Hur är det med autopiloten som ingår som standard, har den adaptiv eller konstantfarthållare? Går det att läsa nånstans på Teslas sidor (hittar inte...)?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Hur är det med autopiloten som ingår som standard, har den adaptiv eller konstantfarthållare? Går det att läsa nånstans på Teslas sidor (hittar inte...)?
Nej, autopiloten ingår inte som standard. 55k extra och då får du adaptiv. Väljer du inte autopiloten får du en dum konstantfarthållare.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ohhh... Det blir samma pengar som man köpte sin första Model S för 2014.....
Kan man räkna med ett förmånsvärde på runt 3500:- Brutto för en P på 847000:-?
Frågan är hur förmånsvärdet slår mellan de olika "modellerna", där P har ett högre ingångspris men mindre tillvalskostnad.
Som SKV lagt upp sitt lotteri straffar det sig vanligtvis att välja till en massa extrautrustning...
Det blir nog en P med standardlack och allt annat på - sedan är det bara att hoppas på det bästa när det kommer till förmånsvärdet
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Nej, autopiloten ingår inte som standard. 55k extra och då får du adaptiv. Väljer du inte autopiloten får du en dum konstantfarthållare.
Säkert? Var finns fakta? Jag är tveksam till att betala 55k extra för det.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Baserade mitt antagande på en Model S för 840 000:-. Utan hänsyn till fördelningen av grundpris/tillval, då jag i min enfald räknade med att det var bruttokostnaden som beräknades oavsett hur den fördelningen såg ut.
Baserade mitt antagande på en Model S för 840 000:-. Utan hänsyn till fördelningen av grundpris/tillval, då jag i min enfald räknade med att det var bruttokostnaden som beräknades oavsett hur den fördelningen såg ut.
Knappa in vald bilmodell (Model S) och på sista sidan ser du då (under "visa detaljerad beräkning") att tillvalen läggs på "sista raden" innan beräkning av förmånsvärde sker...
Med andra ord riktigt dyrt med tillval förmånsvärdesmässigt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Knappa in vald bilmodell (Model S) och på sista sidan ser du då (under "visa detaljerad beräkning") att tillvalen läggs på "sista raden" innan beräkning av förmånsvärde sker...
Men det är ju summan över 7.5 basbelopp som ökar, därmed högre förmånsvärde eller? Avdraget som görs är ju på "likvärdig ICE", menar du att den summan påverkas av en högre grundkostnad?
Kikade runt på SKV:s hemsida och hittade ett dokument där det (tillverknings)år för år listades hur mycket olika elbilar räknades ned med i kronor.
En Model S P100DL till exempel (tillverkad 2017 eller 2018):
17TE006 Tesla S P100DL, med avdrag 719 000 = 799 700 kr.
Det är ju faktiskt en riktigt bra nedsättning som visar sig på förmånsvärdet!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Men det är ju summan över 7.5 basbelopp som ökar, därmed högre förmånsvärde eller? Avdraget som görs är ju på "likvärdig ICE", menar du att den summan påverkas av en högre grundkostnad?
Både och, det jämförbara värdet ger ett lägre "nybilspris", men tillvalen hamnar ovanpå detta. Glasklart känner jag själv nu samtidigt som jag skrev det
Så här menar jag (urklipp från SKVs förmånsvärdesberäkning):
Grunduppgifter för vald bil
Bilmärke
Tesla
Tillverkningsår
2018
Modell/variant
Model S P100DL, miljöbil
Nybilpris
1 551 350
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
1 551 350
Justering
-725 300
Extrautrustning
66 100
Summa
892 150
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Säkert? Var finns fakta? Jag är tveksam till att betala 55k extra för det.
Nej, det är inte säkert, det var bara något jag hittade på...
Man får dock nödbromsen även utan autopiloten. Men vill du ha TACC (Ja, Tesla kallar den för det) så behöver du casha upp 55000 för det paketet som den ingår i.
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Sablar så rörigt.
Vad får man och vad får man inte med LR vs P? Med de olika tillvalen? Med AP?
Adaptivfarthållare?
Krocksäkerjet?
Ljudsystem?
Inte alls rörigt. LR vs P har ingenting att göra med utrustningen. Ja förutom de självklara:
20" hjul
Sänkt fjädring
Performance bromsar
Sportpedaler
Spoiler
Track mode
AP innehåller Adaptivfarthållare
Ingen AP innehåller konstantfarthållare med nödbroms
Båda varianterna levereras med Premiuminteriör (som jag förstått det), där det ingår lite bättre ljudsystem.
Vad tycker ni om den vita inredningen. Vad väljer ni?
Samt om någon vet om det är svårt att hålla rent ?
Vitt kommer det inte att bli, det är snyggt och jag åker gärna någon annans bil i vit interiör.
Jag köpte min Model X med vit inredning i mitten av 2016 och har kört runt i Europa med tre småbarn. Kan rapportera att interiören håller sig helt vit och fin överallt förutom på förarsätet där den färgats något av mina blå jeans.
Som jag tolkat det så har teslas säten blivit bättre med åren så det inte fastnar lika mycket smuts
Har inte gjort någonting med sätena. De är hela och fina. Jag köpte vit interiör precis när den kom, dvs. den första varianten av dessa säten och de har hållit sig helt fina. Jag skulle köpt vit interiör igen och kommer absolut köpa vit interiör till vår M3 när vi väl bestämmer oss för att konfigurera den. Bilen blir ljus och fin och det ser väldigt snyggt ut.
Men det är klart - om man är en slarver och låter barnen sitta och sparka hårt på den vita instrumentpanelen med leriga skor fulla med grus så skulle jag nog inte valt vit interiör. Då skulle jag istället köpt en Volvo 240 från 1986.