Det kan ju vara så spännande som att Tesla försöker få Navigate on Autopilot godkänd i EU tillsammans med Model 3. För så som jag förstått det, så är den inte det än? Så två smällar på samma fluga så att sägaLarsL skrev:Men det verkar ju handla om funktionen som automatiskt byter fil, alltså navigering medautopilot, eller är de som skriver och jag förvirrad?
Är ju iofs inte omöjligt att det är så attEU fått den nya hårdvaran och att mjukvaran inte funkar än.
AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Moderator: Redaktion
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
De vill säkert ha med sentry mode & dog mode som skall aktiveras nästa vecka.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Finns Summons i Sverige ännu?
Tex att den kan köra ut från garage eller p-plats själv
Tex att den kan köra ut från garage eller p-plats själv
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Med app men inte via fob så funkar summon i Europa.anna__ skrev:Finns Summons i Sverige ännu?
Tex att den kan köra ut från garage eller p-plats själv
Model Y LR.
Model S70D
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Bara manuell styrning fram/bak via appen. Inte att bilen backar ut ur garaget själv på morgonen som Elon sa en gång i tiden.anna__ skrev:Finns Summons i Sverige ännu?
Tex att den kan köra ut från garage eller p-plats själv
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Men just detta ska ligga nära i tiden rent funktionellt. Sen är frågan om det tillåts eller ej...Feddan skrev:Bara manuell styrning fram/bak via appen. Inte att bilen backar ut ur garaget själv på morgonen som Elon sa en gång i tiden.anna__ skrev:Finns Summons i Sverige ännu?
Tex att den kan köra ut från garage eller p-plats själv
https://www.google.com/amp/s/www.teslar ... -musk/amp/
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7416
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
TiborBlomhall skrev:Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Kanske en "liten" present för oss som var tidigt ute?TiborBlomhall skrev:Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7416
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?anna__ skrev:varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
TiborBlomhall skrev:För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?anna__ skrev:varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
Det kvittar väl i det stora hela? Det är fortfarande runt 300.000 miljoner i enbart de länder som den finns tillänglig i nu..
Så det resonemanget köper jag tyvärr inte! Förstår att Tesla vill komma in på markanaden i Kina men det finns fortfarande många alternativa tillverkare här också så det borde ligga i Teslas intresse att faktiskt satsa här också.
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Precis. Dessutom (oavsett hur många dollarmiljonärer som finns i Kina) så är det en konkurrensutsatt marknad, med många elbilar som tillverkas i landet. Eftersom allting finns i bilarna och tekniken redan är utvecklad, så är det (även om det minskar Teslas intäkter per såld enhet) ingen utgift för Tesla Snarare en möjlighet att sälja fler bilar. Men eftersom konkurrensen inte finns på samma sätt i Europa, så är det bra mycket enklare att ta betalt för funktionaliteten här.TiborBlomhall skrev:För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?anna__ skrev:varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Nej, inte riktigt så. Bilarna finns i pipeline, men inte på marknaden. Det är ju först som Tesla blir utsatt för konkurrens som de behöver agera på pris/funktioner. Om försäljningen inte skulle uppnå satta mål, först då behöver de agera.anna__ skrev:TiborBlomhall skrev:För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?anna__ skrev:varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
Det kvittar väl i det stora hela? Det är fortfarande runt 300.000 miljoner i enbart de länder som den finns tillänglig i nu..
Så det resonemanget köper jag tyvärr inte! Förstår att Tesla vill komma in på markanaden i Kina men det finns fortfarande många alternativa tillverkare här också så det borde ligga i Teslas intresse att faktiskt satsa här också.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.anna__ skrev:TiborBlomhall skrev:Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö
Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
helix skrev:Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.anna__ skrev:TiborBlomhall skrev:Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö
Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.
Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Japp... och det är förmodligen ett för högt pris i Kina för att kunna konkurrera på den Kinesiska marknaden. Därav inkluderar Tesla AP i priset för att göra deras erbjudande mer konkurrenskraftigt. För de Europeiska marknaderna väljer man en annan paketering.anna__ skrev:helix skrev:Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.anna__ skrev:TiborBlomhall skrev:Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö
Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.
Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Ta en titt på hur de Europeiska biltillverkarna säljer sina bilar i USA. Där är mycket mer standardutrustning i bilarna och erbjuds ofta "Premium packages" för en spottstyver jämfört med vad vi i Europa får betala för samma utrustning. Att paketera och erbjuda produkterna på olika sätt i olika världsdelar är inget konstigt alls och definitivt inget där Tesla skiljer sig från andra biltillverkare.
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Det stämmer inte alls. Alla tillverkare har olika priser och erbjudande på olika marknader. Det gäller inte enbart bilar heller. Big Mac är ju ett klassiskt exempel som har helt olika priser på olika marknader.anna__ skrev:De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Sen är det väl klart det är surt att något är dyrare hos oss. Men jag bor ändå hellre i Sverige än i Kina
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Vet inte riktigt hur du tänker Annaanna__ skrev:helix skrev:Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.anna__ skrev:TiborBlomhall skrev:Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö
Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.
Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
I rest my case!Jeppe_E skrev:Vet inte riktigt hur du tänker Annaanna__ skrev:helix skrev:Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.anna__ skrev:TiborBlomhall skrev:Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china
Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
De känns surt varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö
Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.
Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt detanna__ skrev:I rest my case!Jeppe_E skrev:
Vet inte riktigt hur du tänker Anna
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
För min del blev det:Jeppe_E skrev:Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt detanna__ skrev:I rest my case!Jeppe_E skrev:
Vet inte riktigt hur du tänker Anna
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.
Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
CyberTruck single engine förbokad
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Fast nej, eftersom du beställde det så hade du råd med det. Eller hur?hakan_k skrev:För min del blev det:Jeppe_E skrev:Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt detanna__ skrev:I rest my case!Jeppe_E skrev:
Vet inte riktigt hur du tänker Anna
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.
Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Nja, egentligen inte. Blir nog ganska tufft ekonomiskt, men "Det kostar att ligga på topp".Jeppe_E skrev:Fast nej, eftersom du beställde det så hade du råd med det. Eller hur?hakan_k skrev:För min del blev det:Jeppe_E skrev:Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt detanna__ skrev:I rest my case!Jeppe_E skrev:
Vet inte riktigt hur du tänker Anna
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.
Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
CyberTruck single engine förbokad
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
och det var alltså värt det också, annars hade du ju inte valt det i slutändanJeppe_E skrev:Fast nej, eftersom du beställde det så hade du råd med det. Eller hur?hakan_k skrev:För min del blev det:Jeppe_E skrev:Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt detanna__ skrev:I rest my case!Jeppe_E skrev:
Vet inte riktigt hur du tänker Anna
Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.
Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Nej, man kan fortfarande tycka att det inte är värt pengarnaKalle skrev:
och det var alltså värt det också, annars hade du ju inte valt det i slutändan
Vi fattar inte alltid rationella beslut
Lite som mitt beslut att lägga till R-design på min bil bara för att få min XC60 nedlackad
(sedan följde det ju med en del annat kuligt)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017