Hemmaladdning..?
Moderator: Redaktion
Hemmaladdning..?
Hej!
Som många andra väntar jag också (otåligt..) på min 3:a. Jag tänkte ta tag i detta med laddning under tiden. Jag har haft en BMW I3 - 2014 fram tills i somras, men Model 3 kommer stå i min carport och skall ju naturligtvis ha 3-fasladdning, eftersom det går. Så, ny laddpunkt behövs alltså.
Ett påstående och en fråga: - Eftersom man i alla Teslor kan ställa in hur mycket ström de får ta så borde väl enklaste tänkbara 3-faslösning fungera!? Ställer man in tex. 3 X 10A i bilen så kommer den ju inte dra mer, så varför behövs en mer avancerad box?
Hur tänker ni?
Mvh,
Johan
Som många andra väntar jag också (otåligt..) på min 3:a. Jag tänkte ta tag i detta med laddning under tiden. Jag har haft en BMW I3 - 2014 fram tills i somras, men Model 3 kommer stå i min carport och skall ju naturligtvis ha 3-fasladdning, eftersom det går. Så, ny laddpunkt behövs alltså.
Ett påstående och en fråga: - Eftersom man i alla Teslor kan ställa in hur mycket ström de får ta så borde väl enklaste tänkbara 3-faslösning fungera!? Ställer man in tex. 3 X 10A i bilen så kommer den ju inte dra mer, så varför behövs en mer avancerad box?
Hur tänker ni?
Mvh,
Johan
Re: Hemmaladdning..?
Korrekt.
Jag ser ingen anledning att ha något annat än Teslas Wallbox för hemmaladdning. Finessen med laddbox är att där hänger en sladd som tar 5 sekunder att stoppa i.
Jag ser ingen anledning att ha något annat än Teslas Wallbox för hemmaladdning. Finessen med laddbox är att där hänger en sladd som tar 5 sekunder att stoppa i.
Re: Hemmaladdning..?
En mer avancerad box kan t.ex. kopplas ihop med en effektvakt så att andra stora förbrukare inte smäller huvudsäkringen när bilen laddar. Boxen kan då dra ner bilens laddning och låta andra förbrukare gå före.jomo skrev:Hej!
Som många andra väntar jag också (otåligt..) på min 3:a. Jag tänkte ta tag i detta med laddning under tiden. Jag har haft en BMW I3 - 2014 fram tills i somras, men Model 3 kommer stå i min carport och skall ju naturligtvis ha 3-fasladdning, eftersom det går. Så, ny laddpunkt behövs alltså.
Ett påstående och en fråga: - Eftersom man i alla Teslor kan ställa in hur mycket ström de får ta så borde väl enklaste tänkbara 3-faslösning fungera!? Ställer man in tex. 3 X 10A i bilen så kommer den ju inte dra mer, så varför behövs en mer avancerad box?
Hur tänker ni?
Mvh,
Johan
Andra boxar kan reglera laddning så att du får billigare ström, din laddning blir en omvänd effektreserv för leverantören och kan då ge dig billigare kWh pris.
Och en tredje variant är helt enkelt registrering av statistik, så man kan följa bilens förbrukning kontra hemmets övriga förbrukning.
Re: Hemmaladdning..?
En till anledning är att Model 3 troligtvis inte kommer med en 3-fas UMC.
+ Att Teslas box är ju rätt snygg.
+ Att Teslas box är ju rätt snygg.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Hemmaladdning..?
Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att provadhogborg skrev:En mer avancerad box kan t.ex. kopplas ihop med en effektvakt så att andra stora förbrukare inte smäller huvudsäkringen när bilen laddar. Boxen kan då dra ner bilens laddning och låta andra förbrukare gå före.
.
Re: Hemmaladdning..?
Precis! Det finns några som har börjat på ett projekt för att styra strömfördelningen till WC baserat på tex solcellsproduktionen här:Kalle skrev:Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova
https://github.com/cdragon/TWCManager
Re: Hemmaladdning..?
När det blir effektbrist på gården slutar åtminstone min S100D+Wallbox att ladda. Spänningen sjunker och när den blir för låg stänger laddningen ner. Tror det är Teslan som gör det, inte Wallboxen. Har normalt ställt in att ladda med trefas 14A av 20A huvudsäkringar, ger knappt 10 kW.Kalle skrev:Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova
Om jag xzmgicibg kör spis+ugn+torktumlare och lite annat slutar bilen att ladda. Återupptas senare när spänningen är mer normal igen, men inte direkt.
Sällan ett problem dock, eftersom jag oftast laddar nattetid (har timdebitering).
Oavsett, huvudsäkringarna har aldrig gått sedan jag skaffade Teslan.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Hemmaladdning..?
Teslas laddare har också en knapp på sladden för att öppna laddluckan.
Den är mycket smidig att ha, har jag märkt efter ha haft en utan knapp.
Det är dom små sakerna som gör det.
Den är mycket smidig att ha, har jag märkt efter ha haft en utan knapp.
Det är dom små sakerna som gör det.
Re: Hemmaladdning..?
Wallboxens handske? Inte sett. Vore ju fantastiskt om det är så.tomla skrev:Teslas laddare har också en knapp på sladden för att öppna laddluckan.
Den är mycket smidig att ha, har jag märkt efter ha haft en utan knapp.
Det är dom små sakerna som gör det.
Författare och bloggare. Model S 2023
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: Hemmaladdning..?
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.larsw skrev:När det blir effektbrist på gården slutar åtminstone min S100D+Wallbox att ladda. Spänningen sjunker och när den blir för låg stänger laddningen ner. Tror det är Teslan som gör det, inte Wallboxen. Har normalt ställt in att ladda med trefas 14A av 20A huvudsäkringar, ger knappt 10 kW.Kalle skrev:Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova
Om jag xzmgicibg kör spis+ugn+torktumlare och lite annat slutar bilen att ladda. Återupptas senare när spänningen är mer normal igen, men inte direkt.
Sällan ett problem dock, eftersom jag oftast laddar nattetid (har timdebitering).
Oavsett, huvudsäkringarna har aldrig gått sedan jag skaffade Teslan.
Re: Hemmaladdning..?
Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.westerlund skrev:
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Hemmaladdning..?
Har laddat på 219V med UMC så varför det som du beskriver händer är åndå lite oklart. Wallbox har inget skydd mot att huvudsändningen går, men lyckliga omständigheter (tröga säkringar, låg ”elkvalité”) kanske kan förklara det?larsw skrev:Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.westerlund skrev:
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Re: Hemmaladdning..?
Vet ej, men kabeln känns rejält mycket styvare. Jag killgissar att man gjort något åt att signalkablarna gick av på v1.Teslared skrev:Vad skiljer Teslas Wallbox generation 1 mot 2? Och när infördes 2:an?
P85D svart/svart med gratis SuC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hemmaladdning..?
När jag hade problem hos en kund alldeles i början (för mig typ 2015) så läste jag mig till att den snarare känner av om spänning faller under tiden man laddar och bryter (eller sänker?) laddningendhogborg skrev:Har laddat på 219V med UMC så varför det som du beskriver händer är åndå lite oklart. Wallbox har inget skydd mot att huvudsändningen går, men lyckliga omständigheter (tröga säkringar, låg ”elkvalité”) kanske kan förklara det?larsw skrev:Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.westerlund skrev:
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
vid en viss nivå, det är alltså inte spänningen i sig som avgör (om den inte ligger på tok för lågt) utan spänningsfallet från när man startade laddningen.
Så om man startar på tex 230V och det sjunker till 223 så kan den bryta medans om man startar på 221V och den knappt sjunker så bryter den inte. Inga siffror jag har koll på
men principen ska stämma.
Eg. trodde jag att den "bara" kollar det här under själva uppstarten av laddningen (man ser tydligt att den ökar på strömmen sakta i början) och bryter om spänningen sjunker för mycket, men det verkar även vara
samma "regel" som styr under hela laddsessionen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hemmaladdning..?
Hmm, låter som Teslas egen Wall Connector är ett ganska bra alternativ ändå..
- Ni som har den, vet ni om hållaren för laddkontakten i WC har någon "funktion"?
(Varför jag undrar är för att jag nog helst skulle vilja ha den långa sladden upphängd på Carbortväggen när jag inte laddare. Slippa släpa den fram och tillbaka liksom..)
Mvh,
Johan
- Ni som har den, vet ni om hållaren för laddkontakten i WC har någon "funktion"?
(Varför jag undrar är för att jag nog helst skulle vilja ha den långa sladden upphängd på Carbortväggen när jag inte laddare. Slippa släpa den fram och tillbaka liksom..)
Mvh,
Johan
Hemmaladdning..?
Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.evilirish skrev:Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!
Typ som denna:
Re: Hemmaladdning..?
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hemmaladdning..?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).chaffis75 skrev:Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Hemmaladdning..?
Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.jpetters skrev:Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).chaffis75 skrev:Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hemmaladdning..?
Just den där funkar dock bara på den amerikanska laddaren som har en helt annan kontakt, här är en som funkar i Europa:ippodrome skrev:Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.evilirish skrev:Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!
Typ som denna:
https://www.ebay.com/itm/Wall-Connector ... 2078033248
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Hemmaladdning..?
Efter lite googlande hittade jag detta: https://www.evchargeking.com/en/tesla-b ... or-kit-16achaffis75 skrev:Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.jpetters skrev:Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).chaffis75 skrev:Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Skulle det kunna vara det man behöver? Jag har en Clever laddbox hemma med fast sladd, hade varit perfekt om det varit möjligt att byta till detta handtaget och kunna njuta av en självöppnande laddlucka på min Model 3.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Re: Hemmaladdning..?
Hej
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.
Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.
Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.