Tesla Försäljning USA Jan 2019

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Tesla Försäljning USA Jan 2019

Inlägg av Jeppe_E »

Hoppla, det blev ganska många bilar färre i Januari. Ska man skylla allt på det minskade incitamentet?
Skärmavbild 2019-02-05 kl. 19.24.44.png
2018
Skärmavbild 2019-02-05 kl. 19.27.02.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla Försäljning USA Jan 2019

Inlägg av RagWal »

Nä, på Europa och Kina va?
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jeppe_E skrev:
Ska man skylla allt på det minskade incitamentet?
Nej, man ska skylla det på att produktionen till stor del varit fokuserad på bilar till Europa och Kina.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Surfaren skrev:
Jeppe_E skrev:
Nej, man ska skylla det på att produktionen till stor del varit fokuserad på bilar till Europa och Kina.
Jag är inte riktigt lika säker. Tesla hade några tusen bilar i lager efter nyår som de inte lyckades sälja och går man in och konfigurerar en bil, så är det omgående leverans på den. Även MS och MX har droppat avsevärt i försäljningen.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nej både S och X har ökat jämfört med januari i fjol.

Du kan inte jämföra mot december siffrorna för de var i slutet av en kvartal.

Tesla har traditionellt tillverkat S och X främst för utlandet de två första månaderna varje kvartal och främst USA den sista. För att undvika massor av bilar in transit vid kvartalsslut. Syns tydligt i månadssiffrorna 2018.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
Surfaren skrev:
Jeppe_E skrev:
Jag är inte riktigt lika säker. Tesla hade några tusen bilar i lager efter nyår som de inte lyckades sälja och går man in och konfigurerar en bil, så är det omgående leverans på den. Även MS och MX har droppat avsevärt i försäljningen.
Du kan ju inte jämföra december mot januari, för S och X bör du helst jämföra mot januari 2018 och då har de ökat. Tillverkningen och försäljningen har ju legat stabil för S och X ett tag nu så det är en bra jämförelse.

För 3an fungerar det ju dock inte att jämföra med ett år sedan såklart så där får man försöka se en trend. Rent generellt verkar de flesta vara lägre i januari så skulle gissa på att det är en kombination av massa saker. Mindre incitament, tillverkning till Europa (S och X ser den effekten t.ex.), allmänt lägre försäljning i januari osv. Det intressanta blir hur försäljningen ser ut i mars.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:

Tesla har traditionellt tillverkat S och X främst för utlandet de två första månaderna varje kvartal och främst USA den sista. För att undvika massor av bilar in transit vid kvartalsslut. Syns tydligt i månadssiffrorna 2018.
Sen ska man även se på hur elbilsincitamentet ser ut i USA, det är en skattereduktion som inte märks av för de flesta förrän början av nästkommande år. Finns en anledningen till att första kvartalet varje år är det sämsta när det kommer till elbilsförsäljning.

Bild
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:

Naturligtvis är det som du säger kvartalsberoende, men trenden är ändå sjunkande.

MS/MX är ju konstanta i sin försäljning, det var ju lite tokigt av mig att säga att det droppat av där. Men för Model 3 så är det väl en kombination av EU/Kina, incitament och allmänt låg försäljningsmånad. Men det ska bli spännande att se hur mycket tesla lyckas få upp volymen i februari. I Januari 2028 hade väl Tesla fortfarande problem med att få ut bilar ur fabriken? Men om de lyckas sälja 10000 bilar i USA, tillsammans med de 16000 i EU och sedan addera på den kinesiska volymen (som jag inte sett några siffror på) så bör ju ändå februari bli en bra månad med ungefär lika många bilar som i december, förutsatt att de hinner med att leverera ut dem :)

Frågan är ju vilken riktning som volymen tar efter att den initiala lanseringskvantiteten har blivit levererad. Jag tror Mars blir en avgörande månad för hur snabbt de kommer att erbjuda LR RWD även till EU.

Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare

Inlägg av Olof Borjesson »

Jag besökte ett Tesla Service Center i Cincinnati, Ohio i början av december. Där var parkeringsplatserna helt fyllda med många hundra nya olevererade Model 3. Jag fick det till att det finns 78 Servic Centers i USA när jag räknade nu. Om alla SC i USA har 300 bilar så blir det 23400 bilar i lager, så jag är inte förvånad över att leveranstiderna är korta i USA.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Olof Borjesson skrev:
Jag besökte ett Tesla Service Center i Cincinnati, Ohio i början av december. Där var parkeringsplatserna helt fyllda med många hundra nya olevererade Model 3. Jag fick det till att det finns 78 Servic Centers i USA när jag räknade nu. Om alla SC i USA har 300 bilar så blir det 23400 bilar i lager, så jag är inte förvånad över att leveranstiderna är korta i USA.
Om den tesen stämmer så kan man ju inte härleda de minskade volymerna i Januari till att det nu produceras för Europa och Kina iaf...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Olof Borjesson skrev:

Fast i december var det ju väldigt många som tog leverans av sina bilar. Den lite mer konspiratoriske kan tänka sig att om någon inte tyckte att bilen var tillräckligt fin (panelgap, etc) så försöker Tesla att sälja bilen till en annan kund som kanske är mindre nogräknad (vi har ju alla olika uppfattningar om vad som är acceptabelt). Så man ska nog inte dra för stora växlar på hur det såg ut i början av december.

Enligt Bloomberg så är det bekräftat från Tesla att de tillverkat 155.663 bilar fram till 2018-12-31
2017 såldes det 1.764
2018 såldes det 139.782

Så, 14000 bilar i lager i slutet av 2018. Så rent teoretiskt, så behövde Tesla inte tillverka några bilar alls åt den inhemska marknaden, eftersom de "bara" sålt 6500 bilar under januari. Dvs om alla varianter fanns i lager. Det är väl förmodligen därför som de dessutom kan erbjuda direktleverans (mer eller mindre).

Källor:
https://insideevs.com/monthly-plug-in-e ... al-charts/
https://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Med andra ord, leveranspuckeln i USA har passerats och volymerna går nu mot en lägre men mer stabil och långsiktig nivå (tills SR dyker upp).
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Geni87 skrev:
Med andra ord, leveranspuckeln i USA har passerats och volymerna går nu mot en lägre men mer stabil och långsiktig nivå (tills SR dyker upp).
Ja , januari och februari kommer att vara på en lägre nivå än den långsiktigt stabila. I och med att Tax-crediten halverades vis årsskiftet, så försökte så många som möjligt att köpa innan årsskiftet. Därmed har många av januari/februarikunderna redan köpt en Tesla, och vi kommer därför att se än relativ låg efterfrågan dessa månader. Efterfrågan kommer sedan att krypa upp till den långsiktigt stabila nivån igen, för att sedan öka ytterligare inför halvårsskiftet.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Hammar skrev:
Geni87 skrev:
Ja , januari och februari kommer att vara på en lägre nivå än den långsiktigt stabila. I och med att Tax-crediten halverades vis årsskiftet, så försökte så många som möjligt att köpa innan årsskiftet. Därmed har många av januari/februarikunderna redan köpt en Tesla, och vi kommer därför att se än relativ låg efterfrågan dessa månader. Efterfrågan kommer sedan att krypa upp till den långsiktigt stabila nivån igen, för att sedan öka ytterligare inför halvårsskiftet.
Frågan är bara vad den långsiktigt stabila nivån är. :)
Skriv svar