Saab 9-3 TDI startproblem

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av lator »

Richardk skrev:
Förstod inte riktigt det med elrex, utveckla gärna:)

Beställt en ny pump nu så får vi se om det hjälper.
Vilken pump pratar du om? Matarpumpen i tanken? Den har absolut ingenting med dina problem att göra. Insprutningspumpen? nä, man beställer väl inte en pump som kostar mer än bilen tänker jag... Filterproblem? Nja, det tvivlar jag starkt på. Spridarrengöring? Ja, det är ju jättebra... men inte för dina problem tyvärr.

Få se om jag har fattat detta rätt... Bilen startar alltid, oavsett temperatur och driftstid? När den är kall så stannar den efter ca 10 sekunder men går att återstarta i princip omgående? Inga felkoder? När det är kallare ute så "strular" den längre än om det är varmt? Finns det en yttertemperatur som är tillräckligt hög för att problemet ska försvinna? Har du tankat bilen på något annat ställe än du brukar och har du kört den tom och tankat den igen medan problemet har funnits där?

Jag har ju arbetat med dessa skitbilar (läs ICE) i alldeles för många år så lite har man ju lärt sig... Numera ska det bara bli el för min del. (kört el sedan 2003 själv).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av lator »

Jwe skrev:
Dejavu:
alfa Romeo 33 på 80-talet, bensin
så fort nollgrader, fuktigt = ispropp
bot: K-sprit

utan K-sprit dog bilen efter en stunds körande, pga värmen i motorrummet löstes isproppen varvid bilen startade snällt igen för att efter 5- 10 min dö igen osv......
Med K -sprit , inga problem!

Har inte haft någon annan bil med detta problem, vare sig bensin eller diesel.

Kanske är detta orsaken även i ditt fall????
Ett litet inlägg om K-sprit...

Det är så med alla alkoholister, Utan sin dagliga dos så mår de skit! Alfa´n hade säkert en diagnos som sade "beroende" ... Vad innehåller K-sprit? Jo, vatten! Men spriten som den också innehåller löser upp eventuell is och bilen går (med lite vatten inblandat) och allt är frid och fröjd så länge man fortsätter att ge den sin dagliga dos. För att få den att fungera utan sin sprit så måste den avgiftas! Ut med allt vatten... förlåt, bensin. Byt filter, töm tanken, blås ur ledningar och töm förgasare. Häll i lite bensin och pumpa igenom systemet utan att köra in det i förgasaren... Töm igen och sätt ihop och fyll tanken med ren bensin. Har du tur så är den kvitt sitt spritberoende sen.

Så mycket bättre att aldrig börja dricka... och el, svårt att blanda med vatten! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
kontakten2

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av kontakten2 »

Prova strypa returledningen till dieseln. Då ska du få högre tryck i matarsystemet till högtryckspumpen. Borde få en hårdare gång på den.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Ok, nu ska vi se....

Jag bävade hela eftermiddagen för att köra hem från jobb eftersom jag trodde det skulle bli en jobbig resa. Startar bilen och kör mina 4 mil hem utan minsta problem.... Temp: +2 C ute.

Min sambo körde en halv tank med detta problem till och från. Sen tog jag över och då var tanken nästan tom och då tankade jag fullt. Nu är det halv tank.

Beställt bränsle pump i tanken. På Saab forumen skriver dom att man ska byta pumpen efter 20000 mil och min bil har gått 29000 mil. Det är möjligt att det inte är bränslepumpen men eftersom jag själv tror på den och många tipsat om det så blir det den första åtgärden.

K-sprit är säkert jätte bra men kan man använda det till Diesel? Oavsett så har jag svårt att tro att bilen skulle starta i princip varenda gång om bränslet var vattenskadat. I morse gick bilen i 20 sekunder och sen startade man om och så höll jag på i 30-40 min. Känns långsökt att den skulle starta varje gång om det var vattenskadat bränsle. Glöm inte att den är verkligen helt orkeslös direkt efter 20 sekunders körning dvs ingen tvekan, som att tändningen är av, fast man ligger på 1000, 2000, eller 3000v/min.

Bilen har haft detta problem även vid plusgrader ute.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Crappy »

Annars har jag en Saab till salu nu när M3 kommer :D
Jag vill hade ett liknande problem med en 850 jag hade för några år sedan.
Ibland gick det inte starta, oavsett vad man gjorde eller väder. Kom man tillbaka en timme senare gick bilen utmärkt
Låg man sakta och puttrade, stannade till vid ett rödjus kunde bilen tvärdö och ibland vägra starta igen. Man fick vara försiktig i rondeller och på hugget i rondeller, så man kunde "rulla igång den igen"
Periodvis gick bilen utan några som helst problem i månader

På sambons tidigare saab kunde det vara problem efter tjuvstopp, då vägrade den starta utan att ta ur nyckel börja om.

Det var startspärren som krånglade i bägge fallen.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Intressant med startspärren! Tanken har slagit mig att det är något relä eller liknande som inte riktigt vill.

Byter pumpen oavsett, så får jag fortsätta sedan att felsöka. Blir Tesla till jobb imorgon :D
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Jwe »

Ang alfan som dog ifuktig väderlek:
Behövde ej vara minustemp.
Efter att ha lärt sig symtomen så märkte man att det segade mer och mer vid gaspådrag och bensinförbrukningsmätaren visade högre o högre värde ändå.
Då var det dags att stanna. Stänga av motorn, troligen för att inte motorn skulle dra in kall fuktig luft i förgasaren. Via kvarvarande motorvärme löste det sig, varvid man kunde köra ett stycke till och så kom man fram till bensinmacken, köpte K-sprit och därmed var problemet löst. Varje höst. Kommer inte säkert ihåg men vill minnas att det var mindre problem i kall torr luft, dock sällsynt fenomen på västkusten.
Obs diesel har väl annan teknik för bränsledistr, men i övrigt tycker jag att jag känner igen de problem du beskriver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av taliz »

När jag hade problem med EGR i min Volvo så "bluddrade" den/gick hackigt ibland, fick också upp meddelande om "försämrad motorprestanda".
Samma sak när partikelfiltret höll på att sätta igen, men då tändes motorlampan(som enligt instruktionsboken inte betyder problem med motorn, utan med avgasreningen) istället.

Det andra problemet löste jag flera ggr genom att köra 45-60min på 3-4000 rpm i 80kmh+. Så man "bränner ur" partikelfiltret tydligen.
Det första problemet blev gradvis sämre tills den inte gick att köra alls, gick bara på tomgång och dog så fort man gasade. Blev bärgning till Volvo och byte av EGR.

Det finns en del sprayer för att "rensa" EGR. Inget jag skulle prova på en nyare bil, men på en gammal Saab kan det nog vara värt ett försök.
Hört om folk som fått sprutt på sina BMWs med EGR problem med sådan spray(tror man tar bort luftfiltret och sprayar rätt in när motorn är igång).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Körde en kort runda på 5 min i morse och bilen gick hur fint som helst, inga konstigheter. :roll: Körde dock Teslan till jobb ändå. Kanske provar Saaben imorgon bara för ”spänningens skull” , hade ju så roligt igår :) Vill ju helst att den ska gå dåligt när jag byter pumpen så att man ser ett resultat.

Om det inte hjälper med nya bränslepumpen, så blir nog nästa på listan att kolla EGR eftersom den borde vara hyffsat lätt att plocka itu utan att behöva lägga mer pengar. Kommer nog försöka hitta bränslepumpsrelä också och bygla det. Kan ju vara dålig kontakt med minskad spänning över reläet.
kontakten2

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av kontakten2 »

Kan du koppla så pumpen får konstant 12v direkt till batteriet?
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

kontakten2 skrev:
Kan du koppla så pumpen får konstant 12v direkt till batteriet?
Har faktiskt tänkt på det hela dagen eller kanske inte hela dagen, men några gånger :), antingen 12v direkt på pumpen alternativt en multimeter kopplad till pumpen så jag ser om spänningen försvinner när felet uppkommer. Har jag spänning på pumpen när felet uppträder så är det inte elektriskt relaterat! :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Tars »

Richardk skrev:
kontakten2 skrev:
Kan du koppla så pumpen får konstant 12v direkt till batteriet?
Har faktiskt tänkt på det hela dagen eller kanske inte hela dagen, men några gånger :), antingen 12v direkt på pumpen alternativt en multimeter kopplad till pumpen så jag ser om spänningen försvinner när felet uppkommer. Har jag spänning på pumpen när felet uppträder så är det inte elektriskt relaterat! :)
Spännande även på en diesel!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Logistiken med bara en bil är lite halvjobbig. Och eftersom jag är som jag är som jag är så satte jag mig i Saaben i morse igen, trodde nog någonstans att den bara skulle funka eftersom den funkat helt perfekt de två senaste körningarna. Skrapade lite is på rutan och försökte starta. Motorn startar knappt med mycket bluddrande, precis som att det saknas diesel. Bilen startade perfekt igår, men då var det nog en eller två plus grader. Med två ungar i bilen och körning till skola och förskola utan bussförbindelser så fanns det inget alternativ än att försöka sig på en ny idiot resa. Kör precis som i förgår, 10 sekunder, motorn dör, startar om och kör 10-15 sekunder. Efter min träning i förgår så har jag relativt bra flyt och motorbromsar igång motorn nästan varje gång den dör. Lämnar barnen, kör i ca 40 min, bilen är genom varm men dör vart 10 sekund. Efter dessa 40 min så går bilen helt perfekt igen! Bilen är i alla fall konsekvent för tillfället :D

Funderar på om det kan vara alger i tanken som delvis frusit. Det kan förklara varför den strular även när det är plus grader ute. Silen till tankarmaturen är kanske igentäppt delvis? En lärdom idag var också att; när jag kör på 3ans växel med full gas, så kunde jag köra i ca 10 sekunder, från 2500-3500v/min. Kör jag på 4 ans växel så kunde jag bara köra i ca 4 sekunder, från 2000-2500v/min. Märkligt...

Nu blir det inte fler körningar mer än hem från jobb innan jag bytt pumpen och kollat alger i tanken mm :)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Går inget vidare, gjorde en tråd på Saab turbo club Sweden, men inte ett enda svar.

Nu är pumpen bytt men det visade sig att den bättre begagnade pumpen i tanken som bara gått 1500 mil inte funkade alls. Monterade tillbaka den gamla, byglar bränslepumpsrelä men funkar fortfarande inte. Nu har jag demonterat bränsle slang till högtryckspump och flödat den gamla pumpen i tanken och den ger 1 liter/15s = 4l/min eller 240l/timme vid högtryckspumpen vilket bör vara bra. Höll även emot med fingret och den ger bra tryck. Demonterade även returslangar från spridare samt bränsleretur slang och tryckslang mellan rör och högtryckspump. Provtryckte dessa slangar men de är täta och fina.

Även demonterat EGR och den öppnar och stänger fint utan speciellt mycket sot.

Någon som känner till en bra verkstad som kan felsökning av Saab i Malmö regionen?
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av SAB »

Just före bränslepumpen, högtryckspumpen som spridarrören går ur, sitter en solenoid, (ofta sitter den på pumpen nära inloppsröret). Den slår av och på bränsletillförseln, typ huvudventil kopplad till tändningsnyckeln, används även av startspärr.
Den har en sladd ofta direkt på sig.

Ett vanligt problem på iaf Citroën / Renault att den kärvar eller är glapp så att den stänger av bränslet.
Om du slår av / på tändning när det händer, med växel i, och motorn startar å går bra tills nästa avstängning kan det vara denna.
Lätt och billig att byta

Edit: ändrat tändning till tändningsnyckeln för att undvika missförstånd... ;)
Senast redigerad av SAB, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av LarsL »

Har du provat att tömma tanken och fylla med ny diesel?

Många skriver tändning, men det finns inget sådant på en diesel... naturligtvis. Det finns däremot en ”dödare” som stänger av dieseltillförseln, den borde också gå att bygga så att den alltid är öppen.

Hävdar fortfarande att det smartaste är att köpa en 24kWh Leaf. ;)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Tack, ska kolla solenoiden.

Det har varit så här med minst två fulla tankar. Och om det hade varit dieseln så är det mycket märkligt att jag kan köra i 40 min med problem och sedan går den helt perfekt. Och dessutom upprepa samma sak efter två dagar.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Kollat solenoiden till högtrycksbränslepumpen. Blir inte riktigt klok på den. Demonterade den och la 10v på den och den slår och klickar som den ska göra. Monterar solenoiden igen, demonterar kontakten till den och då har jag 9v men då går inte bränslepumpen i tanken. Detta är väl ok så långt men sen när jag monterar kontakten så har jag 0v, motorn startar men går bara i 4 sekunder och sen dör den. Unde hela denna tiden har jag 0v både under uppstart och när motorn dör. Ska det vara så?

Stänger jag av med nyckel efter 2s får jag heller ingen spänning på solenoiden. Vad är det egentligen som gör att motorn stannar i vanliga fall? Är det inte denna solenoiden? Eller den är bara till stöldspärr?

Helst skulle man vilja lägga spänning på solenoiden hela tiden men efter som inte bränslepumpen går när kontakten är av så kommer det nog inte funka. Skulle faktiskt kunna bygla reläet igen och lägga spänning på solenoiden. Ska prova det.

Nu har jag provat, funkade inte.
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peterh
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2015 20:07
Ort: Älvkarleby

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av peterh »

Hej
Har du en felkodsläsare ? om inte så köp en sådan för några hundra på t.ex biltema. Art. 15-1300 299:-

Kontrollera sedan felkoder direkt efter problem uppstått och utan att vrida av nyckeln. Då bör du få en felkod som indikerar var problemet finns.
-17 Model X100D alla options.
-16 P90DL med extra allt
-14 S85 19" svart, luftfj, teknik, pano, HiFi, vinterp
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Jag har felkodsläsare, den har registrerat diverse felkoder under denna felsökningen men bara eftersom jag demonterat diverse kablar. Själva felet registreras inte!
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av SAB »

Richardk skrev:
Kollat solenoiden till högtrycksbränslepumpen. Blir inte riktigt klok på den. Demonterade den och la 10v på den och den slår och klickar som den ska göra. Monterar solenoiden igen, demonterar kontakten till den och då har jag 9v men då går inte bränslepumpen i tanken. Detta är väl ok så långt men sen när jag monterar kontakten så har jag 0v, motorn startar men går bara i 4 sekunder och sen dör den. Unde hela denna tiden har jag 0v både under uppstart och när motorn dör. Ska det vara så?

Stänger jag av med nyckel efter 2s får jag heller ingen spänning på solenoiden. Vad är det egentligen som gör att motorn stannar i vanliga fall? Är det inte denna solenoiden? Eller den är bara till stöldspärr?

Helst skulle man vilja lägga spänning på solenoiden hela tiden men efter som inte bränslepumpen går när kontakten är av så kommer det nog inte funka. Skulle faktiskt kunna bygla reläet igen och lägga spänning på solenoiden. Ska prova det.
Jo, det är avstängning till bilen. Varför matarpumpen i tanken går å sen slutar är för att få du vrider på nyckeln bygger den upp tryck. Om inget bränsle används så är ju trycket nog högt och den stannar. När du sedan startar bil så går den mer eller mindre hela tiden, tryckstyrd.

På äldre bilar du inte är så noga med kan man he sönder solenoid så den inte kan stänga, men då får du stänga av motor mha 'motorstopp'. Men för att se om det är nåt fel där kan du ju lägga 12v på den hela tiden å sen provköra. Kanske inte att rekommendera dock..?
Användarvisningsbild
peterh
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2015 20:07
Ort: Älvkarleby

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av peterh »

Richardk skrev:
Jag har felkodsläsare, den har registrerat diverse felkoder under denna felsökningen men bara eftersom jag demonterat diverse kablar. Själva felet registreras inte!
Viktigt i testet är att du inte vrider av tändning efter fel uppstått utan kollar felkoder direkt.
-17 Model X100D alla options.
-16 P90DL med extra allt
-14 S85 19" svart, luftfj, teknik, pano, HiFi, vinterp
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av SAB »

peterh skrev:
Richardk skrev:
Jag har felkodsläsare, den har registrerat diverse felkoder under denna felsökningen men bara eftersom jag demonterat diverse kablar. Själva felet registreras inte!
Viktigt i testet är att du inte vrider av tändning efter fel uppstått utan kollar felkoder direkt.
Är det glapp i stoppsolenoid-styrning är det risk att det inte ger nån felkod. Fel som får motorlampa att lysa sparas i bildator, så länge inte lampa slocknar under gång..

Lägger till 'tror jag' som jag borde göra med alla mina inlägg.. :roll:
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Jag har mer eller mindre gett upp nu... Sitter och letar kunniga bilverkstäder :? :) Ska man lämna in och låtsas som inget alls eller ska man säga allt man gjort? Välja stor verkstad typ mechanum eller mindre verkstad? Är det löpande felsökningsavgift på verkstäder eller ett fast pris?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av LarsL »

Jag skulle välja en liten verkstad med någon du litar på (?). Helst någon som är specialist på gamla SAAB eller GM motorer. Hittar du en sådan verkstad ska du verkligen berätta allt och säga vad du gjort och kommit fram till.
Skriv svar