Leasing i småbolag

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Re: Leasing i småbolag

Inlägg av Reddy »

danni skrev:
Det dumma är att då får jag ingen restvärdesgaranti. Visst, restvärdet borde vara bra på en Model S, men det är skönt att ha det garanterat. Jag kan lägga 30% också, men inte i september, utan först i oktober (likviditeten är alltid som sämst efter sommaren).
Varför skulle du inte få någon återköpsgaranti om du använder Wasa? Jag tror nämligen att Wasa är det andra leasingbolaget (efter DNB) som tecknat avtal med Tesla, vilket tydligen krävs för att Tesla skall lämna återköpsgaranti.

Bolaget jag är hänvisad till (Svea) har inget avtal men både Tesla och Svea säger att det är på gång och att det är troligt att det finns på plats innan min bil levereras.

Visst vore det trevligt med en återköpsgaranti men min kalkyl bygger på ett restvärde på 43% så jag hoppas på en liten uppsida efter 36 månader.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Reddy skrev:
danni skrev:
Det dumma är att då får jag ingen restvärdesgaranti. Visst, restvärdet borde vara bra på en Model S, men det är skönt att ha det garanterat. Jag kan lägga 30% också, men inte i september, utan först i oktober (likviditeten är alltid som sämst efter sommaren).
Varför skulle du inte få någon återköpsgaranti om du använder Wasa? Jag tror nämligen att Wasa är det andra leasingbolaget (efter DNB) som tecknat avtal med Tesla, vilket tydligen krävs för att Tesla skall lämna återköpsgaranti.

Bolaget jag är hänvisad till (Svea) har inget avtal men både Tesla och Svea säger att det är på gång och att det är troligt att det finns på plats innan min bil levereras.

Visst vore det trevligt med en återköpsgaranti men min kalkyl bygger på ett restvärde på 43% så jag hoppas på en liten uppsida efter 36 månader.
Bild
http://www.teslamotors.com/sv_SE/suppor ... desgaranti

Står alltså bara DNB på Teslas sida om restvärdesgarantin. Funkar den med fler finansiella institut hade det ju hjälpt min situation rejält.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Martinen skrev:
Jo det är klart bra med restvärdesgaranti. Jag beställde innan den kom så då var det inget att fundera på ändå. Dessutom kör Jag för mycket för attt ha nytta av den.
Du kan ju alltid ta in pris från lite andra bolag ändå. Det kan ju va så att du får bättre villkor /ränta
Jag har för mig att restvärdesgarantin började gälla den 11/3 i år. För mig gick det att ordna så att jag fick denna när jag hämtade bilen den 12/3.
När man beställt hade alltså ingen betydelse, däremot hade naturligtvis leveranstiden betydelse.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Segelflygaren skrev:
Martinen skrev:
Jo det är klart bra med restvärdesgaranti. Jag beställde innan den kom så då var det inget att fundera på ändå. Dessutom kör Jag för mycket för attt ha nytta av den.
Du kan ju alltid ta in pris från lite andra bolag ändå. Det kan ju va så att du får bättre villkor /ränta
Jag har för mig att restvärdesgarantin började gälla den 11/3 i år. För mig gick det att ordna så att jag fick denna när jag hämtade bilen den 12/3.
När man beställt hade alltså ingen betydelse, däremot hade naturligtvis leveranstiden betydelse.
Ja jag vet, men då hade jag redan valt wasa kredit. och med tanke på att jag kör så långa mil så fanns det ingen anledning att försöka byta till DNB. Dom räknar ju av på restvärdet för varje mil man är över 7500 eller nått sånt..
Dessutom tyckte jag att wasa var mycket smidigare att jobba med.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Om jag minns rätt så minkar det garanterade restvärdet med 16 kr/mil om man kör över 7 500 mil, jämfört med en värdeminskning på närmare 70 kr/mil för dom första 7 500 milen.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Segelflygaren skrev:
Om jag minns rätt så minkar det garanterade restvärdet med 16 kr/mil om man kör över 7 500 mil, jämfört med en värdeminskning på närmare 70 kr/mil för dom första 7 500 milen.
Blir ju nästan 200 k för mig om jag kör den i 3 år :)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Precis.. 16kr/milen inkl moms. Så även om man kör säg 9000mil så blir det bra garanterat restvärde. Det sänks med 2.4% om man räknar att bilen kostat 1 000 000kr som ny. Alltså garanterat restvärde på 47.6% vid 9000 mil.

Sen är min känsla, och kanske många av er också tror det, att en Tesla kommer vara rätt attraktiv som begagnad. Speciellt om den inte är momssmittad.. Mycket möjligt att man skulle kunna få närmre 600k för en 3 år gammal Tesla.. Jag tror i allafall det... Om nått år kanske vi börjar se lite var det hamnar, om några av de första Teslorna i Sverige varit leasingbilar.. :)
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Kommer nog ligga på 20 000 mil om 3 år.
Om jag behåller den så länge. Börjar redan bli sugen på model X, men vi får se vad plånboken säger nästa år.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Reddy skrev:
danni skrev:

Jag var i lite samma sits, det var först två veckor innan leveransen som det bolag jag använder vårt godkända. Det hjälpte dock inte mig då svaret vårt att det gäller bara nybeställningar efter godkännandet. Varför fick jag aldrig veta men Tesla stod på sig och ville inte lösa det med återköpsgaranti för min del.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

danni skrev:
Hmmm. Nu fick jag mail med preliminärt leveransdatum (30:e september!) och info om första förhöjd som ska betalas in. Då är den satt till 30%! När jag pratade med min DS visade det sig att DNB helt sonika bestämt att jag skulle ha 30%. Tesla har hela tiden sagt att 0% och uppåt är okay, men när det väl kommer till kritan sätter alltså deras samarbetspartner 30% utan att ens fråga. Osnyggt. 20% kan jag tänka mig men 30% blir lite svettigt för likviditeten under hösten, så jag får ringa DNB direkt och höra vad de sysslar med.
Jag har fått leveransdatum 4,e september och ansökte om leasing hos DNB med 30% 1,a förhöjd och 20% på 3 år, men det godkändes inte utan att jag tog en personlig borgen också. Det är ett AB jag har.
Pesonlig borgen har aldrig frågats efter på mina tidigare leasingbilar, BMW, Jaguar och Mercedes och det kan inte vara pga. betalninganmärkningar eller dålig ekonomi i företaget, men kanske kan ha att göra med att Teslan kostar över en mille och mina tidigare leasingbilar har legat på hälften av detta.
Har inga problem med en personlig borgen, men det känns lite konstigt då bilen ju också står som säkerhet??
I alla fall så godkändes det med ett ja på personlig borgen över telefon, det ska skrivas på lite papper på detta när jag hämtar ut bilen.
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare

Inlägg av Groda »

Jag har HB som omsätter strax under 2M. Valde 50k i FFH vilket blir strax under 6%. Var inga bekymmer med DnB och fick besked på ett par dagar. Personlig borgen dock.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Undrar vad som då fick DnB att sätta 30% för danni..
Går dom på tidigare vinster eller omsättning tro...

Jag har bra rating, men det verkar ju danni också ha..
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

danni skrev:
Står alltså bara DNB på Teslas sida om restvärdesgarantin. Funkar den med fler finansiella institut hade det ju hjälpt min situation rejält.
Jag fick informationen från Tesla när jag prated med dem om återköpsgarantin, vid den tidpunkten kunde man bara välja på DNB eller Wasa, det var de bolagen som skrivit avtal med Tesla. Detta var för ungefär en månad sedan.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

joel80 skrev:

Bolaget har AA-rating, omsätter runt 1,2-1,4 miljoner, och jag gör vinst på 150-350k om året. Det borde verkligen inte vara några problem.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nu har jag pratat med DNB. En av de faktorer som gjorde att de ville ha in en stor insats var att det redan ligger en ganska dyr bil i bolaget. Men den ska ju säljas när Teslan kommer, så den borde de räkna bort. Han skulle göra en ny prövning på 20% under dagen och ta hänsyn till att den gamla bilen ska säljas, så skulle han återkomma sen.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Aaah... det är bra att veta. Så är det ju för mig också.. Ska se till att de vet om det från början. :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nu har DNB återkommit med att de beviljar krediten med 25% kontant. Vafan... Varför är de så fruktansvärt obstinata?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det här gör mig uppriktigt talat fruktansvärt irriterad. Folket från Tesla har sagt "från 0%" hela tiden i varenda kommunikation jag haft med dem. Och nu kräver deras partner 25%, annars går jag miste om restvärdesgarantin (som känns väldigt viktig för mig).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, med 50% garanterat från Tesla och 25% från dig så blir det ju inte mycket till finansiering däremellan.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nu har jag pratat med DS igen och han säger att det bara är DNB som gäller för restvärdesgaranti. Inte Wasa, inte Svea (även om han vet att de haft samtal med Svea och tycker att samarbetet borde ha varit på plats för länge sen).
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Ok, inte samma information som jag fick av en person på Stockholmskontoret, hen sa att jag kunde välja mellan DNB eller Wasa men att troligen även Svea skulle skrivit på avtalet innan min bil levererades.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

danni skrev:
joel80 skrev:

Bolaget har AA-rating, omsätter runt 1,2-1,4 miljoner, och jag gör vinst på 150-350k om året. Det borde verkligen inte vara några problem.
Var hittar man en rating på bolaget?
Jag har aldrig behövt låna på bolaget sedan jag startade det för 10 år sedan, är det då man får en rating?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Mjäe. Det finns olika ratings från olika ratinginstitut. B, A, AA, AAA och liknande är de som Soliditet ger ut. Enda anledningen till att jag vet att mitt bolag är AA är att de skickade mig ett brev med “grattis, ditt bolag är nu AA, vill du köpa ett dyrt diplom och rätten att använda vår logo?”
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

danni skrev:
joel80 skrev:

En vinst på 150k täcker ju inte leasing+avskrivning av första förhöjda.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Mjäe. Det finns olika ratings från olika ratinginstitut. B, A, AA, AAA och liknande är de som Soliditet ger ut. Enda anledningen till att jag vet att mitt bolag är AA är att de skickade mig ett brev med “grattis, ditt bolag är nu AA, vill du köpa ett dyrt diplom och rätten att använda vår logo?”
Fattar inte varför man lägger pengar på dessa diplom (mig själv inkluderad). Har i all fall slutat köpa de pappersdiplomen för ett antal år sedan. Jag betalar till och med för att ha en live AA-logga på hemsida som uppdateras automatiskt. Känns som även detta är ganska bortkastade pengar och påverkar ju ingen ändå.

Tråkigt med leasingen. Dom verkar inte tycka om oss småbolag. Som jag skrivit innan så har jag bara dålig erfarenhet av dom, och det är just sådan här fyrkantighet som jag inte orkar med.
Känns löjligt att dom inte kan gå ända ner till 0% när tesla har restvärdes garantin.
Vad får du för månadskostnad / ränta, uppläggnings och aviavgift?
Skriv svar