Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
I min senaste e-Golf valde jag till ”värmefilm” på framrutan istället för värmetrådarns jag haft tidigare. Funkar kanon.
Tycker också att trådarna är lite störande i vissa situationer.
Tycker också att trådarna är lite störande i vissa situationer.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Audi e-tron
Jag hade en lånebil några dagar som hade trådar i framrutan. Tyckte att det var sjukt störande. Ibland tänkte man inte på det, men så plötsligt får man ögonen på dem och då ser man inget annat.
Re: Audi e-tron
Nja, värme i framstolarna är ju inte ens standard i eTron.Bjelke skrev:Jag hade det på min Mondeo också och tyckte det var superbra men några tycker dom är som du beskriver såmati skrev:Vi har värmeslingor i Golfen. Jag är lite kluven angående dessa. Visst, imman försvinner direkt och det är jättebra, men jag har lite svårt att se "igenom" trådarna, som ändå syns i vissa ljusförhållanden. Mina ögon vill ibland envist fokusera på trådarna och det är skitjobbigt. Det är kanske bara jag och mina konstiga ögon. Vet ej.Bjelke skrev:Hrm host hostmåste ändå passa på att tacka helectric för info!
Sjukt bra med värmeslingor i vindrutan ju!
Och att få veta att kliman funkar bra såklart
Vi valde avsikligt bort dem, just för att jag tyckte att det kan vara obehagligt. Men VW tyckte annorlunda och vi fick dem ändå. De hade blivit standard i e-Golfen under tiden vi väntade på leverans.
E-tron har inga värmetrådar vad jag vet.
helt klart upplevs dom olika, och det är ju skillnad från olika märken också...
Jag minns inte att jag reagerade öht i Jaguaren den korta stund vi åkte runt så det kanske funkar för mig med
deras slingar också
Konstigt nästan om det är std på eGolfen och inte på E-tron...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Audi e-tron
Exakt samma jag känner inför dragkrok.Jerker skrev:Jag hade en lånebil några dagar som hade trådar i framrutan. Tyckte att det var sjukt störande. Ibland tänkte man inte på det, men så plötsligt får man ögonen på dem och då ser man inget annat.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Audi e-tron
Jo, det är det visst. Det står på min utrustningslista under standardutrustning. Däremot rumpvärme bak kostar extra.HelectriC skrev:Nja, värme i framstolarna är ju inte ens standard i eTron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
I Norge är det iaf tillval och har fört till en hel del ilska. När dessutom generalagenten verkar ta hela momsfördelen som fastmonterad tillbehör har i Norge så blir folk bara ändå surare.mati skrev:Jo, det är det visst. Det står på min utrustningslista under standardutrustning. Däremot rumpvärme bak kostar extra.HelectriC skrev:Nja, värme i framstolarna är ju inte ens standard i eTron.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Ja just ja, det är såklart olika i alla länder. Jag har aldrig fattat vitsen med det. Det ökar ju bara kostnadena. Min säljare snackade nånting om "svensk standard", vilket Proline-paketet representerar. Men varför skiljer det sig mellan svensk och norsk utrustning? Jag fattar ingenting.HelectriC skrev:I Norge är det iaf tillval och har fört till en hel del ilska. När dessutom generalagenten verkar ta hela momsfördelen som fastmonterad tillbehör har i Norge så blir folk bara ändå surare.
Jag begriper varför tyskarna inte vill ha rumpvärme, det är inte många tyska bilar som har det, men i Norge?!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Olika länder har både olika ”skatteregler” och olika synsätt på utrustning/prissättning.
Så i vissa länder är det mycket förmånligare om utrustningen säljs separat, eller monteras lokalt. Pga hur olika de beskattas.
Sverige har en ”tradition” att oftast jobba med vissa grejor som std på alla bilar (tex stolsvärme) och dessutom stora innehållsrika paket. Gärna dessutom anpassade för att funka bra på svenska tjänstebilsmatknaden, både avseende företagens interna regler (ofta 7,5PBB) och gällande Skatteregler.
Så i vissa länder är det mycket förmånligare om utrustningen säljs separat, eller monteras lokalt. Pga hur olika de beskattas.
Sverige har en ”tradition” att oftast jobba med vissa grejor som std på alla bilar (tex stolsvärme) och dessutom stora innehållsrika paket. Gärna dessutom anpassade för att funka bra på svenska tjänstebilsmatknaden, både avseende företagens interna regler (ofta 7,5PBB) och gällande Skatteregler.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Audi e-tron
Nej, det är märkligt. Just stolsvärme har ju ”alla” bilar som standard i Norge, t.o.m. bilar som egentligen inte har det från fabrik, tex Prius får det eftermonterat i landet med en konstig knapp som skriker eftermontering. Men just eTron som är en dyr bil trots momsfritt har alltså inte stolsvärme och man får betala 4000kr extra. I vanliga fall så är bilar väldigt välutrustade i Norge, men en del blunders verkar gå igenom.mati skrev:Ja just ja, det är såklart olika i alla länder. Jag har aldrig fattat vitsen med det. Det ökar ju bara kostnadena. Min säljare snackade nånting om "svensk standard", vilket Proline-paketet representerar. Men varför skiljer det sig mellan svensk och norsk utrustning? Jag fattar ingenting.HelectriC skrev:I Norge är det iaf tillval och har fört till en hel del ilska. När dessutom generalagenten verkar ta hela momsfördelen som fastmonterad tillbehör har i Norge så blir folk bara ändå surare.
Jag begriper varför tyskarna inte vill ha rumpvärme, det är inte många tyska bilar som har det, men i Norge?!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Råder nog stor förvirring av prissättningen. Helt vansinnigt att betala per minut. Jag förstår ju varför, så att bilarna inte ska bli ståendes vid laddarna. Men det blir ju helt fel effekt. AC laddning 11kW laddar väl 40km/h. Så 4 mil kostar 60kr, eller 15 kr per mil???Legato skrev:Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
CCS 50kW laddar 190km/h och kostar då 228kr eller 12 kr per mil. Ojdå... Ja, nä, men det gör ju inget att bilarna är dyra, de är ju mycket billigare att köra med?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Grattis till den bajsmackan alla som förbeställt etron.
Sen betyder ju etron bajs på franska, så det borde man kanske insett på förhand...
Sen betyder ju etron bajs på franska, så det borde man kanske insett på förhand...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Är det en specifik eTron laddningstjänst? Ionity priser är ju en sak men vad är det för AC laddning de menar?Legato skrev:Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Re: Audi e-tron
Japp, listan visar dels Ionitys priser, dels priserna inom Audis laddsamarbete.Muhlegg skrev:Är det en specifik eTron laddningstjänst? Ionity priser är ju en sak men vad är det för AC laddning de menar?Legato skrev:Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Jaha, samarbetet med de befintliga aktörerna så istället för att köpa laddning från t. ex. Fortum så köper man via Audi. Man hade ju hoppas på bättre priser men jag tror att enkelheten är den största fördelen, framförallt när man åker utomlands.Legato skrev:Japp, listan visar dels Ionitys priser, dels priserna inom Audis laddsamarbete.Muhlegg skrev:Är det en specifik eTron laddningstjänst? Ionity priser är ju en sak men vad är det för AC laddning de menar?Legato skrev:Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Re: Audi e-tron
Det är dyrt, men som sagt, det är ju om man väljer att betala via Audi. Kan vara värt det på resa för att använda ett visst laddnätverks stolpe en enda gång. Man skaffar väl konto direkt med de nätverk man avser att använda ofta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Audi e-tron
Även om snabbladdningspriserna är nära eller t.o.m över vad det kostar med bensin eller diesel blir elbilen bra mycket billigare för er flesta. Gör inte samma tankegroda här som alla journalister som p.g.a snabbladdningspriserna direkt skriker om att det är så dyrt att köra elbil. 95-97% av elbilsladdning i Norge görs tydligen med långsamladdning, och jag skulle bli förvånad om det är mycket annorlunda här.
Klart att 12kr milen är i värsta laget, och att vi vill ha bort minutpriser. (dock för blockerade laddare eller väldigt låg laddhastighet kan det vara vettigt.)
Klart att 12kr milen är i värsta laget, och att vi vill ha bort minutpriser. (dock för blockerade laddare eller väldigt låg laddhastighet kan det vara vettigt.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Audi e-tron
Man kommer bara använda det på långresa och 30min är väl vad man laddar 80% på så runt 100spänn för att fortsätta. Jag betalade 25kr för 5kWh i Nyköping i somras för att slippa mesköra till Tystberga och för att barn behövde toalett. Har absolut inga problem med dyr snabbladdning, däremot är jag skeptisk till minutpris då strömstyrkan beror på så många variabler.
Har laddat min bil med 1400kWh hemma, 250kWh SuC och 500kWh på annan AC-laddning.
Har laddat min bil med 1400kWh hemma, 250kWh SuC och 500kWh på annan AC-laddning.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Audi e-tron
Jag tror inte du ska jämföra körmönstret i Norge med övriga europeiska länder. Norge har en speciell topografi som gör att de flesta jobbresor, som i de flesta andra länder görs med bil (20-60mil) här görs med flyg eftersom det tar så lång tid att köra. Mellan alla stora städer Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim flyger folk. Det tar mig tex 5timmar att köra till Stavanger (180km) en väg, men bara 20min att flyga! Därför rullar de flesta elbilar i Norge väldigt korta sträckor i jobbsammanhang jämfört med tex Sverige eller Tyskland.joel80 skrev:Även om snabbladdningspriserna är nära eller t.o.m över vad det kostar med bensin eller diesel blir elbilen bra mycket billigare för er flesta. Gör inte samma tankegroda här som alla journalister som p.g.a snabbladdningspriserna direkt skriker om att det är så dyrt att köra elbil. 95-97% av elbilsladdning i Norge görs tydligen med långsamladdning, och jag skulle bli förvånad om det är mycket annorlunda här.
Klart att 12kr milen är i värsta laget, och att vi vill ha bort minutpriser. (dock för blockerade laddare eller väldigt låg laddhastighet kan det vara vettigt.)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta..
Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? 
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta..


**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Audi e-tron
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-l ... ill-jobbetjoel80 skrev:De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta..Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här?
Google på Restid till arbetet så hittar man en del olika undersökningar.
Re: Audi e-tron
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.joel80 skrev:De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta..Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här?
Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Nu tänkte jag kanske mer på alla de som reser runt i jobbet, inte direkt till hemkontoret, men till kunder, leverantörer, samarbetspartners. Där väljer man i Sverige och Tyskland ofta bil, men i Norge flyg.joel80 skrev:De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta..Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehattenLegato skrev:Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.joel80 skrev:De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta..Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här?
Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017