Inte hämta bilen.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av OfarligTesla »

Jag kan förstå att det är jobbigt om det blir som för TS att man får veta att man inte får bilen förens man åkt dit, det är inte bra alls. Men att Tesla trodde leverans nu men blivit försenade (oavsett vems fel det är) är ju inget att hetsa upp sig över för mycket så länge de informerar om det.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av zyax »

OfarligTesla skrev:
Jag kan förstå att det är jobbigt om det blir som för TS att man får veta att man inte får bilen förens man åkt dit, det är inte bra alls. Men att Tesla trodde leverans nu men blivit försenade (oavsett vems fel det är) är ju inget att hetsa upp sig över för mycket så länge de informerar om det.
Förstår inte varför man inte ska hetsa upp sig faktiskt. Det har gått ut fel information flera gånger nu och det är Teslas fel att informationen i fråga gått ut alls, det måste man inte alls gå ut och försvara eller prata bort.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av OfarligTesla »

zyax skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag kan förstå att det är jobbigt om det blir som för TS att man får veta att man inte får bilen förens man åkt dit, det är inte bra alls. Men att Tesla trodde leverans nu men blivit försenade (oavsett vems fel det är) är ju inget att hetsa upp sig över för mycket så länge de informerar om det.
Förstår inte varför man inte ska hetsa upp sig faktiskt. Det har gått ut fel information flera gånger nu och det är Teslas fel att informationen i fråga gått ut alls, det måste man inte alls gå ut och försvara eller prata bort.
Därför det handlar om information om när en sak levereras, varför hetsa upp sig över ägodelar på det sättet? Så länge man inte tvingats åka dit och få ett nej tar man ju inte skada av det.

Sedan får man ju faktiskt välja om man vill ha leverans så snart som möjligt eller vänta tills allt är klart, vill man att de skall leverera så snart som möjligt så måste de ju börja planera leveranser innan regplåtar med mera kommit och då blir det problem ibland.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av 12man »

Feddan skrev:
Svenska Transportstyrelsen kräver lite mer information om fordonen än flera andra länder.
De verkar ju ha ett behov av att ifrågasätta CoC dokumentet och ändra i överförandet av datan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Peje85
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 nov 2017 13:45

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av Peje85 »

Förestår inte heller varför man skulle hetsa upp sig. Alla vet väl vilka utmaningar det innebär för Tesla, att de inte är eller ens kan vara som andra företag? Att vi för vänta på våra eftertraktade bilar en vecka eller två extra (efter snart tre års väntan) är väl inte hela världen?

Jag åkte 25 mil för att reservera 31/3-16 och beställde mitten av december, har dessutom varit utan bil i över ett år sedan jag sålt av den - klart jag vill ha min Model 3 så snart som möjligt och det kommer vi ju få :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av OfarligTesla »

12man skrev:
Feddan skrev:
Svenska Transportstyrelsen kräver lite mer information om fordonen än flera andra länder.
De verkar ju ha ett behov av att ifrågasätta CoC dokumentet och ändra i överförandet av datan
De måste ju få in så mycket data de kan och strukturera den på ett lätt sätt att förstå för de utomstående som skall ta hand om den.
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av Model3LR »

Det är absolut inget unikt att en bilmodell blir försenad. En tidigare beställning av annat märke blev helt plötsligt 8 (!) månader försenad. En bil för ca 1 miljon.

Det är ju klart dock frustrerande att få leveransbesked och sedan står inte bilen där. Till de få som åkt för att hämta en bil som inte finns än borde det bli någon form av kompensation eller lånebil undertiden.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av gellerstam »

Java skrev:
Bara en sån bagatell som en blomsterkvast till partnern/köparen vid leverans uppskattas och kunden känner sig utvald... en blomma för en hundring gör mycket.
Sitter och läser ikapp... Måste bara nämna att när en tidigare kollega köpte sprillans Volvo fick frun ett fint blomsterarrangemang. Hon var så lycklig över blommorna. "Tyvärr" kunde jag inte hålla mig utan frågade vem som betalt blommorna? Först så sa hon att de hade Volvohandlaren gjort. Efter ett tag insåg hon vem som egentligen betalt dem.

Konsensus: "Det finns inga gratisluncher!"
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av MrStarhouse »

Definitivt inte bara Tesla,

Hösten 2013 beställde jag en Camaro från Den lokala Chevrolet handlarn här i Örebro.

Den skulle levereras i Aprill 2014.

Maj 2014 kom den med båt Till Malmö.

Dagen innan den skulle gå med lastbil hit till Örebro så blev det internationellt leverans stopp på många Cheva modeller pga att man kommit på att man kunde slå av tändlåset med knäet.

Sen väntade jag utan några alls besked om när den skulle kunna levereras. Jag fick reg nr och allt, men den var fast i Malmö hamn.

I Juli tröttnade jag och sa att jag inte ville ha den, och gick och skaffade en begagnad Jagga istället. Som tur är hade jag fått inskrivet i köpeavtalet att jag fick bryta kontraktet vid lev försening.

Jag följde vad som hände därefter, och inte förräns i slutet på September så blev den till slut påställd första gången.

Så nu är jag härdad :D
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
electricfeel
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av electricfeel »

https://electrek.co/2019/02/15/tesla-en ... ry-europe/

Elons Europa besök och beslut om att häva kontraktet med företaget som skulle förberedda alla treor så dem är leverans klara är nog en bidragande faktor till förseningarna. Blir ju logistiska problem för lokala Tesla centers att med kort notis få reda på att dem nu ska ta över "delivery preperations".
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av Feddan »

electricfeel skrev:
https://electrek.co/2019/02/15/tesla-en ... ry-europe/

Elons Europa besök och beslut om att häva kontraktet med företaget som skulle förberedda alla treor så dem är leverans klara är nog en bidragande faktor till förseningarna. Blir ju logistiska problem för lokala Tesla centers att med kort notis få reda på att dem nu ska ta över "delivery preperations".
Nja, någon dag kanske. Men servicecentren och leveranspersonerna säger ju att det är regskyltar/Transportstyrelsen som är flaskhalsen. Till mig sa de klart och tydligt att "din bil står där ute, men vi kan inte leverera den".
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av kangru »

Är det någon som har fått en av Tesla bekräftad leverans av Model3 på måndag i Sverige? Jag menar då inte att det står på MyTesla eller automatisk utan att en person har återkommit via telefon eller mail.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2206
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av jpetters »

Med tanke på att flera EU länder, Norge och Schweiz är i gång med leveranser borde det ju även lossna i Sverige.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av olarsson »

Uppringd, fick bekräftad tid på måndag, men sköt upp en vecka på grund av sportlov. (Ursprungligen tid 20e via mail.)
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av TeslaMartin »

kangru skrev:
Är det någon som har fått en av Tesla bekräftad leverans av Model3 på måndag i Sverige? Jag menar då inte att det står på MyTesla eller automatisk utan att en person har återkommit via telefon eller mail.
Nej, inte jag iallafall - har leverans enligt MyTesla 25/2 klockan 10:00 - men inte ett ljud via telefon eller mail :?

Edit:
Det som är riktigt dåligt är att de inte avbokar via telefon, eller om det tar för mycket tid, skicka personligt mail - det kan ju inte vara mer än 30-50 personer per utlämningsställe och dag som är drabbade. Går att göra utskick till dem, bara för 25/2 eller hela vecka 9 - Typ: "Tyvärr har vi förseningar, men vi kommer återkomma via telefon till alla när det väl närmar sig leverans. Innan dess kan du ignorera sms, MyTesla, och mail skickade centralt från Tesla. Hälsningar XX"
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av TeslaMartin »

olarsson skrev:
Uppringd, fick bekräftad tid på måndag, men sköt upp en vecka på grund av sportlov. (Ursprungligen tid 20e via mail.)
OK, låter hoppfullare - uppringd idag eller tidigare?

Jag hade samtal tidigare i veckan, men vågar knappt tro på det. Om det nu inte strömmar in information om fler som fått verifierat måndag idag eller kommer få i helgen.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av olarsson »

TeslaMartin skrev:
olarsson skrev:
Uppringd, fick bekräftad tid på måndag, men sköt upp en vecka på grund av sportlov. (Ursprungligen tid 20e via mail.)
OK, låter hoppfullare - uppringd idag eller tidigare?

Jag hade samtal tidigare i veckan, men vågar knappt tro på det. Om det nu inte strömmar in information om fler som fått verifierat måndag idag eller kommer få i helgen.
Minns inte riktigt. Slutet av förra veckan. Fredag antagligen.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
MyEE
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 feb 2019 10:49

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av MyEE »

kangru skrev:
Är det någon som har fått en av Tesla bekräftad leverans av Model3 på måndag i Sverige? Jag menar då inte att det står på MyTesla eller automatisk utan att en person har återkommit via telefon eller mail.
Ja, I min profil har jag idag fått min tidpunkt som jag tidigare bokat bekräftad & VIN-nummer som man kan söka på och få fram ett sv-reg-nr. Så för mig ser det lovande ut.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av kangru »

MyEE skrev:
kangru skrev:
Är det någon som har fått en av Tesla bekräftad leverans av Model3 på måndag i Sverige? Jag menar då inte att det står på MyTesla eller automatisk utan att en person har återkommit via telefon eller mail.
Ja, I min profil har jag idag fått min tidpunkt som jag tidigare bokat bekräftad & VIN-nummer som man kan söka på och få fram ett sv-reg-nr. Så för mig ser det lovande ut.
Söker du via car.info eller annat?
MyEE
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 feb 2019 10:49

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av MyEE »

kangru skrev:
MyEE skrev:
kangru skrev:
Är det någon som har fått en av Tesla bekräftad leverans av Model3 på måndag i Sverige? Jag menar då inte att det står på MyTesla eller automatisk utan att en person har återkommit via telefon eller mail.
Ja, I min profil har jag idag fått min tidpunkt som jag tidigare bokat bekräftad & VIN-nummer som man kan söka på och få fram ett sv-reg-nr. Så för mig ser det lovande ut.
Söker du via car.info eller annat?
Ja, car.info är en sida, biluppgifter.se är en annan!
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av peza »

Spännande, jag har oxå leverans på måndag, vetat det sen en vecka tillbaka, fick även erbjudande att hämta den på fredag eller lördag, men tackade nej. Hade planerat resan nu på måndag sedan ett tag tillbaka.
Men dock ej något regnummer kopplat till min vin. Så får se om jag blir besviken eller inte. Hoppas på inte.

Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av TeslaMartin »

Då är det samma som för mig. De ringde fredagen förra veckan och ursäktade förflyttning av automatbokade datumet 20/2 och att det skulle bli 25/2.

Jag ringde i annat ärende nu i tisdags och då gällde fortfarande 25/2 - men med tillägget att ”de skulle höra av sig igen innan”. Nu ser det dock tajt ut att hinna höra av sig innan måndag om de inte ringer i helgen.

Står även 25/2 på MyTesla - men det är hacket mindre värt än telefonsamtalet som känns lite mer äkta, om än med tillägg om ”höra av sig innan”

Jag kör hur som haver ut till Trosta på måndag, inte mycket att förlora om det visar sig att allt är skjutet än mer.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av Segelflygaren »

TeslaMartin skrev:
Då är det samma som för mig. De ringde fredagen förra veckan och ursäktade förflyttning av automatbokade datumet 20/2 och att det skulle bli 25/2.

Jag ringde i annat ärende nu i tisdags och då gällde fortfarande 25/2 - men med tillägget att ”de skulle höra av sig igen innan”. Nu ser det dock tajt ut att hinna höra av sig innan måndag om de inte ringer i helgen.

Står även 25/2 på MyTesla - men det är hacket mindre värt än telefonsamtalet som känns lite mer äkta, om än med tillägg om ”höra av sig innan”

Jag kör hur som haver ut till Trosta på måndag, inte mycket att förlora om det visar sig att allt är skjutet än mer.
Hoppas du har större tur än vad jag hadde den 20/2.

Ska bli spännande att se!
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av TeslaMartin »

Ja, den 20:e provade jag inte ens. Men så hade de redan innan ringt och sagt 25.

Nu på måndag är det väl åtminstone någon sannolikhet, även om den är låg.
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Inte hämta bilen.

Inlägg av peza »

TeslaMartin, står det trosta som leverans ställe för dig? har bara kanalvägen 16 som leverans adress.
Lite vilsen är jag nog allt.

Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar