Däremot, vad göras om det är kö till laddarna och det är fullt, ska det vara två köer, eller en kö och det är först till kvarn? Vilket kan bli surt för en model 3 när icke konverterade stolpar blir lediga men de står först i kön.
Men det är ett övergående problem då det efter hand kommer att vara konverterat på alla stolpar på alla laddstationer.
Det är väl ett ickeproblem. Står en Model 3 ägare först i kön och en icke konverterad stolpe blir ledig så kan hen inte utnyttja den ändå, så i praktiken blir det ju "två" köer. Det som i så fall kan bli lite jobbigt är om det står en M/X först i kön och ett prioriterat ställ blir ledigt. M/X ägaren kopplar in och strax därefter blir en M/X stolpe ledig
Oavsett vilket, så tror jag att SuC utbyggnaden behöver accelerera. Titta på Norge t.ex. där är det redan fullt idag på en del SuC (trots många ställ). Hur ska det gå när 4000-5000 M3 kommer ut i trafik?
En stor skillnad är ju att om 6 månader så kommer alla betala för att ladda på SuC. Jag undrar hur de kommer förändra bettende hos ägarna, hur mycket mindre kommer en bil i snitt ladda på SuC?
Alla? Jag tänker då inte betala.
Jag bor 6,8 km från Fullerö-SuC och jag har alla möjligheter att ladda gratis till vardags där. Men det är helt enkelt inte värt det. Det sliter på batteriet och tar bort mycket värdefull tid ur en redan ganska pressad vardag. Och så tror jag att de flesta tänker. Några snåljåpar kanske laddar lite oftare på SuC än de behöver men jättevanligt är det nog inte. För de som saknar hemladdning kommer det fortfarande vara både snabbaste och billigaste sättet att ladda på så där blir det ingen skillnad.
Tråden handlar om CCS och modell 3, dvs jag syftar på kommentaren ovan om vad ska hända när alla modell 3 kommer, ja alla modell 3 kommer betala för sig om ca 6 månader. Jag är fullt medveten om att de finns x och s som inte behöver betala. Kanske jag som är otydlig?
Jag tycker frågan fortfarande är lika intressant hur kommer bettendet förändras när fler får betala. Jag är av uppfattningen att de finns en hel del som snål laddar därmed inte sagt att alla gör de.
Detta med snålladdar bygger jag på den eon laddare som jag har nära oss. När den tidigare var gratis att ladda vid så var den upptagen typ alltid när vi behövde ladda där men nu när de tar betalt så är de ofta ledig. Jag ser en fördel att de tar betalt för nu är den tillgänglig för att ladda vid när man verkligen behöver. Vi använder denna laddare ibland även om de är nära vårt hem eftersom vår leaf har så litet batteri så ibland behövs lite mer ström i bilen snabbt.
Fast å andra sidan, förutom någon enstaka SuC i Sverige så är det ingen platsbrist vid dem. Möjligen några andra SuC lite beroende på om det är dagar med större trafikmängder.
Så att snålladdande bilar skulle fylla upp så andra på långresa inte får plats när de behöver. Låter inte som om det är ett större problem. De flesta SuC är även placerade så de ligger bra till för resor, inte för att parkera och göra annat vid dem. Ok finns så klart lite skillnad här sett över landet där några ligger vid shoppingställen.
Till slut förstår man hur skönt det är att slippa ladda iväg och hur skönt det är att komma hem och plugga in bilen. Så man kan göra annat istället för att vänta på laddningen ska bli klar.
Jag körde förbi Kalmars SuC idag och jag tyckte att det satt dubbla sladdar på den. Jag han dock inte kolla så noga då jag bara körde förbi på motorvägen.
Jag har själv aldrig laddat där, är det en välbesökt SuC?
Vet inte hur välbesökt den är, men jag brukar alltid se en eller två bilar där när jag passerar. E22:an tar ju all norr/södergående trafik på östra sidan som inte går på E4:an. Tindered ligger väldigt fint vid en insjö och har med lätthet bästa maten på sträckan.
Jag har själv aldrig laddat där, är det en välbesökt SuC?
Vet inte hur välbesökt den är, men jag brukar alltid se en eller två bilar där när jag passerar. E22:an tar ju all norr/södergående trafik på östra sidan som inte går på E4:an. Tindered ligger väldigt fint vid en insjö och har med lätthet bästa maten på sträckan.
Och det är väldigt fint att ta ett laddopp i sjön! Lite kallt så här års bara.. Önskar fler laddare låg vid sjöar.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Och det är väldigt fint att ta ett laddopp i sjön! Lite kallt så här års bara.. Önskar fler laddare låg vid sjöar.
Ja, vi brukar ta ett dopp (strömbad? ) vid Toftaholm när vädret tillåter, jag får kanske testa den ”andra” vägen till kontinenten i sommar (tar dock två timmar längre än E4 enligt ABRP ).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options