I forumtråden på Tesla model 3 owners club har dom lyckats få bilder innifrån vad jag antar är Glovis Cosmos.
och i texten skriver dom att bilarna ska till Norge.
Inte koll på vad detta ska säga mig, men enligt Tweet-tråden ska detta vara en Nederländsk databas för att se uppgifter om typgodkännande. Kolumnen för när det godkändes är tom för alla rader, antar att när det faktiskt finns ett datum så kan vi anse tweeten vara trovärdig: https://opendata.rdw.nl/Typegoedkeuring ... /qfyi-t5q9
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
I forumtråden på Tesla model 3 owners club har dom lyckats få bilder innifrån vad jag antar är Glovis Cosmos.
och i texten skriver dom att bilarna ska till Norge.
I forumtråden på Tesla model 3 owners club har dom lyckats få bilder innifrån vad jag antar är Glovis Cosmos.
och i texten skriver dom att bilarna ska till Norge.
Jo det ser jag också.
Men beroende på hur många bilar som är beställda i Norge finns ju ett eventuellt överflöd.
Antingen håller tesla på dessa eller så ska de ju rimligtvis vidare till andra utanför Norge som beställt.
Senast redigerad av ippodrome, redigerad totalt 1 gånger.
Verkar väldig osannolikt att de skulle skeppa en last med 2-3000 teslor till Norge, det skulle innebära att 50% får sina bilar i ett svep. Dessutom skulle det innebära en gigantisk utmaning för Tesla Norge att fixa bilarna för leverans. Möjligen handlar det om att köra båten till Norge och lasta av en 500 bilar, för att därefter gå ner till Zeebrugge.
Det kostar ju en slant att transportera upp 500 bilar på trailers till Norge. Så det är logistiskt sett, mer rätt att transportera dem på båt direkt till Norge.
Då kan de dessutom gå inom Göteborg och hämta lite Volvo
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Nu har Glovis Cosmos kastat loss.
ETA till Panama 2019-01-27 https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... id:3448915
Måste skett för bara någon minut sedan för man ser hur hon ligger nära kajen och bogserbåtarna jobbar med att få ut henne från kajen.
Stämmer överens med de obekräftade rykten jag hört om att Glovis Captain har med sig bilar både till EU och Norge. Att den ska stanna till både vid Zeebrugge och Norge.
Nu har Glovis Cosmos kastat loss.
ETA till Panama 2019-01-27 https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... id:3448915
Måste skett för bara någon minut sedan för man ser hur hon ligger nära kajen och bogserbåtarna jobbar med att få ut henne från kajen.
Glovis Cosmos ska via Panama också, så det är ju lovande.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Angående att Model 3 verkar fått helbilsgodkännande i EU. Kan någon kunnig se handlingar för detta och kanske möjligen ledtrådar om ev dragkrok, tex max släpvagnsvikt etc?
Stämmer överens med de obekräftade rykten jag hört om att Glovis Captain har med sig bilar både till EU och Norge. Att den ska stanna till både vid Zeebrugge och Norge.
Kan det innebära att Sverige får M3 via Norge? Blev nämligen uppringd av norskt Teslanummer som hade lite frågor om min beställning.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Tja iom att bilarna inte behöver fixas på något sätt innan leverans är allt möjligt. Det enda som är säkert är att bilarna till Norge inte levereras via EU för då skulle Tesla åka på 10% tull. Men åt andra hållet är det fullt tänkbart, att bilarna först skeppas till Norge (som har 0% tull på elbilar), sedan levereras till Sverige (och Tesla betalar 10% EU-tullen när bilarna passerar norsk-svenska gränsen).
Tja iom att bilarna inte behöver fixas på något sätt innan leverans är allt möjligt. Det enda som är säkert är att bilarna till Norge inte levereras via EU för då skulle Tesla åka på 10% tull. Men åt andra hållet är det fullt tänkbart, att bilarna först skeppas till Norge (som har 0% tull på elbilar), sedan levereras till Sverige (och Tesla betalar 10% EU-tullen när bilarna passerar norsk-svenska gränsen).
Nja, det går förstås att köra dem genom EU utan att betala tull, eftersom slutmålet ligger utanför EU. Så kallad Customs Transit under TIR-reglementet.
Men som jag tidigare sagt, om det är 500 bilar (Norrbaggarna beställde väl 4000 M3:or?) så är det ju betydligt effektivare att frakta dessa på båt, även om det tillkommer en del kostnader, så lär de inte vara i närheten av att ha 50? trailers från Zeebrugge. Utan att veta exakt pris, så mellan tummen och pekfingret, 40000 SEK för en biltransport. Så det skulle innebära 2 miljoner kronor.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Men som jag tidigare sagt, om det är 500 bilar (Norrbaggarna beställde väl 4000 M3:or?) så är det ju betydligt effektivare att frakta dessa på båt, även om det tillkommer en del kostnader, så lär de inte vara i närheten av att ha 50? trailers från Zeebrugge. Utan att veta exakt pris, så mellan tummen och pekfingret, 40000 SEK för en biltransport. Så det skulle innebära 2 miljoner kronor.
Priset för att frakta en krockad VW skåpbll gick på 7000+ moms från Haag till Malmö, att frakta i bulk kommer vara betydligt billigare.
Tja iom att bilarna inte behöver fixas på något sätt innan leverans är allt möjligt. Det enda som är säkert är att bilarna till Norge inte levereras via EU för då skulle Tesla åka på 10% tull. Men åt andra hållet är det fullt tänkbart, att bilarna först skeppas till Norge (som har 0% tull på elbilar), sedan levereras till Sverige (och Tesla betalar 10% EU-tullen när bilarna passerar norsk-svenska gränsen).
De har tagit in bilar till Norge via Göteborg när det har varit kapacitetsproblem i Drammen: https://www.nrk.no/ostfold/tesla-fortse ... 1.13970763
Och som har sagts tidigare så kan man köra transit utan att betala tull i varje land man passerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Men som jag tidigare sagt, om det är 500 bilar (Norrbaggarna beställde väl 4000 M3:or?) så är det ju betydligt effektivare att frakta dessa på båt, även om det tillkommer en del kostnader, så lär de inte vara i närheten av att ha 50? trailers från Zeebrugge. Utan att veta exakt pris, så mellan tummen och pekfingret, 40000 SEK för en biltransport. Så det skulle innebära 2 miljoner kronor.
Priset för att frakta en krockad VW skåpbll gick på 7000+ moms från Haag till Malmö, att frakta i bulk kommer vara betydligt billigare.
Nej, tyvärr inte. Jobbar med transporter dagligen. Tänk dig en lastbil som tar 66 pallar, 600 kr per pall. Ser inte att biltransporter skulle vara annorlunda. Bara att det är färre kollin. Bilen ska tankas, föraren ska ha lön, åkeriet ska ha en vinst. En biltransport tar väl en 8-10 bilar. Inte orimligt med 4000 kr per bil. Tungt att dra, går mycket bränsle.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skojar de eller? Det hade blivit kaos. Över 100 personer som ska försöka hämta sina bilar samtidigt. Försöka inspektera och se att bilen ser bra ut. Hittar man något småfel så springer man snabbt till en annan med samma konfiguration och tar den innan någon annan om den verkar bra. Låter som värsta Black Friday-rushen.
EDIT: Nu läste jag att han föreslog att bilarna skulle blivit tilldelade innan. Då hade det inte blivit kaos.
Senast redigerad av Feddan, redigerad totalt 1 gånger.
Skojar de eller? Det hade blivit kaos. Över 100 personer som ska försöka hämta sina bilar samtidigt. Försöka inspektera och se att bilen ser bra ut. Hittar man något småfel så springer man snabbt till en annan med samma konfiguration och tar den innan någon annan om den verkar bra. Låter som värsta Black Friday-rushen.
EDIT: Nu läste jag att han föreslog att bilarna skulle blivit tilldelade innan. Då hade det inte blivit kaos.
Kul att inspektera en bil med transportskydd på.
Var lacken bra?
Ingen aning...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017