OfarligTesla skrev:kler skrev:Precis som Bylund skriver.
Jag vet inte var du svamlar om "annars skulle branschen ha kollapsat".
Vi börjar från början, och tar det steg för steg.
Får du modifiera din telefon?
For du modifiera din router?
Så om du vill svara på det, så har vi en gemensam utgångspunkt.
Det skulle inte gå att sälja mjukvara på det sättet det säljs idag om man lagligt kunde låsa upp funktionalitet man inte betalat för hur som helst. Att det ändå skulle hålla för att ”folk och företag vill göra rätt för sig” är en skrattretande idé.
Och nej jag får inte modifiera min telefon hur som helst, detsamma gäller min router. För att ens kunna modifera dem hur som helst skulle jag behöva dekompilera hela koden vilken i sig inte är helt lagligt att göra då du faktiskt framställer en fullskalig kopia av koden när du gör det.
Men vi kan lika gärna ge oss, jag inser att du har en ståndpunkt och kommer aldrig ge dig trots att du inte kan hitta något som stödjer den. Stöter på tillräckligt många av dem i jobbet för att slösa fritid på diskussioner med dem.
Jag läste ditt inlägg igen.
Nu ville du visserligen inte slösa mer fritid, men jag kände att jag måste bemöta saker som är tagna ur luften.
> Och nej jag får inte modifiera min telefon hur som helst, detsamma gäller min router
Jo, det får du naturligtvis, eftersom du köpt dem. De är dina. Du får göra vad du vill. Det är det naturligaste i världen, och om du tror att det motsatta gäller så snälla, visa något i din favör.
> För att ens kunna modifera dem hur som helst skulle jag behöva dekompilera hela koden vilken i sig inte är helt lagligt att göra då du faktiskt framställer en fullskalig kopia av koden när du gör det.
Du får reverse enginera. Du får framställa kopior av mjukvara du köpt. Läs om upphovsrätt så kommer du att se det svart på vitt.
https://lagen.nu/1960:729
Jag anser fortfarande att bevisbördan faller på er som av någon anledning tror att det finns någon slags lag som ingen kan hänvisa till som säger att du inte får modifiera saker du äger. Det är ju befängt. Allt som inte är olagligt är ju de facto lagligt - så jag som står på lagligt-sidan kan ju inte bevisa att jag har rätt med annat än avsaknaden av förbud.
- Ja ba "Det är lagligt att promenera"
- Du ba "Kan du bevisa att det är lagligt att promenera!"
- Ja ba "tjaa alltså, så klart det är lagligt. Kan du visa mig något förbud?"
- Du ba "Aldrig! Bevisbördan faller på dig! Du är som idioterna på mitt jobb. Sista ordet. Bye!"
- Tibor ba "Bedrägeri att promenera, det framgår tydligt"
- Ja ba "okaaaj"
Skämt åsido - skulle det vara olagligt borde någon kunna hänvisa till en lagtext eller en artikel eller något (och bedrägeri och CE-märkning gills inte som motbevis

)
Annars borde ju varje klok människa åtminstone anta att det är lagligt, eftersom ingen kan visa att det är olagligt annat än att de tror att det är så.
Jag har i varje fall läst mer om upphovsrätt nu, och jag hittar inget som skulle förbjuda dig att modifiera mjukvara du äger. Jag tror inte att du kommer att hitta stöd för din tes i lagen om upphovsrätt. Kanske någon annan lag? Så vill du vara vänlig och styrka ditt påstående - var någonstans kan jag läsa om att det skulle vara olagligt att modifiera mjukvaran i min egen telefon, Tesla eller brödrost?
Den enda indikationen att det överhuvud taget skulle kunna tänkas vara olagligt är paragraf 26, som Bylund postade ovan:
26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Och då tänker jag på formuleringen "avsedda ändamål". Men hela paragrafen handlar ju om tillåtande, så det går ju inte att fälla någon på. Man måste (väl) ändå fällas för en paragraf för det framgår vad man inte får göra - och det måste finnas en påföljd beskriven.