På våra skattepengar!!!12man skrev:Collin på svt tv nu, hela kitet, barnarbete i kongo, kina, väldigt mycket förnybart i dieseln...
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
letade upp hela inslaget var kanske lite mer nyanserat än det verkade först, damen från bilsweden är övertygande...LarsL skrev:På våra skattepengar!!!12man skrev:Collin på svt tv nu, hela kitet, barnarbete i kongo, kina, väldigt mycket förnybart i dieseln...
c:a 2.21 in https://www.svtplay.se/video/20313662/m ... ?info=visa
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Dubbdäck har han ju helt klart, han har ju orerat för hur värdelösa dubbfria däck är i åratal, och hur man nästan kan köra på sommardäck istället.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
Re: Artikel i media
OfarligTesla skrev:Dubbdäck har han ju helt klart, han har ju orerat för hur värdelösa dubbfria däck är i åratal, och hur man nästan kan köra på sommardäck istället.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
Jo, men Naturhistoriska har ju efterlyst han. De har en ledig plats.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Men, han verkar ju helt borta i kartongen!!?12man skrev:letade upp hela inslaget var kanske lite mer nyanserat än det verkade först, damen från bilsweden är övertygande...LarsL skrev:På våra skattepengar!!!12man skrev:Collin på svt tv nu, hela kitet, barnarbete i kongo, kina, väldigt mycket förnybart i dieseln...
c:a 2.21 in https://www.svtplay.se/video/20313662/m ... ?info=visa
Vilka konstiga kommentarer, redan efter två minuter blir jag häpen!
Han verkar imponerad av en Diesel??
Och babblar om att begagnad elbil skulle vara dålig affär för privatperson
Bensinbilar blir bättre hela tiden!??
Dom här nya, - man vet ju ingenting om dom?
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
Nej det är ju lite hyckleri, och Collin är som sagt en dåre. Å andra sidan är det aldrig bra att relativisera, en dålig sak blir inte bra bara för att det redan finns andra dåliga saker. Fordonsbatterier står för ca 10-15% av koboltanvändningen sist jag såg en siffra, men andelen ökar snabbt. Jag tycker att det är jättebra att de här problemen har kommit upp till ytan, det kommer inte stoppa elbilarnas frammarsch. Det som nu sker är att alla seriösa företag som använder batterier, tvingas se över sina leverantörsled ända ner till vilken gruva som bryter råmaterialen. Samtidigt som alla jobbar för att minska andelen kobolt i batterierna.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
Hårdare krav kommer att ställas och i slutändan kommer det förhoppningsvis göra världen till en lite bättre plats. Faktum är ju att när det här med Kongo blev känt kunde i princip ingen biltillverkare svara på vart all kobolt i deras batterier kom från, nu tvingas de ta mer kontroll.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Geni87 skrev:Nej det är ju lite hyckleri, och Collin är som sagt en dåre. Å andra sidan är det aldrig bra att relativisera, en dålig sak blir inte bra bara för att det redan finns andra dåliga saker. Fordonsbatterier står för ca 10-15% av koboltanvändningen sist jag såg en siffra, men andelen ökar snabbt. Jag tycker att det är jättebra att de här problemen har kommit upp till ytan, det kommer inte stoppa elbilarnas frammarsch. Det som nu sker är att alla seriösa företag som använder batterier, tvingas se över sina leverantörsled ända ner till vilken gruva som bryter råmaterialen. Samtidigt som alla jobbar för att minska andelen kobolt i batterierna.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
Hårdare krav kommer att ställas och i slutändan kommer det förhoppningsvis göra världen till en lite bättre plats. Faktum är ju att när det här med Kongo blev känt kunde i princip ingen biltillverkare svara på vart all kobolt i deras batterier kom från, nu tvingas de ta mer kontroll.
Bra "Geni87"! Men av inslaget får man intrycket att elbilar skulle vara negativt och precis som du skriver så är materialfrågan väldigt viktig. Men det är tråkigt att Collin verkar blanda ihop korten och på det här sättet svamla kring frågan. Det gör det inte lättare för folk förstå.
Re: Artikel i media
Håller med, att Collin uttalar sig i frågan gör det knappast enklare att förstå problematiken.TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Nej det är ju lite hyckleri, och Collin är som sagt en dåre. Å andra sidan är det aldrig bra att relativisera, en dålig sak blir inte bra bara för att det redan finns andra dåliga saker. Fordonsbatterier står för ca 10-15% av koboltanvändningen sist jag såg en siffra, men andelen ökar snabbt. Jag tycker att det är jättebra att de här problemen har kommit upp till ytan, det kommer inte stoppa elbilarnas frammarsch. Det som nu sker är att alla seriösa företag som använder batterier, tvingas se över sina leverantörsled ända ner till vilken gruva som bryter råmaterialen. Samtidigt som alla jobbar för att minska andelen kobolt i batterierna.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
Hårdare krav kommer att ställas och i slutändan kommer det förhoppningsvis göra världen till en lite bättre plats. Faktum är ju att när det här med Kongo blev känt kunde i princip ingen biltillverkare svara på vart all kobolt i deras batterier kom från, nu tvingas de ta mer kontroll.
Bra "Geni87"! Men av inslaget får man intrycket att elbilar skulle vara negativt och precis som du skriver så är materialfrågan väldigt viktig. Men det är tråkigt att Collin verkar blanda ihop korten och på det här sättet svamla kring frågan. Det gör det inte lättare för folk förstå.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Han påminner om "forskarna" som bjuds in i TV debatter i USA för att diskutera klimatförändringarna. Kort och gott: Ren rappakalja som dom häver ur sig.
Dumhet eller köpta av någon? Varierar nog...
Dumhet eller köpta av någon? Varierar nog...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.Geni87 skrev:Nej det är ju lite hyckleri, och Collin är som sagt en dåre. Å andra sidan är det aldrig bra att relativisera, en dålig sak blir inte bra bara för att det redan finns andra dåliga saker. Fordonsbatterier står för ca 10-15% av koboltanvändningen sist jag såg en siffra, men andelen ökar snabbt. Jag tycker att det är jättebra att de här problemen har kommit upp till ytan, det kommer inte stoppa elbilarnas frammarsch. Det som nu sker är att alla seriösa företag som använder batterier, tvingas se över sina leverantörsled ända ner till vilken gruva som bryter råmaterialen. Samtidigt som alla jobbar för att minska andelen kobolt i batterierna.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
Hårdare krav kommer att ställas och i slutändan kommer det förhoppningsvis göra världen till en lite bättre plats. Faktum är ju att när det här med Kongo blev känt kunde i princip ingen biltillverkare svara på vart all kobolt i deras batterier kom från, nu tvingas de ta mer kontroll.
Re: Artikel i media
Pertan skrev:
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.
Solid State Batterier. Lite dyra just nu bara.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Solid State betyder inte per automatik att det är utan kobolt och särskilt inte litium. I dag höjs solid state lite till skyarna men jag tror att det mer beror på att man inte vet så mycket om vad för material som kommer användas i massproducerade solid state-batterier. Jag tror att det kommer vara samma utmaningar för solid state som för dagens litiumjonbatterier när det kommer till materialval och ursprung av dessa råvaror. Nu är dock inte råvaruproblemet något större bekymmer för batterier och det är inte som den oinformerade okunnige Collin så att det är vanligt med sällsynta jordartsmetaller i dagens batterier eller att dessa batterier inte går att återvinna.Jeppe_E skrev:Pertan skrev:
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.
Solid State Batterier. Lite dyra just nu bara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Stämmer. Solid State verkar dock ha bättre förutsättningar för att få till ett säkert och högpresterande batteri utan kobolt jämfört med batterier med flytande elektrolyt.Svenssons skrev:Solid State betyder inte per automatik att det är utan kobolt och särskilt inte litium. I dag höjs solid state lite till skyarna men jag tror att det mer beror på att man inte vet så mycket om vad för material som kommer användas i massproducerade solid state-batterier. Jag tror att det kommer vara samma utmaningar för solid state som för dagens litiumjonbatterier när det kommer till materialval och ursprung av dessa råvaror. Nu är dock inte råvaruproblemet något större bekymmer för batterier och det är inte som den oinformerade okunnige Collin så att det är vanligt med sällsynta jordartsmetaller i dagens batterier eller att dessa batterier inte går att återvinna.Jeppe_E skrev:Pertan skrev:
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.
Solid State Batterier. Lite dyra just nu bara.
Re: Artikel i media
Leaf har inte Kobolt i sina batterier.Pertan skrev:
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.
Edit: men du kanske menade Tesla med ”dom”.
Re: Artikel i media
Inga seriösa företag köper väl metall från Kongos barnarbetesgruvor, så pass bra koll på son supply-Chain har de väl. Så att säga att alla elbilar är byggda på barnarbete är bara fake-news från oljelobbister och deras anhängare.
...eller alla t-shirts är inte dåliga bara för att några tillverkas av barn.
...eller alla t-shirts är inte dåliga bara för att några tillverkas av barn.
Re: Artikel i media
Nu kanske de har den kollen, men när det här uppdagades hade de definitivt inte det. Leverantörsleden kan vara extremt långa med väldigt många mellanhänder, det krävs en stor insats för att kunna följa hela kedjan.LarsL skrev:Inga seriösa företag köper väl metall från Kongos barnarbetesgruvor, så pass bra koll på son supply-Chain har de väl. Så att säga att alla elbilar är byggda på barnarbete är bara fake-news från oljelobbister och deras anhängare.
...eller alla t-shirts är inte dåliga bara för att några tillverkas av barn.
Inte ens Tesla verkade ju vara helt säkra: "Tesla performs on-site audits to the best of our ability during the sourcing and vetting process for suppliers, to view operations and methods of risk management," it said in a statement. But it did not respond when asked to confirm its cobalt was 100% free from child labor."
Det man nu ser är att biltillverkarna eller dess cell-leverantörer försöker köpa kobolt direkt från gruvorna, utan 10 mellanhänder som kan blanda och ha sig.
Re: Artikel i media
Leaf hade inte tidigare men när de gick upp i 40 kWh batterier så bytte de kemi till samma som flera andra tillverkare använder som inkluderar kobolt tyvärr.LarsL skrev:Leaf har inte Kobolt i sina batterier.Pertan skrev:
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.
Edit: men du kanske menade Tesla med ”dom”.
Re: Artikel i media
En artikel om Epirocs (avknoppat från Atlas Copco) gruvmaskiner, riktigt rolig läsning och kanske framförallt att de har vågat satsa på Northvolts batterilösningar och använder motorer och invertrar från ABB!
https://www.nyteknik.se/premium/har-tas ... on-6943623
https://www.nyteknik.se/premium/har-tas ... on-6943623
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Bra, tyvärr låst artikel, går inte att ha hur många prenumerationer som helst helt enkelt.Geni87 skrev:En artikel om Epirocs (avknoppat från Atlas Copco) gruvmaskiner, riktigt rolig läsning och kanske framförallt att de har vågat satsa på Northvolts batterilösningar och använder motorer och invertrar från ABB!
https://www.nyteknik.se/premium/har-tas ... on-6943623
Det här är nog viktigare, att bemöta förståsigpåare.
En bekant hittade detta i ett FB-forum och är lite förbryllad, vem skall man tro på!?
Krönika!? Råd&Rön dessutom!?
Citerar Collin: ”Jag köpte själv en ny bil i vintras. En med dieselmotor. Bilen tankas uteslutande hos den mack som säljer diesel tillverkad på skogsråvara. Alltså ingen fossil diesel i tanken. Inga fossila avgaser som påverkar klimatet.
Ändå detta märkliga hat. Ett hat som särskilt riktas mot den motortyp som är så extremt snål på bränsle. Och så väl utvecklad och utan barnsjukdomar. Med avgasrening enligt det senaste lagkravet Euro6 släpper bilen knappt ut några partiklar och mycket lite kväveoxider”.
”I går var det etanol. I dag elbilar. Att tro på elbilen är som att tro på Gud. Det är inte grundat på vetenskap. Utan just på tro. I alla fall de närmaste tio, tjugo åren. Tills det blivit ordning på koboltbrytning i Kongo och bilarna fått bättre räckvidd”.
Länk:
https://www.radron.se/artiklar/robert-c ... ro-pa-gud/
Re: Artikel i media
Han är ju ändå rätt underhållande. Och vilken tur att han tankar sin bil med biodiesel, slipper vi ju co2, men resten av all skit som kommer ur avgasröret då?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Det kommer ju ut över 10.000 olika kemiska ämnen ur en avgasbil, de allra flesta är cancerframkallande i varierande utsträckning.Remuz skrev:Han är ju ändå rätt underhållande. Och vilken tur att han tankar sin bil med biodiesel, slipper vi ju co2, men resten av all skit som kommer ur avgasröret då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Exakt!Zalman3 skrev:Det kommer ju ut över 10.000 olika kemiska ämnen ur en avgasbil, de allra flesta är cancerframkallande i varierande utsträckning.Remuz skrev:Han är ju ändå rätt underhållande. Och vilken tur att han tankar sin bil med biodiesel, slipper vi ju co2, men resten av all skit som kommer ur avgasröret då?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Finns en hel del forskning kring hur biodiesel påverkar människan. Och de pekar alla på att den är lika farlig som oljebaserad diesel.Remuz skrev:Exakt!Zalman3 skrev:Det kommer ju ut över 10.000 olika kemiska ämnen ur en avgasbil, de allra flesta är cancerframkallande i varierande utsträckning.Remuz skrev:Han är ju ändå rätt underhållande. Och vilken tur att han tankar sin bil med biodiesel, slipper vi ju co2, men resten av all skit som kommer ur avgasröret då?
https://www.prevent.se/arbetsliv/forskn ... or-halsan/
https://www.umu.se/nyheter/fornybara-br ... r_5822710/
Och det pågår ett Formasprojekt som tittar mer på detta.
Så visst, kanske bättre för klimatet, men lika farlig för människan, och det är väl därför som flera vill införa förbud för dieselbilar i innerstäder.
Model Y LR.
Model S70D