Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Moderator: Redaktion
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Det är endast priset som gör att man avvaktar. Bilen i sig eller funktionerna är det inget fel på.
En Medium range är en bra kompromiss och skulle jag ha en någorlunda rik släkt där man kan önska sig [riktigt dyra] saker i present så skulle en sådan komma högst upp. (den är dyr men inte lika dyr). Dock är priset för högt att den inte går att motivera.(inte för mig iallafall, glädjer mig åt de som kan få budgeten att gå ihop inför ett köp)
En Medium range är en bra kompromiss och skulle jag ha en någorlunda rik släkt där man kan önska sig [riktigt dyra] saker i present så skulle en sådan komma högst upp. (den är dyr men inte lika dyr). Dock är priset för högt att den inte går att motivera.(inte för mig iallafall, glädjer mig åt de som kan få budgeten att gå ihop inför ett köp)
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Det köstar att ligga på töpp, som man brukar säga.Mickep skrev:Det är endast priset som gör att man avvaktar. Bilen i sig eller funktionerna är det inget fel på.
En Medium range är en bra kompromiss och skulle jag ha en någorlunda rik släkt där man kan önska sig [riktigt dyra] saker i present så skulle en sådan komma högst upp. (den är dyr men inte lika dyr). Dock är priset för högt att den inte går att motivera.(inte för mig iallafall, glädjer mig åt de som kan få budgeten att gå ihop inför ett köp)

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Inte 7500 USD nej, men jag vill nog påstå att de allra flesta som öht har råd att köpa en tesla Model 3 (oavsett modell) tjänar såpass mycket att de kan dra nytta av hela incitamentet på 1875 USD. Ca 18000 kr i skatt betalar nog de allra flesta amerikaner.taliz skrev:
Gällande skattefördelarna i USA så gäller ju de främst höginkomsttagare. De som står in kö och vill ha SR, det är medel och låginkomsttagare som ändå inte skulle ha någon nytta av incitamenten. Dvs det blir inte dyrare för dom även om incitamenten försvinner helt.
Det är också anledningen till att MR inte varit någon succé, de som nu har råd att köpa en MR har råd med LR och/eller Performance med.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
När model 3 presenterades så pratades det en hel om att prissättningen $35000 med skatteavdrag $7500 skulle få bilen att hamna under den magiska gränsen $30000, vilken anses som max vad "folk" i USA är beredda att betala för en bil, därav beteckningen "folkelbil". Nu blir det alltså inte så. Model 3 kommer aldrig att kunna köpas för under $30000.
Det är ju synd, naturligtvis, men model 3 har gjort en massa nytta över hela världen som katalysator för att börja den verkliga elbilsrevolutionen. Det satte eld i baken på andra biltillverkare och nu börjar vi få se frukterna av detta.
Det är ju synd, naturligtvis, men model 3 har gjort en massa nytta över hela världen som katalysator för att börja den verkliga elbilsrevolutionen. Det satte eld i baken på andra biltillverkare och nu börjar vi få se frukterna av detta.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Fast det är ju lite absurt att räkna med incitamentet i USA i varje fall, eftersom det har varit tydligt hur länge det gäller. Så även om Tesla hade börjat med SR-modellen från början, så hade de ju knappast kunnat få ut fler vilar på marknaden. Således hade antalet som står i kö varit lika lång och "bara" de första 150.000 bilarna hade kunnat gå att köpa för under 30000 usd. Sen är det förstås det att många hade ju aldrig köpt Teslan utan premiumpaketet, tilläggsfärg/klädsel och fälgar. Men det är ju som det är med det.Jerker skrev:När model 3 presenterades så pratades det en hel om att prissättningen $35000 med skatteavdrag $7500 skulle få bilen att hamna under den magiska gränsen $30000, vilken anses som max vad "folk" i USA är beredda att betala för en bil, därav beteckningen "folkelbil". Nu blir det alltså inte så. Model 3 kommer aldrig att kunna köpas för under $30000.
Det är ju synd, naturligtvis, men model 3 har gjort en massa nytta över hela världen som katalysator för att börja den verkliga elbilsrevolutionen. Det satte eld i baken på andra biltillverkare och nu börjar vi få se frukterna av detta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.Jeppe_E skrev:Fast det är ju lite absurt att räkna med incitamentet i USA i varje fall, eftersom det har varit tydligt hur länge det gäller. Så även om Tesla hade börjat med SR-modellen från början, så hade de ju knappast kunnat få ut fler vilar på marknaden. Således hade antalet som står i kö varit lika lång och "bara" de första 150.000 bilarna hade kunnat gå att köpa för under 30000 usd. Sen är det förstås det att många hade ju aldrig köpt Teslan utan premiumpaketet, tilläggsfärg/klädsel och fälgar. Men det är ju som det är med det.Jerker skrev:När model 3 presenterades så pratades det en hel om att prissättningen $35000 med skatteavdrag $7500 skulle få bilen att hamna under den magiska gränsen $30000, vilken anses som max vad "folk" i USA är beredda att betala för en bil, därav beteckningen "folkelbil". Nu blir det alltså inte så. Model 3 kommer aldrig att kunna köpas för under $30000.
Det är ju synd, naturligtvis, men model 3 har gjort en massa nytta över hela världen som katalysator för att börja den verkliga elbilsrevolutionen. Det satte eld i baken på andra biltillverkare och nu börjar vi få se frukterna av detta.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Nä, inte änJerker skrev:
Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.


Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Kommer aldrig att bli, eftersom det tåget redan har gått. Det var i USA detta kriterium skulle kunna uppfyllas och eftersom skattereduktionen har halverats innan $35000-bilen har börjat säljas så blir det nu inte så.Jeppe_E skrev:Nä, inte änJerker skrev:
Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.Men det är väl inte första gången som Elon har sagt saker som inte blir av
Här skulle den aldrig komma att bli så billig eftersom en dålig valutakurs, moms och andra kostnader driver upp priset, men det bortsåg vi ifrån och lät oss dras med i resonemanget kring den amerikanska prisbilden. Ett acceptabelt pris för oss som har en hyfsad ekonomi, men inte billig.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Det är avdrag på Federala skatten inte alla skatt. Det behövs en inkomst på ca 100.000 dollar för att dra fördel av hela 7.500 dollar men det är ju då för hela familjen. I Kalifornien räknas väl 100.000 som medelinkomst för en person med utbildning. Så tror ju att detta drabbar en hel del av de som står i kön.Jeppe_E skrev:Inte 7500 USD nej, men jag vill nog påstå att de allra flesta som öht har råd att köpa en tesla Model 3 (oavsett modell) tjänar såpass mycket att de kan dra nytta av hela incitamentet på 1875 USD. Ca 18000 kr i skatt betalar nog de allra flesta amerikaner.taliz skrev:
Gällande skattefördelarna i USA så gäller ju de främst höginkomsttagare. De som står in kö och vill ha SR, det är medel och låginkomsttagare som ändå inte skulle ha någon nytta av incitamenten. Dvs det blir inte dyrare för dom även om incitamenten försvinner helt.
Det är också anledningen till att MR inte varit någon succé, de som nu har råd att köpa en MR har råd med LR och/eller Performance med.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Googlat lite på vad snitthushållen skattar.Jeppe_E skrev:Inte 7500 USD nej, men jag vill nog påstå att de allra flesta som öht har råd att köpa en tesla Model 3 (oavsett modell) tjänar såpass mycket att de kan dra nytta av hela incitamentet på 1875 USD. Ca 18000 kr i skatt betalar nog de allra flesta amerikaner.taliz skrev:
Gällande skattefördelarna i USA så gäller ju de främst höginkomsttagare. De som står in kö och vill ha SR, det är medel och låginkomsttagare som ändå inte skulle ha någon nytta av incitamenten. Dvs det blir inte dyrare för dom även om incitamenten försvinner helt.
Det är också anledningen till att MR inte varit någon succé, de som nu har råd att köpa en MR har råd med LR och/eller Performance med.
"In aggregate, households with incomes of less than $50,000 do not pay any federal income taxes. "
50-75k pyntar i snitt 2,4% i federal tax. Dvs $1200-1800.
Nu gäller ju 3750.
Dvs medelinkomsttagare kan inte ens dra nytta av hälften. Låginkomsttagare inget överhuvudtaget.
Dessutom gäller det ju inte för bilar som leasas, vilket är väldigt poppis. Tesla lär säkert börja med leasing i närtid, beroende på hur väl bilarna säljer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Kan inte minnas att Elon sagt något om att 35k bilen skulle få fulla tax credits. Det är väl snarare andra som har fantiserat ihop?Jerker skrev:Kommer aldrig att bli, eftersom det tåget redan har gått. Det var i USA detta kriterium skulle kunna uppfyllas och eftersom skattereduktionen har halverats innan $35000-bilen har börjat säljas så blir det nu inte så.Jeppe_E skrev:Nä, inte änJerker skrev:
Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.Men det är väl inte första gången som Elon har sagt saker som inte blir av
Här skulle den aldrig komma att bli så billig eftersom en dålig valutakurs, moms och andra kostnader driver upp priset, men det bortsåg vi ifrån och lät oss dras med i resonemanget kring den amerikanska prisbilden. Ett acceptabelt pris för oss som har en hyfsad ekonomi, men inte billig.
Sen har det spridit sig bland mindre bemedlade som inte förstår hur marknaden fungerar.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Mycket möjligt, men det var den bilden som spreds och förvaltades väl inom Teslasekter världen över. Inte minst här.taliz skrev:Kan inte minnas att Elon sagt något om att 35k bilen skulle få fulla tax credits. Det är väl snarare andra som har fantiserat ihop?Jerker skrev:Kommer aldrig att bli, eftersom det tåget redan har gått. Det var i USA detta kriterium skulle kunna uppfyllas och eftersom skattereduktionen har halverats innan $35000-bilen har börjat säljas så blir det nu inte så.Jeppe_E skrev:Nä, inte änJerker skrev:
Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.Men det är väl inte första gången som Elon har sagt saker som inte blir av
Här skulle den aldrig komma att bli så billig eftersom en dålig valutakurs, moms och andra kostnader driver upp priset, men det bortsåg vi ifrån och lät oss dras med i resonemanget kring den amerikanska prisbilden. Ett acceptabelt pris för oss som har en hyfsad ekonomi, men inte billig.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
GM skulle ju komma ut med Bolt före Model 3. Bolt skulle vara Tesla-dödaren och skulle säljas för 30k men det var efter tax credit. Elon Musk var då tydlig med att priset på Model 3 var $35k före tax credit. Det var många artiklar under 2016-2017 som också flaggade upp att det kanske inte skulle gå att få $7500 i tax credit på Model 3.taliz skrev:Kan inte minnas att Elon sagt något om att 35k bilen skulle få fulla tax credits. Det är väl snarare andra som har fantiserat ihop?Jerker skrev:Kommer aldrig att bli, eftersom det tåget redan har gått. Det var i USA detta kriterium skulle kunna uppfyllas och eftersom skattereduktionen har halverats innan $35000-bilen har börjat säljas så blir det nu inte så.Jeppe_E skrev:Nä, inte änJerker skrev:
Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.Men det är väl inte första gången som Elon har sagt saker som inte blir av
Här skulle den aldrig komma att bli så billig eftersom en dålig valutakurs, moms och andra kostnader driver upp priset, men det bortsåg vi ifrån och lät oss dras med i resonemanget kring den amerikanska prisbilden. Ett acceptabelt pris för oss som har en hyfsad ekonomi, men inte billig.
Sen har det spridit sig bland mindre bemedlade som inte förstår hur marknaden fungerar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1Jerker skrev:Mycket möjligt, men det var den bilden som spreds och förvaltades väl inom Teslasekter världen över. Inte minst här.taliz skrev:Kan inte minnas att Elon sagt något om att 35k bilen skulle få fulla tax credits. Det är väl snarare andra som har fantiserat ihop?Jerker skrev:Kommer aldrig att bli, eftersom det tåget redan har gått. Det var i USA detta kriterium skulle kunna uppfyllas och eftersom skattereduktionen har halverats innan $35000-bilen har börjat säljas så blir det nu inte så.Jeppe_E skrev:Nä, inte änJerker skrev:
Absurt eller inte, det var så snacket gick och det var det som var så uppseendeväckande med bilen. Den framställdes som en billig bil - folkbil - en bil som alla skulle ha råd att köpa. Det blev den aldrig.Men det är väl inte första gången som Elon har sagt saker som inte blir av
Här skulle den aldrig komma att bli så billig eftersom en dålig valutakurs, moms och andra kostnader driver upp priset, men det bortsåg vi ifrån och lät oss dras med i resonemanget kring den amerikanska prisbilden. Ett acceptabelt pris för oss som har en hyfsad ekonomi, men inte billig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Exakt. Verkar som vissa svalt nyheter och foruminlägg, som proklamerade att det kan blir hur billigt som helst, med hull och hår. När det sen visar sig inte stämma blir de upprörda.Svenssons skrev:GM skulle ju komma ut med Bolt före Model 3. Bolt skulle vara Tesla-dödaren och skulle säljas för 30k men det var efter tax credit. Elon Musk var då tydlig med att priset på Model 3 var $35k före tax credit. Det var många artiklar under 2016-2017 som också flaggade upp att det kanske inte skulle gå att få $7500 i tax credit på Model 3.
Inte de djupaste skålarna direkt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Exakt detta siade vi om här på forumet om att tidningarna skulle skriva negativa artiklar om. Slår vad om att de snart kommer.taliz skrev:Exakt. Verkar som vissa svalt nyheter och foruminlägg, som proklamerade att det kan blir hur billigt som helst, med hull och hår. När det sen visar sig inte stämma blir de upprörda.
Inte de djupaste skålarna direkt...
De flesta här har nog om och om igen sagt att $35k var före tull, moms, frakt m.m. och spytt galla över journalister som har skrivit priset i kronor efter att ha tagit $35k * dollarkursen.
Att Performance/dyrare variant skulle komma först var också en självklarhet. Exakt samma sak har gjorts på både Model S och Model X och flera lade dubbla reservationer för att kunna få en Performance snabbt som de sedan kunde sälja och en billig som de kan behålla.
Jag har om och om igen också skrivit att reservation ger max 1-2 månaders försprång mot de som inte reservera.
Ansvaret för vilket öra man sedan vill lyssna på ligger inte hos de som berättar och skriver här. Jag kan dock förstå frustrationen och besvikelsen. Jag ville egentligen inte ha Performance-modellen av Model X men ville ha Signature. De som hade reserverat Model S Signature fick välja men på Model X blev det endast Performance vilket även gav kortare räckvidd. Jag låg dock bara ute med 263k i reservation under drygt ett par år så det var inte så farligt...
Exempel från februari 2016:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 578#p65560
Kirre skrev:Har mycket svårt att tro att instegspriset kommer att vara 350.000kr. Runt 400.000kr är mer rimligt baserat på frakter, moms etc, men också om man "översätter" Teslas Model S prissättning i USA vs Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Öh...?taliz skrev:Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Köper du inte en ny bil får du vänta ett tag på Model 3. De lär ju inte säljas begagnade före de säljs som nya. Köper du en ny bil så ska du inte titta blint på inköpspriset utan titta istället på totalkostnaden. Danni hjälper dig här:Jerker skrev:Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.
http://teslakanylen.se/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
I Sverige köper privatpersoner nästan uteslutande begagnade bilar. Majoriteten av alla nya bilar köps av juridisk person, dvs företag.Jerker skrev:Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.
Ca 400k är inte dyrt för en firmabil, snarare standard.
Efter 3 år säljs de sedan begagnade till privatpersoner för ca 150-250, och det är antagligen precis vad som kommer ske även med Model 3.
Det blir en "folkelbil" på sikt, först hos många som ny firmabil och sedan som begagnad privatbil.
(Sen finns det ju något som kallas "tesla stretch"... det fenomenet kommer nog växa en del i närtid)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Oh nooo... någon kritiserar Tesla...taliz skrev:Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Måste skynda att försvara... knappa knappa knappa..

Det är en bil... Man måste kunna diskutera saker och ting i forum utan att bli förlöjligad.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Jerker skrev:Min poäng är att bilden av att Telsa 3 skulle vara en folkelbil har omhuldats mycket väl, även här. Och vissa anser ju fortfarande att det är billigt med en bil för runt 450000. Det är det inte. (Ja, jag vet att 60000 dras av, men man ska ändå hosta upp med hela summan och ligga ute med de 60000 i minst ett halvår.) De allra flesta köper inte en ny bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år.
De flesta nya bilar i Sverige köps inte av någon privatperson alls.
Kolla här: http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar
Jag valde 2018-01 till 2018-12
Fysiska personer
Kod: Markera allt
Rank Antal Modell
1 5915 VW GOLF
2 4342 VW TIGUAN
3 3597 VOLVO XC60
4 3379 FIAT DUCATO
5 3046 VW POLO
6 2928 NISSAN QASHQAI
7 2774 VOLVO S/V60
8 2771 TOYOTA YARIS
9 2577 KIA CEE D
10 2574 VOLVO S/V90N
139 123 TESLA MODEL S
155 80 TESLA MODEL X
Juridiska personer
Kod: Markera allt
Rank Antal Modell
1 21772 VOLVO S/V90N
2 13638 VOLVO S/V60
3 11335 VW PASSAT
4 11180 VW GOLF
5 9696 VOLVO XC60
6 5479 VW TIGUAN
7 5233 VOLVO V40N
8 4588 BMW 5-SERIE
9 4313 MERCEDES E-KLASS
10 4201 AUDI A6
70 760 TESLA MODEL S
135 265 TESLA MODEL X
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Pffft, inte kallat någon pedofil än.Jeppe_E skrev:Oh nooo... någon kritiserar Tesla...taliz skrev:Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Måste skynda att försvara... knappa knappa knappa..![]()
Det är en bil... Man måste kunna diskutera saker och ting i forum utan att bli förlöjligad.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Nåja, var fjärde XC60 köps av en privatperson och mer än var tredje golf. V60/V90 är sk. outliers som försvinner om man normalfördelarVerdi skrev:
Bland dyrare bilar som t ex V90 så är det en förkrossande majoritet som säljs till juridiska personer. Den andelen kommer givetvis bli ännu större för elbilar med tanke på förmånsnedsättningen som verkligen gör stor skillnad. Då spelar inte inköpspriset lika stor roll. Gäller bara att företagen arbetar om sin policy så att man kan få en vettig elbil som tjänstebil.

44% av Tiguan-bilarna ägs av en fysisk person (i andra änden av skalan)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Dröjer väl inte länge innan du drar det kortet mot mig.taliz skrev:Pffft, inte kallat någon pedofil än.Jeppe_E skrev:Oh nooo... någon kritiserar Tesla...taliz skrev:Oh noes! Profeterna på forumen lurade mig! Men det är Elons fel ändå! Tesla sux!!1
Måste skynda att försvara... knappa knappa knappa..![]()
Det är en bil... Man måste kunna diskutera saker och ting i forum utan att bli förlöjligad.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!