Sant, låter ju klart rimligt. Men om det ska vara någorlunda redo till model 3 finns i Europa får dom skynda sig.Svenssons skrev:Vem säger att v3 inte är stolpe med CCS? Stolpen uppgraderas för högre effekt plus får CCS. Bägge kablarna kan ladda snabbare men CCS kanske kan få ännu högre effekt?tor skrev:Det verkar ju onekligen som att dom ska lägga till en css sladd på laddarna. Men är det inte lite konstigt att göra detta jobbet relativt kort innan supercharger v3 rullas ut? Eventuellt behöver dom ju då uppgradera laddarna igen.
För övrigt funderar jag lite kring supercharger v3. Vore det inte rimligt att bilarna skulle kunna ladda sjävla på dessa? Det är ju en förutsättning för självkörande flotta. Dessutom skulle antagligen laddarna kunna utnytjas effektivare. Kanske därför Tesla lagt lite krut på summon på sista tiden? Dessutom så skulle det vara en klar skillnad mot exempelvis Porsche Taycan med flera.
CCS ombyggnation av alla Superchargers
Moderator: Redaktion
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Jag har förutsatt att v3 kommer använda CCS sen de offentliggjorde CCS på Model 3. De lär dock kunna skrämma upp den andra kabeln lite också.
Tror också på några stolpar per ställe med CCS tills Model 3 kommer, inte alla.
Tror också på några stolpar per ställe med CCS tills Model 3 kommer, inte alla.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Det tror jag med. Är ju egentligen ett måste om model 3 ska kunna ladda med "v3 hastighet".OfarligTesla skrev:Jag har förutsatt att v3 kommer använda CCS sen de offentliggjorde CCS på Model 3. De lär dock kunna skrämma upp den andra kabeln lite också.
Tror också på några stolpar per ställe med CCS tills Model 3 kommer, inte alla.
Känns dock som att v3 kräver lite mer uppgradering av supercharger än bara en ny CCS sladd?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Ja de behöver uppgradera laddarna också.tor skrev:Det tror jag med. Är ju egentligen ett måste om model 3 ska kunna ladda med "v3 hastighet".OfarligTesla skrev:Jag har förutsatt att v3 kommer använda CCS sen de offentliggjorde CCS på Model 3. De lär dock kunna skrämma upp den andra kabeln lite också.
Tror också på några stolpar per ställe med CCS tills Model 3 kommer, inte alla.
Känns dock som att v3 kräver lite mer uppgradering av supercharger än bara en ny CCS sladd?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7255
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Enligt ryktet så är ju SuC uppbyggda av samma laddare som i bilarna, t.ex. 12*11kW = 132kW.OfarligTesla skrev:Ja de behöver uppgradera laddarna också.tor skrev:Det tror jag med. Är ju egentligen ett måste om model 3 ska kunna ladda med "v3 hastighet".OfarligTesla skrev:Jag har förutsatt att v3 kommer använda CCS sen de offentliggjorde CCS på Model 3. De lär dock kunna skrämma upp den andra kabeln lite också.
Tror också på några stolpar per ställe med CCS tills Model 3 kommer, inte alla.
Känns dock som att v3 kräver lite mer uppgradering av supercharger än bara en ny CCS sladd?
För att uppgradera till högre kapacitet så skulle Tesla alltså "bara" behöva lägga till några moduler, t.ex. 16*11kW=176kW.
Vid någon punkt så behöver förstås sladdarna också uppgraderas och kanske vätskekylas, men det borde finnas utrymme för inkrementell uppgradering av befintliga laddare utan att göra stora ingrepp.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Jag tror inte man ska blanda samman V3 och CCS som krävs för modell3. Ja CCS lär vara en förutsättning för V3 men de kommer kommer först är CCS med samma hastighet som vanlig SuC.
För V3 kommer man som redan sagts behövde nya laddskåp med fler moduler men troligen också behöva uppgradera kablarna i marken mellan laddare och stolpe. På SuC som byggts på senare tid så har de pratats om nya fundament, kanske de är för V3 och att de är även har grövre kablar i marken så dessa kan uppgraderas.
Nej jag tror fortfarande att alla stolpar kommer bytas ut inför modell 3 premiären och jag tror de kommer gå fort.. De är ju "bara" att skal och sedan plugga in kablage från laddskåpen och sedan klart. Jag tror inte de vill ta ut en entreprenör där 2 gånger så alla kommer bytas samtidigt på varje SuC.
För V3 kommer man som redan sagts behövde nya laddskåp med fler moduler men troligen också behöva uppgradera kablarna i marken mellan laddare och stolpe. På SuC som byggts på senare tid så har de pratats om nya fundament, kanske de är för V3 och att de är även har grövre kablar i marken så dessa kan uppgraderas.
Nej jag tror fortfarande att alla stolpar kommer bytas ut inför modell 3 premiären och jag tror de kommer gå fort.. De är ju "bara" att skal och sedan plugga in kablage från laddskåpen och sedan klart. Jag tror inte de vill ta ut en entreprenör där 2 gånger så alla kommer bytas samtidigt på varje SuC.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Om SuC idag innehåller 11 kW moduler, samma som i de äldre bilarna kanske de kan bytas till 16,5 kW som finns i alla nya S å X Då blir det plötsligt 196 kW att koka litiumgröt med.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Inte en supercharger men kanske Teslas första egna CCS installstion??? Tesla Servicecenter i Arnhem.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Det där är en vanlig Typ 2-kabel från en Wall Connector, visserligen i en europeisk Model 3 med CCS-kontakt.NiklasTesla skrev:
Inte en supercharger men kanske Teslas första egna CCS installstion??? Tesla Servicecenter i Arnhem.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Det ska vi väl hoppas att de inte gör med tanke på hur gärna de nya 16,5 kW-laddarna går sönder...Gustafsson skrev:Om SuC idag innehåller 11 kW moduler, samma som i de äldre bilarna kanske de kan bytas till 16,5 kW som finns i alla nya S å X Då blir det plötsligt 196 kW att koka litiumgröt med.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
En uppgradering, nu när man får dela på laddare då många fler kör Tesla, är att stacka fler moduler så bägge laddarna i ett laddpar kan åtnjuta full laddeffekt.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behovGeni87 skrev:Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.Henrik Torphammar skrev:Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behovGeni87 skrev:Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Geni87 skrev:Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.Henrik Torphammar skrev:Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behovGeni87 skrev:Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Aha, den där lade jag upp igår tror jag?
Det är så mycket nu att jag inte minns knappt var jag så det först!
Visst är det elegant, påminner om en JukeBox!!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Teslas kontrolltrådar kopplas väl exakt som med Typ 2. Det gäller dock att inte Typ 2-kontaktdonet blir strömförande när strömmen slås på i CCS-donet och vice versa.Geni87 skrev:Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.Henrik Torphammar skrev:Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behovGeni87 skrev:Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.Teslaspolen skrev:Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Okej. Japp, därför behövs kontaktorer.Svenssons skrev:Teslas kontrolltrådar kopplas väl exakt som med Typ 2. Det gäller dock att inte Typ 2-kontaktdonet blir strömförande när strömmen slås på i CCS-donet och vice versa.Geni87 skrev:Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.Henrik Torphammar skrev:Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behovGeni87 skrev:Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.HelectriC skrev:Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.Teslaspolen skrev:Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Den kommer antagligen inte låsas fast, lär vara lite längre än vad Model 3 är anpassad för.Teslaspolen skrev:Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.HelectriC skrev:Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.Teslaspolen skrev:Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?
Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Kommer med största sannolikhet hända att det blir fel men troligen inte mer än en gång per förare.Teslaspolen skrev:Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?
Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7255
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Jag gissar att Model 3 laddport kommer att lysa rött om man sätter in "old school" SuC-kontakt, det bör man väl inte kunna missa så lätt?Teslaspolen skrev:Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?
Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options