Precis. På sikt måste ju pengarna in på något sätt. Det är ju inget måste att just bilismen ska betala, men det kanske är det mest troliga.Jeppe_E skrev:Det som inte går ihop i ekvationen är skatteintänkterna från det fossila bränslet. Inget problem de närmsta 10 åren, men sen. De måste på något sätt kompenseras.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Tony Seba säger att 2025 så är fossilbilarna utkonkurrerade.
rEVolution 2018 / Tony Seba
Enligt MIT forskaren Jessika Trancik så kan 98% av alla persontransportbilar var elbilar 2020.
"The research, led by Jessika Trancik at MIT, analyzed millions of car trips across the U.S. using survey and GPS data. The researchers found that EVs could potentially replace 87% of the cars on the road and still get home again. And that’s just a basic model Nissan Leaf, price $30,000.
If batteries continue to improve as official estimates say, 98% of vehicles could be replaced by EVs by 2020, the paper says."
https://www.fastcompany.com/3062902/ele ... rips-today
rEVolution 2018 / Tony Seba
Enligt MIT forskaren Jessika Trancik så kan 98% av alla persontransportbilar var elbilar 2020.
"The research, led by Jessika Trancik at MIT, analyzed millions of car trips across the U.S. using survey and GPS data. The researchers found that EVs could potentially replace 87% of the cars on the road and still get home again. And that’s just a basic model Nissan Leaf, price $30,000.
If batteries continue to improve as official estimates say, 98% of vehicles could be replaced by EVs by 2020, the paper says."
https://www.fastcompany.com/3062902/ele ... rips-today
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Fast det här är alltså långt ifrån säkert.Jeppe_E skrev:Det som inte går ihop i ekvationen är skatteintänkterna från det fossila bränslet. Inget problem de närmsta 10 åren, men sen. De måste på något sätt kompenseras.
Dels har vi importen av olja istället för inhemskt producerad el (och batterier). Pengar som spenderas inom ett land kostar betydligt mindre än de som skickas utomlands. När pengarna flödar inomlandet kommer de beskattas många gånger, finns säkert någon sida på internet som beskriver hur stor del som går tillbaka i skatt på pengar som spenderas internt, men det är säkert en stor procentandel.
Den andra delen är ju utsläppen och de skador vi ser från dem, kostnaden för dessa är skador i form av sjukvård och uteblivet arbete uppgår förmodligen till avsevärda belopp. Ingen skulle ju föreslå att vi ska fortsätt att röka bara för att få in skatten på cigaretter men för bilar så dyker detta resonemang upp titt som tätt.
Re: Artikel i media
Jeppe_E skrev:Det som inte går ihop i ekvationen är skatteintänkterna från det fossila bränslet. Inget problem de närmsta 10 åren, men sen. De måste på något sätt kompenseras.Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.12man skrev:Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så.Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift
Är så sjukt trött på den här tanken om att elbilar måste beskattas lika hårt som fossilbilar. Varför då? Självklart ska elbilar ha nån slags vägskatt men alla straffskatter som finns på fossilbilar behöver ju inte alls ersättas. Och att införa de i närtid är ju lite korkat. Varför ge stora bidrag med ena handen och ta tillbaka med den andra? Statens önskan med bonus/malus är ju att vi ska välja elbilar. Att straffbeskatta får motsatt effekt. Klart ologiskt.
Har för mig att personbilstrafiken står för 3-4% av de totala skatteintäkterna. Just nu är under 1% av personbilsparken eldriven. Såg nån siffra på 0,2% men det är kanske lite mer nu. Av bilar som säljs nya nu är bara ~1,5% rena elbilar. Alltså, eventuella straffskatter riktade enbart mot elbilar är väldigt långt borta. Elbilars påverkan på statsbudgeten idag är löjeväckande liten.
Att staten skulle vända helt och göra elbilar DYRARE känns otroligt långsökt. Ökade straffskatter på bensin och diesel känns betydligt troligare. Och effektivare. 98,5% av bilarna som säljs går ju fortfarande på fossila bränslen. När andelen fossilbilar är nere på 50% om ca 10-15 år så känns ju fördubblade skatter på fossila bränslen oerhört mycket troligare än att de beskattar elbilar.
Ändå är denna tanke oerhört vanlig bland "pöbeln" på t ex AMS kommentarsfält. Det används nästan som ett tröstande mantra av alla petrol heads där.
Höj inkomstskatten med en bråkdel. Problem solved.
Re: Artikel i media
Vägslitaget anförs alltid som argument varför bilar måste beskattas Och visst sliter en bil på vägarna. Men det är försumbart, oavsett om det är en stor SUV eller en Fiat Uno. En lastbil sliter oerhört mycket mer. Otroligt oerhört mycket mycket mer. Det tål att upprepas många gånger eftersom skillnaden är så enorm. Slitaget beräknas på ett ungefär som hastighet × axelantal × axelvikt upphöjt till 4. En enda lastbil sliter alltså lika mycket på vägen som ca 15000 personbilar.LarsL skrev:Har tagit upp det här många gånger innan men det är ju faktiskt att just vägslitaget är typ 5000kr/bil och år. Sen sliter ju tyngre bilar, alltså då främst lastbilar inte SUV, mer på vägen och bör därför betala mer. Jag gissar därför att skatten en bilist måste betala för vägen bara handlar om några hundralappar egentligen, även om jag också skulle acceptera några tusenlappar.
Kilometerskatt blir nog lite lurigt och har ju redan avskaffats en gång i tiden.
El är ju iprincip omöjligt att beskatta, vem som helst kan ju framställa el varsomhelst skulle bli kaos direkt, speciellt om något ljushuvud kommer på att det bara är elbilselen som ska beskattas.
Men jag tror faktiskt vi kommer se ett läge där bi som land gör stora vinster på att ta bort utsläppen och importen av oljan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Zalman3 skrev:Tony Seba säger att 2025 så är fossilbilarna utkonkurrerade.
rEVolution 2018 / Tony Seba
Enligt MIT forskaren Jessika Trancik så kan 98% av alla persontransportbilar var elbilar 2020.
"The research, led by Jessika Trancik at MIT, analyzed millions of car trips across the U.S. using survey and GPS data. The researchers found that EVs could potentially replace 87% of the cars on the road and still get home again. And that’s just a basic model Nissan Leaf, price $30,000.
If batteries continue to improve as official estimates say, 98% of vehicles could be replaced by EVs by 2020, the paper says."
https://www.fastcompany.com/3062902/ele ... rips-today
Jodå..seruatt. Det är inte bra att vara inlåst och forska utan att sticka ut huvudet i verkligheten. Vi kommer att leva med i huvudsak fossila bilar under minst 10-15 år till. Dvs 10% av fossilmotorns liv här på jorden.
Det hjälper ju inte i att redovisa att potentiellt så hade det funkat och sen dra slutsatsen att så blir det. Definitivt inte 2020.
Ibland suras det ju rejält här över fossillobbisterna. Detsamma kan då sägas om evlobbisterna. Det säljs fortfarande 98,5% fossilbilar i världen. De kommer bara att upphöra att existera? Med en medellivslängd på 10 år (2015) i den svenska fordonsflottan så är det rimligt att anta att fossilbilarnas övertag kommer att vara minst till 2027. För att därefter fasas ut. Ponera att den sista fossilbilen säljs 2022. Då kommer den att finnas i trafik 2032.
https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ppdrag.pdf
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Först kommer inget hända, sedan händer det inget igen och sedan när vi aldrig tror att något ska hända så sker omställningen nästan direkt. Idag har de flesta insett att de kommer köra elbil i framtiden, även riktigt inbitna fossilhuvuden. När väl bilarna finns att köpa i stor skala till rätt pris så sker övergången nästan direkt. Jag är övertygad om att detta kommer hända inom 10 år men troligare någon gång 2025, typ.
Re: Artikel i media
Absolut, jag håller med dig. Men för att även begagnatmarknaden ska hänga med krävs några år till. Sen får man väl inse att färre och färre kommer äga sin bil, olika former av leasing håller redan på att ta över vilket kanske gör att behovet av bra begagnade bilar för <50 000 kr lär minska.LarsL skrev:Först kommer inget hända, sedan händer det inget igen och sedan när vi aldrig tror att något ska hända så sker omställningen nästan direkt. Idag har de flesta insett att de kommer köra elbil i framtiden, även riktigt inbitna fossilhuvuden. När väl bilarna finns att köpa i stor skala till rätt pris så sker övergången nästan direkt. Jag är övertygad om att detta kommer hända inom 10 år men troligare någon gång 2025, typ.
Re: Artikel i media
2021-2023 något så vill folk ha en elbil men kanske väntar på leverans, modell, dragkrok och whatever. Därför avvaktar dom med att köpa en diesel/bensinare. Totala bilförsäljningen går ner, ICE-försäljning droppar som en sten och BEV bara ökar i produktionshastighet.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Artikel i media
Läste abstracten. De menar att 87% av alla dagar duger elbilar med kort räckvidd och resten av dagarna måste man ha en bil med längre räckvidd. Detta behov skulle då kunna fyllas av bilpooler eller andra sätt.
Jag tror inte på det här. Även om 90% av resorna går bra så blir det ändå en eller ett par gånger i månaden som man behöver en bil med längre räckvidd. Orkar folk hyra bil så ofta? Jag skulle inte göra det i alla fall. Om jag ska äga en bil vill jag att den ska klara alla mina vardagsbehov.
Jag tror inte på det här. Även om 90% av resorna går bra så blir det ändå en eller ett par gånger i månaden som man behöver en bil med längre räckvidd. Orkar folk hyra bil så ofta? Jag skulle inte göra det i alla fall. Om jag ska äga en bil vill jag att den ska klara alla mina vardagsbehov.
Re: Artikel i media
Längre räckvidd är väl ca 30 mil och det verkar som det kommer rätt många modeller som klarar av just det. Man kan alltså välja en elbil som klarar av alla behov som jag ser det. En andrabil (om man nu väljer att inte kompromissa med hyrbil ibland och behöver två bilar i familjen) behöver räckvidden troligen inte vara mer än ca 10 mil.Jerka skrev:Läste abstracten. De menar att 87% av alla dagar duger elbilar med kort räckvidd och resten av dagarna måste man ha en bil med längre räckvidd. Detta behov skulle då kunna fyllas av bilpooler eller andra sätt.
Jag tror inte på det här. Även om 90% av resorna går bra så blir det ändå en eller ett par gånger i månaden som man behöver en bil med längre räckvidd. Orkar folk hyra bil så ofta? Jag skulle inte göra det i alla fall. Om jag ska äga en bil vill jag att den ska klara alla mina vardagsbehov.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Den största svagheten med det resonemanget är ju att risken är stor att alla vill hyra en bil med längre räckvidd samtidigt, t.ex. helger, eller speciellt storhelger och semestern. Se bara hur det ser ut vid mackarna idag. Där står rätt många släpkärror oanvända de flesta dagarna i veckan för att hyras ut under helger och särskilt under vissa delar av säsongen. Släpkärror är inte så dyra, men vem kan ha en massa bilar med lång räckvidd stående den mesta tiden för att kunna täcka upp topparna i efterfrågan.Jerka skrev:Läste abstracten. De menar att 87% av alla dagar duger elbilar med kort räckvidd och resten av dagarna måste man ha en bil med längre räckvidd. Detta behov skulle då kunna fyllas av bilpooler eller andra sätt.
Jag tror inte på det här. Även om 90% av resorna går bra så blir det ändå en eller ett par gånger i månaden som man behöver en bil med längre räckvidd. Orkar folk hyra bil så ofta? Jag skulle inte göra det i alla fall. Om jag ska äga en bil vill jag att den ska klara alla mina vardagsbehov.
Samma med behovet av dragkrok. Vem ska ha alla dessa bilar med dragkrokar som grannen ska kunna låna eller som man ska kunna hyra om alla tänker att man kan vara utan dragkrok på sin egen bil?
Re: Artikel i media
Håller med er båda! Lång räckvidd behöver inte vara mer än 30 mil. Med snabbladdning kommer det duga för nästan alla. Men det är först nu det börjar komma bilar som uppfyller det och inte kostar uppåt miljonen.
Jag är med i en bilpool och kan intyga att det aldrig är några problem att boka en på vardagar. Helger däremot är en annan femma.
Jag är med i en bilpool och kan intyga att det aldrig är några problem att boka en på vardagar. Helger däremot är en annan femma.
Re: Artikel i media
Det kommer ju en punkt i den här trenden då det blir billigare att köpa/leasa/hyra en elbil än att tanka och köra en avgasbil som är gratis i inköp, då kommer väldigt stora massor att byta även begagnade bilar direkt. Men med tanke på utbud och efterfrågan så kommer detta ligga sent i övergångskurvan, fast allt kan så klart ändras om pay-per-use slår igenom på bred front.Geni87 skrev:Absolut, jag håller med dig. Men för att även begagnatmarknaden ska hänga med krävs några år till. Sen får man väl inse att färre och färre kommer äga sin bil, olika former av leasing håller redan på att ta över vilket kanske gör att behovet av bra begagnade bilar för <50 000 kr lär minska.LarsL skrev:Först kommer inget hända, sedan händer det inget igen och sedan när vi aldrig tror att något ska hända så sker omställningen nästan direkt. Idag har de flesta insett att de kommer köra elbil i framtiden, även riktigt inbitna fossilhuvuden. När väl bilarna finns att köpa i stor skala till rätt pris så sker övergången nästan direkt. Jag är övertygad om att detta kommer hända inom 10 år men troligare någon gång 2025, typ.
Re: Artikel i media
Precis! Det snackas ofta om att bilar står still mesta delen av tiden och att det skulle bli så enormt effektivt om vi inte ägde bilen själva. Men i realiteten så vill vi som samhälle/grupp ofta använda bilen vid samma tidpunkter och då krävs det en volym av bilar som sedan inte behöver användas annars, precis som den privata bilen.Jerka skrev:Håller med er båda! Lång räckvidd behöver inte vara mer än 30 mil. Med snabbladdning kommer det duga för nästan alla. Men det är först nu det börjar komma bilar som uppfyller det och inte kostar uppåt miljonen.
Jag är med i en bilpool och kan intyga att det aldrig är några problem att boka en på vardagar. Helger däremot är en annan femma.
Jag har ju inte heller problemet att mina bilar åldras med tid utan det är milen som gnager på dem. Kanske kan vi utnyttja batterierna när bilarna står istället? Då skulle inte stora resurser stå outnyttjade 90% av tiden utan de skulle hela tiden arbeta för oss.
Re: Artikel i media
Jag tror att omställningen går mycket snabbt.
2020 så säljs det mellan 50-70% supermiljöbilar, alltså laddbara bilar med max 60g CO2 utsläpp enligt WLTP.
2023 säljs i princip bara elbilar eftersom då kostar ett batteri ca 50 dollar per kWh.
Bilar som är mellan 0-5år gamla står för ca 80% av transportarbetet. Därför är det ganska ointressant om det finns några gamla fossilbilar kvar efter 2025, de körs knappt.
2020 så säljs det mellan 50-70% supermiljöbilar, alltså laddbara bilar med max 60g CO2 utsläpp enligt WLTP.
2023 säljs i princip bara elbilar eftersom då kostar ett batteri ca 50 dollar per kWh.
Bilar som är mellan 0-5år gamla står för ca 80% av transportarbetet. Därför är det ganska ointressant om det finns några gamla fossilbilar kvar efter 2025, de körs knappt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Så du menar att körmönstret kommer att förändra sig med miljöbilar? Ehh nej? De allra flesta pendlar till jobbet, bilen står parkerad 8h, sen pendlar man hem/till affären och sen på helgen kör man till tippen..Zalman3 skrev:Jag tror att omställningen går mycket snabbt.
2020 så säljs det mellan 50-70% supermiljöbilar, alltså laddbara bilar med max 60g CO2 utsläpp enligt WLTP.
2023 säljs i princip bara elbilar eftersom då kostar ett batteri ca 50 dollar per kWh.
Bilar som är mellan 0-5år gamla står för ca 80% av transportarbetet. Därför är det ganska ointressant om det finns några gamla fossilbilar kvar efter 2025, de körs knappt.

Det kommer ju knappast att förändras. Laddbara bilar är också fossilbilar. Att tro annat är bara att lura sig själv. De flesta som pendlar gör det mellan städer, där elmotorn knappast används.
Omställningen är från fossilt bränsle till el. Det är inte en omställning att gå från en fossilbil till en laddhybrid. Den skall fortfarande tankas.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Jag håller med!Zalman3 skrev:Jag tror att omställningen går mycket snabbt.
2023 säljs i princip bara elbilar eftersom då kostar ett batteri ca 50 dollar per kWh.
Bilar som är mellan 0-5år gamla står för ca 80% av transportarbetet. Därför är det ganska ointressant om det finns några gamla fossilbilar kvar efter 2025, de körs knappt.
Precis som du säger så körs ju de flesta milen med rätt nya bilar, så det spelar inte så stor roll om Bosse-bakåtsträvare fortsätter harva runt i sin gamla V70 (eller vad motsvarigheten till 240 är då?).
Jag gissade 2015 att en majoritet (mer än hälften) av bilarna jag ser på väg in till jobbet kommer vara elbilar 2025 och den förutsägelsen får jag väl stå fast vid. Jag har räknat elbilar varje år sedan dess under Maj-Juni när jag är påväg till jobbet, hittills har det varit en fördubbling av antalet bilar varje år. Det blir iofs svårare och svårare att identifiera dem, ja, jag har nog missat en och annan e-Golf. Så 2025 kommer vara det jobbigaste året sedan kan jag börja räkna avgasbilar istället.

Re: Artikel i media
Zalman3 säger ju inte att beteendet kommer ändras, redan nu är ju största delen bilar på vägarna nyare bilar bara det att om några år kommer de nya bilarna vara elbilar.Jeppe_E skrev:Så du menar att körmönstret kommer att förändra sig med miljöbilar? Ehh nej? De allra flesta pendlar till jobbet, bilen står parkerad 8h, sen pendlar man hem/till affären och sen på helgen kör man till tippen..Zalman3 skrev:Jag tror att omställningen går mycket snabbt.
2020 så säljs det mellan 50-70% supermiljöbilar, alltså laddbara bilar med max 60g CO2 utsläpp enligt WLTP.
2023 säljs i princip bara elbilar eftersom då kostar ett batteri ca 50 dollar per kWh.
Bilar som är mellan 0-5år gamla står för ca 80% av transportarbetet. Därför är det ganska ointressant om det finns några gamla fossilbilar kvar efter 2025, de körs knappt.![]()
Det kommer ju knappast att förändras. Laddbara bilar är också fossilbilar. Att tro annat är bara att lura sig själv. De flesta som pendlar gör det mellan städer, där elmotorn knappast används.
Omställningen är från fossilt bränsle till el. Det är inte en omställning att gå från en fossilbil till en laddhybrid. Den skall fortfarande tankas.
Re: Artikel i media
Gå till en Volkswagen återförsäljare och köp en laddbara bil idag och visa mig den nästa vecka. Just ja, det är över ett halvårs väntetid på nästan samtliga modeller, kanske ger en fingervisning mot att även om efterfrågan ökar snabbt så följer inte tillverkarna med. Ända anledning till att försäljningen av laddbara bilar ökar snabbt i världen är Kina och Tesla, i Europa har försäljningen ökat med 34% under de första 10 månaderna i år jämfört med samma period under förra året. För att ditt antagande ska gälla för Europa så behöver produktionen av laddbara bilar för den europeiska marknaden 20 dubblas på 2 år. Hur rimligt anser du att det är?Zalman3 skrev:Jag tror att omställningen går mycket snabbt.
2020 så säljs det mellan 50-70% supermiljöbilar, alltså laddbara bilar med max 60g CO2 utsläpp enligt WLTP.
2023 säljs i princip bara elbilar eftersom då kostar ett batteri ca 50 dollar per kWh.
Bilar som är mellan 0-5år gamla står för ca 80% av transportarbetet. Därför är det ganska ointressant om det finns några gamla fossilbilar kvar efter 2025, de körs knappt.
Re: Artikel i media
Lackade ur lite på fossilbilsförarnas ”jag kör 80 mil och kan inte ha elbil”.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/ ... n-dag.html
https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/ ... n-dag.html
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Artikel i media
Körde för snart 2 år sedan Göteborg-Umeå 116 mil med en Nissan Leaf 24kWh.
Tog 3 dagar.
Åkte Göteborg-Umeå med min Tesla 2 december( besökte elbilsmässan).
Det tog 14 timmar.
Har nu sedan 20 mars 2017 kört ca 7000 mil i Norrland i jobbet.
Har gått hur bra som helst!
Tog 3 dagar.
Åkte Göteborg-Umeå med min Tesla 2 december( besökte elbilsmässan).
Det tog 14 timmar.
Har nu sedan 20 mars 2017 kört ca 7000 mil i Norrland i jobbet.
Har gått hur bra som helst!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Och du har ”bara” en S75D. Supercharger-nätverket är suveränt. Hoppas de fortsätter bygga ut det.Zalman3 skrev:Körde för snart 2 år sedan Göteborg-Umeå 116 mil med en Nissan Leaf 24kWh.
Tog 3 dagar.
Åkte Göteborg-Umeå med min Tesla 2 december( besökte elbilsmässan).
Det tog 14 timmar.
Har nu sedan 20 mars 2017 kört ca 7000 mil i Norrland i jobbet.
Har gått hur bra som helst!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Artikel i media
Pickup-förare gaddar ihop sig och ICE:ar på Supercharger station, skriver Electrek.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Mogna killar...Mosse97 skrev:Pickup-förare gaddar ihop sig och ICE:ar på Supercharger station, skriver Electrek.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19