenbarligen fungerar för andra bilar.
2. Hög förbrukning i hög fart är också ett stort problem på långresa (oftast motorväg, förutom i Norge. )
Vi får väl avvakta rapporten om vad som gått fel innan vi säger för mycket dock. Vore intressant att veta vilken förbrukning den haft och om det är handhavandefel, fel på just det exemplaret eller ett generellt fel på modellen som gjort att den kommit så långt på efterkälken.
Tips till nästa år för både tävlingen och biltillverkare/återförsäljare är att kanske kolla på forum/sociala medier innan ifall det finns extraförare.
Nästa år kommer ju Model 3 kunna vara med. Jag tror att en Model 3 LR (typ 75kWh batteripack) kommer kunna vinna över en Model S 100D, i alla fall om man har dubbla förare välplannerade stopp och att förarna inte dricker för mycket vätska allternativt kör med flaska...
Enligt ABRP så skulle en LR med aero-fälgar vinna knappt över en 100D. Men det är på sommaren. Misstänker att vintern gynnar 100D med dess större batteri eftersom uppvärmning av kupén inte blir lika stor procentuell ökning. Så den här tiden på året är det hugget som stucket skulle jag tro.
Kupén är mindre på Model 3 och kanske har det blivit bättre isolering, i alla fall mot äldre Model S. Kanske inte spelar så stor roll men det skulle bli ett spännande race, särskilt om Tesla får upp lite fler laddare längs vägen så valmöjligheterna ökar. Redan idag ser vi ju att Teslan inte behöver ladda på varje snabbladdare längs vägen och att det finns olika rutter att välja på för att optimera trippen.
Finns inga äldre 100D.
Det är dock så tajt under optimala förhållanden att det räcker att ta av hjulsidorna på aerofälgarna för att 100D ska få en liten edge.
Men model 3 har säkert 25% lägre förbrukning och klarar ändå hålla 120 kW upp till drygt 50% SoC så jag tror den spöar 100D med marginal.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag måste tyvärr hålla med i "dissen" efter det här och TeslaBjörns resultat, för mig är bilen helt oanvändbar om det inte går att göra långt med den, och det verkar det ju i praktiken inte gå att göra, att ha en i-pace som andrabil ryms inte i min budget tyvärr.
En bil i den här prisklassen måste förstås ha acceptabel räckvidd, även vintertid, och problemfri laddning, annars kommer den inte att vara ett alternativ för 95% av bilköparna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
på vilket sätt förutom tillgången på laddare menar du den är extra dålig? <snip>
Kan man inte ladda elbilen så diskvalificerar den sig direkt. Det kvittar ju om den brer mina mackor och går ut med hunden. Jag tycker ändå det är en fullständigt värdelös elbil. Och då är jag elbilsnörd. Vad ska någon som är van vid 100 mil i dieseltanken tycka?
tröskeln är kanske lägre för vissa, men inte för andra. Jag känner många som inte vill köpa Tesla för de är "rädda" för all teknik och att behöva använda den stora skärmen till nästan allt. Sånt som vi här inne tycker är bra, tycker en del är dåligt. Jaguaren är ju ett steg in i elbilsvärlden för de som kanske inte har ett så extremt teknikintresse utan bara vill ha en "vanlig bil". Att SuC är outstanding är det inget tvivel om, men man behöver nog se lite mer nyanserat på hela marknaden och olika kundgrupper för att kunna komma med några slutsatser.
Tesla kommer inte kunna bidra med bilar till hela världen ensamma.
Att skärmen skulle vara ett stort problem tror jag inte på, samma gällde mobiltelefonen innan 2007/2008 när iphonen kom.... nu använder i stort sett ALLA touchtelefoner.
Bara folk som har svårt för förändring som ser skärmen som ett problem, dessa människor vill oftast inte ha en elbil heller för dom är rädda. Fossilbilar har funkat bra i 100år, varför ändra på det?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
För folk som inte gör långresor spelar nog inte max laddhastighet särskillt stor roll, 50kW Chademo räcker kanske för många. Men laddning måste fungera! Om man ska köra runt och vara rädd för att laddaren inte kommer fungera så funkar det inte.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre