Vem kör förbi Enköping?vigge50 skrev:Hade varit konstigt om de inte passat på, då känns sannolikheten väldigt stor att även Enköping är fixad.
Är frågan fortfarande oavgjord ikväll kanske jag tar en sväng och kollar.

/fth
Moderator: Redaktion
Vem kör förbi Enköping?vigge50 skrev:Hade varit konstigt om de inte passat på, då känns sannolikheten väldigt stor att även Enköping är fixad.
Nu är denna information inaktuell, men jag var förbi Tystberga, Ödeshög, Lagan/Toftaholm och Lödde i söndags och ingen av dessa hade CCS då. Men det känns ju rimligt att de tar några/alla dessa om de är på väg söderut nu.vigge50 skrev:Någon som bor nära eller kommer passera Tystberga de kommande dagarna ? Borde rimligtvis vara nästa laddare som uppdateras, eller förvisso Upplands Väsby bör komma före.
Arket uppdateratellerstrom skrev:Nu är denna information inaktuell, men jag var förbi Tystberga, Ödeshög, Lagan/Toftaholm och Lödde i söndags och ingen av dessa hade CCS då. Men det känns ju rimligt att de tar några/alla dessa om de är på väg söderut nu.
Kan också vara så att Tesla inte ser det som sannolikt att fler än 6 Model 3 kommer dit samtidigt innan hela stationen är ombyggd. Till en början lär ju antalet Model 3 vara begränsat.Jeppe_E skrev:Ok, kanske är för kallt för att klistra dit ett klistermärkevigge50 skrev:Nej, Arboga har 14 laddare.Jeppe_E skrev:Är det samtliga ställ i Arboga?Alfred skrev:Kollade Arboga nu på morgonen. Sex stall ombyggda med CCS. Driftsatta och klara, verkar som gubben tog dem på vägen österut från Karlstad?
Tänker mer på att de inte klistrat på Model 3 Prioritet (så som det är på andra stationer). Är det alla ställ behövs ju inte klistermärkena
Precis. Det kräver ju lite diciplin från nuvarande ägare.bylund skrev:Fast problemet är ju om en massa Model X och S tar dessa platser även om icke konverterade platser finns tillgängliga.
Jag glömde helt bort detta, sorry.Svenssons skrev:Stämmer, det är rätt lätt att kolla på Supercharge.info. Det vore extra roligt att få en rapport om just denna Supercharger-stationen. Byggs de med CCS från början och hur stor andel CCS i så fall?fth skrev:Jag lade till en kommentar till "ark-ägaren" om den nya stationen (visst är det La Léchère-les-Bains, France du menar?).Svenssons skrev:Ser att nya stationer i år saknas i arket och går inte att lägga till för vem som helst. Dock så är det bara en station som har öppnats i år än så länge.
/fth
Ok, arket uppdaterat, lite märkligt att dom bytte i Arboga och SC men hoppade över Enköping.AnteF skrev:Laddar just nu i Enköping och ingen av de åtta stolparna här är ombyggda.
Håller med om att det är skumt att de bara åkt förbi den laddaren utan åtgärd, men de kanske resonerar att de först och främst ska maximera yttäckning? Enköping är ju en rätt ny laddare eftersom den inte prompt behövdes för att exempelvis kunna köra Stockholm - Oslo. Model 3 LR har ju inga som helst problem att nå Arboga från Stockholm. Men om de tänkt utrusta alla med CCS innan första leverans av Model 3 är det riktigt konstigt att de hoppade över den.fth skrev:Ok, arket uppdaterat, lite märkligt att dom bytte i Arboga och SC men hoppade över Enköping.AnteF skrev:Laddar just nu i Enköping och ingen av de åtta stolparna här är ombyggda.![]()
/fth
Alfred skrev:Håller med om att det är skumt att de bara åkt förbi den laddaren utan åtgärd, men de kanske resonerar att de först och främst ska maximera yttäckning? Enköping är ju en rätt ny laddare eftersom den inte prompt behövdes för att exempelvis kunna köra Stockholm - Oslo. Model 3 LR har ju inga som helst problem att nå Arboga från Stockholm. Men om de tänkt utrusta alla med CCS innan första leverans av Model 3 är det riktigt konstigt att de hoppade över den.fth skrev:Ok, arket uppdaterat, lite märkligt att dom bytte i Arboga och SC men hoppade över Enköping.AnteF skrev:Laddar just nu i Enköping och ingen av de åtta stolparna här är ombyggda.![]()
/fth
Kanske fortsätter ner mot Löddeköpinge för att sedan vända upp mot Norge och ta Mellbystrand, Falkenberg osv.fth skrev:Nästa borde väl bli Tystberga, Ödeshög, Lagan enligt vad montören sa i Gävle.
/fth
Frågan är ju om det inte smäller upp åtta nya laddare (med CCS) på de fundamenten som är klara rakt av? Det är ju draget och klart i backen. Jag själv använder Enköping en hel del när jag åker upp/hem från Dalarna och jag är knappast ensam om att nyttja den stationen.Alfred skrev:Håller med om att det är skumt att de bara åkt förbi den laddaren utan åtgärd, men de kanske resonerar att de först och främst ska maximera yttäckning? Enköping är ju en rätt ny laddare eftersom den inte prompt behövdes för att exempelvis kunna köra Stockholm - Oslo. Model 3 LR har ju inga som helst problem att nå Arboga från Stockholm. Men om de tänkt utrusta alla med CCS innan första leverans av Model 3 är det riktigt konstigt att de hoppade över den.fth skrev:Ok, arket uppdaterat, lite märkligt att dom bytte i Arboga och SC men hoppade över Enköping.AnteF skrev:Laddar just nu i Enköping och ingen av de åtta stolparna här är ombyggda.![]()
/fth
Såhär 11 dagar senare, så är resultatet 9 SuC av 31?fth skrev:Sarcasm mode on?Jeppe_E skrev:Ja, naturligtvis. Han kör ju Tesla Roadster mellan SuC-stationerna, så han har ju nästan ingen restid![]()
I snitt ligger väl SuC-stationerna med ett avstånd på 20 mil? Sen tar det väl en 2-3h per station att smälla dit 2-3 kablar med förberedelser och att samla ihop. Så absolut 2-3 SuC om dagen om han jobbar 12h om dagen
Det är i snitt 120km mellan SuC, dvs 1h i motorvägsfart, vi avrundar uppåt till 1.5h restid, byte av kablar 2.5h ger 4h per station inklusive restid, så ja, 2-3 stationer om dagen är helt rimligt.
Jag gissar att personen som gör detta dessutom har fått rätt goda incitament att hinna i tid, så han kommer nog att arbeta just 12h/dag, 7d/v.
Jag är fortsatt övertygad om att Sverige är klart i februari, det gäller nog hela Europa för övrigt.
/fth
Jag får det till 8 SuC av 30? Den i Karlskrona är varken en SuC eller ägd av Tesla även ifall den ligger med i arket.Jeppe_E skrev:
Såhär 11 dagar senare, så är resultatet 9 SuC av 31?
Nu förstår jag varför båten ligger stilla i Atlanten.![]()
Skämt å sido så är nog din gissning att det är klart i slutet av februari ganska korrekt. Dvs samtidigt som bilarna kommer hit.
Igår 94, nu 106fth skrev:Läget per 2019-01-30 23:05En ny Ionity, sladdproblemen är tydligen lösta nu också, så dom kanske kommer igång igen?
/fth
Svenssons skrev:Jag får det till 8 SuC av 30? Den i Karlskrona är varken en SuC eller ägd av Tesla även ifall den ligger med i arket.Jeppe_E skrev:
Såhär 11 dagar senare, så är resultatet 9 SuC av 31?
Nu förstår jag varför båten ligger stilla i Atlanten.![]()
Skämt å sido så är nog din gissning att det är klart i slutet av februari ganska korrekt. Dvs samtidigt som bilarna kommer hit.
På bilderna ser det ut som om plats 1a till 3b konverterats. Varför finns det a och b stolpar? Blir maxeffekten lägre om man laddar på t.ex. 1a och b samtidigt? Hur ska man då tänka om man kör S eller X och det står minst en bil vid alla fyra stolpar som inte konverterats? Ska man ändå välja en av dem eftersom det är Model 3 priority på de konverterade platserna?vigge50 skrev:Nej, Arboga har 14 laddare.Jeppe_E skrev:Är det samtliga ställ i Arboga?Alfred skrev:Kollade Arboga nu på morgonen. Sex stall ombyggda med CCS. Driftsatta och klara, verkar som gubben tog dem på vägen österut från Karlstad?
Tänker mer på att de inte klistrat på Model 3 Prioritet (så som det är på andra stationer). Är det alla ställ behövs ju inte klistermärkena