Ja, det vore ju perfekt, tyvärr är datakvaliteten rätt dålig, det finns t.ex. exakt en (1) Ionity-laddare där...zyax skrev:Open Charge Map - api https://api.openchargemap.io/v2/poi/?ou ... bose=false
/fth
Moderator: Redaktion
Ja, det vore ju perfekt, tyvärr är datakvaliteten rätt dålig, det finns t.ex. exakt en (1) Ionity-laddare där...zyax skrev:Open Charge Map - api https://api.openchargemap.io/v2/poi/?ou ... bose=false
Jo, SuC är ju kraftigt överdimensionerat i stort sett överallt i Europa utom Norge just nu. Jag har kört många, låånga resor i Europa, och jag har aldrig någonsin behövt vänta vid SuC, och de tillfällen jag tvingats dela laddpar kan i princip räknas på ena handens långfinger. Det närmaste jag kommit är Middlefart, där det varit nästan fullt ett par gånger, det vanligaste är ju att man är helt ensam. Det beror ju kanske iofs också på att många Tesla-ägare är rutinerade och planerar sina laddstopp, man stannar ju inte heller längre än nödvändigt på SuC, dom är ju inte de roligaste platserna precis.mati skrev:Visst kan det bli kö. Men de få gångerna jag laddar på SuC är jag i princip alltid mer eller mindre ensam där. Ibland kommer det en till, men oftast är det helt tomt. Sist hade jag svärföräldrarna med mig och de undrare varför det finns så jäkla många laddare vid varje SuC, vi såg faktiskt inte en enda Tesla under hela resan på 170 mil. Och jag tycker att det är i princip alltid så. Det beror naturligtvis helt och hållet på vart man reser och vid vilka tider man åker. Jag kanske har haft tur hittills. Men det finns ju ändå betydligt fler Teslor än CCS-kompatibla bilar. Kom ihåg att de vanligaste elbilarna idag är Leaf och Zoe. Ingen av dem kan ladda CCS.
När Model 3 kommer kan det däremot bli en annan femma. Men samtidigt tror jag att nyblivna Model 3-ägare vill gärna ladda på SuC, det är liksom lite grejen med en Tesla.
Vilken tur att det inte var superlätt att hitta en i alla fall Man kan tänka sig att utgå från en inte helt perfekt informationskälla också; uppladdning.nu verkar ha de flesta laddare i alla fall. Borde kunna sno ihop något, men sedan är det det här med tid och framförallt ork... är förvånad att inte de stora nätverken har en sådan. Eller det är kanske bara jag som tycker det verkar meningsfullt att ha?fth skrev:Jag har gjort en sådan själv för Supercharger-nätverket några gånger med hjälp av diverse verktyg, för SuC är det ju trivialt eftersom det finns en nycket bra källa till information med lat/long, status etc:halper skrev:På tal om täckningskartor, jag har försökt hitta en sådan för laddare. Känner någon till en sådan? Vad jag vill ha är alltså en karta som typ uppladdning.nu men kunna se markerade områden med X kilometers radie (inmatad räckvidd genom 2, i enklaste fall; lite olika nyanser för "hellugnt", "nog okej" och "om du vågar" för överkurs) kring varje laddplats. Då kan jag slänga in "200 km" som räckvidd på min lilla IONIQ och se vilka rutter i landet jag vågar köra. Jag känner till alla vanliga reseplanerare som brukar nämnas här men jag tycker att de kräver en del "manuellt" pillande för att hitta bra alternativa rutter om man exempelvis vill ta "the scenic tour" runt en sjö istället för motorvägen, etc. Hade jag kunnat se en "täckningskarta" hade detta varit lättare, tänker jag mig. Finns det någon sådan?Leo skrev:Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...
…
Tillägg: jag har hittat den här (https://supercharge.info/map) fast den visar bara Teslas laddare vilket inte hjälper mig i min IONIQ så mycket.
https://supercharge.info/data
För att kunna göra en sådan karta för CCS måste man ha tillgång till alla aktiva laddare och deras koordinater, något som jag inte har hittat.
Sen är det också så att för SuC är täckningskartan rätt ointressant, med 200km radie så är täckningen total i stort sett överallt.
/fth
Ok...?zyax skrev:jag länkade bara till ett exempel, du får nog skriva dina parametrar själv eller kolla hur man använder API-et, jag har annat att göra
Det blir nog två till. Kanske.MaLund13 skrev:Varberg now building (Circle K Varberg Nord). Blir nog en till mellan Varberg och Malmö som spekulerats i.
EDIT: Yesterday's news...
Ligger på teslas hemsida under laddningTeslaspolen skrev:Vart kommer Superchargerkartan ifrån?
No shit... Taskigt att ta med destinationsladdarna dock.Gustafsson skrev:Ionity har lite att hämta in...
Ah den biten jag missade, tycke väl att kartan inte alls stämde överrens med verklighetens alla SuCar. Nä, fusk att räkna med destinationsladdning.Geni87 skrev:No shit... Taskigt att ta med destinationsladdarna dock.Gustafsson skrev:Ionity har lite att hämta in...
Jag har mailat med centrumchefen på "Hallarna" i Halmstad angående laddplatser och här är hans sista svar från september:Mr S skrev:Perfekt för min familj som har släkt runt hela Västkusten som vi besöker ofta. En i Halmstad med så känns det komplett.
Det ligger en Circle K precis vid E22 i Halmstad, vid en stor handelsplats med restauranger och allt du kan tänka dig. Där vore perfekt.
Det blir kanonbra framöver. Framförallt att det är den första märkesoberoende laddaren som har mycket bra prestanda. CCS/typ2 kommer att bli standard under lång tid.chaffis75 skrev:Helt ärligt tycker jag ionity har väldigt bra fart på bygget. Tänk på att de är inte längesedan den första öppnade i europa och bara någon månad sedan första började byggas i Sverige.. Jag tror ionity blir grymt men självklart tar de ett par år.
Jag kan bara hålla med. Man behöver inte gå särskilt långt tillbaka i den här tråden för att hitta många inlägg där det skrivs att det är omöjligt för Ionity att smälla upp så många laddare på så kort tid och att det inte går osv osv. Lite roligt, det sades ju i princip samma sak om Tesla innan de började bygga sitt SuC-nätverk.chaffis75 skrev:Helt ärligt tycker jag ionity har väldigt bra fart på bygget. Tänk på att de är inte längesedan den första öppnade i europa och bara någon månad sedan första började byggas i Sverige.. Jag tror ionity blir grymt men självklart tar de ett par år.
Åk upp till Norrbotten få se hur bra det går...mati skrev:Jag kan bara hålla med. Man behöver inte gå särskilt långt tillbaka i den här tråden för att hitta många inlägg där det skrivs att det är omöjligt för Ionity att smälla upp så många laddare på så kort tid och att det inte går osv osv. Lite roligt, det sades ju i princip samma sak om Tesla innan de började bygga sitt SuC-nätverk.chaffis75 skrev:Helt ärligt tycker jag ionity har väldigt bra fart på bygget. Tänk på att de är inte längesedan den första öppnade i europa och bara någon månad sedan första började byggas i Sverige.. Jag tror ionity blir grymt men självklart tar de ett par år.
Nu har Ionity fått upp farten ordentligt och det ser faktiskt ut som att det kommer att bli ett riktigt användbart laddnätverk snart. Många av laddstationerna är dessutom redan förberedda för fler laddare.
Jag får min e-tron till sommarn och det är redan nu uppenbart att det blir lika smidigt att åka ner till Tyskland som det har varit med Teslan. Dessutom finns det ju fler operatörer än Ionity som bygger HPC-stationer där nere. En liten nackdel är att man har vant sig vid vissa laddplatser där man brukade stanna för att käka. Det får kanske bli andra ställen nu.
Jag förstår det. När jag var barn har vi alltid åkt upp till Västerbotten på sommarlovet. Jag skulle gärna vilja göra det igen, kanske ta kanadensaren och paddla lite och så. Men jag vågar inte. Jag har ingen lust att bli strandsatt nånstans i ödemarken med noll elektroner kvar i batteriet. Visst går det numera på nåt vis. Men det är varken smidigt eller bekymmersfritt.Zalman3 skrev:Är lite bitter över att det finns så dåligt med snabbladdare i Västerbotten och Norrbotten...
Tydligen ska alla som bor där tvingas flytta söderut!