Kostar ju en tusenlapp per år bara att gå från 16 -> 20A
Så billigt?! Jag får hosta upp 300kr/månad för detta. Och då har jag ändå bara säkrat upp för att solcellerna inte ska knäcka huvudsäkringen mitt på sommarn.
Men det är iofs samma banditer som tar 1,10kr/minut för typ2-laddning här i centrum. Götene elförening.
Så billigt?! Jag får hosta upp 300kr/månad för detta. Och då har jag ändå bara säkrat upp för att solcellerna inte ska knäcka huvudsäkringen mitt på sommarn.
Men det är iofs samma banditer som tar 1,10kr/minut för typ2-laddning här i centrum. Götene elförening.
Det var inte riktigt 300/månad som jag skrev, men nästan.
Sen när är 2300kr om året, nästan 300kr i månaden
Tvåan ligger ju bredvid trean. Det var därför jag skrev "nästan". Men det verkar som att priserna har ändrats. Jag har för mig att det blev +280kr/månad när jag gick upp i säkringen. Men jag kan minnas fel. Hutlöst är det oavsett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En del elbolag redovisar priser ink moms <=25A och priser ex moms då det är högre (eftersom det mest är företag som har högre).
I den länkade tabellen återges dock båda. (Men blivit lurad själv tidigare)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Å fan. Där ser man, vi är inte dyrast här i Skethôla, förlåt, jag menar Götene. Undrar om de vet om det. Bäst att inte säga nåt, annars höjer de priserna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Å fan. Där ser man, vi är inte dyrast här i Skethôla, förlåt, jag menar Götene. Undrar om de vet om det. Bäst att inte säga nåt, annars höjer de priserna.
EON är den största ockraren vi har i Sverige, de vill pumpa upp elpriset till tyska nivåer och gör vad de kan...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Läste det där också, det är synnerligen intressant. Kan man klara sig utan personal mer än piloten på ett sånt plan så blir nog priset samma som idag och mer miljövänligt än något annat alternativ på sträckor på runt 30-40 mil.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Såg ett inslag på SVT i morse angående att använda elbilens batteri för att driva huset. Var lite tester som hade utförts, så ladda bilen under natten med billig el när effektuttaget är lågt för att sedan använda det på morgonen innan man ger sig av, för att slippa belasta nätet. För mig som lekman känns det lite märkligt förfarande att använda ett relativt dyrt batteri i bilen till detta. Då är det väl bättre att köra det med en Power Wall?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Då är det väl bättre att köra det med en Power Wall?
Bättre är det kanske. Men tänk om du ex har nya Roadstern. 200 kWh tillgängligt, den genomsnittlige svensken kör 3-4mil/dag. Rätt många kWh som i princip aldrig används. Detsamma gäller väl även 100 kWh S/X och varför inte 75 kWh Model 3. Vi kör 4 mil dagligen normalt, borde inte vara några problem att avvara 10-20 kWh för en "Power Wall" med Model 3. Om det hade varit ok garantimässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Precis som ovan. Det rör sig inte om att cykla hela batteriet, utan en bråkdel för att klippa av effekttopparna i hushållet under några timmar per dygn.