kler skrev:Verdi skrev:Att "koden redan finns där" vet vi ju inte och det är dessutom ovidkommande. Genom att aktivera AP får man tillgång till nåt som kostar pengar och det är väl att likställa med stöld? Hur det sker rent tekniskt är väl ovidkommande egentligen?
Personligen tycker jag dock att det bara är stöld om man annars tänkt betala för funktionen. Jag kopierade t ex spel och filmer back in the day utan dåligt samvete eftersom det inte var nåt jag ville betala för. Hade jag inte kopierat filmen hade jag tittat på nåt annat som var gratis.
Vi antar för "sake of argument" att koden finns där. Se tidigare i tråden. Och jag tror nog också att det spelar roll att koden finns där, annars hade du behövt piratkopiera koden och det är olagligt. Du har de facto köpt koden, även om Tesla lagt in ett hinder att använda den.
Ni som tror att det är olagligt, har ni något att peka på, annat än tyckande?
Utgångspunkten måste ju ändå vara att man får ändra saker man äger. T.ex. osthyvlar, routrar, kylskåp, värmepannor och bilar (inom ramen för regler för trafik elsäkerhet etc).
På vilket sätt menar ni att detta case skiljer sig från att modifiera en router eller något annat? Är det faktumet att Tesla vill ha betalt för att låsa upp den som då skulle göra det olagligt?
Sitter med morgonkoppen kaffe och läser ikapp lite roat vad som hänt när man sov
I förra tråden sa vi t.ex. detta;
kler skrev:mans71 skrev:Om du köper en dator idag så kommer ofta MS Office förinstallerad som trial-licens. Med din argumentation så är det alltså helt ok att hacka serial/aktivering för att programvaran låg förinstallerad?
Låt mig tänka.
För det första är Serial inte ok - du har (antagligen) olovligen kopierat den.
Men här skiljer det sig lite mot Tesla-cadet, tycker jag.
Datorn och Windows motsvarar bilen och Teslas programvara. Office är något separat där dealen är: "här har du om du vill köpa, annars ta bort" typ. Så för office har du inte betalat, och du har inte nyttjanderätten.
Om din fråga hade varit om det är ok att modifiera Windows för att t.ex. få en bättre variant, då har jag svårt att se att det skulle vara olagligt (förutom bryta mot EULA). Eller om du köper Word - ja då är min gissning att det är fritt fram att modifiera.
Jag var nog trött igår, men argumentet "Office är något separat där dealen är: "här har du om du vill köpa, annars ta bort" typ" är ju precis som Tesla gör;
Vill du aktivera 75-batteri på din 60-bil? - köp här.
Vill du aktivera AP? - köp här.
Vill du aktivera utökad laddare i bilen? - köp här.
Det är ju som jag ser det samma sak som;
Vill du aktivera Office i din dator? - köp här.
Vill du aktivera utökade funktioner i din brandvägg? - köp här.
Vill du aktivera virusskyddet som förinstallerats i din dator? - köp här.
Det kan inte vara en moralisk fråga huruvida du utan betalning lyckas aktivera dessa funktioner eller inte. Jag har inget vederhäftig länk att posta med ett konkret rättsfall, men det kan ju knappast förhålla sig på det sättet du argumenterar för?