https://www.zeromotorcycles.com/eu/zero-srf/

Kostar tydligen från 240 lakan i Sverige.
Moderator: Redaktion
Laddar > 90% på en timme - det ær ju inte omøjligt att leva med om man inte ær ute efter ren touring førstås...Jerka skrev:Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!
Det är väl problemet med små batterier. Bara för att man har färre celler kan de inte ta mycket mer effekt per cell.Jerka skrev:Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!
Finns snabbladdning som extrautrustning. Men som andra skriver beror ju mycket på batteristorleken. Mobiltelefoner har ju också snabbladdning nuförtiden, men det betyder ju inte att de kan ta emot 100kw...Jerka skrev:Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!
Det är nog lite ovana med att plötsligt köra utan ljud.Jjakobb skrev:De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.Jjakobb skrev:De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
Har svårt att se att det skulle vara en vanesak, skulle kräva ett nytt körbeteende där jag mer än idag utgår från att folk inte "ser" mig.TeslaTissel skrev:Det är nog lite ovana med att plötsligt köra utan ljud.Jjakobb skrev:De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
Zero har funnits ett tag och de är onekligen spännande, men vi har faktiskt även svenska konstruktioner som ser riktigt lovande ut.
Cake konstigt namn men... https://ridecake.com
Kriper skrev:Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com
Ska avtäckas en gat-variant nu i mars: https://lightningmotorcycle.com/strike-motor/Kriper skrev:Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com
evilirish skrev:Ska avtäckas en gat-variant nu i mars: https://lightningmotorcycle.com/strike-motor/Kriper skrev:Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com
*dregel*
220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!taliz skrev:220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.Jjakobb skrev:De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
Jag har inte märkt nån direkt skillnad på folks uppmärksamhet relaterat till att köra med öppet blås eller pluggat.
Inbillar mig att stark gul strålkastare gör lite skillnad dock.
Sitter man hela 20 mil på hoj egentligen? Har själv kört väldigt mycket hoj som pendlare och gjorde långresor på 60 mil då och då men då stannade jag väldigt ofta tack vare det är så smidigt med hoj. Fick träsmak rätt snart och vibrationer i händerna var irriterande vanligt om jag envisades köra långa etapper.StefL skrev:220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!taliz skrev:220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.Jjakobb skrev:De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
Jag har inte märkt nån direkt skillnad på folks uppmärksamhet relaterat till att köra med öppet blås eller pluggat.
Inbillar mig att stark gul strålkastare gör lite skillnad dock.
Nja, 132km i 113kmh säger dom ju. Så tippar på knappt 10 mil om man vill ha några procent över i botten, och slippa ladda till 100%.StefL skrev:Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
20 klarar man utan problem - eller tja, på bra vägar i alla fall - men sen vill man gärna ha en paus. Vibrationerna beror ju ofta på motorn, inte minst om man har en twin eller singel, så det lär du förmodligen slippa med en elhoj. De flesta dagar på en långresa kör man kanske inte så långt men jag har ibland t.ex. förflyttat mig 60+ mil under en dag och då är det lite segt att behöva ta flera timslånga pauser.TeslaTissel skrev:Sitter man hela 20 mil på hoj egentligen? Har själv kört väldigt mycket hoj som pendlare och gjorde långresor på 60 mil då och då men då stannade jag väldigt ofta tack vare det är så smidigt med hoj. Fick träsmak rätt snart och vibrationer i händerna var irriterande vanligt om jag envisades köra långa etapper.StefL skrev:220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Körde iofs inte stora hojar så sittkomfort är också en viktig faktor. - Bara min reflektion kring det.
Jo jag läste siffrorna efter jag skrev inlägget. Men jag menade också att kör man landsväg och håller sina 80-90 borde man åtminstone ha en möjilghet att närma sig 20 mil. Och kör man t.ex. i Norge som jag gjort några gånger räcker det oftast med den farten - för att inte tala om risken att det kan bli dyrt också om man kör fortare och "fel" personer råkar se dettaliz skrev:Nja, 132km i 113kmh säger dom ju. Så tippar på knappt 10 mil om man vill ha några procent över i botten, och slippa ladda till 100%.
Dvs det är definitivt ingen långfärdshoj. Lagom för lite skoj efter jobbet, eller som pendlare/stadshoj.
Najs, när finns de för provkörning? April/maj?Zero skrev:Zero SR/F har typ 2 i Europa och typ 1 i USA:
Standardmodellen har en 3 kW laddare. Premium har 2x 3 kW. Båda kan kompletteras med en extra på 6 kW, totalt upp till 12 kW som kan användas tillsammans över varsin fas eller en separat via adapter till shuko.
Mer om Zero SR/F finns nu här:
http://mickesmotor.se/detta-ar-zero-sr- ... ch-190-nm/