ag upplevde verkligen detta med min F-Type... Jag köpte den från Platinum Cars ett halvår gammal med 200 mil på mätaren för 32% under listpris. När jag sålde den strax under 2 år gammal med 500 mil på mätaren så hade den tappat 54% av nypris! Då hade priserna fallit ytterligare på "nästan nya" F-Type.
Du ägde alltså bilen i ca 18 månader och körde på den tiden 300 mil med den?! Känns som att taxi hade varit en bra mycket bättre affär i det fallet
Taxi är en bra mycket bättre affär i många fall faktiskt om man bor i storstäder. Jag och frun hade sparat in massvis på taxi istället för Tesla även om hon skulle åkt till och från jobbet varje dag med taxi :p. Pratar vi sportbilar/sommarbilar blir det ju ofta ännu värre i jämförelse.
Rent ekonomiskt är absolut taxi ofta bättre. I Stockholm skulle jag säga att en ännu trevligare och billigare lösning är att använda Aimos elbilar på vintern respektive elscootrar/Bzzt på sommaren.
Min poäng var att det nog är väldigt få som köper en sportbil/cab för att ha som enbart transportmedel. Att transportera sig kom iaf ganska långt ner på listan för mig.
Valet mellan (tex) taxi eller egen bil känns mer relevant för dem som köper bilen som ett rent transportmedel.
Precis vad jag menade att det inte handlar om kostnad för transporten A till B i sig utan att det handlar om andra delar som man betalar för.
Och även om det handlar om transportmedel så är det ju många som är beredda att betala för bekvämligheten att alltid ha sin bil tillgänglig. Tror de flesta bilar jag haft sen jag flyttade in till innerstan har varit dyrare att äga än taxi om vi bara ser till kostnad för A till B.
Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.
Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser
Hur mycket kostade det äventyret?
Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade inget
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.
Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser
Hur mycket kostade det äventyret?
Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade inget
Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.
Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser
Hur mycket kostade det äventyret?
Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade inget
Alltid bra andrahandsvärde på dina bilar!
Vill du sälja min också?
Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.
Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser
Hur mycket kostade det äventyret?
Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade inget
Alltid bra andrahandsvärde på dina bilar!
Vill du sälja min också?
Börjar förstå hur han har råd att byta bil så ofta...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Som oftast gäller det att ha is i magen. De flesta bilar jag sålt har legat ute i ca 2mån och under den tiden får jag massor med förfrågningar om att sälja med gigantisk rabatt eller byta mot nån dieseltraktor. Rätt som det är så kommer det till slut en som vill betala det man önskar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.
Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser
Hur mycket kostade det äventyret?
Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade inget
Alltid bra andrahandsvärde på dina bilar!
Vill du sälja min också?
Ja, eller min. Helt otroligt att det går att få ut mer än vad den kostade som ny. Lite andra spelregler i Norge verkar det som.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.
Enligt Jaguar... Vilket såklart kan vara sant. Det kan dock också vara ett systematiskt fel som man väljer att mörka.
Varför mörka? Det tog ju upp mjukvaruproblemen på eCar Expo?
Eller har det kommit fram något nytt sedan dess?
Det är ju såklart ett helt förödande problem för en elbil. Är det ett systematiskt fel de inte lyckats lösa så tror jag det iaf är lockande, och med tanke på vad fossiltillverkare mörkat förr så... Men jag hoppas såklart också att det bara var den aktuella bilen som drabbats och/eller att problemet som orsakade det är löst.
Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.
Enligt Jaguar... Vilket såklart kan vara sant. Det kan dock också vara ett systematiskt fel som man väljer att mörka.
Varför mörka? Det tog ju upp mjukvaruproblemen på eCar Expo?
Eller har det kommit fram något nytt sedan dess?
Det är ju såklart ett helt förödande problem för en elbil. Är det ett systematiskt fel de inte lyckats lösa så tror jag det iaf är lockande, och med tanke på vad fossiltillverkare mörkat förr så... Men jag hoppas såklart också att det bara var den aktuella bilen som drabbats och/eller att problemet som orsakade det är löst.
Jag tor Jaguar kanske är en tillverkare som insett att det inte går längre att hålla allt stenhemligt gentemot kunderna?
Det kan så klart gälla enbart den aktuella bilen, men under eCar Expo var deväldigt öppna med att det förmodligen var mjukvaran som behövde minst, - en omgång till?
Och för tillverkarna vore det korkat att inte ta lärdomar av Teslas framgångar.
Vissa tillverkare visar tendenser att vilja lyssna och lära av kunderna.Hela bilbranschen förändras i ett slag.
Kunderna också.
Det verkar dock inte exempelvis, Nissan göra, än så länge i varje fall.
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Skrev jag trams?
Nej, han tyckte det jag skrev var trams
Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Skrev jag trams?
Nej, han tyckte det jag skrev var trams
Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
Läser man på TOCN så kan man dra slutsatsen att Tesla inte heller klarar att ladda eftersom några ägare har problem med det. Är det alltså även ett systemfel hos Tesla då
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Skrev jag trams?
Nej, han tyckte det jag skrev var trams
Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
Läser man på TOCN så kan man dra slutsatsen att Tesla inte heller klarar att ladda eftersom några ägare har problem med det. Är det alltså även ett systemfel hos Tesla då
Det hade varit bättre om du läste mitt svar först innan du attackerar. Jag skrev att man ska vara försiktig med att förlita sig enbart på vad tillverkaren säger och det var det enda jag sa från början också.
Om det nu vittnats från flera håll om att det inte är ett problem med Jaguaren från användare så är det ju inte längre enbart tillverkarens påstående...
Om Tesla/Musk hade gått ut och sagt att helljusautomatiken numera fungerar perfekt, hade du då ansett att det var trams om någon ifrågasatte det?
Såg första irl igår. En herre som stod i laddade på Clever vid Cirkle K utanför Gävle. Han hade precis hämtat bilen i Stockholm och var på väg upp till Boden.
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.
Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.
Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel?
(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad )
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.
Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel?
(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad )
Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.
Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel?
(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad )
Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.
Det är klart att Boreno menar det, jag bara raljerar lite (inte över Boreno, utan mer allmänt)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017