Hur mycket får en Tesla S kosta?
Moderator: Redaktion
Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?
Mycket intressant läsning! Sammanfattningsvis så är det enligt en majoritet av inläggen klart mer förmånligt att företagsleasa sin Tesla än att köpa den privat pga av rådande skattelagstiftning (förutsatt att man av olika skäl inte vill åka omkring eller betala för en bil som passerat tre år).
Samtidigt anser ett flertal att Teslan redan nu är så högt prissatt att smärtgränsen är nådd. Höjs priset mer eller ändras förmånsbeskattningen så kommer många att kliva av (dock framgår det inte ifall det blir en återgång till en brum, brum bil eller ett byte till en kommande Tesla 3 eller annan billigare elbil).
Själv funderade jag mer i termer - ska jag köpa en elbil och solceller eller ska skippa solcellerna. Eftersom närmare 100 procent av min bilkörning kommer att ske där elen till den produceras utan CO2 utsläpp så valde jag bort solcellerna. Med de långsiktiga prisprognoser som elbolagen kalkylerar med för de kommande fem till tio åren så var det rätt beslut med tanke på att priset på Teslan hann justeras upp med cirka 150 000 från att jag beställde min till vad den kostar idag.
Samtidigt anser ett flertal att Teslan redan nu är så högt prissatt att smärtgränsen är nådd. Höjs priset mer eller ändras förmånsbeskattningen så kommer många att kliva av (dock framgår det inte ifall det blir en återgång till en brum, brum bil eller ett byte till en kommande Tesla 3 eller annan billigare elbil).
Själv funderade jag mer i termer - ska jag köpa en elbil och solceller eller ska skippa solcellerna. Eftersom närmare 100 procent av min bilkörning kommer att ske där elen till den produceras utan CO2 utsläpp så valde jag bort solcellerna. Med de långsiktiga prisprognoser som elbolagen kalkylerar med för de kommande fem till tio åren så var det rätt beslut med tanke på att priset på Teslan hann justeras upp med cirka 150 000 från att jag beställde min till vad den kostar idag.
Installerat 13,2 kWp solceller
- JonPersson
- Teslaägare
Om du vet ett sätt att investera utan risk till 10% avkastning är det bara att gratulera. Annars måste du även ta höjd för risken i din alternativkalkyl...jonas skrev:Antag att jag har 1milj fritt kapital, detta kan jag investera på tre år med en årlig ränta på 10% det ger drygt 300 000 i avkastning. Alt2 Jag leasar en Tesla på 1 milj detta ger 70 000 kr tillbaka i form av moms men som av en händelse tar moms och ränta ut varandra vid ca 3% ränta och 36 mån. Kvar är kostnaden för att du inte kunde inverstera din miljon. dvs det kostar dig ca 300 000 på 3 år att köpa kontant kontra investera pengarna med 10% avkastning. Vi antar att bilen är lika mycket värd i bägge fallen.
I mitt fall betalde företaget bilen kontant eftersom det blev billigare än att leasa, trots att leasingen möjliggör att dra halva momsen. Jag skriver av den som vilken inventarie som helst så förutom att det blir billigare belastar den dessutom resultatet mindre än motsvarande leasinglösning.
Inga investeringar saknar risk. Om man driver företag så har man ju ofta vinst på investerat kapital dvs ju mer man kan satsa rätt desto mer kan man tjäna. Annars kan man ju alltid följa börsindex, det är ju på 3 års spann en positiv investering.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Leasingräntan just nu är bara 2,75%. Det kan man slå eller åtminstone komma nära med väldigt liten risk, vilket gör att räntan och alternativkostnaden är väldigt snarlika, och att avdragsrätten därför gör mycket större skillnad. Detta gäller särskilt om man har ett kapitalstarkt företag och därför kan amortera väldigt aggressivt på leasingen (t.ex. ner till 25-30%) och därför dra av moms på större delen av bilens pris. Men faktum är att redan momsavdraget i sig gör det bättre att leasa än att köpa, redan innan vi börjar titta på att placera pengarna. Räkneexempel:
Säg att du köper bilen för en miljon, och betalar ner till 30% restvärde på tre år, och sen nyttjar restvärdesgarantin och får 50% tillbaks. Då kommer du betala nästan precis 750 kkr i leasingavgifter inkl moms (ca 20 930 kr per månad). Av detta drar du av 75 kkr i moms. När du avyttrar bilen får du igen 500 kkr och löser leasingen och får med andra ord 200 kkr över där (eftersom restskulden är 300 kkr). Total kostnad för leasingen har alltså då blivit 475 kkr. Om du istället hade köpt bilen kontant för 1 Mkr utan avdragsrätt och sålt den för 50% så hade det kostat dig 500 kkr.
Så redan innan vi börjat räkna på alternativkostnaden är alltså leasing mer förmånlig! När vi dessutom tänker att vi kan placera i genomsnitt över en halmiljon kronor under perioden till åtminstone ett par procents avkastning så blir kalkylen ännu snällare. Lite beroende på om kalkylräntan för placeringarna eller leasingräntan är högst så kan man också slänga in en rejäl kontantinsats (säg 40%) för att få kalkylen ännu bättre.
Så nej, att köpa kontant är inte bättre ens i ett kapitalstarkt företag. Hur man än vrider och vänder på det går det att få det billigare att leasa.
EDIT: Sen kan det ju faktiskt vara att man vill hålla uppe vinsten för att exempelvis kunna ta en större aktieutdelning, och därför skriver av en kontantköpt bil på en längre tid än 36 månader. Å andra sidan går det ju i gengäld att göra ett leasingupplägg på en längre tid också, men i gengäld beta av restvärdet ännu mer aggressivt, så det går nog på ett ut.
Säg att du köper bilen för en miljon, och betalar ner till 30% restvärde på tre år, och sen nyttjar restvärdesgarantin och får 50% tillbaks. Då kommer du betala nästan precis 750 kkr i leasingavgifter inkl moms (ca 20 930 kr per månad). Av detta drar du av 75 kkr i moms. När du avyttrar bilen får du igen 500 kkr och löser leasingen och får med andra ord 200 kkr över där (eftersom restskulden är 300 kkr). Total kostnad för leasingen har alltså då blivit 475 kkr. Om du istället hade köpt bilen kontant för 1 Mkr utan avdragsrätt och sålt den för 50% så hade det kostat dig 500 kkr.
Så redan innan vi börjat räkna på alternativkostnaden är alltså leasing mer förmånlig! När vi dessutom tänker att vi kan placera i genomsnitt över en halmiljon kronor under perioden till åtminstone ett par procents avkastning så blir kalkylen ännu snällare. Lite beroende på om kalkylräntan för placeringarna eller leasingräntan är högst så kan man också slänga in en rejäl kontantinsats (säg 40%) för att få kalkylen ännu bättre.
Så nej, att köpa kontant är inte bättre ens i ett kapitalstarkt företag. Hur man än vrider och vänder på det går det att få det billigare att leasa.
EDIT: Sen kan det ju faktiskt vara att man vill hålla uppe vinsten för att exempelvis kunna ta en större aktieutdelning, och därför skriver av en kontantköpt bil på en längre tid än 36 månader. Å andra sidan går det ju i gengäld att göra ett leasingupplägg på en längre tid också, men i gengäld beta av restvärdet ännu mer aggressivt, så det går nog på ett ut.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Om man inte kan dra moms, hur blir det då?danni skrev:Leasingräntan just nu är bara 2,75%. Det kan man slå eller åtminstone komma nära med väldigt liten risk, vilket gör att räntan och alternativkostnaden är väldigt snarlika, och att avdragsrätten därför gör mycket större skillnad. Detta gäller särskilt om man har ett kapitalstarkt företag och därför kan amortera väldigt aggressivt på leasingen (t.ex. ner till 25-30%) och därför dra av moms på större delen av bilens pris. Men faktum är att redan momsavdraget i sig gör det bättre att leasa än att köpa, redan innan vi börjar titta på att placera pengarna.Så nej, att köpa kontant är inte bättre ens i ett kapitalstarkt företag. Hur man än vrider och vänder på det går det att få det billigare att leasa.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Om man inte kan dra av moms så blir det precis samma som om man skulle ta ett lån för att köpa bilen. Dvs kan du få bättre avkastning på pengarna än leasingräntan (eller låneräntan om du skulle ta ett vanligt lån), så är det fördelaktigt att leasa och placera pengarna istället, men kan du inte det, så är det bättre att köpa kontant.Machris skrev:Om man inte kan dra moms, hur blir det då?
Du kan ju göra om beräkningen ovan utan momsavdraget, och finner då att leasingen skulle kosta 550 kkr om du inte kunde dra av någon moms jämfört med 500k i kostnad för ett kontantköp, dvs du åker på 50 kkr i ränta på att köra leasingen. Tror du att du istället kan tjäna in mer än 50 kkr på att placera pengarna istället för att köpa bilen kontant, med hänsyn till risk etc, kör på det, annars köp kontant.
När man räknar på om leasingbil är bättre eller inte måste man om man som mig är i ett fåmansbolag ta hänsyn till både leasingkostnad och allt som har med det och göra samt kostnaden både privat och för firman med förmånsvärdet.
Det är inte säkert att det man sparar in på momsen lönar sig om man som mig äger firman och "vinsten" i den är min lön.. Förmånsvärdet betyder ju dels en kostnad på nån eller ett par tusenlappar i månaden för mig som privatperson och dels en kostnad för arbetsgivarutgifterna på förmånsvärdet för firman.. pengar som annars hade kunnat användas som lön.
Man bör i allafall ha med allt det i beräkningarna så man inte lurar sig själv.
Jag jämför nu i och för sig med att köpa privat, inte att betala kontant. (då har man ju fortfarande kostnaderna med förmånsvärdet...)
Men köper man privat har man kostnader med redan skattade pengar för allt runtomkring.. när det gäller däck och bilvård... service och ev verkstadsbesök, dock kan man ta ut en slant per körd mil i tjänsten där man ju gör lite vinst p.g.a låga bränslekostnader.
Ja det är mycket att räkna på.. och om jag nu tar och provkör så kommer allt vara skitsamma för jag har förstått både här och av andra, att man går över berg för att lyckas få till affären när man väl provkört.
Det är inte säkert att det man sparar in på momsen lönar sig om man som mig äger firman och "vinsten" i den är min lön.. Förmånsvärdet betyder ju dels en kostnad på nån eller ett par tusenlappar i månaden för mig som privatperson och dels en kostnad för arbetsgivarutgifterna på förmånsvärdet för firman.. pengar som annars hade kunnat användas som lön.

Jag jämför nu i och för sig med att köpa privat, inte att betala kontant. (då har man ju fortfarande kostnaderna med förmånsvärdet...)
Men köper man privat har man kostnader med redan skattade pengar för allt runtomkring.. när det gäller däck och bilvård... service och ev verkstadsbesök, dock kan man ta ut en slant per körd mil i tjänsten där man ju gör lite vinst p.g.a låga bränslekostnader.
Ja det är mycket att räkna på.. och om jag nu tar och provkör så kommer allt vara skitsamma för jag har förstått både här och av andra, att man går över berg för att lyckas få till affären när man väl provkört.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
När det gäller Tesla och huruvida det blir billigare att köpa i firman eller inte (oavsett om man tänker leasa eller köpa) så är det inget snack om det: det blir mycket, mycket billigare att ha bilen i firman. Detta på grund av det kraftigt reducerade förmånsvärdet.joel80 skrev:När man räknar på om leasingbil är bättre eller inte måste man om man som mig är i ett fåmansbolag ta hänsyn till både leasingkostnad och allt som har med det och göra samt kostnaden både privat och för firman med förmånsvärdet.
Ca 15% billigare att leasa på firma vs köpa privat, skulle jag gissa. Är det ngn som räknat exakt utan glädjekalkyl?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Ska man räkna som företagare måste man ta med något slags värde på minskad pension/sgi också. Alltså om man inte leasar via sin firma kan man ta ut högre lön...
Det är ju extra lönsamt om man inte redan kommit upp till brytgräns för extra skatt..
Det är många parametrar.. Men visst, jag tror också det i slutänden blir billigare med leasing även för oss som har firma som står för all kostnad. I allafall när det gäller miljöbilar med bra förmånsvärde!
Det är ju extra lönsamt om man inte redan kommit upp till brytgräns för extra skatt..
Det är många parametrar.. Men visst, jag tror också det i slutänden blir billigare med leasing även för oss som har firma som står för all kostnad. I allafall när det gäller miljöbilar med bra förmånsvärde!
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Mjae. Som företagare kan du lösa just den punkten genom att göra nettolöneavdrag istället för att ta upp en förmån. Då får du SGI, utdelningsutrymme, etc baserat på en högre lön istället.joel80 skrev:Ska man räkna som företagare måste man ta med något slags värde på minskad pension/sgi också. Alltså om man inte leasar via sin firma kan man ta ut högre lön...
- Andreasson
- Teslaägare
Jag är en småföretagare som har möjlighet att styra över mina bilinköp
, och som har gjort en i mitt tycke rätt grundlig kalkyl i Excel. Som företagare är jag ju förstås även intresserad av hur kalkylen ser ut även för bolaget (AB). Mina förutsättningar är (lite snabbt):
Omsättning i företaget: Ca 4Mkr
Körsträcka totalt: 5000mil/år
Körsträcka i tjänsten: 3500mil/år (Jag reser mycket över hela landet som ni förstår)
Tjänstebil idag: BMW 320d X-drive Touring-14. Den leasas på 24mån/40% restv.
Andrabil (frun): BMW X5 40d-12
Den nuvarande bilen skall bytas våren-16, då den gått ca 10.000 mil. Mitt alternativ till Tesla är väl egentligen att leasa en ny BMW. I kalkylen har jag utgått från att jag endera leasar en ny BMW för 500.000 kr eller en Tesla för 1.000.000 kr. Det visar sig när jag räknat på leasingkostnad, förmånsvärde och framför allt möjligheten att få milersättning med 9,50kr per tjänstemil att Teslan blir 2000kr/mån billigare för mig privat MEN 2000kr/mån dyrare för företaget (främst beroende på högre leasingkostnad samt milersättningen)
Sammanfattningsvis innebär ju det att jag i praktiken flyttat 2000kr "skattefritt" från bolaget till mig privat
Det är ju inte helt dumt...
Skulle jag ta ut en Tesla får jag nog räkna med köra den i 36mån, annars drar leasingkostnaden iväg så väldigt... Det som jag funderar på nu är hur jag ska resonera kring andrahandsvärdet...!?! Undrar vad en tre år gammal Tesla med 15000 mil på mätaren kan vara värd??
Är det någon i liknande situation som är intresserad av kalkylen får ni gärna höra av er, så kan jag jag skicka över den!?! Då kanske vi kan finlira den ytterligare, så att vi är riktigt hemma på alla parametrar. Det skulle även vara intressant att få höra lite resonemang kring andrahandsvärden om ett 24/36 mån och många mil på mätaren.
Som kalkylen ser ut nu lutar det i alla fall åt en liten beställning i oktober...

Körsträcka i tjänsten: 3500mil/år (Jag reser mycket över hela landet som ni förstår)
Den nuvarande bilen skall bytas våren-16, då den gått ca 10.000 mil. Mitt alternativ till Tesla är väl egentligen att leasa en ny BMW. I kalkylen har jag utgått från att jag endera leasar en ny BMW för 500.000 kr eller en Tesla för 1.000.000 kr. Det visar sig när jag räknat på leasingkostnad, förmånsvärde och framför allt möjligheten att få milersättning med 9,50kr per tjänstemil att Teslan blir 2000kr/mån billigare för mig privat MEN 2000kr/mån dyrare för företaget (främst beroende på högre leasingkostnad samt milersättningen)
Sammanfattningsvis innebär ju det att jag i praktiken flyttat 2000kr "skattefritt" från bolaget till mig privat

Skulle jag ta ut en Tesla får jag nog räkna med köra den i 36mån, annars drar leasingkostnaden iväg så väldigt... Det som jag funderar på nu är hur jag ska resonera kring andrahandsvärdet...!?! Undrar vad en tre år gammal Tesla med 15000 mil på mätaren kan vara värd??
Är det någon i liknande situation som är intresserad av kalkylen får ni gärna höra av er, så kan jag jag skicka över den!?! Då kanske vi kan finlira den ytterligare, så att vi är riktigt hemma på alla parametrar. Det skulle även vara intressant att få höra lite resonemang kring andrahandsvärden om ett 24/36 mån och många mil på mätaren.
Som kalkylen ser ut nu lutar det i alla fall åt en liten beställning i oktober...

Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Jag menade själva kostnaden för bilen. Det du pratar om är förmånsbeskattningen.. den kan man göra så med. Företaget mitt kommer ändå ha en kostnad på säg 7500kr/månad + moms för själva leasingen. Skulle jag köpa bilen privat (vilket jag inte vare sig kan eller vill) skulle jag kunna använda de pengarna till att ge mig själv en högre lön vilket då också påverkar pension/SGI o.s.v...danni skrev:Mjae. Som företagare kan du lösa just den punkten genom att göra nettolöneavdrag istället för att ta upp en förmån. Då får du SGI, utdelningsutrymme, etc baserat på en högre lön istället.joel80 skrev:Ska man räkna som företagare måste man ta med något slags värde på minskad pension/sgi också. Alltså om man inte leasar via sin firma kan man ta ut högre lön...
Men precis vad jag pratar om!perhandr skrev:Jag är en småföretagare som har möjlighet att styra över mina bilinköp, och som har gjort en i mitt tycke rätt grundlig kalkyl i Excel. Som företagare är jag ju förstås även intresserad av hur kalkylen ser ut även för bolaget (AB). Mina förutsättningar är (lite snabbt):
Sammanfattningsvis innebär ju det att jag i praktiken flyttat 2000kr "skattefritt" från bolaget till mig privatDet är ju inte helt dumt...
![]()

Det är just den uträkningen jag sitter med och försöker få ihop allt utan att lura mig själv allt för mycket.
Jag tar gärna del av din kalkyl och ser om jag ev kan tillföra något eller lära mig något.

Även om jag kör lite mindre än dig, tidigare knappt 3k mil i tjänsten och 1k mil privat (med annan bil) borde den kunna ge mig lite matnyttigt.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Aha, jag förstår. Jag misstänker dock att det sällan blir ett issue i praktiken. Tjänar man nog för att köpa den privat så tar man nog redan ut lön så man slår i taket på SGI och pensioner...joel80 skrev:Jag menade själva kostnaden för bilen. Det du pratar om är förmånsbeskattningen.. den kan man göra så med. Företaget mitt kommer ändå ha en kostnad på säg 7500kr/månad + moms för själva leasingen. Skulle jag köpa bilen privat (vilket jag inte vare sig kan eller vill) skulle jag kunna använda de pengarna till att ge mig själv en högre lön vilket då också påverkar pension/SGI o.s.v...danni skrev:Mjae. Som företagare kan du lösa just den punkten genom att göra nettolöneavdrag istället för att ta upp en förmån. Då får du SGI, utdelningsutrymme, etc baserat på en högre lön istället.joel80 skrev:Ska man räkna som företagare måste man ta med något slags värde på minskad pension/sgi också. Alltså om man inte leasar via sin firma kan man ta ut högre lön...
Jag har för övrigt också ett kalkylblad som jag använder för att räkna, som mest är vettigt för egenföretagare. Ska se om jag kan lägga upp det nånstans så ni kan kolla, vänta lite.
Tacksam för alla exempel jag kan få.. Och jag ligger inte på brytpunkten för SGI och statlig skatt. Har haft andra prioriteringar.. både vad gäller investeringar i företaget och tidigare leasingbil har minskat mina egna uttag. Så för mig är det en "issue".
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Här kan ni tanka ner mitt kalkylblad: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xls
Det är lite "internt" och kan innehålla en del gamla beräkningar etc. Men det är något man kan bygga på. Lite inställningar uppe till vänster, och sen anger man lite priser, prutmån, kontantinsats etc längst upp på bilarna. Jag har även höftat in lite årliga värden för saker som service, däck, etc, men ärligt talat har jag inte brytt mig om att trimma dem särskilt mycket då de gör låg skillnad för totalkalkylen, och jag dessutom främst använder bladet för att jämföra olika bilmodeller och de kostnaderna skiljer sig oftast inte så mycket.
Det som är intressant är väl att titta på "privata pengar, utslaget" för att få en bild av månadskostnaden. Den siffran är uträknad genom att titta på hur mycket pengar man hade fått ut i fickan om man istället tog alla pengar som går på bilen och tar ut dem som ren lön istället. Det är väl kanske lite av en svaghet i sig, eftersom alternativet inte alltid är att ta lön (jag kunde t.ex. ta bra mycket mer i aktieutdelning om jag inte la alla firmans pengar på bilar hela tiden) men det ger i alla fall en utgångspunkt.
Säg till om ni har funderingar eller hittar förbättringar som kan göras.
Det är lite "internt" och kan innehålla en del gamla beräkningar etc. Men det är något man kan bygga på. Lite inställningar uppe till vänster, och sen anger man lite priser, prutmån, kontantinsats etc längst upp på bilarna. Jag har även höftat in lite årliga värden för saker som service, däck, etc, men ärligt talat har jag inte brytt mig om att trimma dem särskilt mycket då de gör låg skillnad för totalkalkylen, och jag dessutom främst använder bladet för att jämföra olika bilmodeller och de kostnaderna skiljer sig oftast inte så mycket.
Det som är intressant är väl att titta på "privata pengar, utslaget" för att få en bild av månadskostnaden. Den siffran är uträknad genom att titta på hur mycket pengar man hade fått ut i fickan om man istället tog alla pengar som går på bilen och tar ut dem som ren lön istället. Det är väl kanske lite av en svaghet i sig, eftersom alternativet inte alltid är att ta lön (jag kunde t.ex. ta bra mycket mer i aktieutdelning om jag inte la alla firmans pengar på bilar hela tiden) men det ger i alla fall en utgångspunkt.
Säg till om ni har funderingar eller hittar förbättringar som kan göras.
Tesla är en dyr bil, oavsett hur den finansieras. Någon får alltid betala, antigen du själv eller ditt företag. Om du eller företaget "ligger på gränsen" för att har råd ska man inte köpa den tycker jag. Dvs om du sitter och räknar på om den är billigare eller bara lite dyrare än en annan bil, ok, men sitter du och räknar på att överhuvudtaget ha råd, avstå. Köp en begagnad i så fall.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Är det en issue, så är den nog för dyr för dig, eller ditt företag.joel80 skrev:Tacksam för alla exempel jag kan få.. Och jag ligger inte på brytpunkten för SGI och statlig skatt. Har haft andra prioriteringar.. både vad gäller investeringar i företaget och tidigare leasingbil har minskat mina egna uttag. Så för mig är det en "issue".
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Första frågan.. Du verkar tagit bort all moms? Eller missar jag var du för tillbaka halva momsen som en kostnad?
Sen undrar jag hur du får fram förmånsvärdet för 85D... jag fick det till betydligt lägre på skatteverkets hemsida.. Fast jag kanske inte tog med tillbehören.. får kolla igen där.
Sen undrar jag hur du får fram förmånsvärdet för 85D... jag fick det till betydligt lägre på skatteverkets hemsida.. Fast jag kanske inte tog med tillbehören.. får kolla igen där.
Men kom igen... låt inte så spydig.Niclas skrev:Är det en issue, så är den nog för dyr för dig, eller ditt företag.joel80 skrev:Tacksam för alla exempel jag kan få.. Och jag ligger inte på brytpunkten för SGI och statlig skatt. Har haft andra prioriteringar.. både vad gäller investeringar i företaget och tidigare leasingbil har minskat mina egna uttag. Så för mig är det en "issue".
Det är just det jag räknar på.. Jag har ändå haft bilkostnad på runt 6500-7500kr per månad senaste snart tre åren, plus div utlägg för däck, service och annat underhåll. Eftersom en rätt stor del av det varit bränsle blir min uträkning hittills att kostnaden för en Tesla, efter att jag gått in med 20% i förhöjd avgift, inte höjer mina kostnader med mer än nån dryg tusenlapp i månaden. Alltså ett uttag i lön på kanske 6-700kr/mån mindre.. alltså typ ingenting.
Skippar jag bil helt och hållet blir det mer pengar.. fast då måste jag ändå fixa en till bil privat då jag kör 3k mil/år i tjänsten.
Man prioriterar lite olika.. jag lägger gärna pengarna på en sån fil bil istället för att plocka ut en stor lön. Bor och lever rätt bra ändå.. slipper storstadspriserna på huset och sånt.
Då är det väl ingen issue då, om du har råd.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
De flesta fält är exkl moms men halv moms läggs på strax före slutet. Jag ligger i sängen nu så jag pallar inte kolla men leta efter siffran 1,125 i någon formel så hittar du det nog.joel80 skrev:Första frågan.. Du verkar tagit bort all moms? Eller missar jag var du för tillbaka halva momsen som en kostnad?
Förmånsvärdena är såklart inkl tillbehör. Tyvärr gör tillbehören en relativt enorm skillnad på förmånsvärdet jämfört med bilens grundpris, pga hur reglerna ser ut.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Niclas, att en del har råd med en Model S i firman men inte att köpa den privat är väl inget konstigt? Någonstans måste vi alla dra gränsen för hur mycket vi är beredda att lägga på en bil, och för mig går den gränsen över vad det kostar att ha en Model S i firman men under vad det kostar att ha den privat. Inget konstigt med det, eller? Inte konstigare än att jag skulle känna att jag har råd med en BMW 520d men kanske inte en fullsmetad 535xd. Någonstans går ju alltid smärtgränsen.
Man får självklart avgöra själv hur mycket man vill lägga på en bil. Jag bara menar att ligger man på gränsen, ska man fundera ett varv till. Kommer man ändå fram till att man vill lägga pengarna, då har man gjort sitt val.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+