Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Mosse97 skrev:
Pickup-förare gaddar ihop sig och ICE:ar på Supercharger station, skriver Electrek.
Mogna killar...
Undrar i vilken del av grottan de parkerar sina pickupar. Kanske bredvid den precis upptäckta elden där de sitter på stubbar och gnager gamla mammutben?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Vi får väl se om de så kallade experterna har rätt, men om dollarn sjunker under 2019 så kommer vi förhoppningsvis att kunna se lägre priser på Teslorna:

https://www.svd.se/experter-dollarn-gar ... /i/senaste
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Niklas Z skrev:
Vi får väl se om de så kallade experterna har rätt, men om dollarn sjunker under 2019 så kommer vi förhoppningsvis att kunna se lägre priser på Teslorna:

Mot Euro ja, men svenska kronan lever eget liv och så länge inte Sverige förnyar sitt ekonomiska system ser jag inte att de som handlar valutor helt plötsligt skulle skicka upp kronans värde nämnvärt.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

themax skrev:
Niklas Z skrev:

Mot Euro ja, men svenska kronan lever eget liv och så länge inte Sverige förnyar sitt ekonomiska system ser jag inte att de som handlar valutor helt plötsligt skulle skicka upp kronans värde nämnvärt.
Om dollarn sjunker mot Euron så gör den nog det även mot flera andra valutor, annars hade det varit huvudsakligen fokusera på att Euron ska gå upp, men det kan naturligtvis tänkas att även den svenska kronan sjunker. Jag tolkar artikeln som att Euron kan gå upp och dollarna ned och kanske den svenska valutan därmed faller en del mot Euron och stärks en del mot dollarn. Men vi får väl se.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Artikel i media

Inlägg av themax »

Niklas Z skrev:

Om dollarn sjunker mot Euron så gör den nog det även mot flera andra valutor, annars hade det varit huvudsakligen fokusera på att Euron ska gå upp, men det kan naturligtvis tänkas att även den svenska kronan sjunker. Jag tolkar artikeln som att Euron kan gå upp och dollarna ned och kanske den svenska valutan därmed faller en del mot Euron och stärks en del mot dollarn. Men vi får väl se.
Hoppet är det sista som överger människan, men vi har egna strukturella problem som måste lösas innan vi kan tro på under ... Ingen skulle dock vara gladare än jag om jag har fel och du rätt, eftersom jag kommer betala min Model 3 med privata pengar.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

themax skrev:
Niklas Z skrev:

Hoppet är det sista som överger människan, men vi har egna strukturella problem som måste lösas innan vi kan tro på under ... Ingen skulle dock vara gladare än jag om jag har fel och du rätt, eftersom jag kommer betala min Model 3 med privata pengar.
Ja, jag är inte blind för de strukturella svenska problemen, men frågan är om de inte redan är inprisade i kronans värdering. De är ju knappast nya.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

En i mina ögon intelligent debatt-artikel i SvD idag: https://www.svd.se/klimatpolitiken-ska- ... -av-angest
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

evilirish skrev:
En i mina ögon intelligent debatt-artikel i SvD idag: https://www.svd.se/klimatpolitiken-ska- ... -av-angest
Dock så målar den en rosig bild om Sverige som haltar:
Sverige har sedan 1990 minskat utsläppen med närapå en tredjedel, vilket beror på ett antal åtgärder, däribland industrins utveckling, utbyggd fjärrvärme, högre användning av biobränslen och den närmast fossilfria elproduktionen vattenkraft och kärnkraft.
Svenska utsläpp minskar i Sverige, men vår konsumtion av utlandsproducerade varor ökar, och därmed våra indirekta men dock lika viktiga, utsläpp.
The indicator shows the total greenhouse gas emissions caused by Swedish consumption, consisting of emissions in Sweden and emissions abroad. The total emissions caused by Swedish consumption increased from 90 million tonnes carbon dioxide equivalents in 2000 to 98 million tonnes carbon dioxide equivalents in 2008. This implies an increase of 9 percent during the period.
The emissions abroad have increased from 44 million tonnes to 58 million tonnes, implying an increase of 30 percent between 2000 and 2008.
Consumption, based indicators in Swedish environmental policy, Naturvårdsverket, Sidan 9, https://www.naturvardsverket.se/Documen ... f?pid=3817

Lite nyare data visar på i princip sjunkande utsläpp i de flesta sektorer från 2012, men samtidigt ökande utsläpp från ”shipping” som kanske påvisar mer import, men de pratar också om ökade flygresor. Som ger i stort oförändrat utsläpp under 2012-2017 då det borde sjunka.

https://www.scb.se/en/finding-statistic ... -for-2017/

Dock håller jag md att vi måste försöka leda på teknikfronten, som Northvolt, fjärrvärme, värmepumpar, optimering via IT etc. allt som borde gå på export.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

evilirish skrev:
Jo, det där är en bright green istället för Miljöpartiets dark green. Det är för mig ganska självklart att det är demokrati och teknikuveckling som är det som kommer rädda klimatet och mänskligheten inte tvång och ångest. Det vi behöver i Sverige är ett Bright green parti som verkligen jobbar för ny teknik som lösningar på våra problem.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

bjelkeman skrev:
evilirish skrev:
Dock så målar den en rosig bild om Sverige som haltar:
Sverige har sedan 1990 minskat utsläppen med närapå en tredjedel, vilket beror på ett antal åtgärder, däribland industrins utveckling, utbyggd fjärrvärme, högre användning av biobränslen och den närmast fossilfria elproduktionen vattenkraft och kärnkraft.
Svenska utsläpp minskar i Sverige, men vår konsumtion av utlandsproducerade varor ökar, och därmed våra indirekta men dock lika viktiga, utsläpp.
The indicator shows the total greenhouse gas emissions caused by Swedish consumption, consisting of emissions in Sweden and emissions abroad. The total emissions caused by Swedish consumption increased from 90 million tonnes carbon dioxide equivalents in 2000 to 98 million tonnes carbon dioxide equivalents in 2008. This implies an increase of 9 percent during the period.
The emissions abroad have increased from 44 million tonnes to 58 million tonnes, implying an increase of 30 percent between 2000 and 2008.
Consumption, based indicators in Swedish environmental policy, Naturvårdsverket, Sidan 9, https://www.naturvardsverket.se/Documen ... f?pid=3817

Lite nyare data visar på i princip sjunkande utsläpp i de flesta sektorer från 2012, men samtidigt ökande utsläpp från ”shipping” som kanske påvisar mer import, men de pratar också om ökade flygresor. Som ger i stort oförändrat utsläpp under 2012-2017 då det borde sjunka.

https://www.scb.se/en/finding-statistic ... -for-2017/

Dock håller jag md att vi måste försöka leda på teknikfronten, som Northvolt, fjärrvärme, värmepumpar, optimering via IT etc. allt som borde gå på export.
Intressanta länkar.

Apropå politik så har jag fått för mig att dogmatisk politik inte är bra för klimatet.
Snarare är det vi själva som måste gå före och visa på smarta lösningar.

Det politiken skall göra är att agera inspiratör/garant och skapa förutsättningar för enkla bra idéer så att många får möjlighet ta del av energismarta lösningar.
Samt erbjuda effektiv förbränningsfri kollektivtrafik där så är möjligt.
Men det är stora frågor förstås. ;)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Min video om Nissans ändrade mjukvara har tagits upp av rätt många nu! :D
Bl.a Insideevs.
https://insideevs.com/video-nissan-leaf ... em-solved/
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Blir nog svårare och svårare att driva bensinmack i grannlandet i väster. Om inte annat lär ju priset gå upp en hel del för att täcka utgifterna.

https://www.dn.no/motor/drivstoff/rysta ... 2-1-508190
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

frippan
Där ser man tydligt att de som köper nya bilar kör mer än de som har äldre. Påverkan på bränsleförsäljningen är större, och den går ner snabbare än andelen elbilar i bilparken. Det kommer vi nog få se här också rätt snart... hoppas jag. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
frippan
Där ser man tydligt att de som köper nya bilar kör mer än de som har äldre. Påverkan på bränsleförsäljningen är större, och den går ner snabbare än andelen elbilar i bilparken. Det kommer vi nog få se här också rätt snart... hoppas jag. :)
Jag funderade på om det inte också kan vara så att många har två bilar som tidigare kördes ungefär lika mycket och när den ena blir elbil så körs den mer än vad fossilaren den ersatte kördes osv,
vet många som gör så här iaf, även om man köpt en liten elbil och har en större fossilare kvar så tar många hellre elbilen till vardags, fördelningen blir inte lika som innan man blev med elbil sas.
Då blir "andrabilen" helt plötsligt förstabil :)
Och även om det är förstabilen man ersätter med en elbil så körs den förhållandevis mer än sin föregångare också (såklart) :)
Men visst körs nyare bilar ofta mer än äldre kan jag tänka mig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Bjelke skrev:
joel80 skrev:
frippan
Jag funderade på om det inte också kan vara så att många har två bilar som tidigare kördes ungefär lika mycket och när den ena blir elbil så körs den mer än vad fossilaren den ersatte kördes osv,
vet många som gör så här iaf, även om man köpt en liten elbil och har en större fossilare kvar så tar många hellre elbilen till vardags, fördelningen blir inte lika som innan man blev med elbil sas.
Då blir "andrabilen" helt plötsligt förstabil :)
Och även om det är förstabilen man ersätter med en elbil så körs den förhållandevis mer än sin föregångare också (såklart) :)
Men visst körs nyare bilar ofta mer än äldre kan jag tänka mig.
Jag köper ditt resonemang rakt av, kan bara titta på hur de egna bilarna används.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Inte direkt en artikel, men en smart person prata om Tesla i en TV intervju

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

En liten iakttagelse från mediat allmän biograf....

Som småbarnsförälder är det inte jätteofta man går på bio men frun och jag var nyligen på bio. Reagerade på reklamerna som rullade innan filmen.

Först en reklam från Bixia med vindkraftverk och solceller i varenda klipp, sen efter det en reklam från Skekraft med swishande elbil som tema och sist men inte minst nya Kia eNiro-reklamen (nedan).

Idel trevliga budskap som förmedlades där. Så var det inte sist man var på bio. Kul att se!

Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

bjelkeman skrev:
Inte direkt en artikel, men en smart person prata om Tesla i en TV intervju

Mycket intressant klipp! Tack!

Men när gjordes det ursprungligen? - Tyckte hon sade 2017?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

En inte alltför ny artikel men intressant ändå.
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ng-record/
Intressant om det stämmer med 66 kWh tillgängligt, det skulle innebära att Tesla räknar med 133 Wh/km för att nå 310 miles. Med deras typical så skulle det krävas att det finns 76-77 kWh tillgängligt för att nå 310 miles.
100 mil blir väl nästa gräns.
Edit: Nu när sitter i min bil säger den att med en snittförbrukning på 140 Wh/km så kommer jag 228 km dvs det finns 32 kWh kvar i batteriet som är nere på 44% nu så fullt borde det ha 72,5 kWh med lite avrundade siffror kom tidigare fram till 74. Hur som helst borde det ligga på en bit över 70 i varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Kollade detta gamla program... när allt är bra för stan varför är det då ändå dåligt fattar inte?

Hänvisning till kolkraft hela tiden men finns ju alternativ i Sverige som nämns så var är då problemet här?

Finns några ju stolpar http://www.uppladdning.nu
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

leiflodde skrev:
Kollade detta gamla program... när allt är bra för stan varför är det då ändå dåligt fattar inte?

Hänvisning till kolkraft hela tiden men finns ju alternativ i Sverige som nämns så var är då problemet här?

Men det där krasades ned eh, kritiserades ned våldsamt då det innehåller en massa felaktigheter och Robert Collin verkade inte gilla elbilar vid det tillfället och frågan är om han har accepterat elfordon ännu. Har inte sett till honom på ett bra tag, men iofs har jag inte letat upp hans krönikor han brukar kratta ihop i Aftonslaget

Gammalt inslag också och alternativ? Menar du energialternativ så finns det gott om det! Vi har en bred energimix av förbränningsfria energikällor som solceller, vindkraft, bioenergi, bergvärme, vattenkraft etc etc som täcker det mesta redan och farhågor från kol och kärnkrafts-kraftbranschen har redan kunnat motbevisas.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
leiflodde skrev:

Men det där krasades ned eh, kritiserades ned våldsamt då det innehåller en massa felaktigheter och Robert Collin verkade inte gilla elbilar vid det tillfället och frågan är om han har accepterat elfordon ännu. Har inte sett till honom på ett bra tag, men iofs har jag inte letat upp hans krönikor han brukar kratta ihop i Aftonslaget

Gammalt inslag också och alternativ? Menar du energialternativ så finns det gott om det! Vi har en bred energimix av förbränningsfria energikällor som solceller, vindkraft, bioenergi, bergvärme, vattenkraft etc etc som täcker det mesta redan och farhågor från kol och kärnkrafts-kraftbranschen har redan kunnat motbevisas.
Collin är en riktig dåre som då och då verkar ha personliga vendettor mot allt möjligt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
leiflodde skrev:

Collin är en riktig dåre som då och då verkar ha personliga vendettor mot allt möjligt.
Uppenbarligen! ;)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Collin skrev en artikel i Råd o Rön för något nr sedan där han ansåg att batteribilar inte har någon framtid.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Collin på svt tv nu, hela kitet, barnarbete i kongo, kina, väldigt mycket förnybart i dieseln...
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar