Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Datordoktorn »

Tänkte starta en tråd om att försöka klura ut vilken stad som är absolut sämst att komma till om man kör elbil. Mycket av det går ju att klura ut genom att kolla på uppladdning.nu men vissa städer sticker ändå ut som extra usla.

Jag lägger min röst på Göteborg! Maken till värdelös stad för elbilsägare får man verkligen leta efter! Som exempel vill rätt många som kommer till Göteborg gå på Liseberg eller svenska mässan. Då parkerar man lämpligen i Focushuset som har över 1000 parkeringsplatser eller parkeringsgaraget på Tomtegatan som har runt 500 platser skulle jag tro. Bägge drivs av kommunens eget parkeringsbolag. Totalt i dessa bägge garage finns exakt 0 offentliga laddplatser!

På den gigantiska utomhusparkeringen borta vid Heden står väl 2 eller 4 uttag med schuko, även det en kommunal parkering. På Lisebergs egen parkering finns 2 laddplatser med schuko som nästan alltid är upptagna av fossilbilar. Glömde jag säga att Liseberg också drivs huvudsakligen av kommunen?

Även i övrigt sticker Göteborg ut som ett svart får med sina Chademoladdare som sällan funkar trots att de står placerade exempelvis direkt utanför kommunala energibolagets huvudentre.

Jag tror det här är produkten av politiker utan framtidsvisioner och att den där kinesiska biltillverkaren (som jag förträngt namnet på) på "den stora ön på fel sida älven" inte tillverkar rena elbilar.

Vad tror ni och vilken stad vill ni nominera till "Sveriges sämsta elbilsstad"?
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
Daoops

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av Daoops »

Här i göteborg händer ingenting snabbt någonsin. Antingen får man vänta på att nån för trött kommunpolitiker går i pension eller lite mer konspirationsteoretiskt precis som du säger fundera på om ovan nämnd politiker inte råkat få sig en golfresa betald av Volvo/Geely. Så med tanke på stadens storlek ger jag också gamla Gbg en pinne.
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Inlägg av elmotor_mattias »

Var i Göteborg i helgen för att spendera lördagen på Liseberg. Bodde på Liseberg Heden och enligt personal vid bokningen skulle laddplatser finnas vid Hedens parkering. Mycket riktigt fanns det laddningsstolpar(Chademo+schuko) men inga fungerade. Påpekade för hotell-personalen som givetvis inte hade en aning om detta. När jag sedan kollar på uppladdning.nu ser jag att de nästan aldrig fungerar. Inget svar vid felanmälan på det tel.nummer som finns angivet.

Tur att vi hade kräm nog att ta oss till Falkenberg ;)

Så visst, jag håller med om att Götet inte kan skryta med bra infrastruktur gällande fungerande laddstolpar.

Bra ämne förresten!
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

Tack för bra initiativ! :)
Det känns ju nu som att TCS börjar bli en röst att räkna med i Elbilssverige. Kanske att vi ska skapa två listor där vi medlemmar röstar fram Sveriges tre bästa Elbilsstäder och Sveriges tre sämsta elbilsstäder!?! Det skulle inte förvåna mig om en stad som ligger topp3 skulle börja marknadsföra det på sin hemsida osv och att den lokala blaskan skulle skriva om det. Vad vi inom TCS tycker väger ju faktiskt rätt tungt! På samma sätt skulle det inte förvåna mig om den lokala tidningen skulle skriva om att deras stad hamnat i botten (botten3), vilket kanske skulle få några trötta kommunpampar att vakna till!?!

Vi ska väl försöka utnyttja vår ställning med 1300 medlemmar till lite lobbying om vi har möjlighet...! ;)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ja, Göteborg är nog en bra kandidat. Det saknas laddplatser på många av de ställen de skulle behövas bäst, och många av de som ändå finns är vanliga schuko (och ofta ständigt upptagna - de vid Liseberg kan du glömma att få). De enda ställena som jag skulle säga verkar fungera riktigt bra här i stan är våra bägge Ikea-varuhus (även om platserna på Ikea Bäckebol relativt ofta är ICE:ade) där det finns gott om platser med typ2-laddning. Där stod det i stort sett alltid ett par norska Teslor innan superchargers öppnade på Torp och i Falkenberg, men nu ser man rätt sällan Teslor utanför Ikea. Fast när jag kollar på uppladdning.nu verkar många klaga på att det bara är vanlig 16A även ur typ2-uttagen vilket ju vore illa. Någon som kan bekräfta?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

p-huset på fabriksgatan 36 har 3fas och en del andra uutag till vænster om Automaten nær du kommer in. Gratis, det står iaf inget ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag är på och skriver nyhet om det!
Nå, vilka städer nomineras till Sveriges sämsta stad för elbilsägare?
Och vilka nomineras till bästa?
Jag måste få ihop max 10 kandidater innan vi kan börja rösta.

Själv tycker jag hela sydöstra Sverige är ett enda stort vitt fläck på elbilskartan. Det jag brukar kalla för GreenCharge-land (för alla kommuner där är medlemmar i GreenCharge som har tutat i dem att en grönmålad vägguttag framför kommunhuset är allt som behövs).
Det är bara å ta valfri stad där: Växjö, Vetlanda, Eksjö, Vimmerby, ... :roll: :x
vigge50

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Jag är på och skriver nyhet om det!
Nå, vilka städer nomineras till Sveriges sämsta stad för elbilsägare?
Och vilka nomineras till bästa?
Jag måste få ihop max 10 kandidater innan vi kan börja rösta.

Själv tycker jag hela sydöstra Sverige är ett enda stort vitt fläck på elbilskartan. Det jag brukar kalla för GreenCharge-land (för alla kommuner där är medlemmar i GreenCharge som har tutat i dem att en grönmålad vägguttag framför kommunhuset är allt som behövs).
Det är bara å ta valfri stad där: Växjö, Vetlanda, Eksjö, Vimmerby, ... :roll: :x
Jag pluggar på BTH och en av mina lärare visar ofta stolt upp vad dem har gjort med GreenCharge då han jobbar med projektet. Skulle vara riktigt roligt med en artikel om hur dem har misslyckats totalt med deras mål :lol:
Här är en länk till ett bra foruminlägg som också tyder på hur dem har misslyckats.
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5715.html
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Datordoktorn skrev:
Tänkte starta en tråd om att försöka klura ut vilken stad som är absolut sämst att komma till om man kör elbil. Mycket av det går ju att klura ut genom att kolla på uppladdning.nu men vissa städer sticker ändå ut som extra usla.

Även i övrigt sticker Göteborg ut som ett svart får med sina Chademoladdare som sällan funkar trots att de står placerade exempelvis direkt utanför kommunala energibolagets huvudentre.
Bra initiativ, jag gjorde en test i helgen på Göteborgs Energis Chademoladdare. Jag besökte tre av fem, och ingen fungerade. Fick dock testat min Chademoadapter på Max i Bäckebol. Fungerade fin-fint med Vattenfalls laddare där.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kalmar tycker jag har hamnat som en vit fläck för de större laddnäten som t.ex. Teslas och Clever men projektet med elbilspool gör att det ändå finns lite struktur här. Jag har ingen elbil ännu så jag kan inte uttala mig om hur bra/dålig Kalmar är ännu mer än att det i dagsläget inte ser så bra ut på laddkartor. Hur ser ni som har kört elbil i Kalmar på denna stad?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

TiborBlomhall skrev:
Jag tänkte just tagit upp det där med Green Charge-land eftersom jag bor i just den regionen. Green charge är ju en organisation/sammanslutning som har till uppgift att informera kommunerna om vad de borde sätta upp för laddmöjligheter. Samtliga kommuner fick på förra årets turné exakt samma information och bjöds in på samma föredrag. De nämnda smålandskommunerna var med väldigt tidigt på det här med elbilar och satte följaktligen upp lite gröna stolpar med schuko uttag redan för flera år sedan. Nu, när efterfrågan och kraven är på en helt annan nivå, vill de snåla smålandskommunerna inte lägga mer pengar på det här.

Jag själv däremot bor i Karlshamn, en av de 5 små kommunerna i landets minsta län Blekinge (eller är Närke mindre kanske?). Här vaknade man väldigt sent och undertecknad har varit tämligen ensam elbilsägare. "Min" kommun lyssnade på Green Charge och fattade galoppen. Kommunen har stolpe med 3-fas 32 Ampere med fast kabel för både typ 1 och 2 placerad på torget, samma modell finns också utanför kommunens elbolag.

Enkla elbolaget har flera likadana stolpar fast de var korkade nog att bara dra fram 1-fas i sina stolpar. Samtliga dessa stolpar står mitt inne i (den lilla) staden och är givetvis helt gratis att använda.

Ute vid Coop precis ute vid E22:an står en likadan stolpe och dessutom en snabbladdare med både Chademo och CCS, givetvis också gratis. Kommunen bjuder på strömmen och Coops VD har släppt till parkeringsytan.

För att vara en så liten kommun så är det väldigt bra laddmöjligheter här och kommunen kommer att sätta upp fler stolpar när behovet ökar.

För övrigt finns det kombinerad Chademo/CCS laddare även i grannbyn Ronneby, också gratis. Sölvesborg har också ett gäng stolpar med fast kabel och både typ 1 och 2, mitt inne i byn.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Beror lite på vad man räknar som stad. Skurup där jag bor finns inga laddare alls. Vad jag vet finns det inga laddare i hela kommunen,och det är en ganska stor kommun till ytan.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

kontakten2 skrev:
p-huset på fabriksgatan 36 har 3fas och en del andra uutag till vænster om Automaten nær du kommer in. Gratis, det står iaf inget ;)
Det måste väl vara focushuset på den adressen? Jodå, det finns några elskåp med trefas där man kan stjäla ström. Vissa skåp funkar och vissa inte, jag har knatat runt med min laddkabel i hela parkeringshuset och testat uttag.
Men de platserna lyckas man ju nästan aldrig få tag på och som sagt, inte ska man behöva stjäla strömmen. Så det blir ingen förmildrande omständighet. Göteborg är alltjämt mitt förstaval på "sämst i Sverige listan".
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Datordoktorn skrev:
kontakten2 skrev:
Det måste väl vara focushuset på den adressen? Jodå, det finns några elskåp med trefas där man kan stjäla ström. Vissa skåp funkar och vissa inte, jag har knatat runt med min laddkabel i hela parkeringshuset och testat uttag.
Men de platserna lyckas man ju nästan aldrig få tag på och som sagt, inte ska man behöva stjäla strömmen. Så det blir ingen förmildrande omständighet. Göteborg är alltjämt mitt förstaval på "sämst i Sverige listan".
Nej, jag tror han menar P-huset som ligger på höger sida intill motorvägen om man kör förbi Focus-huset. Det heter typ "P-hus Tomtegatan" eller nåt sånt. Det här: https://goo.gl/J2uojs
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Japp, du har helt rätt! Fabriksgatan 36 är det som jag kallade för Tomtegatan i tidigare inlägget.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Jag skulle rösta på Hässleholm som sämsta och Lund som bästa. Detta utan att ha praktisk erfarenhet! Skall hyra en Tesla i September och jag skall då övernatta i Lund och i Hässleholm (enligt nuvarandeplan).
Skall ringa runt i Hässleholm senare för att se om man kan hitta någon ladd plats. Lund verkar det finnas många, hoppas att de fungerar, annars får man ta en tur till Löddeköpinge...
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag är ju ingen patriot men om man lyckas ta sig till Östersund så finns det osannolikt gott om laddplatser. 2 chademo/CCS i vår lilla stad och ett stort antal stolpar med 3-fas 32A fasta kablar typ 1 och 2.
Röstar alltså på Östersund som bästa stad.
Sämst? Finns många kandidater men hur står det till med Mora?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Röster helt klart på Göteborg, mailade redan för ett år sedan till Göteborgs energi när jag hittade detta (texten något uppdaterad jmf med för ett år sedan); http://www.goteborgenergi.se/Privat/Pro ... vna_fordon
Inget har hänt, dom har inte fattat att destinationsladdning med 16 A enfas inte fungerar för elbilar utan minst typ 2 16x3, det blir ju åtminstone 5 mil per timme, rimligt med sådana laddmöjöigheter i Focushuset och Nordstan.
När det gäller mellanstora städer vill jag lyfta fran min hemstad Borås som ett av de sämsta, saknas fungerande destinationsladdning där också, jämfört med tex Jönköping som bör lyftas fram som en av de bästa, även en småstad som Ulricehamn har typ 2 laddmöjöigheter idag.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

hanty skrev:
Röster helt klart på Göteborg, mailade redan för ett år sedan till Göteborgs energi när jag hittade detta (texten något uppdaterad jmf med för ett år sedan); http://www.goteborgenergi.se/Privat/Pro ... vna_fordon
Inget har hänt, dom har inte fattat att destinationsladdning med 16 A enfas inte fungerar för elbilar utan minst typ 2 16x3, det blir ju åtminstone 5 mil per timme, rimligt med sådana laddmöjöigheter i Focushuset och Nordstan.
När det gäller mellanstora städer vill jag lyfta fran min hemstad Borås som ett av de sämsta, saknas fungerande destinationsladdning där också, jämfört med tex Jönköping som bör lyftas fram som en av de bästa, även en småstad som Ulricehamn har typ 2 laddmöjöigheter idag.
Jag bodde faktiskt en natt i Borås i somras. Hotellet (Scandic Plaza) kunde skramla fram ett schukouttag i garaget - dög för mig då, men hade kanske inte hjälpt en Tesla sådär jättemycket. Sen bodde vi natten därpå i Jönköping, och utnyttjade den riktigt bra laddstationen vid Sofiakyrkan (både typ1 och typ2 med kablar). Jönköping överlag verkar ha det mesta - många bra offentliga laddstationer inkl ChaDeMo.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

Elektrokungen skrev:
Bra initiativ, jag gjorde en test i helgen på Göteborgs Energis Chademoladdare. Jag besökte tre av fem, och ingen fungerade. Fick dock testat min Chademoadapter på Max i Bäckebol. Fungerade fin-fint med Vattenfalls laddare där.
Jag har bara använt SHAdeMO två gånger hittils. Det var i Göteborg under Gothia-veckan, och det fungerade klanderfritt då.
Har dock förstått att många har problem då man försökt ladda med dessa.
Undrar om Teslas SHAdeMO adapter är extra känslig, eller om det är ladd-stationerna som är problemet ? Eller möjligtvis bägge dessa.
Vet att Tibor också haft synpunker på SHAdeMO.
Tibor skrev:
Som luttrad Leaf-ägare kan jag intyga att CHAdeMO laddare är inte ens en hundradel så pålitliga som Superchargers :cry: Tex skulle jag till Västerås i dag - tills jag såg på uppladdning.nu att alla tre CHAdeMO laddarna i stan är trasiga! :evil: ....
Trist att detta inte fungerar lika bra som SC, då de laddar tillräckligt snabbt för de flestas behov (även icke Tesla ägare). :(
Vore annars det alternativ jag helst skulle se byggas ut mer, då snabb laddning möjliggör att fler kan ladda på det stället.
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Har klurat lite till på det här, vilka orter som ska vara godkända som alternativ att rösta på och vilka som inte är det. Finns 2 olika vägar att gå i det här. Begreppet "stad" försvann egentligen redan 1971 och ersattes då med kommun. Detta blev dock lite missvisande eftersom en stad är just själva stadskärnan som åsyftas medan kommun syftar till staden inklusive kranssamhällena. Eftersom jag gillar just begreppet stad och dessutom är tämligen konservativ så föreslår jag att endast orter som hade stadsrättigheter fram till begreppet försvann går att rösta på. Det ger 133 kandidater att rösta på som samtliga återfinns här https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... _i_Sverige

I mitt eget län Blekinge är alltså inte Olofström någon stad och slipper därmed riskera stå med skammen över att bli just "sämsta stad för elbilsägare".

För att kunna komma på fråga att bli bästa stad är (tycker åtminstone jag) grundkravet att det finns 3-fas med minst 16 ampere och fast kabel på minst 2 olika ställen och minst en snabbladdare för både Chademo och CCS. Att det är gratis ger givetvis extra plus när vinnaren ska koras. Både Östersund (och säkert fler städer inom Green Highway projektet) och Jönköping är mycket goda kandidater, lite osäker på hur prissättningen ser ut i dessa städer dock?

Och för de som tycker att det är orättvist att städer med Fortum och Vattenfalls snabbladdare med dyr el straffas i den här omröstningen.....ingenting hindrar kommuner som vill vara "gröna" att faktiskt betala elen åt de som laddar där.

Hade varit jäkligt kul att stega upp på Göteborgs stadskontor med en kaktus och ett "Grattis, ni är sämsta staden för elbilsägare i hela Sverige enligt en majoritet av Sveriges elbilsägare!". Givetvis förevigat av medföljande lokalpress!
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Västervik ligger "bra" till här... Under all kritik faktiskt. Totalt två offentliga uttag i hela stan. Båda 230V 13A Schuko. Låsta. Man måste be om nyckel, vilket man bara kan göra under kontorstid. Dessutom står det rutinmässigt en ICE på platsen utanför kommunhuset (förmodligen en anställd).

"Vi har inte sett att de används speciellt mycket" så nån på kommunen som argument mot att anlägga ett par vettiga stolpar... :? No shit Sherlock...

Öken på Superchargekartan också. 25mil till närmaste eller så. Närmaste CHAdeMO finns väl ca 15 mil bort (Kalmar, Jkpg, Linköping). Västervik blir ett ställe man riskerar att bli fast i, så om möjligt undviker man ju att åka dit som det är nu. Helt otroligt faktiskt. :|

Göteborg (där jag bor) är ett fantastiskt paradis av möjligheter i jämförelse...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Vallentuna kommun... Kanske räknas som Stockholm... Finns inget alls...

I Täby centrum, där tesla håller hus, 3 platser med vanliga uttag. Really?

Kan inte säga att Stockholm ligger bra alls. Borde finnas byggregler för alla nya garage som byggs.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

MSO skrev:
Västervik ligger "bra" till här... Under all kritik faktiskt. Totalt två offentliga uttag i hela stan. Båda 230V 13A Schuko. Låsta. Man måste be om nyckel, vilket man bara kan göra under kontorstid. Dessutom står det rutinmässigt en ICE på platsen utanför kommunhuset (förmodligen en anställd).

"Vi har inte sett att de används speciellt mycket" så nån på kommunen som argument mot att anlägga ett par vettiga stolpar... :? No shit Sherlock...
En perfekt formulerad motivering som ger Västervik en given finalplats i omröstningen! Mer såna beskrivningar, det kommer att göra den ännu så länge hemliga juryns arbete betydligt lättare!
Här ser vi precis alla nödvändiga kriterier : Låsta uttag, kontorstid, låg strömstyrka, ständigt ICEade och (enligt hörsägen) efterbliven kommunpersonal. Klockrent!
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

sweslac skrev:
Vallentuna kommun... Kanske räknas som Stockholm... Finns inget alls...

I Täby centrum, där tesla håller hus, 3 platser med vanliga uttag. Really?

Kan inte säga att Stockholm ligger bra alls. Borde finnas byggregler för alla nya garage som byggs.
Vallentuna och Täby är inga städer så dem klarar sig undan trots usla laddmöjligheter. Stockholm är ingen kandidat för någon av listorna såvitt jag kan se på uppladdning.nu.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Skriv svar