Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Ja, det vore ju perfekt, tyvärr är datakvaliteten rätt dålig, det finns t.ex. exakt en (1) Ionity-laddare där...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

IMAG1311.jpg
Örebro skulle vara igång om tre veckor. Karlstad (bilden) första veckan i januari trodde de på macken.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av zyax »

jag länkade bara till ett exempel, du får nog skriva dina parametrar själv eller kolla hur man använder API-et, jag har annat att göra ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Visst kan det bli kö. Men de få gångerna jag laddar på SuC är jag i princip alltid mer eller mindre ensam där. Ibland kommer det en till, men oftast är det helt tomt. Sist hade jag svärföräldrarna med mig och de undrare varför det finns så jäkla många laddare vid varje SuC, vi såg faktiskt inte en enda Tesla under hela resan på 170 mil. Och jag tycker att det är i princip alltid så. Det beror naturligtvis helt och hållet på vart man reser och vid vilka tider man åker. Jag kanske har haft tur hittills. Men det finns ju ändå betydligt fler Teslor än CCS-kompatibla bilar. Kom ihåg att de vanligaste elbilarna idag är Leaf och Zoe. Ingen av dem kan ladda CCS.
När Model 3 kommer kan det däremot bli en annan femma. Men samtidigt tror jag att nyblivna Model 3-ägare vill gärna ladda på SuC, det är liksom lite grejen med en Tesla.
Jo, SuC är ju kraftigt överdimensionerat i stort sett överallt i Europa utom Norge just nu. Jag har kört många, låånga resor i Europa, och jag har aldrig någonsin behövt vänta vid SuC, och de tillfällen jag tvingats dela laddpar kan i princip räknas på ena handens långfinger. Det närmaste jag kommit är Middlefart, där det varit nästan fullt ett par gånger, det vanligaste är ju att man är helt ensam. Det beror ju kanske iofs också på att många Tesla-ägare är rutinerade och planerar sina laddstopp, man stannar ju inte heller längre än nödvändigt på SuC, dom är ju inte de roligaste platserna precis.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av halper »

fth skrev:
halper skrev:
Leo skrev:
Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...
På tal om täckningskartor, jag har försökt hitta en sådan för laddare. Känner någon till en sådan? Vad jag vill ha är alltså en karta som typ uppladdning.nu men kunna se markerade områden med X kilometers radie (inmatad räckvidd genom 2, i enklaste fall; lite olika nyanser för "hellugnt", "nog okej" och "om du vågar" för överkurs) kring varje laddplats. Då kan jag slänga in "200 km" som räckvidd på min lilla IONIQ och se vilka rutter i landet jag vågar köra. Jag känner till alla vanliga reseplanerare som brukar nämnas här men jag tycker att de kräver en del "manuellt" pillande för att hitta bra alternativa rutter om man exempelvis vill ta "the scenic tour" runt en sjö istället för motorvägen, etc. Hade jag kunnat se en "täckningskarta" hade detta varit lättare, tänker jag mig. Finns det någon sådan?

Tillägg: jag har hittat den här (https://supercharge.info/map) fast den visar bara Teslas laddare vilket inte hjälper mig i min IONIQ så mycket.
Jag har gjort en sådan själv för Supercharger-nätverket några gånger med hjälp av diverse verktyg, för SuC är det ju trivialt eftersom det finns en nycket bra källa till information med lat/long, status etc:

https://supercharge.info/data

För att kunna göra en sådan karta för CCS måste man ha tillgång till alla aktiva laddare och deras koordinater, något som jag inte har hittat.

Sen är det också så att för SuC är täckningskartan rätt ointressant, med 200km radie så är täckningen total i stort sett överallt. :)

/fth
Vilken tur att det inte var superlätt att hitta en i alla fall :) Man kan tänka sig att utgå från en inte helt perfekt informationskälla också; uppladdning.nu verkar ha de flesta laddare i alla fall. Borde kunna sno ihop något, men sedan är det det här med tid och framförallt ork... är förvånad att inte de stora nätverken har en sådan. Eller det är kanske bara jag som tycker det verkar meningsfullt att ha?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

zyax skrev:
jag länkade bara till ett exempel, du får nog skriva dina parametrar själv eller kolla hur man använder API-et, jag har annat att göra ;)
Ok...? :?

Jag har alltså kollat en del där, och det vore ju grymt om man kunde hämta aktuell information om alla laddare på ett ställe. Tyvärr ser det dock alltså inte ut att vara speciellt bra data helt enkelt, det gäller alltså inte bara Sverige som i ditt exempel. Om man anger operatör Ionity så får man alltså endast en träff i hela Europa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MaLund13 »

Varberg now building (Circle K Varberg Nord). Blir nog en till mellan Varberg och Malmö som spekulerats i.

EDIT: Yesterday's news... ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

MaLund13 skrev:
Varberg now building (Circle K Varberg Nord). Blir nog en till mellan Varberg och Malmö som spekulerats i.

EDIT: Yesterday's news... ;)
Det blir nog två till. Kanske. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4976
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

De byggs en helt ny cirkel k mack vid bjärred/Lund avfarten på e6, vore bra plats men kanske för nära Malmö. (nära Löddeköpinge för er som inte känner Skåne så bra).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5562
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Ionity har lite att hämta in...
ionity.JPG
tesla.JPG
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

Vart kommer Superchargerkartan ifrån?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Teslaspolen skrev:
Vart kommer Superchargerkartan ifrån?
Ligger på teslas hemsida under laddning
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Gustafsson skrev:
Ionity har lite att hämta in...
No shit... :) Taskigt att ta med destinationsladdarna dock. ;)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5562
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Lite fuskigt kanske... Många SuC på G dock (ljusgrå) + mååånga i drift redan. Många destinationsladdare funkar ju även till andra bilar förstås...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

Geni87 skrev:
Gustafsson skrev:
Ionity har lite att hämta in...
No shit... :) Taskigt att ta med destinationsladdarna dock. ;)
Ah den biten jag missade, tycke väl att kartan inte alls stämde överrens med verklighetens alla SuCar. Nä, fusk att räkna med destinationsladdning.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Mr S skrev:
Perfekt för min familj som har släkt runt hela Västkusten som vi besöker ofta. En i Halmstad med så känns det komplett. :)

Det ligger en Circle K precis vid E22 i Halmstad, vid en stor handelsplats med restauranger och allt du kan tänka dig. Där vore perfekt.
ionity.PNG
Jag har mailat med centrumchefen på "Hallarna" i Halmstad angående laddplatser och här är hans sista svar från september:

"Tack för ditt mail.
Då vi är mitt i byggprojektet och alla ytor för parkeringsplatsen inte är helt tillgängliga, då de justeras efter byggets gång. Har vi ännu inte beslutat var vi ska placera dessa. Detta för att vi vill se flödet när gallerian är färdigbyggd.
Elladdare kommer att komma, men i dagsläget kan jag inte ge ett datum.
Det ligger tyvärr lite längre fram i tiden, men vi är angelägna om detta för underlätta för våra besökare och för miljöns skull".


Det kanske är Ionity dom väntar på...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4976
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Helt ärligt tycker jag ionity har väldigt bra fart på bygget. Tänk på att de är inte längesedan den första öppnade i europa och bara någon månad sedan första började byggas i Sverige.. Jag tror ionity blir grymt men självklart tar de ett par år.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av gellerstam »

41 live, 50 building
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5562
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

chaffis75 skrev:
Helt ärligt tycker jag ionity har väldigt bra fart på bygget. Tänk på att de är inte längesedan den första öppnade i europa och bara någon månad sedan första började byggas i Sverige.. Jag tror ionity blir grymt men självklart tar de ett par år.
Det blir kanonbra framöver. Framförallt att det är den första märkesoberoende laddaren som har mycket bra prestanda. CCS/typ2 kommer att bli standard under lång tid.
De som köper elbil idag behöver ju inte ha ett knippe sladdar å adaptrar med sig, men som sagt det blir ju lite repris på Tesla 2014, när det gäller att hitta snabbladdare. Fast lite bättre då det ju finns 50kW i parti å minut. Det blir ännu ett tag långa kisspauser för etron ägarna...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Helt ärligt tycker jag ionity har väldigt bra fart på bygget. Tänk på att de är inte längesedan den första öppnade i europa och bara någon månad sedan första började byggas i Sverige.. Jag tror ionity blir grymt men självklart tar de ett par år.
Jag kan bara hålla med. Man behöver inte gå särskilt långt tillbaka i den här tråden för att hitta många inlägg där det skrivs att det är omöjligt för Ionity att smälla upp så många laddare på så kort tid och att det inte går osv osv. Lite roligt, det sades ju i princip samma sak om Tesla innan de började bygga sitt SuC-nätverk.
Nu har Ionity fått upp farten ordentligt och det ser faktiskt ut som att det kommer att bli ett riktigt användbart laddnätverk snart. Många av laddstationerna är dessutom redan förberedda för fler laddare.
Jag får min e-tron till sommarn och det är redan nu uppenbart att det blir lika smidigt att åka ner till Tyskland som det har varit med Teslan. Dessutom finns det ju fler operatörer än Ionity som bygger HPC-stationer där nere. En liten nackdel är att man har vant sig vid vissa laddplatser där man brukade stanna för att käka. Det får kanske bli andra ställen nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Helt ärligt tycker jag ionity har väldigt bra fart på bygget. Tänk på att de är inte längesedan den första öppnade i europa och bara någon månad sedan första började byggas i Sverige.. Jag tror ionity blir grymt men självklart tar de ett par år.
Jag kan bara hålla med. Man behöver inte gå särskilt långt tillbaka i den här tråden för att hitta många inlägg där det skrivs att det är omöjligt för Ionity att smälla upp så många laddare på så kort tid och att det inte går osv osv. Lite roligt, det sades ju i princip samma sak om Tesla innan de började bygga sitt SuC-nätverk.
Nu har Ionity fått upp farten ordentligt och det ser faktiskt ut som att det kommer att bli ett riktigt användbart laddnätverk snart. Många av laddstationerna är dessutom redan förberedda för fler laddare.
Jag får min e-tron till sommarn och det är redan nu uppenbart att det blir lika smidigt att åka ner till Tyskland som det har varit med Teslan. Dessutom finns det ju fler operatörer än Ionity som bygger HPC-stationer där nere. En liten nackdel är att man har vant sig vid vissa laddplatser där man brukade stanna för att käka. Det får kanske bli andra ställen nu.
Åk upp till Norrbotten få se hur bra det går...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Går det så mycket bättre med en Tesla då? Jag har de senaste åren avstått från att åka längre norrut än Östersund, just för att jag inte gillar äventyr på det viset. Tyvärr får vi acceptera att Sveriges norra del inte längre räknas till den civiliserade delen av världen. De som bestämmer behöver inte åka längre norrut än till Åre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Är lite bitter över att det finns så dåligt med snabbladdare i Västerbotten och Norrbotten...

Tydligen ska alla som bor där tvingas flytta söderut!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Är lite bitter över att det finns så dåligt med snabbladdare i Västerbotten och Norrbotten...

Tydligen ska alla som bor där tvingas flytta söderut!
Jag förstår det. När jag var barn har vi alltid åkt upp till Västerbotten på sommarlovet. Jag skulle gärna vilja göra det igen, kanske ta kanadensaren och paddla lite och så. Men jag vågar inte. Jag har ingen lust att bli strandsatt nånstans i ödemarken med noll elektroner kvar i batteriet. Visst går det numera på nåt vis. Men det är varken smidigt eller bekymmersfritt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

43 live, 48 building
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar