Tycker jag har hört dubbla budskap om det? Men är det så är det såklart också ett alternativ. Men då åker jag på förmånsvärde för AP. Blir nog i slutändan ungefär samma sak kostnadsmässigt.e5m1r skrev:Du kan lägga innestående krediter mot en bil ocksåhelix skrev:Inte om man som jag köper bilen på företaget och har innestående Teslakrediter från referralprogrammet, då slipper jag förmånsvärdet på AP och kan dessutom utnyttja mina teslakrediter som en sorts delbetalning för bilen. Men jag är medveten om att det scenariot inte är så vanligt så för de flesta är det nog vettigast att köpa vid beställning och tjäna 6.000kr.TeslaTissel skrev:helix skrev:Hittade svaret på min egen fråga... Det är 61k som gäller om man aktiverar under trial! Riktigt trevligt!!
"Hur mycket kommer det kosta att prova uppgraderad Autopilot?
Testperioden med uppgraderad Autopilot i 30 dagar är gratis för alla Tesla-ägare som ännu inte har köpt ett Autopilot-paket. Du har möjlighet att köpa uppgraderad Autopilot permanent genom bilens pekskärm eller på ditt Tesla-konto när som helst under eller efter testperioden.
Under testperioden finns uppgraderingen tillgänglig för det rabatterade priset 61.000 kr. En vecka efter att din testperiod löper ut kommer priset för uppgraderad Autopilot att återgå till 77.000 kr."
Källa:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/enh ... ilot-trial
Men det är väl dumt att inte slå till på AP när man ändå har chansen att göra det under beställningen för 55.000 kr.
Man sparar ju trots allt en slant, men ok. Det är upp till var och en.
Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Nja skulle nog säga att du inte slipper förmånsvärdet alls.
Dvs i Skatteverkets ögon ska du nog skatta för det om det finns på bilen. Oavsett hur det betalats. Åtminstone solklart så länge det är ”företagspengar” eller företagets referralskrediter. Om man ser det så.
Sen kan man alltid hävda att man själv som ”privatperson” gjort sig förtjänt/skaffat just de referrals. Ungefär som att man köper vinterdäck för egna pengar/krediter. Å andra sidan kanske Skatteverket dåklassar det som någon slags ”hobbyverksamhet” att hjälpa/informera andra (=få regerrals) och att det ändå ska beskattas när det överstiger ett visst belopp.
Men så kan ju å andra sidan Skatteverket hävda att det var just ”tjänstebilen” som gjorde att du har en referralkod. Lite analogt som att bonuspoäng på tjänsteresor tillhör företaget som jag förstått det. Oavsett inte så tydligt och enkelt.
Men man kan ju säga att det är lite svårare att ”se” att du har AP aktiverad på din bil då det inte står med på ursprungsfakturan.

Sen kan man alltid hävda att man själv som ”privatperson” gjort sig förtjänt/skaffat just de referrals. Ungefär som att man köper vinterdäck för egna pengar/krediter. Å andra sidan kanske Skatteverket dåklassar det som någon slags ”hobbyverksamhet” att hjälpa/informera andra (=få regerrals) och att det ändå ska beskattas när det överstiger ett visst belopp.
Men så kan ju å andra sidan Skatteverket hävda att det var just ”tjänstebilen” som gjorde att du har en referralkod. Lite analogt som att bonuspoäng på tjänsteresor tillhör företaget som jag förstått det. Oavsett inte så tydligt och enkelt.
Men man kan ju säga att det är lite svårare att ”se” att du har AP aktiverad på din bil då det inte står med på ursprungsfakturan.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ja, bra synpunkter där Leo. Får se hur jag gör helt enkelt 
Apropå fri Supercharging för 3:an så har det varit dubbla buskap. Nu såg jag att Tesla har uppdaterat på sin hemsida (svenska texten) att även Mode 3 ingår i referralprogrammet och ska vara berättigad till 6 mån fri SuC. Det här blir spännande att se hur detta hanteras. Programmet slutar ju på måndag...
https://www.tesla.com/sv_SE/support/referral-program
"Teslas kunder kan ge sina vänner exklusiva förmåner på Model S, Model X eller Model 3 med sin personliga rekommendationskod.
Model S, Model X och Model 3: Sex månader med gratis Supercharging
Ägare kan ge fem vänner sex månader med gratis Supercharging vid köp av ny Model S, Model X eller Model 3."

Apropå fri Supercharging för 3:an så har det varit dubbla buskap. Nu såg jag att Tesla har uppdaterat på sin hemsida (svenska texten) att även Mode 3 ingår i referralprogrammet och ska vara berättigad till 6 mån fri SuC. Det här blir spännande att se hur detta hanteras. Programmet slutar ju på måndag...
https://www.tesla.com/sv_SE/support/referral-program
"Teslas kunder kan ge sina vänner exklusiva förmåner på Model S, Model X eller Model 3 med sin personliga rekommendationskod.
Model S, Model X och Model 3: Sex månader med gratis Supercharging
Ägare kan ge fem vänner sex månader med gratis Supercharging vid köp av ny Model S, Model X eller Model 3."
Kan tillägga i mina grävningar i koden att priset på standard range anges som 426 000:-
Nu kan det säkert ändras beroende på vad som händer med dollarn.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Om det stämmer så tycker jag det låter bra. Har nog inte läst någon som gjort en seriös uppskattning som trott på pris under 400k, däremot flera som pratat om runt 450k.frippan skrev:Kan tillägga i mina grävningar i koden att priset på standard range anges som 426 000:-
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
vigge50 skrev:Om det stämmer så tycker jag det låter bra. Har nog inte läst någon som gjort en seriös uppskattning som trott på pris under 400k, däremot flera som pratat om runt 450k.frippan skrev:Kan tillägga i mina grävningar i koden att priset på standard range anges som 426 000:-
Det var som tusan! Mycket intressant , men kan vi verkligen lita på det du letat upp i koden - frippan??
Hot stuff! Verkligen.
Är öppet för vem som helst att kika i kodenTeslaTissel skrev:vigge50 skrev:Om det stämmer så tycker jag det låter bra. Har nog inte läst någon som gjort en seriös uppskattning som trott på pris under 400k, däremot flera som pratat om runt 450k.frippan skrev:Kan tillägga i mina grävningar i koden att priset på standard range anges som 426 000:-
Det var som tusan! Mycket intressant , men kan vi verkligen lita på det du letat upp i koden - frippan??
Hot stuff! Verkligen.

Kod: Markera allt
"$MT303": {
"code": "$MT303",
"name": "Long Range med fyrhjulsdrift",
"price": 169200,
"pricing": [{
"type": "base",
"value": 169200,
"context": "default"
* priset för premium inredning
"$MT304": {
"code": "$MT304",
"name": "Long Range Performance med fyrhjulsdrift",
"price": 286200,
"value": 286200,
}],
Men det är inte säkert att detta kommer att stämma när den väl släpps.
Det skulle i så fall innebära en lite billigare tesladollar än mot LR/Performancefrippan skrev:767200 - (286200 + 55000*) = 426 000:-
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Vilket inte låter så troligt.Jeppe_E skrev:Det skulle i så fall innebära en lite billigare tesladollar än mot LR/Performancefrippan skrev:767200 - (286200 + 55000*) = 426 000:-
-
Glöm inte addera de 10k som Tesla specar utanför bilpriset.vigge50 skrev:Vilket inte låter så troligt.Jeppe_E skrev:Det skulle i så fall innebära en lite billigare tesladollar än mot LR/Performancefrippan skrev:767200 - (286200 + 55000*) = 426 000:-
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Kan ju vara så att även Standard Range RWD har ett pris på kanske 25k-50k.frippan skrev:0 - (169200 + 55000*) = 426 000:-
767200 - (286200 + 55000*) = 426 000:-Kod: Markera allt
"$MT304": { "code": "$MT304", "name": "Long Range Performance med fyrhjulsdrift", "price": 286200, "pricing": [{ "type": "base", "value": 286200, "context": "default" }],
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ursprungspriset på 767200 för P3D är väl med destinations och dokumentavgiften? Ska väl inte addera det igen?Henrik Torphammar skrev:Glöm inte addera de 10k som Tesla specar utanför bilpriset.vigge50 skrev:Vilket inte låter så troligt.Jeppe_E skrev:Det skulle i så fall innebära en lite billigare tesladollar än mot LR/Performancefrippan skrev:767200 - (286200 + 55000*) = 426 000:-

Kanske men varför skulle de? Hur ser sidorna för Model S och X ut?Svenssons skrev:Kan ju vara så att även Standard Range RWD har ett pris på kanske 25k-50k.frippan skrev:0 - (169200 + 55000*) = 426 000:-
767200 - (286200 + 55000*) = 426 000:-Kod: Markera allt
"$MT304": { "code": "$MT304", "name": "Long Range Performance med fyrhjulsdrift", "price": 286200, "pricing": [{ "type": "base", "value": 286200, "context": "default" }],
Pris för Model S 75D 958 700:-vigge50 skrev:Kanske men varför skulle de? Hur ser sidorna för Model S och X ut?
Pris för Model S 100D 224 900:-
Hittade denna kod, skulle tyda på att priset är 481 000:-
Dock tror jag personligen att det är inkluderat premiumpaketet, hoppas på det i alla fall
jaja, vi får väl se framåt sommaren med lite tur vad priset blir.
Dock tror jag personligen att det är inkluderat premiumpaketet, hoppas på det i alla fall

"$MDL3": {
"code": "$MDL3",
"name": "Model 3",
"price": 481000,
"value": 481000,
}, {
"type": "reservation_deposit",
"value": 10000,
}, {
"type": "order_payment",
"value": 15000,
}]
På USAs design sida
Så det är nog 481 000:- för grundversionen.

"$MDL3": {
"code": "$MDL3",
"name": "Model 3",
"price": 35000,
"value": 35000,
}, {
"type": "reservation_deposit",
"value": 1000,
}, {
"type": "order_payment",
"value": 2500,
}]

481k för bas tycker jag gör en maxad P ganska prisvärd ändå... ungefär som på S och X. En naken 75 kostar väl ungefär hälften av vad en maxad P gör?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Det skumma är om grundpriset är 481 000:- det skulle göra att det stora batteriet bara kostar 59 200:-. Låter lite väl billigt är ju ändå $9000 det kostar i USA
Men hur går det ihop? Om du drar av priset på premium paketet på Model 3 LRD så får du ungefär 595 000 kr. Kostar större batteri och fyrhjulsdrift bara 114 000 kr? Visst, kWh priset skulle närma sig vad andra tillverkare tar men det skulle vara stor skillnad jämfört med USA där samma tillval kostar $18k extra.frippan skrev:Hittade denna kod, skulle tyda på att priset är 481 000:-
Dock tror jag personligen att det är inkluderat premiumpaketet, hoppas på det i alla fall![]()
"$MDL3": { "code": "$MDL3", "name": "Model 3", "price": 481000, "pricing": [{ "type": "base", "value": 481000, "context": "default" }, { "type": "reservation_deposit", "value": 10000, "context": "default" }, { "type": "order_payment", "value": 15000, "context": "default" }]
Se inlägget ovanvigge50 skrev:Men hur går det ihop? Om du drar av priset på premium paketet på Model 3 LRD så får du ungefär 595 000 kr. Kostar större batteri och fyrhjulsdrift bara 114 000 kr? Visst, kWh priset skulle närma sig vad andra tillverkare tar men det skulle vara stor skillnad jämfört med USA där samma tillval kostar $18k extra.frippan skrev:Hittade denna kod, skulle tyda på att priset är 481 000:-
Dock tror jag personligen att det är inkluderat premiumpaketet, hoppas på det i alla fall![]()
"$MDL3": { "code": "$MDL3", "name": "Model 3", "price": 481000, "pricing": [{ "type": "base", "value": 481000, "context": "default" }, { "type": "reservation_deposit", "value": 10000, "context": "default" }, { "type": "order_payment", "value": 15000, "context": "default" }]

Man kommer väl inte undan tull och moms hur man än gör. Kostar dollarn 9 sek så borde ju 18 kusd bli minst 222,75 ksek och Baptiste bli 437 ksek. Låter lite billigt men kanske ändå.
53 kusd skulle bli 656 ksek enligt samma sätt. Så lite fel är det då transport ändå kostar något.
Är inte tullen på 10%?
53 kusd skulle bli 656 ksek enligt samma sätt. Så lite fel är det då transport ändå kostar något.
Är inte tullen på 10%?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR & Performance som det är just nu, så är de prissatta till 12,46 SEK/USD. Beroende på hur det blir med regeringsbildningen och kronans utveckling, så kan det bli dyrare eller billigare. Jag har tidigare spekulerat i priserna för TM3 och varit ganska spot on. Jag räknade med att en LR AWD skulle kosta 655.000 SEK. Så med samma resonemang, så kommer en SR att kosta 436.000 kr. Jag har tidigare spekulerat att att Tesla kan ta så pass mycket som 450.000 kr och ändå anses som "billig" efter miljöbonusen, eftersom bilen landar in på sub 400k då.Pontus skrev:Man kommer väl inte undan tull och moms hur man än gör. Kostar dollarn 9 sek så borde ju 18 kusd bli minst 222,75 ksek och Baptiste bli 437 ksek. Låter lite billigt men kanske ändå.
Är inte tullen på 10%?
När det gäller just översättning så är det ofta enklare att skicka allt till översättningsbyrån, än att sitta och plocka bort enstaka rader som inte behöver översättas. Så jag skulle inte dra allt för stora slutsatser av detta fynd.frippan skrev:"Model 3 Mid Range med bakhjulsdrift"
Priset är fortfarande $46000 på det valet. Så ingen hint om priset.
Borde ju tyda på att den kommer även hit, varför annars lägga tid på att översätta den raden
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Att de gett svenskt pris på SR men inte MR tyder jag som att MR inte kommer hit.Surfaren skrev:När det gäller just översättning så är det ofta enklare att skicka allt till översättningsbyrån, än att sitta och plocka bort enstaka rader som inte behöver översättas. Så jag skulle inte dra allt för stora slutsatser av detta fynd.frippan skrev:"Model 3 Mid Range med bakhjulsdrift"
Priset är fortfarande $46000 på det valet. Så ingen hint om priset.
Borde ju tyda på att den kommer även hit, varför annars lägga tid på att översätta den raden
"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension